یوونتوس و بارسلونا؛ امشب در فینال لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم می‌روند

نبرد قهرمانان در برلین

شصتمین فینال لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه 74 هزار نفری المپیک شهر برلین. تب فوتبال در دنیا امشب با دیدار بارسلونا و یوونتوس به اوج خودش می‌رسد؛ جایی که هر دو قدرت راه‌راه‌پوش اروپا برای کسب سومین جام این فصل یا همان سه‌گانه تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۴۸۶۳
نبرد قهرمانان در برلین

امشب از حوالی ساعت 23 و 15 دقیقه به وقت تهران تا یکی دو ساعت پس از نیمه‌شب، ورزشگاه المپیک برلین پرهیاهوترین مکان دنیاست. این نخستین باری است که فینال لیگ قهرمانان در شهر برلین و در ورزشگاه قدیمی این شهر برگزار می‌شود. قدیمی‌تر‌ها این ورزشگاه را با المپیک 1936 برلین به یاد می‌آورند. حالا چیزی نزدیک به 80 سال از آن رویداد می‌گذرد و بار دیگر ورزشگاه المپیک در کانون توجه قرار دارد. در این سال‌ها علاوه بر صدها کنسرت بزرگ پاپ و راک، چند دیدار از دو جام جهانی 1974 و 2006 هم در این ورزشگاه برگزار شده است. به همه هیجانات این ورزشگاه باید فینال‌های جام حذفی آلمان را هم اضافه کرد؛ دیدارهایی که از سال 1991 تاکنون همه ساله در این ورزشگاه برگزار می‌شود. آخرین آنها همین یک هفته پیش بود که ولفسبورگ در فینال 3 بر یک دورتموند را درهم کوبید و قهرمان دی اف بی پوکال شد. اما برای ورزشگاه المپیک شهر برلین هیجان فینال امشب فراتر از همه فینال‌های قبلی است؛ بارسلونا و یوونتوس برای اولین‌بار قرار است در فینال یک جام اروپایی مقابل هم قرار بگیرند.

به دنبال جام سوم

یوونتوس در حالی امشب قدم به ورزشگاه المپیک شهر برلین می‌گذارد که قهرمانی در سری A و جام حذفی ایتالیا را به‌دست آورده است. آنها در آستانه یک سه‌گانه تاریخی قرار دارند، افتخاری که در عمر 117 ساله این باشگاه هیچ‌گاه اتفاق نیفتاده است.

یوونتوس از 1976 تا 1999 میلادی، 9 بار فاتح جام‌های اروپایی شد اما هیچ‌گاه قهرمانی‌های این تیم در اروپا همزمان نشده با قهرمانی که در سری A و کوپا ایتالیا به دست آورده؛ از این حیث قهرمانی امشب می‌تواند شبی تاریخی برای این تیم و هوادارانش باشد؛ بخصوص که از آخرین جام اروپایی آنها چیزی حدود 16 سال می‌گذرد.

در مقابل بارسلونا هم امشب به دنبال یک سه‌گانه است. قهرمانی در لالیگا و جام حذفی اسپانیا، این تیم را در همان مسیری قرار داده است که هفت سال پیش با پپ گواردیولا طی کردند؛ یعنی کسب شش جام در یک فصل. آنها حالا در فینال لیگ قهرمانان اروپا هستند و اگر آن را فتح کنند همچون سال 2009، یک سه‌گانه ارزشمند را جشن خواهند گرفت.

سوپرکاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان هم دیگر جام‌هایی است که انتظار تیم برنده بازی امشب را می‌کشد.

بعد از 12 سال

از آخرین رویارویی بارسلونا و یوونتوس 12 سال می‌گذرد؛ نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2003 ـ 2002.

برای یوونتوسی‌ها آن دو بازی خاطره‌انگیزتر از آن است که به این زودی‌ها از یاد برود. بازی رفت در تورین با تساوی یک ـ یک به پایان رسید، بازی برگشت هم در نیوکمپ با همین نتیجه خاتمه یافت، اما در دقیقه 114 وقت‌های اضافی این یوونتوس بود که با گل زالایتا، بارسا را شکست داد و به فینال اروپا صعود کرد. از آن دو بازی سه نفر در فینال امشب حضور دارند؛ بوفون در ترکیب یووه، ژاوی هرناندز در ترکیب بارسا و لوئیس انریکه به عنوان سرمربی آبی و اناری‌پوشان.

در مجموع یوونتوس در تقابل با بارسلونا تیم بهتری بوده است. از سال 1971 تاکنون این دو تیم هشت بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن چهار پیروزی برای تیم ایتالیایی بوده و تنها
دو پیروزی برای تیم اسپانیایی. البته بازی امشب یک تفاوت عمده با هر هشت بازی قبلی دو تیم دارد. یوونتوس و بارسلونا برای نخستین‌بار در زمین بی‌طرف به مصاف هم می‌روند.

هشتمین فینال

امشب برای پانزدهمین بار، یوونتوس و بارسلونا یک پای بازی نهایی لیگ قهرمانان اروپا هستند. در 59 فینال قبلی 14 بار این اتفاق افتاده بود و امشب با حضور هر دوی آنها در فینال این آمار با رسیدن به عدد 15 از 60، رند شده است؛ یعنی از هر چهار فینال یکی در شرایطی برگزار شده که بارسا یا یوونتوس در آن حضور داشته‌اند.

از آخرین فینال بارسلونا چهار سال می‌گذرد. آنها سال 2011 در فینال ویمبلی 3 بر یک مقابل منچستریونایتد به پیروزی رسیدند و برای چهارمین بار قهرمان اروپا شدند. از آن تیم بارسا
هشت بازیکن باقی مانده‌اند که می‌توانند برابر یوونتوس به میدان بروند؛ آلوس، پیکه، ژاوی، اینیستا، ماسکرانو، بوسکتس، پدرو و مسی.

آخرین فینال یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا هم به سال 2003 میلادی برمی‌گردد. سالی که آنها با عبور از بارسا، یک فینال تمام ایتالیایی را مقابل میلان برگزار کردند اما در نهایت با شکست شهر منچستر را ترک کردند.

فینال امشب برای هر دو تیم بارسلونا و یوونتوس هشتمین فینال در لیگ قهرمانان اروپا محسوب می‌شود. بارسا
در هفت فینال قبلی خود چهار بار قهرمان شده، اما سهم یوونتوس از این فینال‌ها فقط دو قهرمانی بوده است.

بدون کیلینی

هواداران یوونتوس می‌دانند خط دفاع تیمشان بدون جورجیو کیلینی 30 ساله که با 76 بازی ملی یکی از بهترین مدافعان میانی اروپا به شمار می‌رود، قطعا آن استحکام همیشگی را نخواهد داشت. با این حال آنها چاره‌ای ندارند جز این‌که با واقعیت کنار بیایند. باشگاه یوونتوس روز گذشته به طور رسمی اعلام کرد این مدافع ملی‌پوش نمی‌تواند این تیم را در دیدار با بارسلونا همراهی کند. دلیلش هم مصدومیت از ناحیه ماهیچه پا عنوان شد.

از نگاه خیلی‌ها فینال لیگ قهرمانان اروپا را تقابل کیلینی و سوارز جذاب‌تر می‌کرد. بعد از آن‌که سوارز در دیدار ایتالیا و اروگوئه، با دندان شانه کیلینی را گاز گرفت و از سوی فیفا با محرومیت
چهار ماهه از حضور در میادین ورزشی مواجه شد، بازی امشب فرصتی برای تقابل دوباره این دو بازیکن بود که البته با مصدومیت کیلینی از دست رفت.

آمارهای خواندنی

ـ یوونتوس 9 بازی است که در لیگ قهرمانان شکست نخورده است. آنها در پنج بازی از 9 بازی قبلی دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند.

ـ بارسلونا سومین حریف اسپانیایی یوونتوس در این فصل لیگ قهرمانان است. پیش از این آتلتیکومادرید و رئال‌مادرید برابر یووه قرار گرفتند.

ـ یوونتوس تاکنون برابر تیم‌های اسپانیایی 44 بار به میدان رفته است که 15 بار به پیروزی رسیده و 18 بار نیز شکست خورده است. 11 دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده است.

ـ بارسلونا تا قبل از شکست برابر بایرن در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی، 9 بازی بود که طعم شکست را نچشیده بود.

ـ آخرین باری که بارسلونا برابر یک تیم ایتالیایی قرار گرفت به دور گروهی فصل گذشته لیگ قهرمانان برمی‌گردد؛ جایی که آلگری سرمربی میلان بود و بارسلونا با برتری سه بر یک در نیوکمپ و تساوی یک بر یک در سن‌سیرو صدرنشین گروه خود شد.

ـ بارسلونا برابر تیم‌های ایتالیایی 43 بار بازی کرده و عملکرد خوبی داشته. آنها 22 بار پیروز شدند، 13 بار با تساوی زمین را ترک کردند و تنها هشت بار طعم شکست را چشیدند.

رضا پورعالی/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها