جام جهانی فوتبال بانوان - 2015 کانادا

آلمان و چین صعود کردند

جام جم ورزشی: جام جهانی فوتبال زنان دنیا از امروز در کانادا آغاز می شود.
کد خبر: ۸۰۴۹۷۰
آغاز جام جهانی فوتبال زنان با یک دنیا تبعیض جنسیتی

به گزارش جام جم ورزشی ، جام جهانی 2015 فوتبال زنان را به هیچ عنوان با جام جهانی 2014 برزیل(مردان) مقایسه نکنید. در جام جهانی زنان قرار نیست همانند جام جهانی مردان نگاه تمام دنیا به بازی ها معطوف باشد. جام جهانی کانادا هر چند مورد توجه رسانه های مختلف است اما نه به اندازه جام جهانی مردان. این رقابت ها ستاره های زیادی درون خود دارد اما ستاره های فوتبال زنان کجا و ستاره هایی همچون رونالدو، مسی ، هازارد و .... کجا؟ البته تمام این اتفاقات طبیعی است. فوتبال زنان از لحاظ درآمد زایی ، هیجان و بیننده زمین تا آسمان با فوتبال مردان تفاوت دارد بنابراین طبیعی است که جام جهانی کانادا هرگز قابل قیاس با جام جهانی برزیل نباشد. اما در میان هیاهوی جام جهانی برخی از جنبه های آوردگاه زنانه کانادا به شکلی منفی و غیر قابل پذیرشی به چشم می آید. در واقع بزرگ ترین تورنمنت فوتبالی زنان چنان اشکالات بزرگی دارد که برخی از آنها مفهومی جز تبعیض جنسیتی ندارد. این اشکالات چه چیزهایی هستند؟

از چمن طبیعی تا چمن مصنوعی

حتی باشگاه های درجه دو و سه اروپایی هم حاضر نیستند روی چمن مصنوعی به میدان بروند اما این اتفاق قرار است در معتبرترین تورنمنت فوتبالی زنان بیفتد. بله؛ جام جهانی روی چمن سبز. سال گذشته پس از اینکه اعلام شد جام جهانی زنان قرار است روی چمن مصنوعی برگزار شود دنیای از اعتراض ایجاد شد. بسیاری از ستاره های مطرح زن دنیای فوتبال به شدت به این موضوع اعتراض کردند و حتی اظهارداشتند حاضر نیستند بر روی چمن مصنوعی که ضریب مصدومیت را بالاتر می برد به میدان بروند. کار حتی تا تحریم رقابت ها از سوی برخی بازیکنان پیش رفت اما هیچ کدام از این اعتراضات به جایی نرسید. البته این حجم از اعتراضات بی اثر هم نبود اما چمن مصنوعی هرگز قرار نیست از دل جام جهانی کانادا حذف شود. تصور کنید جام جهانی برزیل قرار بود روی چمن مصنوعی برگزار شود. اصلا فیفا و سران برگزاری رقابت ها حتی جرات این را به خود نمی دادند که چنین چیزی را مطرح کنند اما برای جام جهانی زنان هیچ اشکالی ندارد. اینجا قرار نیست ستاره هایی مثل مسی و رونالدو به میدان بروند. اینجا کانادا است، جایی برای جام جهانی فوتبال زنان!

ستاره هایی که غذا ندارند

ستاره های دنیای فوتبال زنان قرار نیست به هتل های آنچنانی و گران قیمت اوتاوا و مونترال بروند. آنها در هتل هایی معمولی استقرار داده می شوند مگر اینکه برخی از تیم ها خود بخواهند هزینه کنند به هتل های چند ستاره بروند. البته این مورد جای هیچ اشکالی نیست، اما فاجعه وقتی از راه می رسد که بدانیم برخی از تیم های شرکت کننده در جام جهانی زنان کانادا در راه رسیدن به این رقابت ها با کمبود غذا مواجه بوده اند! کامرون و کاستاریکا نیز مشکل مشابهی داشته اند چون با مشکلات مالی فراوانی گام به رقابت ها گذاشتند. به راستی این مشکل در جریان جام جهانی مردان هم دیده می شود؟

اسپانسرهایی که کنار کشیدند

حال که سپ بلاتر دیگر بر مسند ریاست فیفا حضور نیست دلیلی وجود ندارد که برخی از اسپانسرها با جام جهانی کانادا ادامه همکاری بدهند. اینجا تبعیض جنسیتی در کار نیست اما به هر حال یک مشکل بسیار بزرگ برای رقابت ها به شمار می روند. حتی پیش از لغو قرارداد برخی از اسپانسرها مشکلاتی مانند تهیه البسه برخی از تیم ها و نحوه اسکان آنها وجود داشت چه برسد به اکنون که دیگر بلاتر و تیم گسترده اش در فوتبال دنیا حضور ندارند.

***

برنامه رقابت های امروز

جام جهانی 2015 فوتبال بانوان که از امروز (شنبه) با حضور 24 تیم آغاز می‌شود، تا 5 جولای ادامه خواهد داشت. علاوه بر اینکه 3 کشور برتر اروپایی در این مسابقات راهی المپیک می‌شوند، آفریقا 2 تیم، اقیانوسیه یک تیم، آسیا دو تیم و آمریکایی مرکزی و شمالی 2 تیم را به عنوان نماینده در ریو خواهند داشت.

پیش از این برزیل و کلمبیا سهمیه المپیک گرفته‌ بودند.

برنامه بازی‌های امروز به شرح زیر است:

گروه A:

کانادا - چین، ساعت 16 به وقت محلی

نیوزیلند - هلند، ساعت 19 به وقت محلی

هیلدا حسینی خواه - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها