لیگ حرفه‌ای بسکتبال به یکی از نقطه‌های جوش خود رسیده است

هلهله در جنوب

جام جم ورزشی: قضاوت ها و نظارت های لیگ حرفه ای حاشیه ساز شده است و در این بین انتقادهای زیادی به کار ورژآبکاریان مسئول کمیته داوران فدراسیون بسکتبال وارد است از جمله اینکه او متهم است به جداسازی داوران و تفرقه افکنی بین آنها.
کد خبر: ۷۷۷۶۱۶
پشت پرده داوری های بسکتبال با عالیجنابان تاریک نشین

به گزارش جام جم ورزشی ، داوران زیادی هستند که ورژ آبکاریان در دوران مسئولیت خود آنها را خانه نشین کرده است و همین امر نوک پیکان حملات منتقدان را به سوی آبکاریان نشانه می گیرد. بسیاری می گویند او تحت تاثیر و نفوذ عالیجنابان تاریک نشین بسکتبال تصمیم می گیرد اما ورژ آبکاریان در گفت و گویی اختصاصی با سایت جام جم ورزشی مواضع خود را مقابل منتقدان اعلام می کند.

از مسئول کمیته داوران فدراسیون بسکتبال که این روزها در الیگودرز مدرس یک کلاس داوری است می پرسیم چرا حاشیه های داوری زیاد است که پاسخ می دهد: باور کنید داوران ما با توجه به جوی که برای شان ساخته اند خوب قضاوت می کنند اما متاسفانه این روزها حاشیه های بسکتبال گریبان همه را گرفته است از جمله داوران را.

به ورژ می گوییم در این مدت تلاشی برای از بین بردن شبهات داوری ها از سوی کمیته داوران صورت نگرفته است . داوری که قضاوت اشتباهی داشته در دیدار هفته بعد هم انتخاب می شود و حتی بازی های حساس تر را قضاوت می کند. او می گوید: کار داوران قبل و بعد از بازی بررسی می شود . اگر ما مطلبی را اعلام نمی کنیم دلیل بر بی تفاوتی مان نیست. کارها نظارت می شود و در قبال اشتباهات داوران به آنها تذکر می دهیم. ما نمی توانیم همه مسئولیت ها را قبول کنیم و همگان باید کمک کنند بسکتبال به آرامش بازگردد. با این اوضاع بازگرداندن آرامش سخت شده است.

آبکاریان پرسش ما را مبنی بر چرا در جشن مهرام شرکت کرد در حالی که حضورش شایبه هایی را به وجود آورد با پرسش دیگری پاسخ داد: از من دعوت شد و رفتم چرا نمی رفتم؟

برای او توضیح دادیم حضور رییس کمیته داوران در جشن باشگاه آن هم در بین بازی های لیگ حرفه ای می تواند شبهه برانگیز باشد هر چند او را به عنوان داوری عاری از هرگونه وابستگی به تیم ها می شناسیم اما در مجموع به عنوان مسئول کمیته داوران موافق حضورش در جشن مهرام نیستیم.

آبکاریان می گوید: اگر من دعوت مهرام را رد می کردم بی احترامی به این باشگاه نبود ؟

برای او توضیح دادیم برخی مواقع مسئولان و افراد با توجه به جایگاه شان باید اقتضائات زمانی را در نظر بگیرند.اینکه مهرام کار بزرگی با جشن بسیار خوبی که برپا کرد ، جای حرف ندارد اما شما می توانستید با ارسال نامه از حضور در جشن آنها عذرخواهی می کردید .

آبکاریان می گوید: سال گذشته هم وقتی پتروشیمی بندرامام قهرمان شد به من اتهام جانبداری از تیم جنوبی وارد کردند و گفته بودند به خرج پتروشیمی بندرامام یک هفته برای تفریح به کیش رفته ام. با این حال می پذیرم باید در برخی مناسبات با تیم ها دقت کرد.

او درباره اینکه چرا از داورانی مانند رامین حسین زاده ، رضا جوادی ، امیر حسین صفرزاده و تعدادی دیگر با عناوین بین المللی و ملی در لیگ حرفه ای استفاده نمی کند ، می گوید: ما برای داوران معیارهایی را تعیین کرده ایم.داوران باید برای رسیدن به سطح قضاوت ها دوره هایی را سپری کنند مانند تست آمادگی جسمانی. صفرزاده در این تست ها شرکت نکرد از طرفی او مدیر یک تیم باشگاهی در لیگ یک است. شما از مدیر باشگاه برای قضاوت استفاده می کنید ؟

پاسخ مان نه بود. اما ورژ ادامه می دهد: درباره برخی داوران نیز همین نکات با مسایل دیگری مطرح است که باید درباره مسایل آنها بیشتر بررسی کنیم. نمی خواهیم داوران خوب را از بسکتبال طرد کنیم اما یکسری اتفاقات در گذشته سبب شده ابهام هایی ایجاد شود. برای رفع این ابهام ها نیاز به زمان داریم.

درباره همین ابهام ها با مسئول کمیته داوران فدراسیون بسکتبال بیشتر حرف زدیم. چرا باید افراد با برچسب بدبینی ها و بی اعتمادی کنار زده شوند؟ آبکاریان می گوید: هدفم استفاده از رضا جوادی است اما باور کنید شرایط کنونی به نفع رضا نیست . او باید بیشتر تحمل کند.

از آبکاریان پرسیدیم مگر رضا نیم فصل دوم فصل گذشته قضاوت نکرد پس نباید مشکلش آن قدر حاد باشد . آبکاریان توضیح می دهد : اگر مربی ای در جریان بازی ها به قضاوت رضا اعتراض کند و حرف هایی بزند که جامعه داوری زیر سئوال برود ، آیا این به سود بسکتبال است؟ در پاسخ آبکاریان می گوییم : چه نوع اعتراضی ؟ اگر در محدوده زمین بسکتبال باشد ناظران آگاه باید باشند و نظر بدهند . اگر خارج از قواعد بازی است که هر کسی بر اساس مقررات و قوانین جمهوری اسلامی می تواند از خودش دفاع کند. بنابراین پیچیدگی این مساله بر ابهامات داوری ها می افزاید.

آبکاریان در پاسخ به این پرسش که ابهامات کمیته داوران با تاوان سنگین باشگاهها تمام می شود و آنها با وجود هزینه کرد در بخش های مختلف از جمله استخدام بازیکنان خارجی باید بهای تغییرات را در کمیته داوران بدهند ، می گوید: این طور نیست.داوران ما تاکنون خوب قضاوت کرده اند . اشتباهات آنها به اندازه ای نبود که سرنوشت تیمی را خراب کند.

مسئول کمیته داوران زیر بار اعتراض و زمزمه تیم ها برای آوردن داوران خارجی هم نمی رود: اصلا. داوران ما بهترین هستند و زیر بار آمدن داور خارجی به لیگ حرفه ای بسکتبال نمی روم. آبکاریان در پایان این گفت و گو هرگونه تاثیر پذیری از عالیجنابان تاریک نشین بسکتبال را رد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها