نیکوکاری در ورزش

آن روی دیگر لئو و‌کریس

کریستیانو رونالدو؛ این نامی است که با انواع افتخارات و رکوردهای بزرگ و کوچک فوتبالی گره خورده است. در آن سو لیونل مسی قرار دارد، فردی که در تمام این سال‌ها رقیب درجه یک کریس بوده و حتی یک توپ طلا بیشتر از او در اختیار دارد.
کد خبر: ۸۰۵۱۶۱
آن روی دیگر لئو و‌کریس

شرایط برای این دو به گونه‌ای شده است که در هر دیداری که به میدان می‌روند، شانس زدن یک رکورد جدید را دارند، حال این دیدار چه در لالیگا باشد و چه در لیگ قهرمانان اروپا. این دو نابغه آرژانتینی و پرتغالی دنیای فوتبال کوهی از افتخارات و رکوردهای مختلف را در اختیار دارند. رکوردهایی که این دو زده‌اند یا رکوردهایی که قرار است بزنند در یک خط خلاصه نمی‌شوند، اما تمام دنیای نابغه‌های پرتغالی و آرژانتینی دنیای فوتبال قرار نیست به رکورد و کسب توپ طلا خلاصه شود. ستاره‌های بی‌رقیب دنیای فوتبال توانایی‌های دیگری هم دارند که البته به اندازه رکوردهای فوتبالی‌شان به چشم نمی‌آیند. آنها می‌توانند خارج از میدان مسابقه هم رکورد بزنند، اما رکوردهایی با جنس کاملا متفاوت و با یک هدف دیگر. لئو و کریس در میدان مسابقه برای خودشان رکورد می‌زنند، کریس تلاش می‌کند تا همچنان یکه‌تاز جدول گلزنان لالیگا باشد و لئو می‌خواهد به هر شکل ممکن به او برسد و جایگاهش را تصاحب کند. رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا نیز رقابتی تنگاتنگ با لیونل مسی بر سر قرار گرفتن بر صدر برترین گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان دارد. بیشتر رکوردهای رونالدو و مسی در فوتبال برای خودشان است، اما در بیرون از میدان مسابقه اینچنین نیست. مسی و رونالدو بیرون از مستطیل سبز برای خودشان دنیایی دارند که از آنها چهره معتبرتر و محبوب‌تری ساخته است. رونالدو که در دو سال گذشته توپ طلای فوتبال دنیا را از نزدیک‌ترین رقیبش یعنی لیونل مسی برده یکی از خیرترین ورزشکاران جهان به شمار می‌رود، اما مهاجم آرژانتینی بارسلونا همانند رقیب دیرینه خود بسیار نیکوکار است و از هیچ کار خیری دریغ نمی‌کند. این دو فوتبالیست از حیث کمک‌های چند میلیون دلاری به نیازمندان یکه‌تاز دنیای فوتبال به شمار می‌روند. به بهانه کمک مالی قابل توجه اخیر کریستیانو رونالدو به زلزله‌زدگان نپالی نگاهی خلاصه‌وار به کارهای بشردوستانه این دو ستاره بزرگ دنیای فوتبال در ماه‌های اخیر می‌اندازیم:

28 درصد از کل درآمد

کریستیانو رونالدو اخیرا به مردم زلزله‌زده نپال هفت میلیون یورو کمک نقدی کرده است. این ستاره ملی‌پوش و پرتغالی رئال مادرید با این کمک مالی قابل توجه باز هم تحسین و تمجیدها را برانگیخت. نکته شگفت‌آور کمک مالی هنگفت وی است. درواقع در دنیای فوتبال بسیاری از بازیکنان همیشه حضوری ثابت در کارهای بشردوستانه و خیریه دارند، اما این‌که یک ستاره فوتبال بخواهد هفت میلیون یورو کمک مالی کند نکته بسیار قابل توجهی است. رونالدو به‌طور متوسط در طول سال 25 میلیون یورو درآمد دارد. هفت میلیون یورو کمک به مردم زلزله‌زده نپال یعنی 28 درصد از درآمد کل سالانه کریس. اصولا کمک‌های مالی سوپراستارهای بزرگ دنیای ورزش به نهادهای خیریه از چند هزار دلار تجاوز نمی‌کند، اما رونالدو در اینجا باز هم رکورد می‌شکند، این‌بار رکوردی بسیار دوست‌داشتنی. او نه‌تنها هفت میلیون دلار به زلزله‌زدگان پیشکش می‌کند که در شبکه اجتماعی‌اش نیز از هواداران می‌خواهد به فکر زلزله‌زده‌ها باشند.

این برای نخستین‌بار نیست که ستاره بزرگ دنیای فوتبال این چنین آغوشش را به سمت نیازمندان باز می‌کند. لیونل مسی نیز چندی پیش کمکی پنج میلیون دلاری به بیماران ایدزی اختصاص داد. بد نیست بدانید این ملی‌پوش آرژانتینی بارسلونا صاحب یک نهاد خیریه است و از طریق این نهاد کمک‌های مالی هنگفتی را از طریق خودش و دیگر افراد به نیازمندان می‌دهد. فعالیت‌های مهم‌تر مسی، اما در آرژانتین است. او برنامه‌هایی از قبیل رسیدگی به محله‌های فقیرنشین زادگاهش را نیز در دستور داشت.

مسی به وسعت آرژانتین

در هیاهوی جمعیت یکی از محله‌های فقیرنشین بوینس آیرس لیونل مسی در میان انبوه مشتاقان دیده نمی‌شود. او به اینجا آمده تا یک زمین فوتبال افتتاح کند. مسی البته دست پر آمده است. در میان هدایایی که او برای کودکان و نوجوانان این محله آورده است همه چیز می‌توانید ببینید، از پیراهن‌های خودش در بارسلونا گرفته تا ساعت و توپ و کفش‌های گرانقیمت. مسی اما فقط به بوینس آیرس محدود نیست. او دور آرژانتین می‌چرخد، مراکز خیریه‌ای به نام مسی در برخی از نقاط کشور آرژانتین وجود دارد. از کوردوبا و لاروخا گرفته تا سن‌لوئیس و مندوزا. مسی بیشتر اوقات بر روی کودکان بیمار تمرکز می‌کند بخصوص کودکان مبتلا به انواع بیماری‌های خاص و دردناک. او خود زمانی به یک بیماری هورمونی مبتلا بود که البته دردناک محسوب نمی‌شد، اما یادآوری دورانی که به بارسلونا رفت تا در کنار فوتبال مشکل هورمونی خود را رفع کند باعث می‌شود او فعالیت‌های بشردوستانه بیشتری در زمینه کمک به بیماران داشته باشد.

آرزوی پسرک دیستروفی

پسرک تنها یک آرزو دارد. او به بیماری دیستروفی عضلانی مبتلاست و برخلاف بسیاری از همسن و سال‌هایش نمی‌تواند بدود و بازی کند. پسرک می‌گوید که آرزویش دیدن کریستیانو رونالدو است. این خواسته از طریق بنیاد حمایت از بیماران دیستروفی به گوش رونالدو می‌رسد. چه کسی امید دارد رونالدو به دیدن ناتان 11 ساله بیاید؟ اما رونالدو این کار را می‌کند. او کمی سرش شلوغ است اما به محض پشت سر گذاشتن چند مسابقه سخت با رئال مادرید راهی این مرکز نگهداری از بیماران دیستروفی می‌شود تا با ناتان دیدار کند. رونالدو اما فقط به یک ملاقات ساده اکتفا نمی‌کند. او مبلغ کلانی را هم به این مرکز اختصاص می‌دهد. ناتان بهترین لحظات زندگی خود را در کنار رونالدو سپری می‌کند و علاوه بر آن خیال پدر و مادرش راحت است که رونالدو مبلغ کلانی را به مداوای ناتان اختصاص داده است.

رد پای رونالدو را می‌توانید در مرکز حمایت از بیماران سرطانی هم پیدا کنید. در اینجا هم کار رونالدو فقط به یک ملاقات ساده خلاصه نمی‌شود. او کودکان سرطانی را در آغوش می‌گیرد و نوازششان می‌کند و بعد به اتاق مدیر می‌رود و یک چک دو میلیون دلاری می‌نویسد. اصولا ملاقات با بیماران سرطانی، بخصوص کودکان مبتلا به این بیماری از برنامه‌های ثابت خیریه کریس رونالدو است. ستاره پرتغالی رئال مادرید در طول سال مبالغ کلانی را هم به موسسه‌های حمایت از بیماران سرطانی اختصاص می‌دهد. در کارنامه رونالدوی خارج از زمین فوتبال می‌توانید تقبل عمل جراحی چند کودک بیمار را هم ببینید. یکه‌تاز جدول گلزنان لالیگای اسپانیا به مراکز ترک اعتیاد و الکل نیز کمک مالی می‌کند. کیست که نداند پدر رونالدو به دلیل مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های الکلی جان خود را از دست داد. حال رونالدو این‌بار نه ناجی پدر که ناجی الکلی‌های دیگر است. او در چند برنامه آموزشی با همین موضوع شرکت کرده است.

رونالدو اهمیت نمی‌دهد

رونالدو یک پسر پنج ساله دارد، اما حس پدرانه خود را نسبت به دیگر کودکان نیز نشان می‌دهد بخصوص وقتی به کشورش پرتغال می‌رود. او چه در لیسبون پایتخت پرتغال و چه در مادیرا زادگاه خود برنامه‌های مفصلی را در زمینه آموزش به کودکان نیازمند اختصاص داده است. کریس تحصیلات چندان بالایی ندارد، اما این توانایی را دارد که زمینه تحصیل کودکان نیازمند اما بشدت مستعد در ممتازترین مدارس را فراهم کند. در مادیرا رونالدو بانی افتتاح یک مدرسه شبانه روزی با بهترین امکانات آموزشی است. پسر رونالدو قطعا در بهترین مدارس تحصیل خواهد کرد، اما پیش از او پسربچه‌ها و دختربچه‌های زیادی با کمک‌های پدر جونیور فرصت تحصیل در بهترین شرایط را پیدا کردند. اگر از رونالدو درباره کارهایش سوال کنید سعی نمی‌کند آنها را پنهان کند، اما برایش تعجب‌آور است که چنین چیزی از او می‌پرسید. رونالدو اهمیت نمی‌دهد که کارهایش چقدر تحسین‌برانگیز است. بذل و بخشش به انواع نهادهای خیریه یک کار خیلی معمولی برای او به شمار می‌رود. رونالدو همانقدر که رکورد می‌زند همانقدر هم دست به جیب می‌شود و مبالغ کلان بذل و بخشش می‌کند. اما در اینجا نام مسی را هم از قلم نیندازید. شاید مسی به اندازه رونالدو در کمک به تحصیل کودکان فعال نباشد، اما تا امروز فعالیت‌هایی از این دست انجام داده است همانند حضور در مدارس کودکان استثنایی در بوینس آیرس.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها