ملی‌پوشان والیبال با ترک اردوی جمهوری چک وارد خاک آمریکا شدند تا نخستین بازی خود را در لیگ جهانی برابر تیم ملی آمریکا برگزار کنند.
کد خبر: ۸۰۱۶۶۴
ایران به دنبال اثبات اقتدار

این همان اتفاقی است که مردم ایران به همراه ملی‌پوشان والیبال خود برای سومین سال پی در پی در انتظارش هستند. تیم ملی والیبال که در لیگ جهانی در گروه 2 از سطح یک با تیم‌های آمریکا، لهستان و روسیه همگروه است، این رقابت‌ها را با رویارویی برابر آمریکا در لس‌آنجلس آغاز می‌کند.

اسلوبودان کوآچ، سرمربی تیم ملی به همراه دیجان ولیچوویچ، معروف به گوسا برای آماده‌سازی تیم ملی، تمرینات را با سبک و سیاق خودش دنبال کرد و بنا به گفته او تیم ملی در این رقابت‌ها از انسجام کامل تیمی و تمرکز لازم برخوردار است. ملی‌پوشان والیبال در اردوهای فنلاند و جمهوری چک محک خوردند هر چند برخی کارشناسان بازی‌های این تیم برابر رقبای اروپایی را چندان قابل قبول ندانستند و اعتقاد داشتند تیم ملی در بازی‌های تدارکاتی بویژه برابر جمهوری چک محک جدی نخورد.

ایران، یکی از بهترین‌ها

به باور خیلی‌ها تیم ملی ایران دیگر در لیگ جهانی تیم پدیده نیست، بلکه اینک تیم ملی در بین 10 تیم برتر دنیا قرار دارد. همین سبب بالا رفتن توقع مردم و انتظار بازی‌ها و نتایج خوب از تیم ملی شده است. گرچه رقابت‌های امسال به نسبت سال گذشته دشوارتر شده است و از هر گروه دو تیم صعود می‌کنند، اما ایران تاکنون با بازی‌های درخشان خود در رقابت‌های بین‌المللی نشان داده است گذشتن از سد تیم‌هایی مانند آمریکا و روسیه هر چند سخت اما ناممکن نیست.

یکی از تیم‌های این دوره آمریکاست که مدافع عنوان قهرمانی است، اما مانند مسابقات جهانی لهستان، کریستین رونی، دریافت‌کننده با تجربه خود را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد.

بهروز عطایی، سرمربی تیم متین ورامین درباره تیم آمریکا می‌گوید: آمریکا مدرن‌ترین و با کلاس‌ترین تیم والیبال دنیا از نظر اجرای تکنیک‌ها و تاکتیک‌هاست و بازیکنان بزرگی دارد. این تیم اطلاعات دقیقی از تیم ملی ما دارد و می‌تواند با استفاده از این اطلاعات ما را از بازی خوب دور کند و به نقاط ضعف ما فشار آورد که این نیاز به هماهنگی بسیار بالا از سوی تیم ملی ما دارد.

آسمانخراش‌های روسیه

مهم‌ترین تغییر در تیم ملی روسیه که به اذعان بیشتر مربیان لیگ برتر سخت‌ترین حریف ایران در این رقابت‌هاست، نبودن آپالیکوف سرعتی‌زن است. این تیم که از نظر بدنی متفاوت از دیگر تیم‌های جهان است، ارتفاع بازی بالایی در حمله دارد و این، کار را برای تیم ملی ایران سخت می‌کند. با وجود این که ایران تا به حال در بازی‌های رسمی موفق به شکست روسیه نشده است، باید ببینیم سر مربی صربستانی تیم ملی چه تاکتیک‌هایی برای مهار این تیم قدرتی در این مسابقات دارد.

ناصر شهنازی، سرمربی تیم آلومینیوم هرمزگان در این باره می‌گوید: روسیه قهرمان چندین ساله جهان است و سبک بازی و شرایط خاصی دارد و در رقابت‌های باشگاهی اروپا هم توانسته قهرمان شود. اما ما هم تیم کوچکی نیستیم، سبک بازی و شرایط خودمان را داریم و باید بتوانیم خودمان را ثابت کنیم.

لهستان، حریف آسان یا سخت؟

پیش‌بینی می‌شود تیم ملی لهستان که در این رقابت‌ها ولازی (پشت خط‌زن) و مینارسکی (دریافت‌کننده) را به دلیل خداحافظی از تیم ملی در مسابقات جهانی در اختیار ندارد با تغییرات عمده‌ای وارد لیگ جهانی شود.

بهروز عطایی می‌گوید: لهستان، مدافع عنوان قهرمانی جهان و کشوری والیبال‌خیز است. بازی مقابل این تیم با وجود فشار تماشاگران کار سختی است، ولی دو بازیکن بزرگ این تیم خداحافظی کردند که شاید به نفع تیم ما باشد. در بین این سه تیم، برابر لهستان شانس بیشتری برای برد داریم گرچه تیم پرقدرتی است که بازی کردن در زمین خودش سخت است.

همچنین جهانگیر سیدعباسی، سرمربی تیم شهرداری ارومیه در این باره می‌گوید: از بعضی جهات مثل سرعت و سیستم بازی، ما بهتر از تیم‌هایی مانند لهستان و آمریکا هستیم، ولی آنها هم مزیت‌هایی از نظر آمادگی بدنی و حضور در میادین بین‌المللی نسبت به ما دارند.

به نظر می‌رسد با وجود قهرمانی لهستان در مسابقات جهانی شاید ایران در برابر این تیم نسبت به آمریکا و روسیه بازی آسان‌تری داشته باشد.

جبار قوچان‌نژاد، مربی والیبال از خراسان درباره این مسابقات می‌گوید: باور مردم به جایی رسیده است که صددرصد می‌توانیم پیروز باشیم. ولی تیم‌های دیگر هم استراحت نکرده‌اند و ما تازه به عرصه لیگ جهانی ملحق شده‌ایم. با این حال می‌توانیم با تمرکز لازم و آنالیز خوب تحت فرمان کادر فنی خیلی از نشد‌ها را انجام دهیم. او ادامه داد: باید با سرویس‌های خیلی خوب و هدف‌دار خط سرعت روسیه و آمریکا را از کار بیندازیم و با کم اشتباه بودن و اعتماد به نفس بالا می‌توانیم از گروهمان صعود کنیم. ولی باید بپذیریم که شرایط سختی در پیش داریم و دو تیم بیشتر بالا نمی‌روند.

لیلا کیان / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها