جام جم ورزشی: نام علی دایی و همایون بهزادی رسما وارد تالار مشاهیر فوتبال آسیا شد.
کد خبر: ۷۴۱۰۲۶
نام دایی و بهزادی رسما وارد تالار مشاهیر شد

به نقل از خبرگزاری رویترز، علی دایی در کنار هو میونگ بو و هری کیول سرشناس ترین چهره هایی هستند که نامشان وارد تالار افتخارات و مشاهیر کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.

علی دایی با زدن بیشتر از 100 گل در 149 بازی ملی از این حیث در دنیای فوتبال رکورددار است.

به جز دایی البته یک ایرانی دیگر هم در بین 10 چهره تالار افتخارات فوتبال آسیا قرار دارد و او کسی نیست جز همایون بهزادی. ضمن آنکه نام سامی جابر عربستانی هم در این لیست دیده می شود.

هدف از معرفی اولین فهرست در تالار مشاهیر آسیا شناخت ستارگان قاره کهن است که شامل همایون بهزادی و علی دایی اسطوره های ایران و همچنین یاسوهیکو اوکودرا و هوماره ساوا از ژاپن و همچنین سامی الجابر ستاره عربستان سعودی است.

فهرست کامل تالار مشاهیر کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرح زیر است:

همایون بهزادی (ایران)

داتو سوح چین اون (مالزی)

یاسوهیکو اوکودرا (ژاپن)

سون ون (چین)

هونگ میونگ بو (کره جنوبی)

علی دایی (ایران)

سامی الجابر (عربستان سعودی)

بایچونگ بوتیا (هند)

هری کیول (استرالیا)

هوماره ساوا (ژاپن)

تارنمای کنفدراسیون آسیا در معرفی همایون بهزادی و علی دایی نوشت:

بهزادی که متولد خرم آباد است، گلزن برتر جام ملتهای آسیا در سال 1968 شد و دوران درخشانی در تیم ملی و همچنین تیم پرسپولیس تهران داشت.

بهزادی به خاطر قدرت تمام کنندگی خود یکی از بزرگترین ستارگانی شد که آسیا پرورش داده است. او متعلق به نسل معروف فوتبال ایران بود که قهرمانی های پی در پی در جام ملتهای آسیا در سالهای 1968، 1972، 1976 بدست آورد. در جام 1968 که در ایران برگزار شد، او فرصت یافت استعداد خود را با زدن چهار گل از جمله گل پیروزی بخش در فینال به نمایش بگذارد و ایران قهرمان جام شد.

قبل از رقابتهای قاره ای 1968 ، بهزادی نقش مهمی در تصاحب مدال نقره برای ایران در بازیهای آسیایی 1966 در تایلند داشت. تاثیر او به عنوان بازیکن و بعد از بازنشستگی درسال 1975 در سمت مربیگری باعث شد نام او در فهرست مشاهیر پرسپولیس جای گیرد.

علی دایی

بازیکن سال 1999 آسیا رکورد 149 بازی ملی را برای ایران در کارنامه دارد و به خاطر قدرت گلزنی خود در سراسر دوران بازی خود مورد هراس بود.

این مهاجم متولد اردبیل در دو دهه دوران فعالیت حرفه ای خود هر جا که می رفت ارزش خود را ثابت می کرد. او برای پرسپولیس، السد، آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ، هرتابرلین، الشباب، صبا باتری و سایپا بازی کرد.

انتقال او از بایرن مونیخ به بیله فلد درسال 1997 که با رقم 4 میلیون مارک آلمان انجام شد، در آن زمان رکوردی برای یک بازیکن آسیایی محسوب می شد. او فعالیت حرفه ای خود را در سایپا به پایان رساند و با زدن یک گل در آخرین مسابقه خود قبل از اعلام بازنشستگی کفش هایش را آویخت. دایی در سال 1996 در اوج دوران فعالیت حرفه ای خود بود که چهار گل مقابل کره جنوبی در دیدار جام ملتهای آسیا در امارات متحده عربی به ثمر رساند که ایران در آن جام مقام سوم را کسب کرد. او با زدن 22 گل در سال 1996 رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.

این اسطوره ایرانی در دیدار مقدماتی جام جهانی در سال 2004 با زدن چهار گل مقابل لائوس، اولین بازیکن مرد جهان شد که بیش از 100 گل به ثمر رسانده است.

(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها