جواد زرینچه، مربی استقلال از آینده این تیم می‌گوید

استقلال واقعی را در نیم فصل دوم ببینید

جواد زرینچه، بال راست محجوب و دوست داشتنی سال‌های نه چندان دور فوتبال ایران که در جام جهانی 1998 فرانسه پاس گل اول دیدار معروف ایران و آمریکا را برای حمید استیلی ارسال کرد، این روزها در لباس مربیگری در کنار امیر قلعه‌نویی در استقلال مشغول کار است.
کد خبر: ۷۴۹۲۳۹
استقلال واقعی را در نیم فصل دوم ببینید

جواد زرینچه نزدیک به یک دهه است به کار مربیگری روی آورده و با کوله باری از تجربه و انگیزه امسال به تیمی که سال‌ها از آن خاطرات خوش دارد آمده تا کنار امیر قلعه‌نویی، به افتخارات فوتبالی در عرصه مربیگری هم دست پیدا کند. جواد زرینچه این روزها در استقلال روزهای سختی را تجربه می‌کند. با این مربی دوست داشتنی فوتبال کشورمان در خصوص مسائل این روزهای استقلال همکلام شدیم که در زیر می‌خوانید.

با شروع نیم فصل دوم استقلال با یک برد خفیف مقابل راه آهن تا حدی به آرامش نزدیک شد.

تیم ما در این شرایط نامساعد احتیاج زیادی به یکی دو برد دارد تا به آرامش برسد، متاسفانه بعد از احکامی که خیلی سریع از سوی کمیته انضباطی صادر شد، سرمربی تیم هم در بازی راه‌آهن محروم شد و مجبور شدیم بدون حضور قلعه‌نویی تیم را در زمین هدایت کنیم که یک مقداری سخت بود، اما خدا را شکر با تلاش بچه‌ها و حمایت هواداران توانستیم 3 امتیاز بازی با راه‌آهن را بگیریم و تا حدودی جو تیم آرام شود.

نیم‌فصل اول را با باخت در شهرآورد تهران به پایان رساندید، با توجه به این‌که بازیکنان خوبی در ابتدای فصل جذب کردید. ارزیابی شما از نتایج استقلال در نیم‌فصل اول چطور است ؟

اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در فوتبال بسیار است، در برخی مقاطع شرایط طوری است که کسی نمی‌تواند به تیم کمک کند و هر قدر هم تلاش می‌کنید در نهایت به آن نتایج مطلوب نمی‌توان دست پیدا کرد. بازیکنانی که اول فصل به استقلال آمدند همه از بازیکنان با کیفیتی هستند که به جمع ما اضافه شدند. آنها این توانایی را دارند که بتوانند در استقلال ستاره هم شوند. اما یک سری عوامل دست به دست هم داد تا نتوانیم به نتایج دلخواه دست پیدا کنیم که همین امر باعث شد فشار روحی به بازیکنان وارد شود و مورد اعتراض منطقی هواداران قرار بگیریم. با جذب چند بازیکن جدید در تعطیلات نیم فصل نقاط ضعفمان را بر طرف خواهیم کرد تا بتوانیم در نیم فصل دوم به همان استقلال واقعی تبدیل شویم. واقعیت این است تیم پتانسیل قهرمانی درلیگ را دارد، فقط باید حواسمان را یک مقدار بیشتر جمع کنیم. با حمایت هواداران و تلاش بازیکنان می‌توانیم قهرمان لیگ برتر شویم. یکی از اصول قهرمانی این است که باید یاد بگیریم از اشتباهاتی که در گذشته انجام دادیم درس بگیریم و دیگر آنها را تکرار نکنیم، مثل بازی با راه‌آهن باید بجنگیم و به 3 امتیاز بازی را دست پیدا کنیم. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود نباید بسادگی امتیاز از دست بدهد.

استقلال فصل را خوب شروع کرد اما در ادامه به یکباره همه چیز به هم ریخت، مهم‌ترین دلیل این اتفاقات چه چیزی می‌تواند باشد‌؟

بزرگ‌ترین ضربه‌ای که استقلال در نیم فصل اول خورد از آسیب دیدگی بازیکنان ملی پوش و تاثیرگذارش بود که باعث شد روزهای سختی را پشت سر بگذاریم. اکنون یک بازی امیرحسین صادقی در زمین است و عمران‌زاده نیست، عمران‌زاده بر می‌گردد، خسرو حیدری نیست. باور کنید به عنوان یکی از اعضای کادر فنی در طول نیم فصل اول یک بار نتوانستیم تمامی بازیکنان را در اختیار داشته باشیم و متاسفانه بازیکن به صورت آماده در اختیار نداشتیم و همین موضوع باعث شده تیم زمان ارنج دچار مشکل شود. به جرات می‌توانم اقرار کنم در تمرینات نیم فصل اول حتی یک عکس تیمی 18 نفره نداشتیم ، همیشه یک تعدادی به عنوان مصدوم در تمرینات غیبت داشتند.

بعد از باخت در شهرآورد عنوان کردید بازیکنان مشکل انگیزه دارند، به عنوان یک فردی که در سطح اول فوتبال فعالیت داشته‌اید راهکار حل این مساله چیست ؟

بهترین راهکار برای خروج از این مشکل این است که بازیکن باید با خودش فکر کند این اولین بازی است که برای تیمش انجام می‌دهد، بازیکن حرفه‌ای باید یاد بگیرد برای کسب موفقیت انگیزه پیروزی داشته باشد و فرق نمی‌کند یک بازیکن هجده ساله باشید و اول راه یا یک بازیکن سی و پنج ساله که در سال‌های آخر فوتبالت قرار دارید، باید خود را برای بازی با انگیزه آماده کنید. بازیکنی که به استقلال و پرسپولیس می‌آید باید با انگیزه بیشتری فوتبال بازی کند، به دلیل این‌که این دو تیم تماشاگران زیادی در سراسر کشور دارند.عامل دیگری که بسیار مهم به نظر می‌رسد تعهدات مالی است که مدیران باشگاه با انجام بموقع تعهدات می‌توانند بازیکنان را در حفظ انگیزه‌های بالا برای کسب برد کمک کنند.

قبول دارید که معیارهای فوتبال در حال حاضر با زمانی که خودتان بازی می‌کردید بسیار عوض شده است و حتی برخی فوتبالیست‌ها مواظب پاهای خود هستند که مصدوم نشوند؟

نسلی که من در آن فوتبال بازی می‌کردم همه عاشق فوتبال بودند و برای پیراهنی که به تن می‌کردند از جان مایه می‌گذاشتند و اولویت آنها تعصب بود، امروز کسانی هستند که به تیم خود تعصب دارند و برای خوشحالی هواداران تلاش می‌کنند، که در همین استقلال که من به عنوان مربی در خدمت تیم هستم تمامی بازیکنان به رنگ آبی تعصب دارند و حتی برخی آنها پیشنهاد‌های مالی بسیار خوبی از جاهای دیگر داشتند که فقط به عشق استقلال از آن چشم‌پوشی کردند که این خود نشان دهنده تعصب و غیرت یک بازیکن به باشگاه استقلال است که این رفتار در دنیای امروزی جای تحسین دارد. اگر بازیکنان ما به دلیل خستگی و فشار بازی‌های لیگ دچار مصدومیت نمی‌شدند الان صدرنشین جدول لیگ برتر بودیم. من بازیکنی در استقلال ندیدم که به خاطر پول به این تیم آمده باشد و ما الان بازیکنانی در تیم داریم که از دو فصل قبل هم از استقلال طلبکارند.

مشکلات مالی باشگاه تا چه میزان در ناکامی‌های استقلال تاثیرگذار بوده است؟

عوامل زیادی در ناکامی استقلال دخیل بوده که امیدوارم شرایط به گونه‌ای پیش برود که باشگاه با انجام بموقع تعهداتش نسبت به بازیکنان و کادر فنی همه چیز به حالت عادی برگردد.توقع سرمربی تیم هم از باشگاه این است که اگر باشگاه به بازیکنان چک‌های دو یا سه ماهه می‌دهد بموقع به تعهداتش عمل کند و خوشبختانه امسال شرایط مدیریتی باشگاه با حضور بهرام افشارزاده خیلی بهتر از قبل شده است. این موضوع باعث می‌شود بازیکن با تمرکز بالا در خدمت تیم باشد. متاسفانه در گذشته به دفعات مشاهده کردیم که بازیکنان به دلیل بدقولی و پاس نشدن چک‌های باشگاه مجبور به فروختن خودروهای خود شده‌اند که با این کار هم تیم ضربه خورده است و هم خود بازیکن متضرر می‌شود.

گفته می‌شود آندو به دلیل بی‌پولی از باشگاه استقلال رفت، با این اوصاف که استقلال پول ندارد ملی پوشانش را حفظ کند چطور بازیکن جذب می‌کند؟

فکر می‌کنم زمانی که بازیکنان از استقلال به تیم‌های دیگر منتقل می‌شوند مبالغی به عنوان حق ترانسفر به باشگاه تعلق می‌گیرد که مسئولان بر اساس همان درآمدزایی اقدام به جذب بازیکن می‌کنند.

استقلال شهرآورد برده را با باخت عوض و کام هوادارانش را تلخ کرد و سریال ناکامی‌های استقلال با این باخت برای اعتراض شدید هواداران تکمیل شد، می‌توانید قول جبران شکست دور رفت را به هواداران‌تان بدهید؟

من فکر می‌کنم در بازی شهرآورد تیم ما تا زمان دریافت گل مساوی خوب کار می‌کرد و در یک غفلت گل مساوی را دریافت کردیم و به یکباره همه چیز عوض شد، مسائل روحی روانی در این بازی حساس حرف اول را می‌زند و پرسپولیس هم پس از گل تساوی با روحیه بهتری بازی را دنبال کرد و در نهایت پیروز میدان شد. شرمنده هواداران هستیم و این عزیزان یقین بدانند در نیم‌فصل دوم با ارائه بازی‌های خوب و تماشاگر پسند دلشان را شاد خواهیم کرد.

آخر بازی استقلال با راه‌آهن یک صحنه درگیری بین امیرحسین صادقی و محسن فروزان اتفاق افتاد، چرا این اتفاقات جلوی چشم تماشاگران رخ می‌دهد؟

به نظر من سوء‌تفاهم بود و در رختکن هم این موضوع حل شد. من این حرکات را تائید نمی‌کنم و متاسفانه هواداران ما هم زمانی که تیم نیاز به حمایت دارد بر علیه بازیکنان شعار می‌دهند و این مساله باعث می‌شود تمرکز بازیکن از بین برود و فشار زیادی را تحمل کند.باور کنید روحیه و انگیزه ما برای کار در استقلال تشویق و حمایت هواداران است، اما عده‌ای معلوم الحال فقط برای تیم حاشیه درست می‌کنند و برایشان هم فرقی ندارد که سرمربی تیم قلعه‌نویی است، مظلومی است یا حتی مرحوم حجازی.

به عنوان کسی که با پیراهن تیم ملی جام‌جهانی را تجربه کرده‌اید، در عرصه مربیگری به دنبال چه اهدافی هستید؟

من از سال 82 که به همراه صبا باتری به لیگ برتر صعود کردیم از فوتبال خداحافطی کردم و به مدت دو سال به عنوان دستیار با پرویز مظلومی کار کردم و به این نتیجه رسیدم که تفکراتم با مظلومی همخوانی ندارد، در مواقعی تیم به مشکل برمی خورد و وقتی شما می‌خواهید به تیم کمک کنید اجازه چنین کاری را ندارید که تفکرات خود را به تیم منتقل کنید و در نهایت تصمیم گرفتم قطع همکاری کنم.بنده با توجه به این‌که سال‌ها از استقلال دور بودم دوست داشتم برگردم به تیم سابقم و با تیم محبوبم کار کنم و تجارب خودم را در اختیار بازیکنان این تیم قرار دهم که خوشبختانه امیر قلعه نویی از من دعوت به همکاری کرد و من هم بلافاصله این پیشنهاد را قبول کردم. در این مدتی که در استقلال نبودم فقط مسائل مالی در این باشگاه خیلی تغییر کرده است و بقیه همچنان مثل سابق است و هیچ فرقی نکرده است. امیدوارم استقلال سکوی پرتاب من در عرصه مربیگری هم باشد تا بتوانم به عنوان سرمربی در لیگ برتر مربیگری کنم، من در لیگ یک با تیم‌های متعددی نتایج خوبی گرفتم ولی رابط یا آدم خاصی ندارم که در لیگ برتر به من تیم بدهند.نا امید نیستم و همچنان دنبال یک فرصت هستم تا خودم را نشان بدهم، حالا استقلال هم نشد یک تیم دیگر.به شما قول می‌دهم اگر تیمی را در رتبه سیزدهم تحویل بگیرم با این تیم به رتبه‌های بالاتر خواهم رفت، در غیر این‌صورت مربیگری را برای همیشه کنار خواهم گذاشت.

ایران معدن استعداد در فوتبال تهاجمی است، آیا سبک بازی تدافعی این روزهای تیم ملی با کارلوس
کی‌روش را می‌پسندید ؟

کی روش آدم زرنگی است و برای تمامی تصمیمات خود هوشیارانه عمل می‌کند.کی روش زمانی متوجه می‌شود که بازیکنان تیم ملی از خط دفاعی با حفظ توپ نمی‌توانند در زمین رو به جلو حرکت کنند، دقیقا کاری که کره جنوبی و ژاپن انجام می‌دهند و ما توانایی انجام این کار را نداریم، رو به فوتبال تدافعی می‌آورد و دست به ضد حملات می‌زند و به نظر من این تصمیم سرمربی تیم ملی منطقی است.

تعطیلی 50 روزه لیگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تعطیلی 50 روزه لیگ جای ارزیابی را برای هیچ کارشناسی نمی‌گذارد. فقط می‌توانم بگویم این تعطیلی به فوتبال ما می‌آید.

ابوذر مارکلایی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها