برای هدایت تیم نوجوانان هامبورگ

باشگاه پرسپولیس به مهدوی‌کیا تبریک گفت

مهدوی‌کیا: کی‌روش فلسفه خودش را دارد، اما باید تیم ملی را جوان کند

از لیگ‌های عربی هم عقب هستیم

می‌گوید می‌خواهد خدمت کند؛ خدمت به فوتبال ایران، آن هم با راه‌اندازی تیم فوتبال «کیا». مهدی مهدوی‌کیا که همیشه فردی آرام و بی‌حاشیه بوده، اکنون نیز کارش را بی‌حاشیه دنبال می‌کند و بدون این‌که وارد کار مربیگری شود، مدیریت تیمی را برعهده گرفته که در آینده پشتوانه فوتبال کشورمان خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۹۹۸۸
از لیگ‌های عربی هم عقب هستیم

تیم فوتبال زیر 11 ساله‌های «کیا» که هم‌اکنون در اتریش حضور دارد و در یک تورنمنت معتبر اروپایی حضور یافته، بهانه‌ای شد تا با مهدوی‌کیا هم‌کلام شویم. او در صحبت‌هایی که با خبرنگار جام‌جم انجام داده، درباره این تیم، وضعیتی که دارد، برنامه‌هایش برای آینده، راه‌اندازی یک آکادمی فوتبال مجهز و... صحبت کرده است. مهدوی‌کیا همچنین در صحبت‌هایش وضع فعلی فوتبال ایران، تیم ملی و آینده پرسپولیس را هم با برانکو ایوانکوویچ ترسیم کرده که خواندن صحبت‌های او می‌تواند جذاب باشد.

درباره وضعیت تیم فوتبال زیر 11 ساله‌های «کیا» بگویید که چه شرایطی دارد و پیش از آغاز مسابقات بازیکنان در چه وضعی هستند.

ما چند روز زودتر به اتریش آمدیم تا بازی‌های تدارکاتی داشته باشیم.

هدف اصلی‌تان، کسب نتیجه بود یا قصد دارید این بازیکنان را برای آینده آماده کنید؟

هدف اصلی‌مان این نیست و اصلا به دنبال نتیجه گرفتن نیستیم. هدفمان این است این بازیکنان کسب تجربه کرده و با تیم‌های معتبر بازی کنند، چون آینده‌سازان فوتبال ما هستند. باید این مجموعه را حفظ کرده، سال به سال به تجربه آنها اضافه کنیم تا در آینده به فوتبال این مملکت خدمت کنند.

گویا در این مدت تمام مسائل اولیه را هم به آنها آموزش داده‌اید و با فنون اولیه فوتبال آشنایی دارند.

این بازیکنان استثنا هستند و خیلی روی آنها کار می‌کنیم. کار کردن در این سن بسیار سخت است، اما در این دو سه ماهی که از آغاز کارمان گذشته، سعی کردیم تمام اصول اولیه را به این بازیکنان نونهال یاد بدهیم. وقتی هم مسابقات آغاز می‌شود، امیدوارم بتوانیم بازی‌های آبرومندانه‌ای انجام دهیم.

تا اینجا چقدر برای این تیم هزینه شده است؟

همه هزینه‌ها شخصی بوده و همه از طریق اسپانسر تامین شده. دقیقا نمی‌توانم میزان هزینه‌ها را بگویم، اما اردوهای مختلف، سفرهایی که داشته‌ایم و تمام این مسائل هزینه‌های زیادی برای ما داشته است.

داستان کمپ آموزشی‌تان به کجا رسید. گفته بودید دنبال افتتاح یک کمپ تخصصی هستید و می‌خواستید زمینی به شما داده شود تا ساختمان و زمین این کمپ را بسازید؟

چنین برنامه‌ای داریم و امیدوارم از ما حمایت شود. ما دوست داریم کار را علمی پیش ببریم و بتوانیم نقشه‌هایی را که داریم جلو ببریم. خیلی دوست داریم در این زمینه کمک شود تا آکادمی‌مان را راه‌اندازی کنیم. زمین را هم مجانی نمی‌خواهیم، اما تقاضا دارم یک زمین مناسب برای راه‌اندازی آکادمی به ما تعلق بگیرد تا بتوانیم برای فوتبال این ممکلت کاری کنیم. همه هزینه‌ها نیز قرار است از جیبمان خرج بشود و از کسی پولی نمی‌خواهیم.

در این مدت فوتبال ایران را دنبال کردید؟

کم و بیش دنبال می‌کنم. همین که تکلیف قهرمان لیگ به هفته آخر کشیده شد و در هفته آخر در تبریز و اصفهان بازی‌های حساسی را شاهد بودیم، جالب بود. این‌که 3 تیم برای قهرمانی جنگیدند و از طرف دیگر چند تیم برای سقوط نکردن می‌جنگیدند، جذاب بود.

و البته در دیدارهای پایانی هم اتفاقات جالبی رخ داد. در این‌باره صحبت می‌کنید؟

امیدوارم که تکلیف تیم قهرمان و تیم‌های سقوط‌کننده با فوتبالی پاک مشخص شده باشد. من فقط فوتبال را نگاه می‌کنم که لذت ببرم و نظر خاصی در این‌باره ندارم.

اما می‌خواهیم درباره اتفاقات عجیبی که رخ داده، صحبت کنید. این‌که ما می‌گوییم چهاردهمین دوره لیگ حرفه‌ای را برگزار می‌کنیم، اما هنوز دچار مشکلات اولیه هستیم.

می‌گویید لیگ حرفه‌ای اما متاسفانه آن شرایط فوتبال حرفه‌ای که در دنیاست، در کشور ما وجود ندارد. از نظر تماشاگران، سخت‌افزاری، امکانات و... خیلی از فوتبال روز دنیا فاصله داریم، حتی از فوتبال کشورهای عربی نیز فاصله گرفته‌ایم و آنها از ما حرفه‌ای‌تر هستند.

این مشکلات از کجاست؟

مشکل ریشه‌ای است. ابتدا باید مشکلات سخت‌افزاری حل شود و ما در کشورمان ورزشگاه مدرن، زمین تمرینی مناسب و امکانات خوب داشته باشیم. خیلی از تیم‌های ما حتی تماشاگر هم ندارند و این معضل بزرگی برای فوتبال است.

از نظر فنی هم مشکلات کاملا محسوس است. این‌که آقای گل لیگ خارجی است و در 30 بازی فقط 20 گل زده و نفرات بعدی 12 گل زده‌اند، نمی‌تواند آمار جالبی باشد.

این آمار نسبت به چیزی که در دنیا می‌بینیم، عجیب است و فاصله زیاد ما با فوتبال دنیا را نشان می‌دهد. مثلا در اسپانیا و تیم بارسلونا فقط 3 بازیکن تیمشان بیش از 100 گل می‌زنند و این کاملا با شرایط فوتبال ما تفاوت دارد. این هم باز به مشکلات ریشه‌ای و فوتبال پایه بازمی‌گردد.

این فقر فنی می‌تواند با کار کردن برطرف شود. امیدی هست که تیم فوتبال «کیا» بتواند روزی فوتبال پایه ایران را بسازد تا با چنین مشکلاتی روبه‌رو نباشیم؟

سرمایه‌گذاری ما یکی دو ساله نیست و حداقل باید پنج شش سال سرمایه‌گذاری کرد تا این بازیکنان به بار بنشینند. امیدوارم بتوانیم در این زمینه خدمتی بکنیم.

درباره تیم ملی هم صحبت کنیم. در آستانه دیدارهای مقدماتی جام جهانی هستیم و تیم ملی خودش را برای این مسابقات آماده می‌کند.

تیم ملی در گروه آسانی است، اما به هر شکل نیاز به آرامش دارد تا با آرامش کار را جلو ببرد. امیدوارم که تیم ملی موفق باشد و بتواند نتایج خوبی هم بگیرد.

نظرتان درباره بازیکنانی که به تیم ملی دعوت شده‌اند، چیست؟ یک‌سری بازیکنان که سن بالایی دارند و عملکرد فنی‌شان هم در چند وقت اخیر قابل قبول نبوده، دوباره در لیست هستند.

کی‌روش فلسفه خودش را دارد و باید ببینیم چه تصمیمی می‌گیرد. قطعا باید در تیم ملی جوانگرایی شود، چون ما جوان‌های خوبی در فوتبالمان داریم که آینده و پشتوانه تیم ملی هستند و کم‌کم باید به تیم ملی اضافه شوند.

اما می‌بینیم که در بازی‌های دوستانه تیم ملی هم مانند بازی دوستانه مقابل شیلی و سوئد همان بازیکنانی به میدان رفتند که بالای 30 سال داشتند و کی‌روش اشاره کرد که این بازیکنان صاحب تجربه بین‌المللی شده‌اند، در حالی که کسب تجربه برای بازیکنان جوان است نه بازیکنانی که بالای 30 سال دارند. این مساله را قبول دارید؟

بازی‌های تدارکاتی محل خوبی برای کسب تجربه است، اما نباید به دنبال نتیجه‌گیری باشیم. بهتر است در تیم ملی به بازیکنان جوان بازی داده شود، چون بازیکنان فعلی نمی‌توانند کمکی به تیم ملی کنند و آینده برای جوان‌هاست.

ادامه راهمان با کی‌روش را چطور می‌بینید؟

کی‌روش از تیم ملی شناخت دارد و کارش را هم انجام می‌دهد. فقط امیدوارم او بتواند دوباره تیم ملی را به جام‌جهانی ببرد. فقط برای او آرزوی موفقیت می‌کنم، همین.

در این مدت هم بارها نام شما برای حضور در کمیته فنی فدراسیون فوتبال، حضور در کادر فنی پرسپولیس و تیم ملی مطرح شده بود. چرا هیچ کدام از این پیشنهادها را قبول نکردید؟

علاقه‌ای به این کارها ندارم، کار خودم را جلو می‌برم و دوست دارم در فوتبال پایه کار کنم. هر وقت مدرک مربیگری گرفتم و توانستم علم کسب کنم، مربگیری هم خواهم کرد. حتما این کار را انجام خواهم داد.

کلاس‌های مربیگری‌تان هم که در آستانه آغاز است.

اواخر خردادماه باید به آلمان بروم و از ابتدای تابستان کلاس‌ها آغاز می‌شود. در دوره‌های B و A شرکت خواهم کرد و هرکدام از این دوره‌ها چند ماه طول می‌کشد.

بعد از آن هم برای کسب مدرک پرولایسنس شرکت خواهید کرد؟

من از این به بعد در آلمان هستم و قرار است کارهایم را همانجا انجام بدهم.

البته گرفتن این مدرک نیاز به مربیگری در یکی از تیم‌های آلمانی دارد. این درست است که در تیم‌های پایه هامبورگ کار مربیگری را آغاز خواهید کرد؟

در این زمینه اتفاقاتی افتاده است که بعد از پایان سفرمان و بازگشت از اتریش آن را اعلام خواهم کرد. صحبت‌هایی با هامبورگی‌ها داشته‌ام و احتمالا تیم جوانان این باشگاه را هدایت کنم، اما هنوز چیزی مشخص نیست.

دربی پایتخت را هم از نزدیک دیدید که با برد پرسپولیس همراه شد.

خب این بازی حساسیت گذشته را نداشت و پرسپولیس و استقلال بدون استرس مقابل هم قرار گرفتند. به این دلیل که هیچ‌کدام از دو تیم نتوانسته بودند انتظارات را برآورده کنند و در این فصل نتایج خوبی کسب نکردند. با این حال دربی همیشه دربی است و به همین دلیل برای تماشاگران حساسیت خاص خودش را داشت. با این‌که دوست داشتم نتیجه دربی قهرمانی پرسپولیس یا استقلال را رقم بزند، اما نتیجه این بازی کم‌اهمیت بود و فقط برای کری‌خوانی هواداران مهم تلقی می‌شد. با این حال خوشحالم که پرسپولیس برنده دربی شد.

البته پرسپولیس یک بازی مهم دیگر با الهلال دارد که تکلیف حضور این تیم در مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا را مشخص می‌کند. این‌که پرسپولیس می‌تواند به جمع 8 تیم برتر آسیا راه پیدا کند یا نه، بستگی به نتیجه این بازی دارد.

من فکر می‌کنم مسابقه برگشت با الهلال مهم‌ترین دیدار این فصل پرسپولیس باشد. کار اصلی برانکو ایوانکوویچ را هم باید در این بازی دید و امیدوارم پرسپولیس بتواند در آسیا هم سربلند شود و نماینده خوبی برای فوتبال کشورمان باشد. نتیجه این بازی برای همه اهمیت دارد و مطمئنا اگر پرسپولیس به مرحله بعدی برود، فصل آینده شرایط بهتری نیز خواهد داشت.

جزو بازیکنانی هستید که چند سال در تیم ملی با برانکو کار کردید. حضور این مربی روی نیمکت پرسپولیس چقدر می‌تواند به پرسپولیس کم کند.

برانکو در این فصل که زمان زیادی نداشت و باید دید فصل آینده، چه کار خواهد کرد. البته در همین زمان کم هم و زمانی که تیم در بحران بود توانست به وضعیت پرسپولیس کمی سر و سامان ببخشد و خوشبختانه لیگ را آبرومندانه به پایان برساند. با این حال این مربی فرصت دارد برای فصل آینده با تیم خوبی که خودش بازیکنان آن را انتخاب می‌کند، کارش را نشان دهد.

حسن حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس چیست؟

او پیش از این در فوتبال ایران کار کرده و از فوتبال ما شناخت دارد. این می‌تواند یک حسن بزرگ باشد که برانکو با سبک کار ما آشناست. من تا حدود زیادی از کار برانکو شناخت دارم و اگر شرایط خوبی برای او فراهم کنیم، مطمئنا برانکو می‌تواند تیم خوبی برای پرسپولیسی‌ها بسازد.

علیرضا محرمی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها