لیگ حرفه‌ای بسکتبال به یکی از نقطه‌های جوش خود رسیده است

هلهله در جنوب

بسکتبال ایران یک هفته تلخ و پرجنجال را پشت سر گذاشت

سایه حاشیه‌ها بر سر‌سبدها

هفته هفتم لیگ حرفه‌ای بسکتبال نمی‌تواند خارج از تاثیر و حواشی بازی‌های پنجشنبه گذشته برگزار شود. بازی‌های آخر هفته قبل، آثار تلخی برای بسکتبال ایران در تاریخ برگزاری لیگ‌ها به جا گذاشت که سایه‌اش تا مدت‌ها بر سر بسکتبال سنگینی می‌کند.
کد خبر: ۷۷۸۱۹۸
سایه حاشیه‌ها بر سر‌سبدها

اعتراض و فحاشی تماشاگران، پرتاب ترقه به یاد چهارشنبه‌سوری‌های مرگبار و دستگیری سرمربی تیم حریف از یک سو و مسخره کردن لیگ حرفه‌ای با خطاهای ممتد تا رساندن تعداد بازیکنان در زمین مسابقه به سه نفر، در سوی دیگر بازی‌ها، از حوادث و حاشیه‌های بازی‌های هفته ششم لیگ حرفه‌ای بود که اینک در آستانه هفته هفتم این رقابت‌ها، همه در حسرت بسکتبال پاک نشسته‌اند.

دیدارهای امروز (دوشنبه) مانند هفته‌های دیگر لیگ حرفه‌ای حساس است اما گاهی تصمیمات به گونه‌ای است که انگار حساسیت بازی‌ها از سوی مسئولان برگزارکننده رقابت‌ها، درست تشخیص داده نمی‌شود. نحوه انتخاب داوران و ناظران سوال‌برانگیز است و ابهامات در برخی تصمیم‌گیری‌ها شفاف نیست تا همگان با بدبینی جریان‌های بسکتبال را دنبال کنند.

جنجال در گرگان

جمعه‌ها زیر پل صدر در مجموعه ورزشی چمران پاتوق مصطفی هاشمی است. سرمربی مهرام که تیمش را در لیگ ملی بسکتبال قهرمان کرد، یک روز سخت را در گرگان پشت سر گذاشت. او با وجود همه فشارهای مسابقه (پنجشنبه‌شب)، صبح جمعه زودتر از بقیه بازیکنان در تمرین حاضر می‌شود. هم‌تیمی‌های سابق و بازیکنان همدوره هاشمی هم به مجموعه چمران می‌آیند که دیدن رضا مهندسی، مجید لاجوردی، مجید کرمعلی ناظر و... در این مکان برای خیلی از بسکتبالیست‌ها جالب است. هاشمی آدمی نیست بخواهد بیش از حد در گذشته بماند به همین دلیل با پرسش ما که در گرگان چه شد و چه اتفاقی افتاد، فقط سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید: بگذریم. با اصرار ما فقط می‌گوید: دلیل همه این اتفاقات جامعه بسکتبال است. باید ببینیم در این چند سال چه کرده‌ایم. واقعا به یکدیگر احترام گذاشتیم که اکنون بخواهیم از تماشاگر بسکتبال انتظار احترام داشته باشیم؟ اگر یاد بگیریم بدون غرض حرف بزنیم و هر فردی را با چوب بی‌اعتمادی کنار نزنیم، آن وقت احترام‌ها بازمی‌گردد. بسکتبال در سایه داشتن فرهنگ درست رشد می‌کند، ما اکنون دچار ضعف بزرگی در این بخش هستیم. سرمربی مهرام که تیمش امروز با دانشگاه آزاد یکی از بازی‌های سخت دیگر خود را باید برگزار کند، درباره این بازی می‌گوید: آنها تیم خوبی هستند با بازیکن خارجی اما افتخار من به تیمم است که تاکنون نتایج بزرگی گرفتند. لیگ حرفه‌ای بالا و پایین زیاد دارد اما هدفمان این است در چرخه قهرمانی باقی بمانیم.

داوران خارجی؛ هرگز

قضاوت‌ها و نظارت‌های لیگ حرفه‌ای حاشیه‌ساز شده است. انتقادهای زیادی به کار ورژ آبکاریان مسئول کمیته داوران فدراسیون بسکتبال وارد است از جمله این‌که او متهم است به جداسازی داوران و تفرقه‌افکنی بین آنها. داوران زیادی هستند که ورژ در دوران مسئولیت خود آنها را خانه‌نشین کرده است و همین امر نوک پیکان حملات منتقدان را به سوی آبکاریان نشانه می‌گیرد. از مسئول کمیته داوران فدراسیون بسکتبال که این روزها در الیگودرز مدرس یک کلاس داوری است، می‌پرسیم چرا حاشیه‌های داوری زیاد است که پاسخ می‌دهد: باور کنید داوران ما با توجه به جوی که برایشان ساخته‌اند، خوب قضاوت می‌کنند اما متاسفانه این روزها حاشیه‌های بسکتبال گریبان همه را گرفته است از جمله داوران را. او درباره این‌که چرا از داورانی مانند رامین حسین‌زاده، رضا جوادی، امیر حسین صفرزاده و تعدادی دیگر با عناوین بین‌المللی و ملی در لیگ حرفه‌ای استفاده نمی‌کند، می‌گوید: ما برای داوران معیارهایی را تعیین کرده‌ایم. داوران باید برای رسیدن به سطح قضاوت‌ها دوره‌هایی را سپری کنند مانند تست آمادگی جسمانی. صفرزاده در این تست‌ها شرکت نکرد از طرفی او مدیر یک تیم باشگاهی در لیگ یک است. درباره برخی داوران نیز همین نکات با مسائل دیگری مطرح است که باید درمورد مسائل آنها بیشتر بررسی کنیم.

نمی‌خواهیم داوران خوب را از بسکتبال طرد کنیم اما یک سری اتفاقات در گذشته سبب شده ابهام‌هایی ایجاد شود. برای رفع این ابهام‌ها نیاز به زمان داریم. آبکاریان در پاسخ به این پرسش که ابهامات کمیته داوران با تاوان سنگین باشگاه‌ها تمام می‌شود و آنها با وجود هزینه کرد در بخش‌های مختلف از جمله استخدام بازیکنان خارجی باید بهای تغییرات را در کمیته داوران بدهند، می‌گوید: این طور نیست. داوران ما تاکنون خوب قضاوت کرده‌اند. اشتباهات آنها به اندازه‌ای نبود که سرنوشت تیمی را خراب کند. مسئول کمیته داوران زیر بار اعتراض و زمزمه تیم‌ها برای آوردن داوران خارجی هم نمی‌رود: اصلا. داوران ما بهترین هستند و زیر بار آمدن داور خارجی به لیگ حرفه‌ای بسکتبال نمی‌روم.

گروه نجات

هر چند ورژ آبکاریان زیر بار انتقادهای اخیر نسبت به عملکرد داوران و ناظران بسکتبال نمی‌رود اما از روز شنبه، فدراسیون بسکتبال تغییراتی را از سر گرفته است که نشان می‌دهد رمضانعلی دولو، سرپرست این فدراسیون به دنبال راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از اتفاقات و حاشیه‌های بسکتبال است.

تغییرات فدراسیون بسکتبال که رمضانعلی دولو وعده آن را در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس داده بود، در حال انجام است تا بسکتبال گرفتار شده در سکون و رکود، حرکت تازه‌ای را در بدنه مدیریتی خود آغاز کند. خواه ناخواه با این جمله دولو سرپرست فدراسیون بسکتبال که در قبال تغییرات گفته: «بزودی خبرهای خوب خواهید شنید» باید بحث تغییرات در بخش‌های میانی فدراسیون را جدی تلقی کرد اما نکته مهم برای اهالی بسکتبال این است آیا این گروه هم با تاثیرپذیری از طیف خاصی در انتخابات آینده بسکتبال سر کار می‌آید یا هدفش ساماندهی به جریانات اخیر این ورزش است؟ این گروه زمانی می‌خواهد در فدراسیون مستقر شود که بازی‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال به عنوان مهم‌ترین رویداد بسکتبال اصلا شرایط مناسبی ندارد و از آنجا که ویترین فدراسیون به شمار می‌رود، بر اساس اولویت بندی نخستین برنامه گروه جدید ـ که گروه نجات بسکتبال خوانده می‌شود ـ به شمار می‌آید.

درمان اورژانسی لیگ حرفه‌ای در سه بازی باقیمانده امسال ضروری است. تعطیلات نیم‌فصل، زمان بیشتری برای تغییرات بیشتر به وجود می‌آورد. گروه نجات تعدادی از افراد آگاه به مسائل ورزش و بسکتبال هستند و تاکنون تجربیات متفاوتی در کار مدیریت، اجرا و بخش‌های فنی بسکتبال داشتند از این رو اعتماد به این گروه برای ساماندهی بسکتبال قبل از انتخابات، پیش‌شرط بازگرداندن آرامش به این ورزش است.

بازی‌های امروز

بالاخره با عبور از این حاشیه‌های ریز و درشت در بسکتبال می‌رسیم، به بازی‌های امروز در هفته هفتم لیگ حرفه‌ای که باز هم یک دیدار با قابلیت حاشیه سازی دارد؛ مهرام ـ دانشگاه آزاد. این دو تیم با مربیان خود مصطفی هاشمی و مهران شاهین‌طبع در بازی رفت لیگ ملی حاشیه‌ساز شدند و ممکن است اشتباهات بازی‌های قبلی کمیته داوران و مسابقه‌ها در چینش داوران و ناظران بار دیگر حوادث جدیدی، این بار در بازی تهران به وجود آورد. دو تیم مهرام و دانشگاه آزاد در بهترین شرایط خود برای رویارویی مقابل هم قرار دارند هر چند بازی سنگین مهرام ممکن است بازیکنان تیم را تا حدودی خسته کرده باشد اما دانشگاه آزاد به لطف بازی راحتی که در تهران داشت، با اختلاف امتیازی فاحش، بازیکنانش را به تناوب به میدان فرستاد، از این رو برابر مدعی دیگر بازی‌ها سرحال‌تر است. در بازی‌های دیگر، ثامن مشهد میزبان پتروشیمی بندرامام است. فولاد هفت الماس از پمینای اصفهان پذیرایی می‌کند و ماهشهر به دیدار شهرداری گرگان می‌رود. تیم نفت آبادان امروز استراحت دارد.

محمد رضا پور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها