بسیاری از بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال حضوری ثابت در کارهای بشردوستانه دارند

ستاره‌های دست و دلباز

فوتبال با اقتدار در ورزش دنیا پیش می‌رود و همچنان محبوب‌ترین است. البته فوتبال فقط در نتیجه‌گیری خلاصه نمی‌شود. این رشته مهیج ورزشی فقط گل زدن نیست، به پاس گل دادن و دریبل کردن هم خلاصه نمی‌شود.
کد خبر: ۷۶۵۱۷۶
ستاره‌های دست و دلباز

فوتبال دنیایی بزرگ‌تر و وسیع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود چرا که بخش زیادی از جذابیت‌های فوتبال به بیرون از مستطیل سبز منتقل می‌شود. البته در اینجا، حاشیه‌های منفی و سیاه فوتبال مثل دوپینگ یا رسوایی اخلاقی جایی در جذابیت‌های هیجان‌انگیز دنیای فوتبال ندارد. برخی از حاشیه‌های بیرون از میدان مسابقه اتفاقات خوب و جالبی است که ستاره‌های فوتبال رقم می‌زنند. از مهم‌ترین کارهای فوتبالیست‌های برجسته کمک به نیازمندان و سایر فعالیت‌ها و کارهای عام‌المنفعه است. البته در اینجا منظور فقط کمک مالی نیست، شاید کارهای خیر این فوتبالیست‌ها به زمینه‌ای جز کمک‌های مالی مربوط شود. در ادامه نگاهی به فعالیت‌های بشردوستانه ستاره‌هایی می‌اندازیم که هم‌اکنون در زمره برترین یا شناخته‌شده‌ترین بازیکنان جهان نیز به شمار می‌روند.

نیمار، یتیم نوازترین

چندی پیش در گزارشی که یکی از سایت‌های برزیلی ارائه کرده بود نیمار به عنوان یتیم نوازترین فوتبالیست دنیا معرفی شد. ستاره بیست و سه ساله و برزیلی بارسلونای اسپانیا که یکی از پردرآمدترین بازیکنان فوتبال دنیا هم شناخته می‌شود همواره نقش پررنگی در کارهای خیر دارد. البته نیمار کارهای خیر و نیکوکارانه خود را تنها به برنامه‌هایی که باشگاه بارسلونا برای کمک به نیازمندان در نظر گرفته خلاصه نمی‌کند، او خود نیز بسیار در این زمینه فعال است.

او هر بار به کشورش برزیل می‌رود، خود را به میان کودکان محله‌های فقیرنشین می‌رساند و به آنها کمک‌های زیادی می‌کند. نیمار با صدها کادوی کوچک و بزرگ در کنار کودکان حضور می‌یابد. این ستاره بیست و سه ساله تیم ملی برزیل در کمک به بیماران بی‌بضاعت نیز زبانزد است و به دفعات هزینه درمان بیماران مختلف بخصوص کودکان را تقبل کرده است. کارهای نیکوکارانه او به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا نیمار مدت‌هاست بنیاد خیریه‌ای تاسیس کرده که یکی از وظایف این بنیاد کمک مالی به کودکان یتیم است. کمک‌های مالی بنیاد خیریه نیمار به کودکان یتیم زبانزد همه شده، این در حالی است که فعالیت‌های این فوتبالیست برزیلی در زمینه‌های نیکوکارانه روز به روز افزایش می‌یابد. جالب است بدانید بسیاری از ستاره‌های بارسلونا بنیاد خیریه نیمار را حمایت می‌کنند؛ از جمله لیونل مسی. نیمار اگر نیکوکارترین فوتبالیست دنیا نباشد، قطعا یتیم نوازترین است.

کریستیانو رونالدو، یکه‌تاز در پرتغال

مرد سال فوتبال جهان در سال 2014 پردرآمدترین فوتبالیست دنیا در سال 2014 میلادی بود. او با ثروت نجومی و هنگفتی که در اختیار دارد ملک و املاک بسیاری در نقاط مختلف دنیا بخصوص آمریکا و البته کشورش پرتغال دارد. رونالدو علاوه بر این املاک، کلکسیون بی‌نظیری از مدل‌بالاترین اتومبیل‌های جهان را برای خود تهیه کرده است. او زندگی تجملانه‌ای برای خود ایجاد کرده، اما همه اینها به معنای نفی ارزش‌های این فوتبالیست در زمینه‌های دیگر نیست. رونالدو نیز در زمینه کمک به نیازمندان و بیماران بی‌بضاعت فعالیت‌های بسیار زیادی دارد. موارد متعددی بوده که رونالدو به ملاقات یک کودک بیمار در بیمارستان رفته و هزینه درمان او را تقبل کرده است. البته رونالدو فقط کمک مالی نمی‌کند، او از کمک‌های معنوی و روحی نیز دریغ نمی‌ورزد. همانند وقتی که فهمید آرزوی یک نوجوان بیمار دیدن اوست درنگ نکرد و خود را به بیمارستان رساند تا با آن نوجوان دیدار کند. این ستاره پرتغالی رئال مادرید نیز در پرتغال بنگاه‌های خیریه دایر کرده و در زمینه کمک به نیازمندان در میان ورزشکاران هموطنش یکه‌تاز است. کریس بارها ثابت کرده فقط یک ستاره برای زمین فوتبال نیست.

لیونل مسی و یک مبلغ ثابت ماهانه

مگر می‌شود برنده چهار توپ طلای برترین بازیکن جهان جایی درمیان با معرفت‌ترین فوتبالیست‌های دنیا نداشته باشد؟ لیونل مسی نیز مبالغی ثابت و مشخص برای کمک به افراد مختلف در نظر گرفته که این مبالغ به صورت ماهانه به حساب نهادهای مختلف خیریه واریز می‌شود. مسی بیست و هشت ساله کمتر در برنامه‌های رسانه‌ای مربوط به کارهای بشردوستانه حضور می‌یابد، اما کمک‌های مالی‌اش به افراد مختلف حساب و کتابی ندارد. مسی نیز مانند وین رونی تمایل شدیدی برای کمک به کودکان بیمار دارد و از اینرو بخش زیادی از کمک‌های مالی وی در این زمینه صرف می‌شود. مسی با کمک شهرت و اعتبار خود کمک زیادی هم به بنیاد خیریه نیمار می‌کند تا به این وسیله افراد زیادی جذب این بنیاد خیریه شوند. این ستاره آرژانتینی بارسلونا بارها به هموطنان فقیر خود هم کمک کرده است.

فرانچسکو توتی و برنامه‌های پیشگیری از بیماری

کاپیتان و سمبل رم نزد هواداران تیمش از احترام و جایگاه رفیعی برخوردار است. فرانچسکو توتی سی و هفت ساله نه فقط به دلیل این که بازیکن وفاداری برای تیمش بود محبوب است، بلکه ویژگی‌های دیگری هم او را زبانزد کرده است. مهم‌ترین ویژگی توتی این است که نقش پررنگی در کارهای بشردوستانه و عام‌المنفعه دارد. البته فعالیت‌های توتی فقط به کمک‌های مالی خلاصه نمی‌شود، این اسطوره فوتبال ایتالیا در برنامه‌های مربوط به پیشگیری از بیماری‌های مختلف و اهدافی از این دست، نقش اساسی ایفا می‌کند. توتی چند سال پیش عواید حاصل از چاپ کتاب خود را به نیازمندان اختصاص داد. این کتاب شامل لطیفه‌هایی می‌شد که درباره توتی ساخته شده بود!

 وین رونی و حضور مداوم در بیمارستان کودکان

کاپیتان تیم ملی فوتبال انگلیس و باشگاه منچستریونایتد نیز هر چند زیاد خوش‌اخلاق نیست اما دل بزرگی دارد و این موضوع را بارها در موقعیت‌های مختلف ثابت کرده است. رونی که با دستمزد هفتگی 350 هزار پوندی گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر انگلیس شناخته می‌شود در طول سال مبالغ کلان و بسیار قابل توجهی صرف کمک به کارهای بشردوستانه می‌کند. او حضوری مداوم در بیمارستان‌های مخصوص کودکان دارد و اصلا باید گفت کودکان بیمار و نیازمند جایی ثابت در برنامه‌های عام‌المنفعه او دارند. رونی البته به گرسنگان آفریقایی کمک‌های زیادی می‌کند و گاهی اوقات در برنامه‌های مربوط به پیشگیری از بیماری ایدز حضور می‌یابد تا نقشی تبلیغاتی و البته تاثیرگذار در این میان ایفا کند.

دنی آلوز و پیشکشی یک کبد

خیلی حیف است که این گزارش را به پایان ببریم و نامی از دنی آلوز، مدافع بارسلونا نیاوریم. اینجا قرار نیست به کمک‌های مالی او اشاره شود. چندی پیش اریک آبیدال، مدافع سابق بارسلونا که مدتی به سرطان کبد مبتلا بود اظهار کرد وقتی به همه گفت سرطان کبد دارد، دنی آلوز نزد او آمد و گفت حاضر است کبدش را به او اهدا کند. آلوز به آبیدال گفته بود که حاضر است بدون هیچ قید و شرطی کبد خود را به وی اهدا کند. به هر حال این مدافع فداکار روی حرف خود بود؛ هر چند آبیدال با تشکر از او، عذرخواهی و اظهار کرد هرگز کبد یک فرد زنده را نمی‌گیرد چون در این صورت خود آلوز می‌میرد! به هر حال باید آلوز را فداکارترین فوتبالیست دنیا بدانیم؛ فوتبالیستی که برای نجات هم‌تیمی خود از اهدای کبد دریغ نکرد.

دیوید بکام، بازنشسته اما فعال

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال انگلیس در سال 2013 از فوتبال خداحافظی کرد و از آن زمان تاکنون حضور در اقدامات فرهنگی و برنامه‌های بشردوستانه جزو کارهای ثابت و بدون تغییر وی بوده است. نقش بکام فقط به کمک‌های مالی منحصر نمی‌شود. او برای کمک به همنوعان خود حاضر است به فیلیپین هم برود تا مرهمی بر دردهای سیل‌زده‌ها و آواره‌ها باشد. بکام حتی چندی پیش قصد داشت همراه همسرش سرپرستی یک دختر نیوزلندی را بر عهده بگیرد که درنهایت موفق به انجام این کار نشد. هافبک سابق منچستریونایتد، رئال مادرید و پاری‌سن‌ژرمن بارها به افراد نیازمند کمک‌های مالی قابل توجهی کرده که در رسانه‌ها سر و صدای زیادی کرده است.

فرانک ریبری و دیگر ستاره‌های بایرن مونیخ

هافبک فرانسوی و مسلمان بایرن مونیخ بیش از آن‌که به نظر آید، فروتن و مهربان است. ریبری که البته فروغ سال‌های گذشته خود را ندارد یکی از پیشتازان کمک به همنوعان خود است. بارها از کمک‌های مختلف او به دیگران اخبار مختلفی مخابره شده است. البته درباره این فوتبالیست باید گفت که وی بیشتر کمک‌های مالی خود را در کشورش فرانسه صرف می‌کند، هر چند به دلیل زندگی در مونیخ آلمان بارها به شهروندان آلمانی هم کمک کرده است. از دیگر بازیکنان دست و دلباز بایرن مونیخ می‌توان به باستین شواین اشتایگر اشاره کرد که با نهادهای خیریه مختلف همکاری ثابتی دارد. فیلیپ لام، مانوئل نویر و دیگر ستاره‌های بایرن‌مونیخ هم گاهی اوقات دراین برنامه‌ها شریک می‌شوند.

هیلدا حسینی‌خواه/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها