جام جم ورزشی: شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی استرالیا برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۱۴۷۰۸
ایران تنها تیم بدون سرمربی در تقابل با قدرت‌های آسیا

شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا 122 روز دیگر در استرالیا آغاز می‌شود و 16 تیم برتر آسیا در چهارگروه چهار تیمی برابر هم به میدان می‌روند. تیم ملی ایران در گروه سوم این رقابت‌ها باید با تیم‌های بحرین، قطر و امارات بازی کند. این اولین دوره جام ملت‌های آسیا است که در این قاره برگزار نمی‌شود و میزبانی آن را استرالیا بر عهده دارد که در قاره اقیانوسیه قرار دارد.

* گروه‌بندی

گروه 1: استرالیا – عمان – کره‌جنوبی و کویت

گروه 2: ازبکستان – عربستان – چین – کره‌شمالی

گروه 3: ایران – بحرین – قطر - امارات

گروه 4: ژاپن – اردن – عراق - فلسطین

* برنامه بازی‌های ایران

ایران – بحرین 11 ژانویه در ورزشگاه ملبورن

قطر – ایران 15 ژانویه در ورزشگاه سیدنی

ایران – امارت 19 ژانویه در ورزشگاه بریسبان

* ورزشگاه‌ها

شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در پنج ورزشگاه در پنج شهر مختلف استرالیا برگزار خواهد شد. دیدار افتتاحیه که بین استرالیا و کویت خواهد بود در ورزشگاه ملبورن و دیدار نهایی این رقابت‌ها نیز در ورزشگاه سیدنی برگزار خواهد شد.

1- ورزشگاه استرالیا در شهر سیدنی

2- ورزشگاه نیوکاسل در شهر نیوکاسل

3- ورزشگاه بریسبان در شهر بریسبان

4- ورزشگاه ملبورن رکتنگولار در شهر ملبورن

5- ورزشگاه کانبرا در شهر کانبرا

**مدعیان

* استرالیا

استرالیا با هدایت آنژه پوستج‌اوغلو در شانزدهمین دوره جام ملت‌های اروپا شرکت خواهد کرد. استرالیا برای اولین بار در سال 2011 در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد و در همان سال به فینال این دوره از رقابت‌ها راه یافت. استرالیا در فینال این دوره برابر ژاپن شکست خورد و از رسیدن به عنوان قهرمانی راه یافت. این تیم تا قبل از حضور در جام ملت‌های آسیا در قاره اقیانوسیه حضور داشت و در 7 دوره به چهار عنوان قهرمانی رسید. پس از آن این کشور به عضویت کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC درآمد. آنها اکنون امیدوار هستند در دومین حضورشان در جام ملت های آسیا جام قهرمانی را در کشور خودشان نگه دارند. "کانگوروها" در جام جهانی برزیل متحمل سه باخت شدند اما نباید فراموش کرد که آنها در گروه بسیار سختی قرار داشتند . همگروهی با تیم‌های هلند، اسپانیا و شیلی باعث شد تا این تیم نتواند به حداقل یک تساوی در جام بیستم دست یابد. البته بازی‌های زیبای استرالیا خصوصا در بازی برابر هلند باعث خوشحالی هواداران فوتبال در این کشور شد.

نام استرالیا همیشه برای ما ایرانی ها یادآور خاطرات شیرینی است و همه را به یاد خوشحالی پس از گل خداداد عزیزی و راه‌یابی به جام جهانی فرانسه می اندازد. در صورتی که این دو تیم از گروهشان صعود کنند، احتمال رویارویی این دو تیم در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا است.

* ستاره

تیم کیهیل

کیهیل 34 ساله که پس از جام جهانی برزیل اعلام کرده بود این دوره آخرین حضور او در جام جهانی است، آخرین جام ملت‌های خود را در سال 2015 تجربه خواهد کرد و قطعا انگیزه زیادی خواهد داشت تا با یک قهرمانی از تیم ملی کشورش خداحافظی کند. هر چند کیهیل پابه سن گذاشته خطرناک تر از قبل شده ولی این بازیکن با حفظ شم بالای گلزنی خود هنوز هم یکی از خطرناک ترین بازیکنان آسیاست.

*کره‌جنوبی

کره‌جنوبی یکی دیگر از تیم‌های جام ملت‌های آسیاست که برای قهرمانی به استرالیا خواهد رفت. کره‌جنوبی در دو دوره اول جام ملت‌های آسیا به قهرمانی رسید و از آن زمان به بعد در حسرت رسیدن به قهرمانی در این رقابت‌ها مانده است. آنها ولفگانگ اشتلیکه آلمانی را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند. اشتلیکه که 42 بازی برای آلمان انجام داد سابقه هدایت تیم ملی سوئیس را نیز در کارنامه خود دارد و جام ملت‌های آسیا اولین تجربه او روی نیمکت کره خواهد بود. قرارداد اشتلیکه چهارساله است و تا پایان جام جهانی روسیه اعتبار خواهد داشت. این مربی آلمانی روز دوشنبه وارد سئول خواهد شد تا رسماً هدایت تیم ملی کره را در دست بگیرد.

حضور سرمربی خارجی روی نیمکت کره جنوبی اتفاق جدیدی نیست. گاس هیدینگ معروف‌ترین سرمربی خارجی کره است که در جام جهانی 2002 هدایت این تیم را به‌عهده داشت. دیک ادووکات هلندی نیز در جام جهانی 2010 هدایت تیم ملی کره را به‌عهده داشت. کره جنوبی در گروه یک جام‌ ملت‌های آسیا با تیم‌های عمان، کویت و استرالیا در گروه بسیار سختی قرار گرفته است.

کره‌ای‌ها امیدوار هستند بتوانند در جام ملت‌های آسیا 2014 بتوانند به قهرمانی برسند و طلسم قهرمان نشدنشان را در این رقابت‌ها بشکنند. آنها در جام جهانی برزیل نمایش ضعیفی داشتند. کره تنها برابر روسیه به تساوی رسید ولی در دو بازی برابر الجزایر و بلژیک شکست خورد تا در انتهای جدول گروه خود قرار داشته باشد.

*ستاره

کی سون یئونگ

کی سون یئونگ 25 ساله با وجود سنش یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان کره‌ای محسوب می‌شود. یئونگ در تیم سوآنزی انگلیس عملکرد خیلی خوبه داشته و می تواند جانشین خوبی برای پارک جی سونگ دیگر ستاره این کشور باشد. هافبک مرکزی تیم کره‌جنوبی طی 60 بازی ملی برای کشورش توانسته 5 گل به ثمر برساند و در تمام رده‌های ملی فوتبال کره‌جنوبی بازی کرده است.

**ژاپن

فوتبال خیلی دیر در ژاپن رشد کرد. اولین حضور این تیم در جام‌های جهانی به سال 1998 برمی‌گردد که آن‌ها هر سه بازی خود در جام جهانی را شکست خوردند. ژاپنی‌ها در آن سال با نتیجه مشابه یک بر صفر به آرژانتین و کرواسی باختند و در سومین بازی خودشان که جنبه تشریفاتی داشت با نتیجه 2 بر یک مغلوب جامائیکا شدند. پس از این شکست یک هزار هوادار ژاپنی به صورت کتبی از فدراسیون فوتبال این کشور درخواست کردند تا تاکاشی اوکادا سرمربی این تیم را برکنار کند.

عملکرد ژاپن در جام ملت‌های آسیا فوق‌العاده بوده است. آن‌ها در 4 دوره قبلی این مسابقه‌ها توانسته سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شوند. ژاپنی‌ها در تاریخ جام ملت‌های آسیا 4 بار در سال‌های 1992 – 2000 – 20004 و 2011 قهرمان شده است. البته این تیم در جام جهانی برزیل موفق نبود و در همان دور گروهی حذف شد. ژاپن در جام جهانی برابر یونان به تساوی رسید و برابر ساحل عاج و کلمبیا شکست خورد.

* ستاره

شینجی‌کاگاوا

ستاره فعلی تیم بوروسیا دورتموند پس از اتمام دوران کابوس‌وارش در منچستر‌یونایتد امیدوار است تا بار دیگر ارزش‌های خودش را نشان دهد و چه جایی بهتر از جام ملت‌های آسیا. کاگاوای سرعتی قطعا یکی از ارزشمندترین بازیکنان فعلی در قاره آسیا محسوب می‌شود. در خط دفاع یوتو ناگاتومو مدافع اینتر در کنار آتسوتو اوچیدا و یوئیچی کومانو مدافعان مستحکم سامورایی‌ها هستند. مرد اول ژاپنی‌ها در خط هافبک کی‌سوکه هوندا 26 ساله است که در میلان بازی می‌کند. در خط حمله نیز امید گلزنی ژاپنی‌ها به شینجی اوکازاکی است که در 69 بازی ملی 34 گل به ثمر رسانده است.

* ایران

تیم ملی ایران تاکنون 3 بار در جام ملت‌های آسیا به قهرمانی رسیده است. تیم ملی ایران در سال‌های 1968-1972 و 1976 قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها را تجربه کرد. پس از آن تیم ملی ایران نتوانست قهرمانی در جام ملت های آسیا را تجربه کند. البته تیم ایران چهار بار نیز در رده سوم آسیا قرار گرفته است. در فاصله 123 روز مانده به شروع این رقابت‌ها ایران تنها تیمی است که وضعیت سرمربی آن مشخص نیست. ایران با هدایت کارلوس کی‌روش در جام جهانی برزیل در گروه نسبتا سختی قرار داشت و با یک تساوی برابر نیجریه و دو شکست برابر آرژانتین و بوسنی نتوانست به مرحله بعد این رقابت‌ها راه یابد. اکنون تیم ملی ایران امیدوار است تا بتواند با قهرمانی در این رقابت‌ها بار دیگر قدرتش را در سطح اول آسیا نشان دهد.

*ستاره

اشکان دژاگه

دژاگه پس از پایان حضورش در تیم فولام به العربی قطر پیوست تا در این تیم عربی فوتبالش را ادامه دهد؛ انتقالی که باعث ناراحتی علاقه‌مندان به فوتبال شد چرا که کسی فکر نمی کرد دژاگه پس از جام جهانی خوبی که پشت سر گذاشت به لیگ قطر برود. این بازیکن با درخشش در جام ملت‌های آسیا می تواند نشان دهد که شرایط خوبی دارد.

**پرافتخارترین کشورها

ژاپن 4 قهرمانی

ایران 3 قهرمانی

عربستان 3 قهرمانی

کره‌جنوبی 2 قهرمانی

* برترین گلزن جام ملت‌های آسیا

علی دایی برترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا محسوب می شود. این بازیکن توانسته 14 بار در جام ملت‌های آسیا گلزنی کند و بالاتر از لی دونگ گوک 10 گل در صدر برترین گلزنان جام ملت‌های آسیا قرار دارد و بعید به نظر می‌رسد به زودی این جایگاهش را از دست بدهد.

* برترین گلزنان

کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال 1972 برترین بازیکنان هر دوره را انتخاب می کند و تاکنون 3 بازیکن از ایران به این افتخار رسیده است.

1972: ابراهیم آشتیانی (ایران)

1976: علی پروین (ایران)

1980: بدون انتخاب

1984: جیائو ژیاکوان (چین)

1988: کیم جو سونگ (کره‌جنوبی)

1992: کازیوشی میورا (ژاپن)

1996: خداداد عزیزی (ایران)

2000: هیروشی نانامی (ژاپن)

2004: شونسوکه ناکامورا (ژاپن)

2007: یونس محمود (عراق)

2011: کی‌سوکه هوندا (ژاپن)

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها