جام جم ورزشی: دیوید بکام ستاره سابق تیم ملی انگلیس و منچستریونایتد 40 ساله شد.
کد خبر: ۷۹۴۰۲۱
40 سال زندگی «دیوید بکام» در یک نگاه

بکام از معدود بازیکنانی است که در داخل و خارج مستطیل سبز از محبوبیت بالایی برخوردار است. او با تمام تیم‌هایی که در آن بازی کرده به جز میلان جام کسب کرده است.

«بکس» در دوران بازیگری خود در تیم‌های منچستر یونایتد، رئال مادرید، لس‌آنجلس گالکسی، میلان و پاری سن ژرمن به میدان رفت و در جام‌های جهانی 1998، 2002 و 2006 برای تیم ملی انگلیس بازی کرد.

بکام در سال 1975 در لندن به دنیا آمد و از همان اوان کودکی با توپ میانه خوبی داشت و نوید روزهای خوبی را برای تیم ملی فوتبال انگلیس می‌داد.

بکام فوتبال خود را در سال 1991 با تیم جوانان منچستر یونایتد آغاز کرد. او در سال 1995 به تیم بزرگسالان شیاطین سرخ دعوت شد تا با ستاره‌های نامی این تیم هم‌بازی شود. سرانجام بکام در دوم آوریل 1995 نخستین بازی‌اش در لیگ برتر انگلیس را با پیراهن تیم محبوبش تجربه کرد و از این به بعد به ستاره تیمش تبدیل شد.

فصل 96 – 97 فصل خوبی برای بکام بود و او بازی‌های زیبایی را برای تیمش به نمایش گذاشت. گل زیبای او به ویمبلدون هنوز در خاطره‌ها زنده است. بکام در سال 1997 همراه با منچستر یونایتد رویایی ظاهر شد و قهرمان لیگ برتر انگلیس شد. بازی‌های زیبای او در این فصل باعث شد تا به عنوان بهترین بازیکن لیگ برتر انتخاب شود.

اما پر افتخارترین سال بکام در اولدترافورد سال 1999 بود که در آن قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. او در بازی فینال برابر بایرن‌ مونیخ بسیار خوب ظاهر شد و هر دو گل تیمش روی پاس‌های او رقم خورد. همین سال بود که بکام بچه‌دار شد و نخستین فرزندش به دنیا آمد.

* رئال مادرید

درخشش بکام با پیراهن شیاطین سرخ باعث شد تا دو غول بزرگ فوتبال اسپانیا به جذب او ابراز علاقه کنند. درگیری او با فرگوسن هم در رختکن، احتمال جدایی او از منچستر یونایتد را بیش از پیش قوت بخشید. بارسلونا نخستین تیمی بود که برای جذب ستاره اولدترافورد ابراز علاقه کرد اما در نهایت این رئال مادرید بود که در سال 2003 با 25 میلیون پوند (41 میلیون دلار) او را به خدمت گرفت.

بکام با پیراهن سفیدپوشان شهر مادرید نتوانست انتظارات را برآورده کند و همه او را خریدی نامناسب برای کهکشانی‌ها دانستند. او در سال نخست حضور خود در اسپانیا قهرمان جام حذفی شد. بعد از آنکه کاپلو هدایت سفیدپوشان را بر عهده گرفت، بکام به بازیکنی نیمکت‌نشین تبدیل شد. در سال 2007 رئال مادرید که به شدت برای قهرمانی می‌جنگید در برهه‌ای از زمان نتایج خوبی را کسب نکرد. کاپلو با بازی دادن به بکام توانست در فصلی نفس‌گیر و سخت با اختلاف در تفاضل گل، بارسلونا را پشت سر بگذارد و قهرمان لیگا شود تا بکام با خاطره‌ای خوش، سفیدپوشان را ترک کند.

* لس‌آنجلس گالکسی

بکام در سال 2007 با قراردادی پنج‌ساله به ارزش 250 میلیون دلار به گالکسی آمریکا رفت تا شاید با حضور در این تیم، علاقه‌مندان به فوتبال در آمریکا را زیاد کند و در فصل 2009 – 2010 نیز با توجه به تعطیل شدن لیگ آمریکا سر از میلان در آورد تا با پیراهن این تیم به میدان برود. او در مدت حضورش در روسونری تنها دو گل به ثمر رساند.

بکام 38 ساله در سال 2012 موفق شد با لس‌آنجلس گالکسی قهرمان لیگ آمریکا شود. همزمان با قهرمانی این تیم آمریکایی، قرارداد بکام هم به پایان رسید. باشگاه‌های زیادی از سراسر جهان خواستار جذب این هافبک خوش‌تکنیک شدند. او حتی در برهه‌ای از زمان در تمرین آرسنال شرکت کرد تا شایعه پیوستن او به توپچی‌ها قوت گیرد اما آرسن ونگر به همه‌ این شایعه‌ها پایان داد و اعلام کرد که بکام به کار تیم او نمی‌آید.

بکام سرانجام در ماه مارس گذشته در میان ناباوری همگان سر از پاری سن ژرمن در آورد و با این تیم موفق شد هفته‌ گذشته قهرمان لیگ فرانسه شود تا با قهرمانی هم از این تیم خداحافظی کند. هر چند بکام در تیم‌هایی که به میدان رفته یک ستاره بود و برای نیمکت‌نشینی به هیچ تیمی نرفت اما در پاری سن ژرمن قضیه متفاوت بود چرا که در بیشتر بازی‌ها کار را از روی نیمکت دنبال می‌کرد و سهم ناچیزی در قهرمانی این تیم داشت. البته انتظار بیشتری هم از بکام نمی‌رفت چرا که مالکان متمول قطری پاری سن ژرمن به این ستاره انگلیسی به عنوان مهمان تشریفاتی نگاه می‌کردند و او را صرفا به خاطر درآمد تبلیغاتی حضورش در پاریس، جذب کردند.

* تیم ملی انگلستان

بکام در سال 1996 پس از درخشش در منچستر یونایتد به تیم ملی فوتبال انگلیس دعوت شد و برای نخستین بار در سپتامبر 1996 برابر مولداوی به میدان رفت.

او که در جام جهانی 1998 به تیم ملی انگلیس دعوت شد، در دو بازی نخست تیمش نیمکت‌نشین بود اما گلن هادل، سرمربی وقت انگلیس در بازی سوم برابر کلمبیا، بکام را به بازی فرستاد. این بازی برای بکام خوش‌یمن بود چرا که موفق شد با یک ضربه آزاد دیدنی، دروازه‌ کلمبیا را باز کند و نخستین گل ملی‌اش را به ثمر برساند.

در مرحله بعد، انگلیس به آرژانتین خورد. در این دیدار بکام به خاطر درگیری با دیگو سیمئونه سرمربی کنونی آتلتیکو مادرید از بازی اخراج شد تا انگلیس در این بازی حیثیتی بازنده از زمین خارج شود. بسیاری پس از پایان این دیدار به انتقاد از بکام پرداختند و او را مسئول حذف انگلیس از یک‌شانزدهم نهایی دانستند.

در سال 2000 بکام برای نخستین بار در دیداری دوستانه بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال کشورش را بر بازو بست. او در انتخابی جام جهانی 2002 در حالی که تیمش با نتیجه‌ دو بر یک برابر یونان عقب بود با ضربه ایستگاهی زیبایی دروازه‌ حریف را باز کرد تا جواز صعود به جام جهانی را در آخرین لحظات برای کشورش به دست آورد.

در جام جهانی 2006 بکام با تیم ملی انگلیس به میدان رفت اما نتوانست به موفقیتی دست یابد. او در همان سال پس از شکست برابر پرتغال در یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های اروپا از تیم ملی کناره‌گیری کرد.

او در سال 2009 بعد از اینکه کاپلو هدایت تیم ملی انگلیس را بر عهده داشت، بار دیگر به اردوی تیم دعوت شد. دیدار برابر بلاروس در ومبلی آخرین حضور او با پیراهن تیم ملی کشورش بود. او در مجموع 115 بار پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کرد اما هیچ افتخاری به دست نیاورد.

* خارج از مستطیل سبز

بکام در سال 1999 با ویکتوریا آدامز از خوانندگان گروه اسپایس گرلز ازدواج کرد و الان صاحب چهار فرزند است.

* افتخارات شخصی

- بهترین بازیکن اروپا در سال 1999

- بازیکن سال جهان از نگاه (B.B.C) در سال 2001

- کاندیدای بهترین بازیکن سال جهان در سال 2001

- بازیکن برتر انگلیس در سال 1997

* افتخارات باشگاهی

در منچستر یونایتد:

- قهرمانی در لیگ برتر انگلیس (شش بار)

- قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا 1999

- قهرمانی جام حذفی انگلیس (چهار بار)

در رئال مادرید:

- قهرمانی در لیگا 2006 – 2007

- قهرمانی در جام حذفی 2003

در لس‌آنجلس گالکسی:

- قهرمانی در فصل 2012 – 2011

در پاری سن ژرمن:

- قهرمانی در لیگ 2013 – 2012

* زندگی دیوید بکام در گذر زمان

1975 - تولد در لیتون استون

1991 - پیوستن به منچستر یونایتد به عنوان کارآموز

1992 - اولین بازی برای منچستر یونایتد برابر بریکتون

1993 - امضای اولین قرارداد حرفه‌ای با منچستر یونایتد

1995 - پیوستن به پرستون به صورت قرضی

1996 - قهرمانی با منچستر یونایتد در دوگانه لیگ و جام حذفی و به ثمر رساندن جام حذفی، گل فصل برابر ویمبلدون

1997- انتخاب به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال انگلیس

1998- به ثمر رساندن اولین گل ملی در 26 ژوئن از روی ضربه ایستگاهی به کلمبیا.

1999 - قهرمانی منچستر یونایتد در سه‌گانه تاریخی. پس از ریوالدو، به عنوان دومین بازیکن برتر فیفا انتخاب شد.

2000 - قهرمانی با منچستر یونایتد همراه با کسب رکورد. منچستر یونایتد در این سال با 18 امتیاز اختلاف که در تاریخ انگلیس یک رکورد بود به قهرمانی در لیگ برتر رسید. او در این سال برای اولین بار در بازی برابر ایتالیا کاپیتان تیم ملی شد.

2001 - یک قهرمانی دیگر با منچستر یونایتد. او در اکتبر امسال با یک ضربه کاشته فوق‌العاده‌ زیبا در اولدترافورد گل تساوی انگلیس را در تساوی دو بر دو برابر یونان به ثمر رساند تا انگلیس را به جام جهانی 2002 برساند.

2002 - امضای قرارداد سه ساله به ارزش 100 هزار پوند در هفته‌. گلزنی برابر آرژانتین در پیروزی یک بر صفر برابر این تیم.

2003 - در فوریه این سال فرگوسن به صورت اتفاقی با پرتاب یک چکمه به صورت بکام باعث شکافته شدن ابروی او شد. این اتفاق پس از حذف منچستر یونایتد در جام حذفی برابر آرسنال رخ داد. در ژوئن این سال منچستر یونایتد پیشنهاد 25 میلیون پوندی رئال مادرید برای انتقال دیوید بکام را پذیرفت.

2004 - در جام ملت‌های اروپا برابر پرتغال یک پنالتی از دست داد تا انگلیس از جام ملت‌ها حذف شود.

2005 - در بازی دوستانه برابر آرژانتین برای پنجمین بار کاپیتان انگلیس شد.

2007 - اعلام کرد با قرارداد پنج ساله از رئال مادرید به لس‌آنجلس گلکسی می پیوندد. او در این سال با رئال مادرید به قهرمانی در لیگا دست پیدا کرد و در آگوست اولین گل خود را برای لس‌آنجلس گلکسی به ثمر رساند.

2008 - صدمین بازی ملی خود را در فرانسه انجام داد.

2009 - به صورت قرضی به میلان پیوست و در اولین بازی برابر رم به میدان رفت. او در مارس این سال رکورد 109 بازی بابی مور را در تیم ملی شکست.

2010 - انگلیس را در جام جهانی همراهی کرد اما فقط به عنوان یک همراه روی نیمکت نشست.

2011 - با ام ال اس، قهرمان آمریکا شد.

2012 - قراردادش را با تیم آمریکایی تمدید کرد.

2013 - با قراردادی پنج‌ماهه به پاری سن ژرمن پیوست و در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد تمام درآمد خود را از این تیم فرانسوی به امور خیریه اختصاص می‌دهد. او در 12 می این سال با پاری سن ژرمن قهرمان فرانسه شد و در شانزدهم می خداحافظی خود را از فوتبال اعلام کرد.

نگاهی به این دوران با شکوه نشان می‌دهد که چرا بکام اینقدر بازیکن محبوبی است و از او به عنوان یکی از بازیکنان بزرگ فوتبال جهان یاد می‌شود. او آنقدر بزرگ است که کسانی چون نخست‌وزیر انگلیس، شهردار لندن، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) و بزرگان فوتبال جهان هر کدام پیام‌های جداگانه‌ای برای خداحافظی این بازیکن صادر کردند.

(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها