فوتبال فقط یک ورزش نیست، یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی دنیا مفاهیم زیادی درون خود دارد که امور فرهنگی بخشی از آن است. کمک به همنوع بخش عمده فعالیت‌های فرهنگی فوتبال است.
کد خبر: ۸۰۵۱۵۸
ستاره‌ها در دنیای نیکوکاری

تقریبا تمام باشگاه‌های مشهور و محبوب دنیای فوتبال برنامه‌هایی جامع در زمینه کارهای عام‌المنفعه دارند. گاهی اوقات در قرارداد یک بازیکن قید می‌شود که او ملزم به حضور در برنامه‌های بشردوستانه باشگاه است، اما بدون در نظر گرفتن این برنامه بسیاری از بازیکنان مشهور دنیای فوتبال شخصا به این دست از کارهای خیر می‌پردازند و تعداد آنها کم نیست، در ادامه به معرفی چند نفر می‌پردازیم که اخیرا هم در برنامه‌هایی بشردوستانه شرکت کرده‌اند.

توتی، سمبل رم و الگوی نیکوکاری

فرانچسکو توتی قرار است در یک مراسم بسیار باشکوه با فوتبال خداحافظی کند. این اتفاق چه زمانی می‌افتد؟ این فصل یا فصل آینده؟ مشخص نیست اما کاپیتان 37 ساله رمی‌ها آنچنان محبوب هواداران تیمش است که هیچ کس نمی‌خواهد خداحافظی او را ببیند. فرانچسکو توتی از سال 92 میلادی برای رم بازی می‌کند، یعنی 23 سال حضور مداوم در این باشگاه. توتی در این مدت 242 گل برای تیمش به ثمر رسانده است، اما چیزی که از توتی یک چهره بسیار محبوب و مردمی ساخته فقط وفاداری به پیراهن باشگاه نیست. او یکی از نیکوکارترین بازیکنان دنیای فوتبال به شمار می‌رود. فرانچسکو در کارنامه ارزشمند کارهای نیکوکارانه خود انبوهی از اتفاقات را ثبت کرده است؛ از کمک‌های مالی هنگفت و مراکز خیریه تا سخنرانی در همایش‌های مربوط به حمایت از بیماران. توتی حضوری ثابت در برنامه‌های پیشگیری از بیماری ایدز دارد. او می‌تواند سفیر خوبی در این نهاد به شمار برود. یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که فرانچسکو در سال‌های اخیر برای کمک به همنوعانش انجام داده به چاپ یک کتاب مربوط می‌شود. چند سال پیش کاپیتان محبوب و مشهور رمی‌ها یک کتاب به چاپ رساند. این کتاب مشتمل بر تمام لطیفه‌هایی می‌شد که درباره فرانچسکو توتی ساخته شده بود. توتی این لطیفه‌ها را جمع‌آوری کرد و در قالب یک کتاب به چاپ رساند. توتی تمام عواید حاصل از فروش این کتاب خنده‌دار و جالب را به یک مرکز خیریه اختصاص داد. مهاجم 37 ساله باشگاه رم هنوز حضوری ثابت در برنامه‌های خیریه دارد و در اکثر این برنامه‌ها همراه همسرش ایلاری بلزی که یک مجری تلویزیونی است شرکت می‌کند. کمک‌های مالی او به کودکان نیازمند و افراد بیمار در سال‌های اخیر مفصل‌تر از آن بوده که در چند سطر بگنجد. او به‌راستی سمبل و الگویی تمام‌عیار برای باشگاه رمی است.

نیمار یک خیرواقعی

چندی پیش یک سایت خارجی در گزارشی نیمار ستاره برزیلی بارسلونا را به‌عنوان یتیم نوازترین فوتبالیست دنیا معرفی کرد. ملی‌پوش برزیلی و 23 ساله بارسلونا با این‌که سن و سال کمی دارد، اما ایده‌های زیادی برای کمک به همنوعان نیازمند خود در سر می‌پروراند. یکی از مهم‌ترین ایده‌های او راه‌اندازی یک مرکز خیریه با کمک هم‌تیمی‌هایش در بارسلونا است. درواقع نیمار می‌خواهد از شهرت خود و برخی هم‌تیمی‌های نامدارش همانند لیونل مسی و دنی آلوز برای کمک به فقرا بخصوص کودکان یتیم و بی‌سرپرست استفاده کند. مرکز خیریه نیمار کمک‌های نقدی مردمی را جمع‌آوری می‌کند و به نیازمندان بخصوص کودکان یتیم اختصاص می‌دهد. البته نیمار اهداف مرکز خیریه خود را تنها به کشورش برزیل محدود نکرده است، کودکانی از سراسر دنیا همانند آفریقا یا ویتنام هم می‌توانند تحت پوشش نیمار و هم‌تیمی‌های نامدارش باشند. اما به هر حال نیمار به کودکان هموطنش توجه بیشتری دارد. او هر زمان به برزیل می‌رود به میان کودکان یتیم و فقیرنشین می‌رود و بسیار گرم و صمیمی با آنها برخورد می‌کند. او بارها با هدایایی بزرگ و گرانقیمت به دیدار کودکان بی‌سرپرست برزیلی رفته است. البته زندگی بیش از اندازه تجملاتی نیمار مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما کارهای خیر وی ازجمله راه‌اندازی مرکز خیریه که قصد توسعه آن را دارد جو علیه او را تا حدودی تعدیل می‌کند. این ستاره برزیلی در برنامه‌های عام‌المنفعه باشگاه بارسلونا نیز نقشی پررنگ ایفا می‌کند. این دست برنامه‌ها جزو اقدامات فرهنگی باشگاه به شمار می‌رود و حضور بازیکنان در آن الزامی است. نیمار در کنار مسی و سوارز یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده‌ برای پیشبرد اهداف برنامه‌های بشردوستانه به مردم دنیاست. این برنامه‌ها کمک به بیماران مختلف و سانحه‌دیده‌های حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را در بر می‌گیرد. نیمار باوجود این‌که سن بالایی ندارد، اما از حیث کمک به همنوعان الگوی بسیار خوبی محسوب می‌شود.

دیوید بکام در شرق دور

بکام در 40 سالگی هنوز محبوبیت فوق‌العاده بالای خود را حفظ کرده است. او بعد از مایکل جردن بسکتبالیست بازنشسته آمریکایی دومین ورزشکار بازنشسته پردرآمد دنیاست. دیوید از زمانی که در سال 2013 فوتبال را کنار گذاشت، حضور پررنگ‌تری در برنامه‌های خیریه دارد. او زمان حضور در رئال مادرید، منچستریونایتد، لس‌آنجلس گالکسی، میلان و پاری سن‌ژرمن نیز همیشه کارهای بشردوستانه انجام می‌داد، اما اکنون در 40 سالگی فرصت بسیار بیشتری برای پرداختن به این دست از امور دارد. بکام 40 ساله بخش زیادی از وقت خود را صرف امور خیریه می‌کند.

او با ثروت هنگفتی که در اختیار دارد سالانه کمک‌های مالی زیادی را به نیازمندان، بیماران و سانحه‌دیدگان بلایای طبیعی اختصاص می‌دهد، اما کارهای بشردوستانه وی فقط در کمک‌های مالی دیده نمی‌شود. او سفیر یونیسف است و علاوه بر آن تا جایی که بتواند در برنامه‌های ویژه بیماران شرکت می‌کند. این برنامه‌ها اکثرا در رابطه با پیشگیری از بیماری و اطلاع از کنترل و کمک به این بیماران تدارک داده می‌شود و بکام در اکثر این برنامه‌ها نقش یک سخنور را ایفا می‌کند.

دیوید آنقدر کارهای بشردوستانه را در اولویت قرار داده که برای این موضوع حتی به شرق دور هم سفر می‌کند. سیل خانمان‌برانداز سال گذشته در فیلیپین باعث شد تا دیوید به این کشور سفر کند و ساعاتی را در میان مردم سیل‌زده سپری کند. او نه‌تنها با حضور خود در میان مردم به آنها قوت قلب داد، بلکه مبلغ کلانی (حدود 5 میلیون دلار) جهت کمک به سیل‌زدگان اختصاص داد. ویکتوریا بکام همسر نامدار دیوید نقش بسیار مهمی در عملی کردن برنامه‌های خیریه همسرش ایفا می‌کند. آنها با هم به مراکز خیریه می‌روند، باهم در همایش‌های مختلف شرکت می‌کنند و باهم برای کمک به نیازمندان گام برمی‌دارند. فراهم کردن امکانات لازم برای تحصیل کودکان فقیر بخش مهم دیگری از کارهای خیر کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال انگلیس است.

زلاتان ابراهیموویچ و کمک به مهاجران

با آن غرور خاص خودش یکی از خیرترین فوتبالیست‌های دنیا به شمار می‌رود. زلاتان ابراهیموویچ ستاره 34 ساله و سوئدی باشگاه پاری سن‌ژرمن فرانسه با ثروت نجومی که در اختیار دارد، خیلی راحت به همنوعان خودش بذل و بخشش می‌کند.

او یکی از نیکوکارترین فوتبالیست‌های دنیاست که کارهای خیر خود را تنها به یک موضوع خلاصه نمی‌کند. با این حال زلاتان باتوجه به اخلاق خاصی که دارد چندان در برنامه‌های عمومی شرکت نمی‌کند، اما تا دلتان بخواهد به‌طور شخصی کارهای بسیار خوب از خود بر جای می‌گذارد همانند کمک به تیم ملی معلولان کشورش برای حضور در رقابت‌های جهانی یا کمک به مهاجرانی که در سوئد شرایط سختی را تحمل می‌کنند.

زلاتان و خانواده‌اش خود در سوئد مهاجر بودند. این فوتبالیست پدری بوسنیایی و مادری کروات دارد و زمانی که به سوئد مهاجرت کردند زندگی سختی داشتند، اما زلاتان با پشت سر گذاشتن همه آن سختی‌ها اکنون یکی از ثروتمندترین ورزشکاران دنیاست.

او به سازمان‌های مهاجرتی سوئد برای کمک به مهاجران فقیر کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر آن زلاتان با همسرش هلنا سگل مرتب به یک بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی در مالموی سوئد می‌رود و تا جایی که در توانش باشد به این بیماران کمک مالی می‌کند. زلاتان شاید زبان تلخی داشته باشد که هر چند وقت یکبار با نحوه بیانش بسیاری را عصبانی کند، اما دلی مهربان دارد و همیشه در اندیشه کمک کردن به دیگران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها