ورزش بانوان در ایران نسبت به سال‌های گذشته بوضوح پیشرفت کرده است، این را می‌توان از کسب مدال‌های متعدد ورزشکاران در رقابت‌های معتبر برون‌مرزی و همچنین حضور پررنگ تیم‌های ملی بانوان در میادین مختلف بین‌المللی فهمید.
کد خبر: ۸۰۱۶۶۶
بانوان تاریخ‌ساز ورزش ایران

با وجود همه این پیشرفت‌ها، ورزش بانوان کماکان ضعف‌های بسیاری دارد که در موارد زیادی این ضعف‌ها باید چند سال پیش برطرف می‌شد اما هنوز ورزش بانوان با آن دست به گریبان است. در کنار تمام این ضعف‌ها، ورزشکارانی بوده‌اند که در سال‌های اخیر کار بزرگی انجام داده و اتفاقی را رقم زده‌اند که در تاریخ ورزش بانوان ایران بی‌سابقه بوده است. کیمیا علیزاده، تکواندوکار تیم ملی بانوان آخرین کسی است که در ورزش بانوان ایران تاریخ‌سازی می‌کند. در ادامه با برخی از تاریخ‌سازان ورزش بانوان در چند سال اخیر بیشتر آشنا می‌شویم.

نخستین مدال جهانی تکواندوی بانوان

همان طور که ذکر شد، کیمیا علیزاده آخرین کسی است که اتفاقی نوین را در ورزش بانوان ایران رقم زده است. برای نخستین بار در تاریخ تکواندوی بانوان ایران یک تکواندوکار زن موفق به کسب مدال از رقابت‌های برون‌مرزی شد. این تکواندوکار کسی نبود جز کیمیا علیزاده که در رقابت‌های جهانی روسیه گردن‌آویز برنز را به دست آورد. بانوان تکواندوکار ایرانی تاکنون در کسب مدال ناکام بودند اما امسال در رقابت‌های جهانی چیلیابینسک روسیه کیمیا علیزاده با کسب مدال برنز طلسم‌شکنی کرد و اولین مدال بانوان ایران را کسب کرد. او در وزن منهای 75 کیلوگرم به طور مشترک مدال برنز را با یک ورزشکار هنگ‌کنگی به نام ادینا کوتسیس کسب کرد.

نخستین مدال بازی‌های آسیایی

بازی‌های آسیایی 2002 بوسان برای ورزش بانوان ایران و پروانه تهرانی تاریخ‌ساز بود. پروانه تهرانی در آن زمان به نخستین ورزشکار زن ایرانی تبدیل شد که پس از انقلاب در رقابت‌های آسیایی مدال گرفت. او در بوسان موفق به کسب مدال برنز رقابت‌های تکواندو شده بود. تهرانی پس از بازگشت به ایران به‌عنوان نخستین زن مدال‌آور در رقابت‌های آسیایی به قهرمان شماره یک رسانه‌ها تبدیل شد. او رکوردی بی‌نظیر در زمینه مصاحبه با رسانه‌های مختلف از خود برجای گذاشت؛ اما این دختر مدال‌آور بسرعت فراموش شد. امروز دیگر کسی پروانه تهرانی را به عنوان نخستین مدال‌آور زن ایرانی در رقابت‌های آسیایی نمی‌شناسد. البته تهرانی هنوز هم حضوری پررنگ در تکواندو دارد بویژه در هیات تکواندوی تهران بسیار فعال است اما او نیز به فراموش‌شده‌ها پیوست. تهرانی به عنوان یک قهرمان ورزشی هرگز در ورزش ایران شناخته نشد و بتدریج در ورزش بانوان محو شد.

دختر سمیرمی در چین طلایی شد

دختر سمیرمی زمانی که ووشو را آغاز کرد هرگز گمان نمی‌کرد به بخشی از تاریخ ورزش ایران بخصوص در بخش بانوان تبدیل شود. خدیجه آزادپور که هم‌اکنون 27 سال دارد مدتی است به دلیل مصدومیت‌های پیاپی و عمل جراحی سنگینی که روی پایش انجام داد، نمی‌تواند مثل گذشته در رقابت‌های برون‌مرزی شرکت کند و مدال بگیرد؛ اما گذشته درخشان وی بهترین مرهم برای روزهای افت و مصدومیت اوست. آزادپور در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو موفق به کسب مدال طلا شد تا نخستین بانوی طلایی ایران در تاریخ رقابت‌های آسیایی لقب بگیرد. آزادپور سابقه قهرمانی در جهان و همچنین آسیا را هم در کارنامه خود دارد. دختر سمیرمی ورزش ایران سرفصل تازه‌ای در ورزش بانوان ایران با آن مدال طلای خوشرنگش بود.

کسب سهمیه مستقیم المپیک

دیگر تاریخ‌ساز ورزش بانوان ایران باز هم یک تکواندوکار است. سوسن حاجی‌پور هرچند اخیرا از جمع ملی‌پوشان تکواندو خط خورد، اما او نیز نقش برجسته‌ای در ورزش بانوان ایران دارد. حاجی‌پور 25 ساله نخستین تکواندوکار در تاریخ ورزش بانوان است که با کسب مدال طلای وزن سوم رقابت‌های گزینشی المپیک در تایلند، جواز حضور در رقابت‌های المپیک لندن را نیز کسب کرد. البته پیش از او سارا خوش‌جمال‌فکری در المپیک آتن شرکت کرده بود، اما سهمیه او آزاد (وایلدکارت) بود. این در حالی است که حاجی‌پور از طریق شرکت در رقابت‌های انتخابی موفق به کسب سهمیه المپیک 2012 لندن شد. او اما در المپیک، در همان مسابقه نخست خود شکست خورد و حذف شد، با این حال نام خود را در ورزش بانوان ایران ثبت کرده است.

فرشته کریمی در میان برترین بازیکنان دنیا

او از معدود ورزشکاران رشته‌های تیمی است که موفق شده به بالاترین سطح ممکن برسد. این عضو تیم ملی فوتسال بانوان که همراه این تیم در دو جام جهانی کوچک پرتغال و اسپانیا شرکت کرده است، سال 2013 در جمع 10 بازیکن برتر فوتسال دنیا قرار گرفت. قرار گرفتن نام او در میان نامزدهای دریافت جایزه برترین بازیکن زن فوتسال جهان، در ابتدا خبری کذب و غیرقابل باور می‌رسید؛ اما اعتبار این خبر بسرعت تائید شد. با این که کریمی در فهرست 10 بازیکن برتر فوتسال دنیا قرار گرفته بود، اما باز هم بسیاری از رسانه‌ها به این موفقیت بزرگ او بی اعتنایی کردند و ترجیح دادند اخبار حاشیه‌ای فوتبال را در اولویت قرار بدهند. عنوان برترین بازیکن زن فوتسال جهان در نهایت به یک بازیکن برزیلی رسید؛ اما این موفقیت بزرگ کریمی با قرار گرفتن در میان 10 بازیکن برتر دنیا برای همیشه در ورزش بانوان ثبت شد.

سرنوشت متفاوت دختر باانگیزه

درباره زهرا نعمتی 30 ساله و افتخارات و دستاوردهایش می‌توان ده‌ها مطلب نوشت. او که عضو تیم ملی تکواندوی بانوان بود، سال 83 دچار یک سانحه رانندگی شد تا برای همیشه ویلچرنشین شود. اما این پایان کار برای دختر باانگیزه کرمان نبود؛ زیرا سرنوشت متفاوتی داشت. او پس از این اتفاق تلخ رشته تیراندازی با کمان را انتخاب و پس از آن بسرعت پیشرفت کرد. وی نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران است که در سطح بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک موفق به کسب مدال طلا شده است. او خرداد 92 در مراسم کمیته بین‎المللی المپیک در سن‌پترزبورگ روسیه مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن از سوی «بنیاد بین‎المللی اسپورت آکورد» شد.

بهترین رتبه تاریخ تیراندازی

الهه احمدی عضو تیم ملی تیراندازی بانوان ایران افتخارات متعدد و مدال‌های رنگارنگی در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های قهرمانی آسیا دارد؛ اما اوج کار این ملی‌پوش 33ساله سه سال پیش در المپیک لندن رقم خورد، یعنی وقتی او در مقام یک ورزشکار زن ایرانی بهترین نتیجه را در تاریخ المپیک رقم زد. او در رقابت‌های المپیک لندن، با اختلافی ناچیز با نفر سوم از کسب مدال المپیک بازماند و به عنوان ششم این رقابت‌ها بسنده کرد؛ اما همان رتبه ششمی که بهترین نتیجه یک ورزشکار زن ایرانی در تاریخ المپیک محسوب می‌شد، بسیار مورد توجه قرار گرفت. هر چند فرصت عظیم کسب مدال المپیک از دست الهه احمدی رفت اما با تمام این اوصاف نام خود را برای همیشه در ورزش ایران ثبت کرد. احمدی کسب مدال رقابت‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو را هدف اصلی خود می‌داند . او که اکنون مادر یک پسر کوچک به نام باور است سرسختانه برای رسیدن به این افتخار بزرگ تمرین می‌کند.

سهمیه ناباورانه

حتی سرمربی وقت تیم ملی پینگ پنگ بانوان باور نداشت پینگ‌پنگ بازی از ایران بتواند سهمیه المپیک را کسب کند. رقابت‌های انتخابی المپیک، منطقه آسیای میانه، زمستان 90 در تهران برگزار شد. ندا شهسواری که بهترین پینگ‌پنگ باز زن ایرانی محسوب می‌شد و هنوز هم این عنوان را در اختیار دارد، پس از پیروزی در چند دیدار ابتدایی در نهایت مقابل یک پینگ‌پنگ‌باز قدر قزاقستانی قرار گرفت و سرانجام او را شکست داد و در حالی که این قزاق بشدت اشک می‌ریخت، شهسواری روی دست هم‌تیمی‌هایش بالا رفت. وی با قهرمانی در رقابت‌های آسیای میانه، سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ را کسب کرد. او با حضورش در المپیک لندن، اولین زن ایرانی است که در رشته پینگ‌پنگ در المپیک حضور پیدا کرده‌است. اما در این بازی‌ها با شکست در بازی اول برابر حریفی از نیجریه حذف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها