در دنیای کنونی فوتبال باتوجه به افزایش رقم قرارداد بازیکنان و رقابت سرسختانه باشگاه‌ها برای جذب ستاره‌ها، دوام طولانی‌مدت در یک باشگاه و دادن پاسخ منفی به تیم‌های خواهان، اتفاقی است که کمتر می‌افتد. تعداد بازیکنانی که به یک باشگاه سال‌ها وفادار می‌مانند، بسیار کم است.
کد خبر: ۸۰۷۵۳۱
اسطوره‌هایی با معنای وفاداری

باوجود این، در ارتباط با مفهوم وفاداری در دنیای فوتبال بسرعت می‌توان نام چند بازیکن پرافتخار، محبوب و البته باوفا را به زبان آورد، تعداد آنها زیاد نیست. درباره این استثناها بسیار می‌توان نوشت. از میزان محبوبیت آنها و تاثیری که بر هواداران می‌گذارند، مطالب زیادی می‌توان نوشت. این اسطوره‌های وفادار، از حد و اندازه یک بازیکن خارج شده‌اند و ارزشی دوچندان نزد هواداران پیدا کرده‌اند و حتی محبوبیت بیشتر باشگاه‌های خود را باعث می‌شوند. این اسطوره‌های وفادار از بعد مالی نیز تاثیر زیادی بر باشگاه‌های خود می‌گذارند. استیون جرارد که پیش از این به قدر کافی از او صحبت کرده‌ایم، یکی از همان اسطوره‌های وفادار است که سال‌ها غیر از لیورپول در باشگاه دیگری بازی نکرد. در ادامه، نگاهی به مهم‌ترین وفادارهای دنیای فوتبال می‌اندازیم.

ژاوی (از 1991 تا 2015 در بارسلونا)‌

آغاز کار، سال 1991 در آکادمی لاماسیا، پیوستن به تیم جوانان، ملحق شدن به تیم بزرگسالان در سال 98 و خداحافظی با پیراهن بارسلونا در سال 2015. این روندی است که ژاوی در 24 سال طی کرد. اوج بازی‌های او بین سال‌های 2008 تا 2012 بود. جام پشت جام و افتخار پشت افتخار. ژاوی حتی تا یک قدمی کسب توپ طلا پیش رفت، اما در نهایت دست خالی ماند. او سال‌ها در بارسلونا زندگی کرد و حتی در اوج فوتبال خود و وقتی مدنظر باشگاه‌های دیگر، آن هم با پیشنهادهای نجومی قرار داشت، هرگز راضی نشد بارسا را ترک کند. اکنون جدایی او از بارسلونا و وداع همیشگی‌اش با این باشگاه از نظر هواداران هیچ اشکالی ندارد، زیرا وی به لیگ قطر می‌رود، چیزی که از نظر هواداران خیانت به باشگاه محسوب نمی‌شود. 24 سال زمان بسیار زیادی بود تا ژاوی وفاداری کامل خود را ثابت کند. او با این وفاداری احترام خود را نزد هواداران چند برابر کرد.

فرانچسکو توتی (از 1989 تا‌کنون در آث‌رم)‌

توتی نزد هواداران رم معانی مختلفی دارد، اما مهم‌ترین پیامی که این مهاجم محبوب برای رمی‌ها داشت پیام وفاداری بود. توتی وفاداری در رم را به قیمت قهرمان نشدن در اروپا و افتخارات بزرگ و کوچک دیگر خرید. توتی نخواست به رئال مادرید برود چون قلبش در رم بود. او حتی نخواست به منچستریونایتد برود، چون دل کندن از هواداران تیم برایش امکان‌پذیر نبود. توتی فراتر از یک ستاره است. هیچ بازیکنی در تاریخ باشگاه به اندازه او نزد هواداران ارزش و احترام ندارد. توتی که اسطوره‌ای راستین در دنیای فوتبال به شمار می‌رود، یکی از عوامل جذب هوادار از سراسر جهان برای باشگاه رم بود. توتی در 37 سالگی هنوز برای رمی‌ها بازی می‌کند و حرفی هم از خداحافظی نزده است. اگر او امروز از فوتبال خداحافظی کند و کفش‌ها را بیاویزد، هواداران باشکوه‌ترین خداحافظی ممکن را برای وی برگزار خواهند کرد.

خاویر زانتی (از 1995 تا 2014 در اینترمیلان)‌

بازیکنی که همانند فرانچسکو توتی وفاداری را معنا کرد، بازیکنی که باوجود بازی در اینترمیلان نزد هواداران رقیب یعنی یوونتوس و اینترمیلان هم احترام دارد، اسطوره‌ای که هرگز راضی به ترک اینتر نشد و ستاره‌ای که علاوه بر وفاداری بسیار اخلاق‌مدار بود. اینها توصیفاتی از خاویر زانتی است. اسطوره آرژانتینی اینترمیلان که سال 2014 کفش‌ها را آویخت. او نه‌تنها از لحاظ اخلاقی که از بعد وفاداری نیز اسطوره بزرگی به شمار می‌رود. زانتی در طول سال‌های حضور خود در اینترمیلان بارها مورد توجه تیم‌های دیگر قرار گرفت. بیشتر پیشنهادها مربوط به کشور خود این اسطوره یعنی آرژانتین بود. زانتی اما حتی پیشنهاد باشگاه‌های کشور خود را نپذیرفت تا در تاریخ باشگاه اینترمیلان جاودانه شود.

رایان گیگز (از سال 1987 تا سال 2014 در منچستریونایتد)‌

گیگز اکنون در منچستریونایتد نه یک سرباز وفادار که این‌بار مربی است. رایان، این هافبک ولزی سابق منچستریونایتد 27 سال جز برای این باشگاه در تیم دیگری توپ نزد. رایان کار خود را از سال 1987 در یونایتد آغاز کرد، یعنی وقتی از تیم جوانان منچسترسیتی به تیم جوانان منچستریونایتد پیوست. او در این مدت، 672 بار برای این باشگاه به میدان رفت و 114 مرتبه نیز پایش به گلزنی باز شد. رایان در طول دوران بازیگری‌اش و در اوج جوانی و افتخار بارها مورد توجه دیگر باشگاه‌ها قرار گرفت، اما هرگز عشق و علاقه‌اش به یونایتد را به هیچ تیم دیگری نفروخت. گیگز می‌توانست از لحاظ اخلاقی نیز الگویی تمام عیار محسوب شود، اما یک رسوایی اخلاقی در زندگی شخصی‌اش همه چیز را به هم ریخت. با این حال گیگز اسطوره، وفاداری در فوتبال را معنا کرد. او نشان داد چگونه می‌توان به محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا به بهترین شکل احترام گذاشت.

پائولو مالدینی (از سال 1985 تا سال 2009 در میلان)‌

محبوب‌تر، دوست‌داشتنی‌تر و وفادارتر از پائولو مالدینی در تاریخ باشگاه پرطرفدار میلان وجود ندارد. مالدینی بخشی از تاریخ باشگاه میلان است. این‌که در حال حاضر، میلان در رده هفتم پرطرفدارترین باشگاه‌های جهان قرار دارد، مرهون وفادارهایی همانند پائولو مالدینی است. اسطوره محبوب به هیچ عنوان حاضر به ترک باشگاهش نشد در صورتی که یکی از برترین مدافعان جهان بود و می‌توانست در ازای قراردادهایی کلان به بزرگ‌ترین باشگاه‌های اروپایی برود. پائولو در دوران حضور خود در تیم محبوب میلان 647 مرتبه به میدان رفت و افتخارات ریز و درشتی به دست آورد. او نه‌تنها یکی از برترین مدافعان تاریخ که یکی از محبوب‌ترین‌های دنیا به شمار می‌رود. مالدینی محبوب، چیزهای زیادی برای هوادارانش به ارمغان آورد. او به بهترین شکل ممکن به آنها احترام گذاشت تا هوادارانش تا ابد او را فراموش نکنند.

مترجم: هیلدا حسینی‌خواه / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها