مدیر تیم‌های ملی بسکتبال برنامه‌های این تیم‌ها را در کوتاه‌مدت اعلام کرد

آقاکوچکی: مخالف تشکیل تیم‌های بی محتوا هستم

دغدغه عباس آقاکوچکی از سال‌های قبل تاکنون رده‌های پایه بسکتبال بوده است. او تجربه سال‌ها مربیگری در رده‌های سنی بویژه امیدها دارد. زمانی که خیلی جوان‌تر بود، تیم امید ایران را سال 1996 به مسابقه‌های شانگهای برد و در این سال‌ها به نوعی مرتبط با تیم‌های زیر 23 سال یا تیم ب ایران بود.
کد خبر: ۷۸۰۷۰۴
آقاکوچکی: مخالف تشکیل تیم‌های بی محتوا هستم

وقتی رمضانعلی دولو سرپرست فدراسیون بسکتبال حکم مدیر تیم‌های ملی را در دوره موقت اداره فدراسیون بسکتبال برای آقاکوچکی صادر کرد، طبیعی است که مربی کارکشته بسکتبال پایه‌ای، اول به سراغ تیم 23 سال برود. روی برنامه‌هایش مطالعه کند و برای تشکیل تیم 23 سال به معنای واقعی پیشنهاد دهد.

مدیر تیم‌های ملی می‌گوید: طرح تیم 23 سال را ارائه داده‌ام و فقط می‌ماند نظر مشاوران فنی فدراسیون. کار شورایی در این برهه بسیار اهمیت دارد و اگر روی این تیم به اجماع برسیم، فعالیت‌های آن را آغاز می‌کنیم.

حضور تیم ب ایران یا 23 سال و اصطلاح سایه برای تیم ملی که زمان تشکیل تیم ب بارها شنیده می‌شود، در سال‌های قبل بی شکل و فرمالیته بود. وقتی با آقاکوچکی همین نکته را در میان می‌گذاریم حرف‌مان را تائید می‌کند و می‌گوید: بسکتبال ایران نیاز به ساختن چنین تیمی دارد. بازیکنان ما در بزرگسالان با شایستگی افتخارات زیادی به دست آوردند، اما برخی از آنها رفته رفته در حال خداحافظی با تیم ملی هستند، بنابراین چاره‌ای نداریم جز این‌که نفرات تازه‌نفس بسازیم. بازیکنان خوبی در رده سنی زیر 23 سال داریم، اما باید آنها را شناسایی و معرفی کرد و برایشان موقعیت‌های تازه ساخت. این بازیکنان باید در کوران رقابت‌های مهم بین‌المللی آبدیده شوند. مخالف تشکیل تیم‌های بی‌محتوا هستم، اگر اینک به دنبال راهکار مناسب برای آینده تیم ملی هستیم باید تیم ب را از حالت فرمالیته خارج کنیم.

در نخستین گام مدیر تیم‌های ملی برنامه‌های بین‌المللی را زیر نظر دارد. خردادماه بازی‌های بین‌المللی در چین برگزار می‌شود که فدراسیون بسکتبال تمایل دارد، یکی از تیم هایش را به این رقابت‌ها رهسپار کند.

عباس آقاکوچکی می‌گوید: ABA کاپ چین بازی‌های مناسبی برای تیم 23 سال ایران به‌شمار می‌آید. سطح این رقابت‌ها به دلیل حضور تیم‌های ملی و باشگاهی بسیار بالاست و می‌دانیم ممکن است برای تیم جوان ایران حضور در این پیکارها دشوار باشد، اما بالاخره باید از یک جایی شروع کرد، نباید دست روی دست گذاشت. ما باید روی برنامه‌هایی که داریم پافشاری نشان بدهیم. نتایج همه برنامه‌های‌مان نیست، بنابراین برد یا باخت اولویت‌های برنامه ما به‌شمار نمی‌رود، زیرا به دنبال ساختن تیمی جوان و مستعد برای رقابت‌های آینده هستیم.

حرف‌های آقاکوچکی قابل حمایت است، اما از طرفی تیم ملی بازی‌های قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک ریو را در پیش دارد. همه می‌دانیم در این سری رقابت‌ها جوانی فقط کارساز نیست، بلکه بسکتبال ایران بعد از یک بار المپیکی شدن و دو بار راهیابی به مسابقه‌های جهانی، نیاز دارد در کوتاه‌مدت از همه ظرفیت‌هایش بهره‌مند شود.

آقاکوچکی درباره برنامه تیم ملی می‌گوید: انتقال جوانان به تیم باید تدریجی باشد. کار ما در رقابت‌های جام ملت‌ها سخت است، اما استفاده از همه ظرفیت بسکتبال، ما را به قهرمانی و صعود به المپیک امیدوار می‌کند. بازی‌ها در ووهان چین برگزار می‌شود و علاوه بر چینی ها، کره جنوبی و فیلیپین هم مدعیان صعود هستند. نمی‌توانیم بازیکنان بزرگ بسکتبال ایران را نادیده بگیریم و حتما شرایط به گونه‌ای خواهد شد که همه نیروها در اختیار تیم ملی قرار بگیرند.

مدیر تیم‌های ملی در شرایطی از برنامه‌های فدراسیون بسکتبال صحبت می‌کند که خیلی‌ها اعتقاد دارند تا برگزار نشدن مجمع انتخابات فدراسیون، برنامه‌ریزی با سرپرست فدراسیون بسکتبال کار عبثی است؛ اما آقاکوچکی می‌گوید: مسئولیتی از ما خواسته شده است و ما هم برای کمک به بسکتبال پا پیش گذاشته‌ایم. بسکتبال به خون تازه‌ای نیاز دارد، نباید دست روی دست گذاشت و زمان را از دست داد. نمی‌شود از یک طرف ادعا کرد ما عضو خانواده بسکتبال هستیم، اما از طرف دیگر در روزهای سخت به این ورزش کمک نکنیم و خودمان را کنار بکشیم. گروهی که وارد فدراسیون شده‌اند افراد بیگانه با بسکتبال نیستند، کیسه هم ندوخته‌اند. اگر انتخابات فروردین ماه برگزار شود و رئیس جدید بیاید، برای انتخاب نفراتش اختیار دارد، اما باز هم می‌گویم ما آمده‌ایم تیم‌های بسکتبال در این فاصله بلاتکلیف نمانند و نقش ما هماهنگ‌کننده است.

مدیر تیم‌های ملی بسکتبال در پاسخ به این پرسش که در روزهای اخیر شنیده شده فدراسیون با مربیان خارجی مذاکره می‌کند، در حالی که انتخابات مجمع برگزار نشده است، می‌گوید: بحث سرمربی تیم ملی با پیشنهاد فدراسیون و نظارت وزارت ورزش و جوانان پیگیری می‌شود. خود من اعتقادم مربی خارجی درجه یک دنیاست. کسی که بتواند در شرایط کنونی، تیم ملی بسکتبال را بخوبی اداره و هدایت کند بویژه تیم ما را به المپیک ببرد. مربی خارجی بزرگ می‌تواند در بسکتبال ما تحول ایجاد کند.وی استفاده از مهمد بچیروویچ سرمربی اسلوونیایی تیم ملی که پیش از این هدایت تیم ملی بسکتبال را عهده‌دار بود، تائید نمی‌کند، اما می‌گوید ممکن است با مربیانی از صربستان و فرانسه مذاکره شود. این صحبت‌ها در حالی از قول مدیر تیم‌های ملی شنیده می‌شود که پیش از این سرپرست فدراسیون از رایزنی‌هایی برای انتخاب مربی خبر داده بود و گفته بود بزودی با معرفی اعضای کمیته فنی، سرمربی تیم‌ ملی هم معرفی می‌شود. او سرمربی تیم‌ملی را از میان سه گزینه کشورهای صربستان، اسپانیا و روسیه اعلام کرده بود.با وجود این فدراسیون در برنامه‌های خود علاوه بر تیم ملی و تیم 23 سالی که تشکیل می‌دهد به تیم‌های دیگر هم فکر می‌کند. آقاکوچکی فردای مسئولیتی که پذیرفت خودش را به تالار بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی رساند تا ناظر اردوهای تیم‌های ملی باشد. در این روز تیم نوجوانان ایران تمرین می‌کرد و آقاکوچکی درباره برنامه‌های این تیم می‌گوید: تیم نوجوانان در اولویت‌های فدراسیون در جایگاه نخست قرار دارد. این تیم باید نیمه دوم فروردین در رقابت‌های غرب آسیا شرکت کند و سهمیه بازی‌ها را در مرحله نهایی بگیرد. اردنی‌ها پیشنهاد میزبانی داده‌اند، اما فدراسیون بسکتبال می‌خواهد این بازی‌ها به تهران بیاید، زیرا ایران امن‌ترین کشور منطقه است. هنوز فدراسیون غرب آسیا تصمیمی در این زمینه ندارد، اما بچه‌ها مشغول تمرین هستند و امیدوارم مقام نایب ‌قهرمانی دور قبل، این بار با قهرمانی آنها به پایان برسد. بعد از نوجوانان نوبت جوانان بسکتبال است. این تیم در رقابت‌های قهرمانی آسیا نایب‌قهرمان شد و بلیت رقابت‌های جهانی را رزرو کرد. آقاکوچکی می‌گوید: رقابت‌های جهانی جوانان تیر آینده در یونان برگزار می‌شود. مشغول برنامه‌ریزی برای این تیم هستیم و در وهله اول باید ببینیم در سطح مربیان چه تغییراتی لازم است.

فدراسیونی با 11 رویداد بین‌المللی

بسکتبال 11 رویداد برون‌مرزی دارد که فدراسیون درخواست آن را به شورای برون‌مرزی وزارت ورزش ارائه داده است. رمضانعلی دولو، سرپرست فدراسیون بسکتبال با اعلام این مطلب ادامه می‌دهد: وزارت ورزش و جوانان در جریان همه امور بسکتبال قرار دارد و از برنامه‌های ما حمایت می‌کند. منابع مالی سال آینده هم از سوی وزارت ورزش تصویب شده و برای برنامه‌های سال بعد آماده هستیم. خرد‌ جمعی؛ نکته‌ای است که سرپرست فدراسیون مانند خیلی‌ها از آن استفاده می‌کند، اما وقتی با پرسش ما مبنی بر تشریفاتی بودن این عبارت روبه‌رو می‌شود، لحنش را عوض می‌کند و می‌گوید: من اهل شعار دادن نیستم. انتخاب کادر جدید فدراسیون همین نکته را ثابت می‌کند. آنها افراد علمی و تحصیلکرده هستند. برای تغییرات آینده هم مطمئن باشید از افراد با دیدگاه‌های کلان استفاده می‌کنم؛ افرادی که فقط به صندلی خود نچسبند. نمی‌خواهم در مدت حضورم نقصی وجود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها