باشگاه‌های تنیس لندن، میزبان بزرگ‌ترین تنیسورهای دنیا هستند

4 شگفت‌انگیز در ویمبلدون

گرنداسلم ویمبلدون مهم‌ترین رقابت تنیس دنیاست و این روزها بار دیگر در صدر اخبار ورزش دنیا قرار دارد. زنگ آغاز این مسابقات در حالی به صدا در، می‌آید که مدافع عنوان قهرمانی نوواک جوکوویچ، پس از ناکامی چند هفته قبل در مسابقات گرنداسلم رولندگاروس، گفته می‌شود از نظر روحی در وضعیت خوبی قرار ندارد و در تلاش است شکست مقابل استانسیلاس واورینکا را به دست فراموشی بسپارد.
کد خبر: ۸۱۲۳۸۴
4 شگفت‌انگیز در ویمبلدون

او پس از آن مسابقات عنوان کرد، صرف مدت زمان زیادی در جنوب فرانسه برای تمرین کردن، شرایط فیزیکی او را به هم ریخته است. با این حال اگر آنها در لندن بار دیگر مقابل هم قرار بگیرند، جوکو از شکست فرانسه درس می‌گیرد و نمی‌توان از حالا باردیگر او را بازنده دانست. آنچه از آن بازی برای دنیای تنیس باقی مانده، یک مدعی جدید قهرمانی از سوئیس است که توانایی خود برای جای گرفتن در میان مدعیان قهرمانی گرنداسلم‌ها را می‌تواند در ویمبلدون نشان دهد. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا واورینکا می‌تواند همان نمایش رولندگاروس را داشته باشد یا نه؟ او هیچ‌گاه روی چمن نمایش خوبی نداشته و بهترین عملکردش زمانی بود که در مسابقات سال گذشته به جمع هشت نفر برتر راه یافت. او در ویمبلدون سال گذشته از هموطنش راجر فدرر شکست خورد، اما رقبایش نباید فراموش کنند که او در زدن ضربات بک هند فوق‌العاده است و اگر روزی در زمین ضعیف باشد، باید مشکل را در بک هندهایش جستجو کنیم. او با شکست جوکوویچ به دومین عنوان مهم خود رسید و از سوی دیگر سال بد فدرر را با شکست وی در یک چهارم نهایی کامل کرد؛ فدرری که همواره یکی از نمادهای مهم مسابقات ویمبلدون بوده چرا که هفت قهرمانی آن را به خانه برده و همین باعث شده تا او به یکی از قابل احترام‌ترین چهره‌ها در لندن تبدیل شود. دیگر چهره مهم مسابقات اندی مورای است؛ مردی اسکاتلندی که مهم‌ترین بخش از دوران تنیس او به قهرمانی‌اش در بریتانیا و مسابقات ویمبلدون سال 2013 باز می‌گردد. با این حال وی نتوانسته رقیب سنتی‌اش جوکوویچ را از فینال همان سال شکست دهد و در 8 دیدار پیاپی شکست خورده است. آیا مورای می‌تواند به این توالی شکست پایان دهد؟ از سال 2003 قهرمانی هر دوره از این مسابقات به یکی از چهار مرد اول دنیای تنیس یعنی نوواک جوکوویچ، اندی مورای، راجر فدرر و رافائل نادال رسیده و به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دارد.

نوواک جوکوویچ

او با وجود شکست در مسابقات رولندگاروس در نیم فصل اول مسابقات ATP، هم نمایش خوبی داشته و هم از نظر جسمانی در آمادگی خوبی به سر می‌برد. بنابراین در این رقابت‌ها هم می‌تواند شانس اول قهرمانی باشد. جوکوویچ تاکنون روی زمین‌های چمن رکورد 60 پیروزی و 15 شکست را بر جای گذاشته و در فینال سال گذشته در پنج ست موفق شد فدرر را شکست دهد. او پس از مسابقات رولندگاروس ترجیح داد در تورنمنت‌های کوچک زمین‌های چمن شرکت نکرده و استراحت کند. او در این فصل آمار 41 برد و 3 شکست را ثبت کرده و در میان رقبای خود بهترین است. از سوی دیگر،طی سال‌های اخیر تا روزهای پایانی ویمبلدون حضور داشته و از سال 2010 دست‌کم تا نیمه نهایی خود را بالا کشیده است.

راجر فدرر

تجربه و روزهای افسانه‌ای فدرر در ویمبلدون قابل انکار نیست. 7 عنوان از 14 جام قهرمانی او روی زمین‌های چمن در باشگاه‌های تنیس لندن به دست آمده و اکنون رکورد 131 پیروزی در مقابل 19 شکست را روی این نوع زمین‌ها از آن خود دارد. او اگرچه در مسابقات سال 2013 در مرحله دوم از دور رقابت‌ها کنار رفت، اما یک رکورد را تا پیش از آن در اختیار داشت؛ از سال 2003 همواره در مرحله یک چهارم نهایی حضور داشت، ضمن این که مرد شماره 2 تنیس جهان، بیشترین سابقه برد مقابل جوکوویچ با 20 پیروزی مقابل 19 شکست را در اختیار دارد. ستاره سوئیسی اگرچه 33 ساله است، اما با شرکت در مسابقات هال آلمان نشان داد به آمادگی خوبی پیش از سفر به لندن دست پیدا کرده است.

اندی مورای

این اسکاتلندی 28 ساله وقتی در خانه خود بازی می‌کند، می‌تواند یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای هر تنیسور باشد، همان‌طور که در سال 2013 توانست جوکوویچ را شکست دهد و اولین قهرمانی‌اش را به دست آورد. او مقابل مرد شماره یک تنیس جهان 8 بار پیروز شده و 19 بار شکست‌خورده و پیش از قهرمانی در سال 2013، پنج دوره متوالی به نیمه نهایی مسابقات رسیده بود. او تجربه بیشتری نسبت به حریف صرب خود روی زمین‌های چمن دارد و 78 بار روی این زمین‌ها پیروز بوده و 16 شکست داشته و در مقابل 2 قهرمانی جوکو، 5 بار قهرمانی به دست آورده است.

رافائل نادال

میان چهار مرد اول تنیس دنیا، تنها نادال اسپانیایی است که در لندن باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند. او تا این مقطع از فصل در همه مسابقات 33 برد و 10 شکست را کسب کرده است، ضمن این او در مرحله یک چهارم نهایی رولندگاروس مغلوب جوکوویچ شد. در آن بازی نادال آنقدر بی‌تجربه و ضعیف ظاهر شد که گاهی اوقات منتقدان و تماشاگران از این که وی توانسته 9 قهرمانی گرنداسلم فرانسه را به دست بیاورد، تعجب می‌کردند؛ اگرچه او توانست هفته گذشته در مسابقات اشتوتگارت با برتری مقابل سه حریف ناشناخته و بدون رنک، دومین قهرمانی فصل خود را به دست بیاورد. با این حال امید برای بازگشت این تنیسور اسپانیایی به روزهای خوب خود کمی کمرنگ است چراکه وی چند روز قبل از مسابقات در یکی از تورنمنت‌ها در همان دور اول در چهار ست مغلوب مرد شماره 79 تنیس جهان الکساندر دولگوپولف شد. رکورد نادال روی زمین‌های چمن با جوکوویچ قابل قیاس است و او 57 برد مقابل 15 شکست در کارنامه‌اش دارد. نادال از سال 2006 تا 2011 البته بجز سال 2009 که در مسابقات شرکت نکرد، به طورمتوالی در 5 فینال حاضر شد و دو قهرمانی را به خانه برد. سال 2012 لوکاس راسل نه‌تنها او، بلکه کل دنیای تنیس را با پیروزی مقابل نادال در دوم شوکه کرد. البته سال 2013 اتفاق بدتری افتاد و نادال در همان دور نخست مقابل استیو دارسیس تن به شکست داد. سال گذشته وی پیش از آن که در برابر نیک کرجیوس شکست بخورد، تا مرحله چهارم بالا آمد. برای نادال امسال می‌تواند متفاوت باشد، چرا که زودتر با رولندگاروس خداحافظی کرد و زمان بیشتری برای آماده‌سازی داشت. به نظر می‌رسد نادال بتواند در این فصل به جامی برسد اما می‌تواند به نیمه نهایی راه یابد و اعتماد به نفس از دست رفته‌اش را بازیابی کند.

حریفان دیگر

از میان چهار مرد اول تنیس دنیا، مورای و نادال اوضاع خوبی را در سال 2015 پشت سر نگذاشته‌اند و همین باعث شده تا دیگر حریفان هم بتوانند در مسابقات قهرمان شوند. میلوس رائونیچ، مارین سلیچ و جوویلفرد تسونگا پس از سپری کردن دوران مصدومیت اکنون برای رقابت‌های ویمبلدون آماده هستند. در کنار اینها نباید از واورینکا غافل شد.

منبع: بلیچرریپورت

مترجم: عرفان خماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها