موضوع غنچه قوامی سیاسی است و ربطی به والیبال ندارد

داورزنی: خانم‌ها باید به سالن بیایند

فدراسیون والیبال در زمینه برگزاری مسابقات هم می‌تواند الگو باشد

اسپک ‌طلایی‌ در‌ زمین‌ میزبانی

بودجه نداریم، سازمان تربیت بدنی یا به شکل امروزی‌تر وزارت ورزش و جوانان کمک کند، امکانات اجازه نمی‌دهد، تیم‌ها حاضر نیستند به ایران بیایند، سالن نساختیم، هتل نداریم، کرسی نگرفتیم و ده‌ها جمله از این دست که برای ما رسانه‌ای‌ها از قول فلان و بهمان رئیس فدراسیون کاملا آشناست و گوش‌هایمان به آنها عادت کرده است.
کد خبر: ۷۳۵۶۵۲
اسپک ‌طلایی‌ در‌ زمین‌ میزبانی

هر چند نمی‌خواهیم منکر کمبود امکانات در ورزش ایران شویم، اما از سوی دیگر نباید همه مشکلات را گردن نداشتن‌ها انداخت، زیرا بعضی وقت‌ها مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند بسیاری از کمبودها را پوشش دهد. مانند فدراسیون والیبال که در این سال‌ها با مدیریت آگاه و برنامه‌محور، کمبود امکانات را با تلاش جمعی و پویایی در حرکت به سوی توسعه پایدار تا حدود زیادی جبران کرده است.

در روزهای گذشته از توسعه پایدار این فدراسیون صحبت بسیار شده است، این‌که والیبال ایران راهی را برگزیده و تمامی ظرفیت‌های خود را در آن به‌کار گرفته است تا پیشرفت و گسترش روزافزون والیبال در سطح داخلی و خارجی را شاهد باشد، یک الگوی خوب برای فدراسیون‌های ورزشی است که همه فعالیت‌های آنها به دولت وابسته است و به دلیل این وابستگی شدید قادر به ابتکار عمل و طرح پیشنهادهای میزبانی مانند فدراسیون والیبال نیستند.

فدراسیون والیبال همزمان و به منظور حضور موفق تیم‌های ملی در عرصه‌های آسیایی و جهانی، در ساختار جدید این ورزش به دنبال عملیاتی کردن بخش‌های دیگر والیبال است. پیش از این شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند با ایرادهای فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) اصلا لیگ جهانی در ایران برگزار شود.

مشکلاتی مانند پخش تلویزیونی‌HD یا نور و دمای داخل تالار 12 هزار نفری آزادی برای گرفتن میزبانی لیگ جهانی قوز بالای قوز شده بود، اما طولی نکشید با تلاش فدراسیون والیبال، نگاه ملی به دستاوردهای جهانی یک ورزش از سوی رسانه ملی با احترام، رعایت و در نظر گرفتن خواست عمومی، همین‌طور تجهیز تالار آزادی، این امر محقق شد و بهترین‌های والیبال جهان به ایران آمدند.

برگزاری 3 رویداد مهم در ایران

میزبانی ایران از رقابت‌های والیبال جام ملت‌های آسیا در جریان برگزاری سی و چهارمین اجلاس فدراسیون جهانی والیبال در کالیاری ایتالیا تائید شد.

جایی که محمدرضا داورزنی و تیم مدیریتی او در فدراسیون والیبال توانستند یک گام بزرگ برای رسیدن تیم ملی ایران به قله فتح نشده آن یعنی المپیک بردارند. ایران با ولاسکو در بازی‌های 2011 جام ملت‌ها از المپیک لندن به تلخی خداحافظی کرد، اما در دوره آینده این بازی‌ها همه کارها نشان‌دهنده اراده فدراسیون والیبال برای صعود به المپیک 2016 ریودوژانیرو است؛ مسابقه‌هایی که والیبال برای رسیدن به آن در تاریخ این ورزش لحظه‌شماری می‌کند.

برای رسیدن به این هدف، نخستین گام در اجلاس جهانی والیبال با حضور نمایندگان 210 کشور از 220 کشور عضو برداشته شد. فدراسیون ایران تلاش کرد با توجه به قهرمانی در مسابقه‌های قهرمانی آسیا در دو دوره گذشته و موفقیت‌های اخیر این تیم، میزبانی مسابقه‌های قهرمانی مردان آسیا در سال 2015 را به دست آورد که این‌گونه نیز شد. اهمیت این میزبانی از آن جهت بیشتر است که براساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال از سال 2015، قهرمان قاره آسیا مانند قاره‌های دیگر، مستقیم روانه بازی‌های المپیک می‌شود.

طبیعی است میزبانی این رقابت‌ها با توجه به صعود تیم قهرمان به المپیک، نامزدهای زیادی داشته باشد و در جایی که خیلی از آسیایی‌ها رایزنی‌هایی هم کرده بودند، دادن میزبانی چنین رویداد مهمی به ایران علاوه بر افتخارات دیگر والیبال می‌تواند یک افتخار دیگر برای ورزش ایران به‌شمار آید.

اما این پایان کار فدراسیون والیبال در اجلاس جهانی نبود و در حالی که هنوز چند ساعت از اعطای میزبانی والیبال مردان آسیا به ایران نگذشته بود، میزبانی مسابقه‌های قهرمانی نوجوانان جهان در سال 2015 و برگزاری رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا نیز به ایران داده شد.

به این ترتیب ایران باید سال 2015، تیم نوجوانان را برای مسابقه‌های جهانی، تیم ملی ایران را برای لیگ جهانی و مسابقه‌های قهرمانی آسیا و سالن‌‌های مجهز را برای مسابقه‌های این تیم‌ها همچنین جام باشگاه‌های آسیا آماده کند.

چرا میزبانی؟

استفاده از امکانات شهرهای مختلف ایران در میزبانی رقابت‌های متعدد باید یکی از اهداف فدراسیون‌های ورزشی بویژه فدراسیون والیبال باشد که میزبانی سه رویداد مهم آسیایی و جهانی را پیش‌رو دارد.

در والیبال، شهرهای والیبال‌خیز و والیبال‌دوست بسیار داریم مانند ارومیه که تالارهای آنها امکان برگزاری رقابت‌های بین‌المللی را فراهم می‌کند. خارج کردن هر کدام از میزبانی‌ها از تهران علاوه بر پیشرفت‌هایی که در زمینه امکانات و ارتباطات بین‌المللی در شهرها ایجاد می‌کند، در ساختن و به‌کارگیری عوامل اجرایی و نیروی متخصص در ورزش مربوط موثر است.

با توجه به سابقه چنین کارهایی در فدراسیون والیبال به احتمال زیاد با تجهیز یا ساخت امکانات برخی شهرها، میزبانی یک یا دو رویداد آسیایی و جهانی به آنها واگذار می‌شود بنابراین با تعیین زودهنگام شهرهای میزبان رویدادهای والیبال، باید کار توسعه زیرساخت‌های آنها را تسریع کرد. این روش در بسیاری از کشورهای میزبان رویدادهای جهانی متداول است که همزمان با گرفتن میزبانی، ورزشگاه‌ها و تالارهای خود را مجهز و به‌روز کنند تا پس از پایان رقابت‌ها در کنار اشتغالزایی، از امکانات بیشتری در توسعه برنامه‌های ورزشی شهرهای خود استفاده کنند مانند ورزشگاه‌های جام جهانی فوتبال در برزیل یا آفریقای جنوبی.‌ به طور مثال اکنون در ورزشگاه کیپ‌تاون یکی از میزبانان جام جهانی 2010 علاوه بر برگزاری رقابت‌های فوتبال، کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شود. مرکز پزشکی ورزشگاه در اختیار مردم قرار گرفته است، محل کنفرانس، بانک، چند رستوران و مرکز خرید از دیگر امتیاراتی است که بعد از رقابت‌های جام جهانی در اطراف این ورزشگاه در اختیار مردم قرار گرفته است. حتی فضای سبز و دسترسی به ساحل اقیانوس سبب شده شهروندان آفریقای جنوبی تلفیق ورزش با بسیاری از حوزه‌ها مانند بهداشت، گردشگری، اقتصاد و فرهنگ را در این ورزشگاه و محیط پیرامون آن بیشتر احساس کنند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها