جام جم ورزشی: مروان فلاینی نامی است که در فصل اخیر یکی از چالش‌های بزرگ منچستریونایتد بوده است. پس از بازنشستگی سرآلکس فرگوسن از سرمربیگری منچستریونایتد در پایان فصل 2013 ـ 2012، دیوید مویس سرمربی اسبق اورتون جایگزین او شد.
کد خبر: ۷۳۴۰۸۳
بازیکنی که از یک شوخی به ستاره تبدیل شد

مویس بلافاصله پس از ورود به منچستر یکی از ستاره‌های سابق خود در اورتون را به منچستریونایتد آورد، بازیکنی به نام مروان فلاینی ملی پوش بلژیکی. او قرار بود ستاره جدید شیاطین سرخ باشد اما نه تنها چنین نشد بلکه به دلیل نمایش‌های ضعیف او در منچستر، دیوید مویس لقب یکی از بدترین خریدهای تاریخ منچستریونایتد را به خود اختصاص داد. بازیکنی که با 27 میلیون پوند پیراهن منچستریونایتد را بر تن کرد عملا در فصل 2014-2013 هیچ کاری برای این باشگاه پرافتخار انگلیسی انجام نداد تا نه‌تنها انتقادهای زیادی متوجه او شود بلکه حتی دیوید مویس بابت این خرید ناکارآمد مورد شماتت قرار بگیرد. فلاینی با آن موهای مجعد و خنده‌دارش کم‌کم به وسیله‌ای برای خنده کاربران اینترنتی و هواداران تیم‌های رقیب تبدیل شد و یکی از بدترین بازیکنان تاریخ باشگاه لقب گرفت. هجوهای رسانه‌ای و اینترنتی روز به روز از فلاینی بالا گرفت و این بازیکن را به شکل یک نماد خنده‌دار از ناکامی و دست و پا چلفتی بودن در آورد.

اما آمدن لوئیس فن خال هلندی به جای مویس در منچستریونایتد آغاز دوران تازه‌ای برای این بلژیکی ناکام بود. واقعیت این است که توانایی‌های فنی فلاینی هرگز در تیم منچستری دیده نشد اما فن خال برای او نقش یک منجی را ایفا کرد. بازیکنی که یک سال پیش به یک جوک خنده‌دار نزد هواداران فوتبال تبدیل شده بود اکنون با احیا شدن زیرنظر فن خال یکی از ستاره‌های شیاطین سرخ است. چه کسی باور می‌کرد بازیکنی که فصل گذشته ضعیف‌ترین بازیکن تیمش بود دوباره احیا شود و به جای جدایی همیشگی از باشگاه یکی از برترین‌های تیمش در دیدار با چلسی لقب بگیرد؟

سخت‌کوش‌ترین یونایتدی

فلاینی فصل گذشته جوک بود اما اکنون ستاره است. دیدار چلسی و منچستریونایتد در هفته هشتم لیگ برتر انگلیس یکی از دیدارهایی بود که در آن فلاینی ستاره تیمش بود. روزی که منچستریونایتد با گل دقیقه 94 روبین فن پرسی هلندی از شکست مقابل چلسی گریخت و یک بر یک مساوی کرد فلاینی سخت‌کوش‌ترین بازیکن میدان بود و در کنار فن پرسی بالاترین نمره را از لحاظ فنی ثبت کرد. طبق آمار او در دیدار با چلسی به میزان 12.7 کیلومتر دوید، یعنی بیش از همه بازیکنان حاضر در میدان. این بلژیکی ملی پوش همچنین در خط دفاع تیمش بسیار موثر ظاهر شد آن هم در حالی که یک هافبک است. قدرت پاس دهی او هم خوب تخمین زده شد هر چند به پای سسک فابرگاس هافبک چلسی نرسید. البته این آمار فقط به بازی با چلسی مربوط می‌شود و او در هفته‌های پیشین نیز در زمره بازیکنان خوب تیمش مقابل سایر تیم‌ها قرار می‌گرفت.

فلاینی در فصل گذشته چنان بازیکن ضعیفی برای یونایتدها بود که گاهی اوقات در برخی از دیدارهای لیگ برتری هیچ نمره‌ای به او تعلق نمی‌گرفت تا موج مسخره کردن این بازیکن بالا و بالاتر برود اما او در هفته‌های اخیر و در منچستر فن خال ثابت کرده برای تبدیل شدن به یک بازیکن خوب، به زمان نیاز داشته است.

عبور از روزهای استهزاءآمیز

خرید گران قیمت دیوید مویس در تابستان 2013 روزهای پر از انتقادهای استهزاءآمیز را پشت سر گذاشته است. زمانی که مویس منچستریونایتد را با آن همه افتخار و ابهت در جایگاه هفتم لیگ برتر انگلیس نشاند تقریبا همه فلاینی را یکی از دلایل ناکامی منچستر می‌دانستند، بازیکنی که هرگز در حد و اندازه‌های باشگاهی چون منچستر شمرده نمی‌شد. او حتی تا آستانه جدایی اجباری از من یونایتد پیش رفت چرا که قرار بود به طور قرضی به ناپولی تبعید شود اما فن خال جلوی این انتقال را گرفت هر چند این مربی هلندی در ابتدا بی‌میل نبود از شر این بازیکن ناکارآمد خلاص شود اما به هر حال این اتفاق نیفتاد.

اما چرا فلاینی فصل گذشته بازیکنی در حد فاجعه برای منچستریونایتد بود؟ از نقش دیوید مویس که بگذریم به برخی از ویژگی‌های او می‌رسیم که نادیده گرفته شدند. او تکنیک خوبی دارد اما از لحاظ فیزیکی به اندازه کافی قدرتمند نیست. فن خال اما این مشکل را با تمریناتی ویژه برطرف کرد. حال چرا مویس هرگز متوجه این نقص واضح نشد جای سوال است. علاوه بر آن سیل انتقادات و البته حجم استهزاها درباره این بازیکن مو مجعد اعتماد به نفس او را تا حد زیادی پایین آورد و به این باور رساند که بازیکن ضعیفی است و واقعا به درد منچستریونایتد نمی‌خورد. اما فن خال این مشکل را هم حل کرد. فن خال در یکی از تمرینات پیش از فصل اظهار کرد: «من مربی‌ای هستم که به بازیکنان خلاق بهای زیادی می‌دهم اما در انگلستان شما به بازیکنانی نیاز دارید که فیزیک مناسبی دارند. من در تیم خود بازیکنی دارم که هم خلاق است و هم فیزیک بدنی‌اش به مرز آمادگی قابل توجهی رسیده و او کسی نیست جز مروان فلاینی» اظهار نظرهایی از این دست اعتماد به نفس از دست رفته را به فلاینی برگرداند. فن خال نشان داد علاوه بر همه توانایی‌های دیگری که در سال‌های گذشته در مربیگری از خود نشان داده چطور این قدرت را دارد تا یک بازیکن از رده خارج شده و ناامید را به سخت کوش‌ترین بازیکن تیمش تبدیل کند.

در انتظار مروان بهتر

مروان روز به روز بهتر می‌شود. او حتی در نبردهای هوایی هم بهتر شده و رفته رفته می‌تواند ستاره تیمش هم لقب بگیرد. او که به دم دستی‌ترین شوخی و جوک برای همه هواداران تبدیل شده بود و گزارش‌ها درباره ناکارآمدی و ضعف مفرط وی نوشته می‌شد اکنون این توانایی را دارد تا حتی شرایطی بهتر از این پیدا کند. او سخت‌کوش است اما هنوز برای ستاره بودن چیزهایی کم دارد. فن خال که دوباره او را احیا کرد حتما می‌تواند در ادامه لیگ برتر راه و رسم ستاره بودن را به او بیاموزد، چیزی که مویس آن را نمی‌دانست تا مروان هنوز هم بابت فصل فاجعه بار 2014ـ2013 احساس شرمندگی کند.

دیلی میل ‌/‌ هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها