رقابت‌های بسکتبال جوانان جهان از ششم تیرماه برای جوانان بسکتبال ایران آغاز می‌شود و در این روز تیم جوانان به دیدار تیم آمریکا می‌رود.
کد خبر: ۸۰۰۰۶۵
از تالار آزادی تا جزیره هراکلیون

جوانان بسکتبال ایران زیر نظر فرزاد کوهیان (سرمربی) و محسن شاه‌علی و مهران آتشی (مربیان) در اردوی آماده‌سازی به‌سر می‌برند و اول خرداد روانه صربستان می‌شوند تا اردوی خارجی خود را در این کشور آغاز کنند.

نصرت‌الله جعفریان، سرپرست تیم جوانان درباره اردوی صربستان می‌گوید: جوانان بسکتبال بامداد جمعه، تهران را به مقصد بلگراد در صربستان ترک می‌کنند. قرار است طی 10 روز اقامت در این کشور 5 بازی تدارکاتی برگزار کنیم و در 5 روز بعدی تمرینات تیم دنبال می‌شود.

سرپرست تیم بسکتبال جوانان با اشاره به امکانات اردوی کرالیوف در صربستان می‌گوید: صرب‌ها 4 بازی با تیم‌های جوانان و امید باشگاهی برای ما در نظر گرفته‌اند و وعده یک بازی تدارکاتی را با تیم بسکتبال جوانان صربستان داده‌اند. این تیم در رقابت‌های جهانی یونان حضور دارد و بازی با آنها برای ما با اهمیت است زیرا سبک بازی صربستان با کرواسی که یکی از حریفان مان در رقابت‌های جهانی است، یکی است.

تیم بسکتبال جوانان ایران در این دوره از رقابت‌ها با تیم‌های آمریکا، کرواسی و مصر بازی می‌کند. صرف‌نظر از بازی تکنیکی آمریکایی‌ها و شیوه‌های رایج بسکتبال کلاسیک در بین کشورهای حوزه بالکان مانند کرواسی، تیم مصر نماینده بسکتبال آفریقا نیز در گروه ایران قرار دارد که رویارویی با این حریف نقطه امید بسکتبالیست‌های جوان ایران است.

جعفریان می‌گوید: من مصری‌ها را زمانی که ناظر مسابقه‌های جهانی بودم، دیده‌ام. آنها بازیکنانی با قدرت بدنی خوبی هستند اما به نظرم کار تکنیکی بچه‌های ما به آنها می‌چربد.

تاکنون تیم‌های بسکتبال جوانان ایران 3 بار رهسپار رقابت‌های جهانی شده‌اند. در سال 2003 تیم ایران در رقابت‌های یونان به میدان رفت. در سال 2009 برای دومین مرتبه جوانان بسکتبال به رقابت‌های نیوزلند رفتند و سال 2013 نیز ایران در بسکتبال جوانان جهان در جمهوری چک نماینده داشت. اکنون تیم کنونی جوانان ایران سرگرم آماده‌سازی است تا در رقابت‌های جزیره هراکلیون یونان به میدان برود. هر چند ساختار ضعیف بسکتبال ایران در رده‌های سنی سبب شده جوانان ایران از شرایط تیمی با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد اما مربیان در زمان باقی مانده در تلاش‌اند برخی از این مشکلات را برطرف کنند.

شاهین طبع: جوانان بازی می‌خواهند

مهران شاهین طبع، سرمربی تیم دانشگاه آزاد و سرمربی تیم جوانان ایران در سال 2004 که همراه تیم ایران به عنوان قهرمانی جوانان آسیا رسید، درباره بازی تدارکاتی تیم جوانان با دانشگاه آزاد می‌گوید: جوانان بسکتبالیست ما نشان دادند کم بازی کرده‌اند. ما برای رده‌های سنی باید بازی‌های بیشتری برگزار کنیم. در شرایط کنونی تحرک لازم در رده‌های سنی دیده نمی‌شود و بازی‌ها به سالی چند بازی محدود شده اما نیاز این رده‌های سنی، برگزاری تعداد بیشتری بازی است.

سرمربی تیم بسکتبال دانشگاه آزاد ادامه می‌دهد: اگر بازیکنان در کوران بازی‌های بیشتر قرار بگیرند، مربیان می‌توانند بخش مهمی از نیازهای تیم را برطرف کنند. تیم جوانان در رقابت‌های جهانی با برترین‌های بسکتبال در این رده روبه رو می‌شود؛ تیم‌هایی که با برنامه هستند و بازی کردن برابر آنها بسیار سخت است.

بر اساس برنامه تدارکاتی تیم جوانان، این تیم بعد از اردوی صربستان به ایران برمی‌گردد و سپس راهی مجارستان می‌شود و از آنجا به طور مستقیم به آتن و با کشتی به جزیره هراکلیون یونان می‌رود. جوانان بسکتبال برای پشت سر گذاشتن برخی از مشکلات خود مبنی بر تجربیات کم بازی بین‌المللی، در مجارستان هم تورنمنتی دارند که حضور در آن می‌تواند محک خوبی برایشان باشد. این مسابقه‌ها محک خوبی برای بازیکنان قبل از رقابت‌های جهانی است.

محمد یوسف‌وند، یکی از اعضای تیم بسکتبال جوانان ایران درباره این رقابت‌ها می‌گوید: اول خرداد ماه به اردوی صربستان می‌رویم و در آنجا بازی خواهیم داشت. آن طور که به ما گفته‌اند صبح‌ها تمرین و عصرها مسابقه داریم. اگر این برنامه عملی شود تاثیر بسیار مطلوبی روی تیم می‌گذارد. تیم ما اکنون بیشتر از تمرین به بازی نیاز دارد. برخی بازیکنان مثل خود من از شرایط مسابقه فاصله گرفته‌ایم که هر چه بازی‌های تدارکاتی بیشتر باشد برایمان بهتر است. مطمئنا کادر فنی تیم هم می‌داند فقط تمرین برای موفقیت کافی نیست. در دوره گذشته بازی‌ها و قبل از حضور در جمهوری چک، بازی‌های تدارکاتی خوبی داشتیم . تیم واقعا رشد کرده بود زیرا بازی تدارکاتی تاثیر چشمگیری بر عملکرد بازیکنان دارد.

کوهیان: فقط نتیجه نه

فرزاد کوهیان، سرمربی تیم بسکتبال جوانان ایران، استعداد بسکتبالیست‌های جوان را باور دارد، اما می‌گوید کار روی استعدادها نیست. او می‌گوید: خوشبختانه در کشور شاهد استعداد‌های بی‌نظیری که با کمی وسعت دید و مدیریت درست می‌توان سرمایه‌های درخشانی را وارد عرصه بسکتبال کرد. من به عنوان سرمربی تیم جوانان، عمده توجه خود را معطوف شناسایی بازیکنان جدید کرده‌ام تا این تیم پشتوانه‌ای برای بسکتبال کشورمان باشد.

سرمربی تیم جوانان اعتقاد دارد اردوهای تیمش را در شرایط خوبی برپا کرده است. کوهیان توضیح می‌دهد: اردوها بسیار خوب برگزار شد. حدود ۵۰ بازیکن دعوت شده بودند که رشد آنها را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت ۲۵ نفر از بازیکنان را غربال کردیم و به یاری خدا در اردوهای بعد کار خود را با ۲۵ نفر و اکنون با 16 نفر ادامه می‌دهیم. این 16 نفر در اردوی صربستان حضور دارند که تعدادشان برای اردوی مجارستان به 14 نفر می‌رسد و در نهایت با 12 بازیکن به یونان می‌رویم.

کوهیان نمی‌خواهد از هم‌اکنون بازیکنانش را زیر فشار روانی بازی‌های جهانی قرار بدهد. تیم‌های حریف ایران از قاره‌های مختلف با قدرت‌های متفاوت به یونان می‌آیند. او می‌گوید: تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها در سطح اول دنیا بازی می‌کنند و طراز اول هستند و نمی‌توانم از هم‌اکنون نظری در باره آنها بدهم اما امیدوارم تیم جوانان بتواند بازی‌های قابل قبولی برابر آنها برگزار کند. من به همراه کادر فنی فیلم‌های بازی‌های قدیمی تیم‌ها را ارزیابی می‌کنیم تا بتوانیم با ایده‌های نو، تاکتیک‌های قابل قبولی را مقابل آنها پیاده کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم فیلم‌های بازی‌های جدید را پیدا کنیم. آماده سازی و تدارکات این تیم‌ها بسیار متفاوت است و عمده توجه من در این رقابت‌ها به ارائه بازی با کیفیت است.

تمامی موارد گفته شده درباره نتیجه‌گیری تیم جوانان در رقابت‌های جهانی است اما این تیم باید در عین حال برای بسکتبال ایران نفرات و پشتوانه جدید بسازد. کوهیان در پاسخ به این پرسش که نفرات کنونی چقدر می‌توانند در بسکتبال ایران ثبات داشته باشند و بتوان از آنها به عنوان پشتوانه‌های بسکتبال نام برد، می‌گوید: این روند باید سپری شود زیرا رشد یا افت بازیکنان در این رده‌ها خیلی سریع اتفاق می‌افتد. بازیکنی داریم که مطمئنم تا سال آینده بهتر می‌شود اما اکنون شرایط مناسبی ندارد. این افت و خیز‌ها در رده‌های سنی وجود دارد بنابراین نباید استعدادهای این ورزش را بسادگی رها کرد. باید سازوکاری وجود داشته باشد که در کنار بحث نتیجه‌گیری بتوانیم، نفرات زبده و شایسته را برای سال‌های آینده حفظ کنیم زیرا همه چیز برد و باخت نیست.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها