خبر خوب برای والیبال ایران؛

ستاره لهستانی ها به بازی نمی رسد!

لهستان تسلیم می شود؟

شب والیبالی ایران

فردا شب، با رسیدن عقربه‌های ساعت به 21، سالن 12 هزار نفری آزادی بار دیگر به دیگ جوشانی بدل خواهد شد تا یکی دیگر از قدرت‌های بزرگ والیبال دنیا را ببلعد.
کد خبر: ۸۱۱۴۸۲
شب والیبالی ایران

ایران و لهستان جمعه و یکشنبه آینده، در شرایطی در چارچوب هفته هفتم لیگ جهانی به مصاف هم می‌روند که برد و باخت در این بازی، تا حدود زیادی تکلیف یکی از دو تیم را برای صعود به مرحله نهایی مشخص می‌کند و این یعنی، حساسیت در بالاترین نقطه.

بعد از دو پیروزی غرورانگیز ملی‌پوشان کشورمان مقابل آمریکا، کواچ و تیمش با حمایت هواداران پرشور ایرانی آماده‌اند تا لهستان را هم از پیش‌رو بردارند.

آمریکایی که در دو بازی متوالی حتی یک گیم هم از ایران نگرفت، قهرمان فصل گذشته لیگ جهانی بود و لهستان، حریف فردا شب تیم ملی، قهرمانی سال گذشته مسابقات جهانی است.

همین لهستان یک مدال طلای المپیک و یک طلای لیگ جهانی را هم در کارنامه خود دارد، اما والیبالیست‌های کشورمان، از نفرات باتجربه تیم گرفته تا جوانتر‌ها حالا دیگر ترسی از بازی با بزرگان دنیا ندارند.

بازی فردا شب ایران و لهستان، هشتمین بازی دو تیم در دو سال گذشته است. در هفت بازی قبلی سهم ایران تنها دو پیروزی بود که در رقابت‌های سال گذشته لیگ جهانی و در تهران به‌دست آمد.

پس از آن پنج بازی بعدی دو تیم از جمله دو بازی رفت رقابت‌های امسال لیگ جهانی، با برتری شاگردان آنتیگا به پایان رسید با این حال این مربی و شاگردانش خوب می‌دانند حساب دو بازی پیش رو، از بازی‌های قبلی جداست.

نحوه بازی شاگردان کواچ در بازی‌های گذشته مقابل آمریکا نشان داد که هیچ تیمی‌ در تهران نمی‌تواند به کسب پیروزی امیدوار باشد.

کواچ هم در نشست خبری بعد از بازی آمریکا تصریح کرد که لهستان از آمریکا قوی‌تر نیست البته لهستانی‌ها بر خلاف آمریکا، سال گذشته با جو متفاوت سالن 12 هزار نفری آزادی از نزدیک آشنا شدند ، اگرچه آن تجربه برایشان به قیمت دو باخت متوالی تمام شد.

مصاف بهترین‌ها

جدا از اهمیت فوق‌العاده امتیازات این مسابقه، تقابل بازیکنان دو تیم با یکدیگر در پست‌های مختلف نیز دیدنی خواهد بود. در جمع بهترین‌های لیگ جهانی تا پایان هفته ششم، هر دو تیم بازیکنانی دارند که در صدر برترین‌های پست‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

گرچه لهستان روی پاول زاتورسکی، بهترین لیبروی لیگ جهانی تا پایان هفته ششم حساب ویژه‌ای باز کرده تا در دریافت اول به کمک این تیم بیاید اما ایران هم محمد موسوی را دارد که در صدر جدول برترین مدافعان لیگ جهانی قرار دارد.

فابیان دریژگا پاسور تیم ملی لهستان هم دومین پاسور لیگ جهانی محسوب می‌شود، این در حالی است که سعید معروف، بهترین پاسور سال گذشته لیگ جهانی فعلا در مکان چهارم قرار دارد.

معروف که در دو بازی اخیر مقابل آمریکا عالی ظاهر شد و از ارکان برد تیم کشورمان بود انگیزه‌های فراوانی برای این بازی دارد. در بخش اسپکرها نیز شهرام محمودی فعلا در صدر ایستاده و تلاش می‌کند با کسب امتیازات بیشتر جایگاه خود را از رده پنجم پر امتیازترین بازیکنان ارتقا دهد.

امتیاز مهم نیست!

در حالی که رقابت صعود در گروه B لیگ جهانی، با حساسیت بالایی میان سه تیم آمریکا، لهستان و ایران در جریان است، از یک نکته نباید غافل شد که از نگاه کمیته برگزاری مسابقات امتیاز تیم‌ها ملاک اصلی برای تعیین جایگاه آنها در جدول رده‌بندی نیست.

این تصمیم یکی از تغییرات مهم لیگ جهانی سال 2015 نسبت به سال گذشته است و براساس آن تعداد پیروزی‌ها اولویت نخست برای رتبه‌بندی تیم‌ها محسوب می‌شود و امتیاز اولویت دوم است. با همین قانون در گروه A مسابقات، ایتالیا با وجود داشتن 13 امتیاز در رده دوم قرار دارد و صربستانی که 14امتیاز به‌دست آورده به این خاطر که یک پیروزی کمتر از ایتالیا دارد در رده سوم است.

این موضوع اهمیت بردهای خانگی تیم ملی ایران را دوچندان می‌کند. در حال حاضر آمریکا و لهستان هر کدام با 6 پیروزی 17 و 16 امتیاز دارند و ایران با 4 پیروزی و 13 امتیاز در رده سوم است. به این ترتیب تیم ملی ایران برای رسیدن به لهستان، باید هر دو مسابقه بعدی خود را با پیروزی به پایان برساند.

در این صورت اگر حداقل یکی از دو پیروزی ما با نتیجه‌ای غیر از 3 بر 2 باشد، در پایان هفته هفتم بالاتر از لهستان در رده دوم جدول قرار خواهیم گرفت، اما دو پیروزی 3 بر 2 شاگردان کواچ باعث می‌شد، لهستان با یک امتیاز برتری نسبت به ایران همچنان در مکان دوم باقی بماند.

این احتمالات با فرض این است که آمریکا در دو بازی خارج از خانه خود مقابل روسیه، مشکلی برای پیروزی نداشته باشد، وگرنه پیروزی روسیه مقابل آمریکا، برای هر دو تیم ایران و لهستان می‌تواند بهترین اتفاق ممکن باشد.

ستاره لهستان مصدوم شد

بارتوش کوراک، ستاره تیم ملی والیبال لهستان که پس از یک سال مصدومیت در لیگ جهانی 2015 برای این تیم به میدان رفته بود در آستانه بازی با ایران و در جریان تمرینات این تیم در تهران بار دیگر مصدوم شد. کوراک دریافت‌کننده قدرتی و یکی از بهترین مهره‌های لهستان است که تاکنون با کسب 175 امتیاز عنوان امتیازآورترین بازیکن لیگ جهانی را به خود اختصاص داده است.

هنوز میزان آسیب‌دیدگی‌ این بازیکن لهستانی مشخص نیست، اما به احتمال فراوان او غایب بزرگ تیمش در بازی جمعه شب خواهد بود.

تیم ملی ایران هم در بازی مقابل لهستان یک غایب خواهد داشت که البته جزو نفرات اصلی تیم به‌شمار نمی‌رود.

در جریان تمرین دیروز ملی‌پوشان محمدجواد معنوی‌نژاد دریافت‌کننده قدرتی کشورمان، پس از برخورد با مهدی مهدوی از ناحیه بینی دچار شکستگی شد. شدت این جراحت به حدی است که به احتمال فراوان کاپیتان سابق تیم ملی جوانان کشورمان باید جراحی شود.

برنامه هفته هفتم لیگ جهانی (سطح یک)

جمعه 5 تیر: روسیه ـ آمریکا، ایران ـ لهستان (ساعت 21)، صربستان ـ ایتالیا

شنبه 6 تیر: استرالیا ـ برزیل، روسیه ـ آمریکا

یکشنبه 7 تیر: استرالیا ـ برزیل، ایران ـ لهستان (ساعت 21)، صربستان ـ ایتالیا

رضا پورعالی - گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها