جام جم ورزشی: سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به دومین قهرمانی ایران در رقابت‌های جام ملت‌های فوتبال آسیا پرداخت.
کد خبر: ۷۴۲۷۹۰
AFC: دومین تاج قهرمانی آسیا بر سر ایران در جام ملت‌های ۱۹۷۲

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی از جام ملت‌های آسیا 1972 نوشت: ایران چهار سال بعد از اولین قهرمانی خود در مسابقات جام ملت‌های آسیا، یک بار دیگر زمانی که مسابقات برای اولین بار در جنوب شرقی آسیا برگزار می‌شد، تاج قهرمانی را بر سر گذاشت.

1972 اولین سالی بود که جام ملت‌های آسیا در خاک جنوب شرقی آسیا برگزار می‌شد و بانکوک تایلند میزبان 6 تیم برای رقابت به منظور رسیدن به مهم‌ترین قهرمانی در این قاره بودند.

تایلند به عنوان میزبان و ایران، مدافع عنوان قهرمانی به صورت اتوماتیک راهی این مسابقات شدند؛ در حالی که این مسابقات همچنین میزبان کره‌جنوبی بود که چهار سال پیش نتوانسته بود به بازی‌ها راه یابد.

سه کشور اولین حضور خود را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کردند؛ کویت، عراق و کامبوج. مسابقات از هفتم می در ورزشگاه ملی تایلند آغاز شد.

ایران با گل‌های حسینعلی کلانی و صفر ایرانپاک توانست با پیروزی دو بر صفر مقابل کامبوج، شروعی موفقیت آمیز داشته باشد، در حالی که عراق با نتیجه چهار بر دو در ضربات پنالتی مقابل کره‌جنوبی به برتری رسید. دو تیم در وقت معمول مسابقه به تساوی بدون گل رسیدند.

یک روز بعد تایلند در اولین بازی خود با نتیجه دو بر صفر مغلوب کویت شد و جواد خلف (42) و فایز مرزوق (85) گل‌های این تیم را به ثمر رساندند.

ایران با نتیجه سه بر صفر با هت‌تریک کلانی مقابل عراق به برتری رسید. عراق بعد از این شکست با نتیجه یک بر یک مقابل تایلند متوقف شد و احمد فتحی (6) گل اول بازی را زد و سوپاکیت میلارپکیت (57) بازی را به تساوی کشاند.

در آخرین بازی گروه A ایران بازی باخته را با برد سه بر دو مقابل تایلند عوض کرد. تایلند ابتدا با دو گل پراپون تاتاریانوند در آستانه رسیدن به پیروزی بود اما در پنج دقیقه خیره‌کننده، علی جباری هت‌تریک کرد تا ایران به پیروزی برسد.

در گروه B کره‌جنوبی با گل‌های پارک سو دوک (37)، لی هو تایک (59)، چا بوم کون (69) و پار لی چون (78) مقابل کامبوج به پیروزی چهار بر یک رسید. دور سوخوم تک گل کامبوج را در دقیقه 82 به ثمر رساند.

به نظر می‌رسید کره‌جنوبی در بازی بعدی خود نیز به همین اندازه موفق باشد و پارک لی چون تنها پس از دو دقیقه این تیم را مقابل کویت پیش‌ انداخت اما گل‌های محمد سلطان (25) و ابراهیم درایهیم (73) بازی را به سود کویت به پایان رساند.

کویت و کامبوج چهاردهم می آخرین بازی گروه B را انجام دادند و این کامبوج بود که توانست با پیروزی چهار بر صفر راهی دور بعد شود.

گل‌های سوخوم (23) و سوک سون هیان (56) این تیم را پیش انداخت و تس سیان (59) و سیا چنگ ایانگ (80) گل‌های بعدی را به ثمر رساندند.

این تیم در نیمه‌نهایی با وجود نمایشی شجاعانه با نتیجه دو بر یک مغلوب ایران شد. پرویز قلیچ‌خانی قهرمان ایرانی‌ها بود و توانست پس از گل دقیقه 15 ایرانپاک بازی را به سود ایران به پایان برساند و گل تساوی بخش سوخوم را خنثی کند.

در دیگر دیدار مرحله نیمه‌نهایی رویای تایلند برای رسیدن به قهرمانی با شکست مقابل کره در ضربات پنالتی پس از تساوی یک بر یک به پایان رسید.دو تیم در 90 دقیقه نتوانستند به پیروزی برسند و بازی وارد وقت‌های اضافه شد، میزبان توانست در دقیقه 98 بازی را یک بر صفر کند اما پارک لی چون هفت دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند.

در نوزدهم می این ایران بود که با پیروزی دو بر یک مقابل کره‌جنوبی در وقت‌های اضافه توانست برای دومین بار تاج قهرمانی را بر سر نهد.

پس از نیمه اول که بدون گل به پایان رسید، جباری در دقیقه 48 قفل دروازه کره‌ را شکست و پارک لی چون در دقیقه 68 بازی را به تساوی کشاند. در دقیقه 107 این کلانی بود که توانست با زدن گل برتری برای ایران، آقای گل مسابقات شود.

تایلند هم توانست با پیروزی در ضربات پنالتی پس از تساوی دو بر دو مقابل کامبوج به عنوان سوم برسد.

(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها