جام جم ورزشی: مدیر روابط عمومی فدراسیون کبدی ایران گفت: رشته کبدی تنها رشته ورزشی است که بانوان آن در کسب مدال بسیار موفق تر از مردان هستند و همین موضوع باعث شده فدراسیون در تقسیم بودجه مالی خانم ها را در اولویت خود قرار دهد.
کد خبر: ۸۲۱۸۹۷
بانوان کبدی در اولویت تقسیم بودجه ورزشی هستند

ورزش کردن رابطه مستقیمی با سلامت جسمی و روحی افراد دارد؛ اما متاسفانه امروزه با کار و مشغله زیادی که به دلیل کسب موقعیت های اجتماعی و گذران زندگی برای خود به وجود آورده ایم موجب عدم توجه به این مقوله مهم و اساسی شده و باعث شده ورزش کردن جزو الویت های نهایی ما به حساب بیاید.
به گزارش سایت ورزش بانوان ، از این رو برای جذب افراد به ورزش؛ رشته های مختلفی چون؛ شنا، فوتبال، کبدی، تیراندازی، سوارکاری و ... به وجود آمد تا شاید تنوع بتواند آنها را مجاب به ورزش کردن کند.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم به معرفی یکی از این رشته های ورزشی با نام ورزش کبدی بپردازیم و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ابوذر مار کلایی، مدیر روابط عمومی فدراسیون کبدی به گفت و گو نشستیم که متن آن پیش روی شماست.

تاریخچه ورود کبدی به ایران
مارکلایی درباره تاریخچه ورود این رشته ورزشی به ایران گفت: کبدی درواقع همان ورزش زو ایرانی است و این بازی بومی ومحلی نیاز به قدرت ومهارت دارد. این بازی برخلاف رشته های دیگر نیاز به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد به طوری که در تمام نقاط ایران کاملا شناخته شده و مسابقات کبدی به طور عادی در آن برگزار می شود.
وی ادامه داد: در واقع کبدی ترکیبی از کشتی و راگبی است که برای گرفتن مهاجم و فرار از دست حریف در آن چابکی، مهارت، انعطاف پذیری و حضور ذهن و جرعت نیاز است.
مدیر روابط عمومی فدراسیون کبدی توضیح داد: این بازی در هر یک از شهرهای کشور با نام های گوناگون شناخته شده است به طوری که در گیلان "شیرین دو دو" در خراسان، مازندران و گلستان "زو" در خوزستان "اش تی تی" و در سیستان و بلوچستان "کبدی" نامیده می شود.
مارکلایی در پاسخ به این پرسش که این رشته ورزشی از چه زمانی وارد ایران شده است، اظهار کرد: این ورزش از سال 1375 در ایران تحت پوشش فدراسیون ورزش های همگانی شروع به فعالیت کرد و به دلیل کسب مدال های متعدد قهرمانی در مسابقات آسیایی و جهانی در تاریخ 8/4/1384 با صلاح دید مسئولان تحت عنوان فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران شروع به فعالیت کرد.
به گفته وی؛ این فدراسیون از آغاز به کار خود تا کنون توانسته 30 استان کشور را تحت پوشش رشته کبدی قرار دهد و در رده های نونهالان، جوانا و بزرگسالان در دو بخش آقایان و بانوان فعالیت کند.
مدیر روابط عمومی فدراسیون کبدی تصریح کرد: فدراسیون کبدی در سال 1375 به عضویت کنفدراسیون کبدی آسیا و در سال 1380 به عضویت فدراسیون جهانی درآمد و مسئولان این رشته ورزشی در ایران توانستند کرسی های نائب رئیس فدراسیون جهانی و دبیر فدراسیون کبدی آسیا را از آن خود کنند.

تاریخچه حضور بانوان ایرانی در رشته کبدی
مارکلایی همچنین درباره حضور بانوان ورزشکار در این رشته و شرکت در مسابقات جهانی و آسیایی خاطرنشان کرد: بانوان ایرانی ورزش کبدی نخستین بار در سال 1384 در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کشور هند حضور داشتند که توانستند مقام پنجمی این رقابت ها را از آن خود کنند.
وی همچنین ادامه داد: در سال های 86 و 87 نیز در کشور هند در مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی جوانان با رشد قابل توجهی به مقام دوم رسیدند و نائب قهرمان این رقابت ها شدند.
مدیر روابط عمومی فدراسیون کبدی گفت: در سال 88 نیز در رقابتهای قهرمانی جوانان آسیا که در کشور مالزی برگزار شد توانستند عنوان نائب قهرمانی را اذعان خود کنند. همچنین در سال های 2011 در مالزی مدال برنز رقابتهای آسیایی این رشته را کسب کردند.

بانوان کبدی کشور قدرتمندتر از مردان هستند
مارکلایی با اشاره به اینکه بانوان ورزش کبدی کشور با شرکت در هر یک از رقابتهای ورزشی این رشته توانسته اند مدال های مختلفی را کسب کنند تصریح کرد: در رشته کبدی بانوان بسیار توانمندتر از مردان هستند؛ به همین دلیل تمام تلاش مسئولان این رشته ورزشی حضور آنها در رقابتهای مختلف جهانی و آسیایی و کسب عنوان قهرمانی آنها است.
وی همچنین علت حضور مربیان دسته اول خارجی در کشور و نبود مربیان حرفه ای را اینگونه توضیح داد: کشور هند مربیان کبدی بسیار قدرتمندی را داراست ولی به دلیل تعصب خاصی که نسبت به کبدی و علاقه مندی به قهرمانی خود در این رشته ورزشی دارند هیچ گاه اجازه حضور مربیان برتر این رشته را در ایران نداده اند.
مدیر روابط عمومی فدراسیون کبدی در ادامه گفت: با این حال رئیس فدراسیون کبدی کشور برای کسب مدال طلای این رقابتها همواره تلاش می کند از راه های مختلفی چون دعوت از داوران بین المللی این رشته و کسب تجربیات آنها تیم را تقویت و این کمبود را جبران کند.

خانم ها در الویت تقسیم بودجه مالی هستند
مارکلایی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به کسب مدال های مختلف این رشته ورزشی توسط بانوان آیا حمایتی از سوی مسئولان این رشته صورت گرفته است یا خیر، اظهار داشت: رشته کبدی تنها رشته ورزشی است که بانوان آن در کسب مدال بسیار موفق تر از مردان هستند و همین موضوع باعث شده فدراسیون در تقسیم بودجه مالی خانم ها را در الویت خود قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها