خارجی‌های لیگ چهاردهم با وجود تمام مشکلات مالی که لیگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، از کیفیت بهتری نسبت به سال‌های قبل لیگ داشتند، اما از آنجا که کیفیت سقف ندارد، در فصل آینده این روند باید همچنان ادامه داشته باشد. بررسی بازیکنان خارجی لیگ برتر نشان می‌دهد درصد بسیاری از آنها توانسته‌اند در تیم‌های خود نقشی تعیین‌کننده ایفا کنند و به بازیکنی موثر تبدیل شوند. درست بر خلاف فصول قبل که هر بازیکن خارجی که به لیگ ایران می‌آمد، بنجل بود و فقط پول می‌گرفت و می‌رفت.
کد خبر: ۸۰۸۴۳۶
خارجی‌های بی تکنیک کم شدند

در تراکتورسازی ادینیو و دوس سانتوس مهره‌های موثری هستند. ادینیو آقای گل شد و دوس سانتوس هم در خط دفاع فوق‌العاده کار کرد و هر چند گاهی با پروازهای تماشایی برای تیمش گل زد، اما تراکتور یک خرید بد هم داشت و عیسی اندوی دروازه‌بان سیاه‌چرده این تیم کمتر بازی کرد و در بازی‌هایی هم که به میدان رفت، گل‌های بدی خورد.

در نفت تهران لئوناردو پادوانی یک بازیکن کلیدی بود. مدافعی که هم در خط دفاع عالی کار می‌کند و هم گل‌های حساسی به ثمر ‌رساند.پادوانی اکنون در تیررس سپاهان قرار دارد. درست برخلاف دیک من، بازیکن هلندی که خرید ناموفقی برای منصوریان بود.

در ذوب‌آهن کارلوس سانتوس یک مدافع آماده نشان داد و علی حمام هم دفاع راست تیم یحیی را بیمه کرد ولید اسماعیل اما کمتر به میدان رفت.

فولاد سه خارجی داشت که جملگی کلیدی و موفق بودند. مساریچ در خط دفاع، چاگو در خط میانی و الویز نانگ در خط حمله. نانگ طبق بررسی‌های آماری بهترین خرید نیم‌فصل دوم لیگ برتر بود و نشان داد بازیکنی که از لالیگا می‌آید، چه کیفیتی دارد.

در استقلال داسیلوا خرید ناموفقی بود. دروازه‌بانی که بازی نکرد و از ایران رفت، اما کرار جاسم را می‌توان در زمره بهترین بازیکنان خارجی لیگ قرار داد. هافبک عراقی البته از لحاظ فنی فوق‌العاده است، اما اخلاقش را کسی هضم نمی‌کند. استقلال یک بازیکن ارمنی به نام مگویان هم داشت که هر بار بازی می‌کرد، موثر بود.

فرناندو گابریل در پرسپولیس عالی کار کرد. یک هافبک چپ پا و پاسور که در ترکیب پرسپولیس جا افتاد و روی سکوها محبوب شد. درست بر خلاف تادئو که به نظر بنجل بود و جزو خریدهای ناموفق فصل. تادئو با آن اضافه وزن خیلی‌ها را یاد دی کارموی برزیلی انداخت که در زمان افشین قطبی به پرسپولیس آمد، اومانیا در خط دفاع مهره‌ای بود که همیشه در یک سطح
بازی می‌کرد.

پدیده در جذب بازیکنان خارجی عملکرد ضعیفی نداشت. ایگور پراهیچ، زوران کنژویچ و بهادر نسیم‌اف دور از انتظار ظاهر نشدند و همگی در ترکیب پدیده متوسط رو‌به بالا بازی کردند. میلان یووانوویچ هم تا وقتی در ایران بود فوق‌العاده کار کرد.

موتومبا در راه‌آهن با وجود همه مشکلات حاشیه‌ای، مهاجمی خطرناک بود یا مگنو باتیستا و لئوناردو پیمنتا در ترکیب گسترش فولاد و البته گئورگ گئورگی‌اف درون‌دروازه نفت مسجد سلیمان. درست برخلاف بازیکنانی نظیر الکساندر پاشنکو در نفت مسجد سلیمان، آندره، اویبیک کلیچو، مت اتروویچ و معمر سوراکا در پیکان، یاشویلی در صبا، دیگو اورلاندو در گسترش فولاد، یپس در سپاهان، لامین دیاوارا، موسی کولی بالی و سومایلا دیاکیته در استقلال خوزستان که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

با تمام این تفاسیر باز هم تعداد بازیکنان خوب و موثر خارجی به نسبت سال‌های قبل افزایش یافته و این نشان از وسواس باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان خارجی است. امیدواریم این وسواس در سال آینده افزایش پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها