تجربه قوچان‌نژاد به ایران در جام جهانی کمک می‌کند

دونگا: مردم برزیل در بازی با آرژانتین طرفدار ایران هستند

کاپیتان و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال برزیل گفت: در بازی ایران مقابل آرژانتین همه مردم برزیل طرفدار ایران خواهند بود.
کد خبر: ۶۸۲۳۳۷
دونگا: مردم برزیل در بازی با آرژانتین طرفدار ایران هستند

کارلوس دونگا بازیکن و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال برزیل با حضور در برنامه 2014 رو در روی عادل فردوسی‌پور و رضا جاودانی نشست و درباره مسائل گوناگون به صحبت پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌هایش با بیان اینکه از حضور در ایران خوشحال است، گفت: خوشحالم که به ایران آمدم چرا که جز معدود کشورهایی بود که من به آن نرفته بودم از لطف مردم ایران تشکر می‌کنم که به من لطف زیادی داشتند. خوشحالم که با ایران آشنا شدم و وقتی به سفارت برزیل در ایران رفتم فهمیدم که هزار و 500 نفر از ایران قصد رفتن به برزیل را دارند. همچنین از مؤسسه سرطانی محک دیدار کردم.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال برزیل در مورد اینکه در زمین و کنار زمین خیلی عصبانی بود اما در ایران نشان داد که انسان خوشرویی است، ادامه داد: ما در داخل زمین باید تمرکز داشته باشیم چرا که باید کشورمان را به همه دنیا نشان دهیم و مسئولیت داخل زمین با ما است اما همانگونه که مردم ما را دوست دارند ما هم آنها را دوست داریم و باید با لبخند به آنها اهمیت بدهیم.

وی افزود: ایران را در تلویزیون و اخبار دیده بودم اما خوشحالم که به اینجا آمده بودم و دیدیم که مردم سرزنده و موفقی دارید که مثل برزیل و اروپایی‌ها زندگی می‌کنند تهران شهر تمیزی است و احترام کوچکترها به بزرگترها در این شهر برایم جالب بود و دیدم که مردم مؤدبی دارید.

دونگا در ادامه در مورد اینکه در فوتبال تکنیکی و ظریف برزیل او چگونه به عنوان یک بازیکن فیزیکی و قدرتی خودش را نشان داد، خاطرنشان کرد: هرکس باید در زمین وظیفه‌ای را انجام دهد در فوتبال همه از فوتبال زیبا صحبت می‌کنند اما باید گل نخوری تا برنده شوی چرا که همه نگران گل نخوردن هستند در سال 1994 همه بازیکنان با هم کار متقابل انجام می‌دادند و هم در دفاع و هم در حمله فعالیت زیادی داشتیم که توانستیم همه را ببریم و قهرمان شویم.

وی در پاسخ به این سؤال که بهترین بازیکن هجومی برزیل در 20 سال اخیر چه کسی است، اظهار داشت: انتخاب بهترین مهاجم کار سختی است ریوالدو بازیکنی بود که در چپ، راست و همه جا گل می‌زد و مربیان می‌گفتند که هیچگاه بازیکنی مثل او نبوده است. رونالدینیو و روماریو بازیکنان سرعتی بودند به‌به‌تو هم بازیکن سرعتی بود اما او نیاز به یک بازیکن مکمل داشت رونالدو هم بازیکنی بود که فوق‌العاده بود اما به نظر من ریوالدو عالی‌ترین مهاجم برای برزیل بود.

دونگا در پاسخ به این سؤال که با به‌به‌تو در یکی از بازی‌های برزیل درگیری پیدا کرده بود، تصریح کرد: همه ما هدف‌مان برنده‌ شدن بود هر کس اخلاقی داشت اما هدف ما برنده شدن برزیل بود و یاد گرفته بودیم که هر کس اخلاقی دارد و ما باید به آن احترام می‌گذاشتیم. البته بیشتر تمرکز ما روی بازی بود و خیلی کم با هم به مشکل می‌خوردیم.

سرمربی اسبق تیم ملی برزیل در مورد روماریو هم تصریح کرد: او این روزها وارد سیاست شده و در کارش هم عالی است البته او هم با بازیکنان جوان دعوا می‌کرد و من به او می‌گفتم که تو با همه دعوا داری و باید آرام باشی.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال برزیل در مورد شرایط این‌ روزهای این کشور در آستانه جام جهانی 2014 برزیل گفت: حال و هوای این روزهای برزیل خوب است و او استادیوم‌ها هم آماده شدند. طرفداران برزیل با همه هواداران خوب برخورد می‌کند و این جام جهانی هم همانند سایر جام‌های جهانی است که پر از شادی و امید برای مردم خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که انتظارات مردم برزیل از تیم ملی فوتبال این کشور در حال حاضر چیست، افزود: برای فوتبال برزیل باید همیشه برنده بود ما بازیکنانی خوبی داریم اما در برزیل دوم شدن یعنی آخر شدن! این فکر مردم برزیل است و آنجا اگر نتیجه خوبی نگیری به شما اعتراض می‌کنند اما مردم برزیل نشان دادند که در جام جهانی چه می‌خواهند.

وی در مورد مقایسه تیم ملی فوتبال برزیل در سال 1994 با برزیل جام جهانی 2014 خاطرنشان کرد: برزیل 2014 شانس زیادی برای قهرمانی دارد، چراکه در خانه خودمان بازی می‌کنیم و اسکولاری هم تیم ملی خوبی ساخته و با اینکه بازیکنان نامداری مثل روماریو و ریوالدو در این تیم حضور ندارند اما بازیکنانی در برزیل بازی می‌کنند که در فوتبال اروپا شرایط خوبی دارند بازیکنان برزیل اهل رقابت هستند و با حمایت تماشاگران تیم ملی برزیل هم قوی‌تر خواهد شد. در جام جهانی نمی‌توان اشتباه کرد.

دونگا افزود: الان بازیکنانی مثل رونالدو و روماریو را نداریم اما بازیکنانی مثل نیمار هستند که عملکرد خوبی در فوتبال دارند.

سرمربی اسبق تیم فوتبال برزیل درباره وضعیت اسکولاری در تیم ملی برزیل هم خاطرنشان کرد: اسکولاری تیمی را در دست گرفت که همانند کشتی در اقیانوس بود و هدفی نداشت اما او آمد، تصمیم گرفت و به همه آرامش داد و با حضور بازیکنان تیم ملی برزیل به شرایط خوبش برگشت.

وی با بیان اینکه اسکولاری فوتبال قدرتی را دوست دارد، گفت: اسکولاری فوتبال را سفت و محکم دوست دارد و همیشه از بازیکنانش می‌خواهد کرد که محکم بازی کنند اما منظورش این نیست که بازیکنان را مصدوم کنند چرا که از بازیکنانش می‌خواهد محکم بازی کنند تا بازیکنان حریف از آنها بترسند او بیشتر به خاطر حساسیت بازی از بازیکنان می‌خواست که محکم بازی کنند و شاید حساسیت بازی روی او اثر گذاشته که گفته بود حریف را بزنند!

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال برزیل در خصوص عدم دعوت از رونالدینیو و کاکا به تیم ملی برزیل و اینکه آیا این موضوع باعث انتقاد رسانه‌ها شده یا نه اظهار داشت: جالب است بدانید که رسانه‌ها هیچ انتقادی نکردند و این اولین بار بود که این کار را انجام می‌دادند رونالدینیو و کاکا می‌خواستند که در جام جهانی حاضر باشند تا بتوانند به بازیکنان جوان کمک کنند.

وی در مورد فلسفه فوتبال برزیل هم افزود: من فوتبال نتیجه‌گرا را دوست دارم اما اگر بخواهیم تیم با کیفیتی داشته باشیم باید مثل جام جهانی 1994 باشیم که قهرمان شدیم اما اروپایی‌ها ما را دوست نداشتند چون همه را می‌بردیم اما فوتبال عوض نمی‌شود به طور مثال در جام جهانی 1970 بازیکنان برزیل خیلی زیاد می‌دویدند اما الان شرایط فوتبال با آن زمان فرق کرده و بازی کردن سخت شده است باید سریع باشیم و سیستم دفاعی حریف را از بین ببریم.

دونگا ادامه داد: بازیکنانی که الان در تیم ملی برزیل در پست من حضور دارند بازیکنانی هستند که از من سریع‌تر هستند و می‌توانند بدرخشند. در جام جهانی 2010 و در بازی با هلند داور به اشتباه فیلیپ را اخراج کرد و در حالی که او هیچ کاری نکرده بود اما بعدها برایش حرف درآوردند.

دونگا خاطرنشان کرد: در برزیل اولین چیز فوتبال است و همه برد می‌خواهند همین موضوع باعث می‌شود که انتظارات از سرمربی تیم ملی زیاد باشد. در برزیل اگر برد نداشته باشی کنارت می‌گذارند من درباره اخراج ملو باید بگویم که او اصلاً خطا نکرد و بازیکن خودش را زمین انداخت و داور که از صحنه دور بود به اشتباه او را اخراج کرد.

وی ادامه داد: من در فوتبال برزیل پیشرفت کردم و روبه‌جلو آمدم و بهترین دورانم را با سرمربیگری در تیم ملی المپیک برزیل تجربه کردم اما اگر در برزیل یک اشتباه انجام دهی به رسانه‌ها بهانه می‌دهی که مربی را عوض کنند در برزیل مربی عوض کردن خیلی راحت‌تر از بازیکن عوض کردن است.

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال برزیل با بیان اینکه باز هم سرمربیگری برزیل به او پیشنهاد شود این سمت را می‌پذیرد،‌ گفت: از این موضوع ترسی ندارم و یاد گرفته‌ام که هر اتفاقی می‌افتد باید آن را قبول کرد البته کمی ترس هم لازم است چرا که باعث می‌شود در کارم تمرکز داشته باشم اگر باز هم از من دعوت شود که سرمربی تیم ملی برزیل شوم آن را می‌پذیرم.

وی ادامه داد: در این باره باید مثالی بزنم تیم ملی برزیل با لازارونی بهترین بازی‌ها را انجام می‌داد اما وقتی بازیکنان گل نمی‌زدند او چه تقصیری داشت؟

سرمربی اسبق تیم فوتبال برزیل در جام جهانی سال 1994 در خصوص پنالتی که در بازی فینال مقابل ایتالیا به ثمر رساند، بیان داشت:‌ تصویر آن بازی هنوز جلوی چشمم هست آن 30 متری که برای زدن پنالتی طی کردم به اندازه 5 کیلومتر برای طولانی بود وقتی که پشت ضربه پنالتی ایستادم فقط دروازه را می‌دیدم و هیچ چیزی دیگری به چشمم نمی‌آمد در آن زمان دروازه بزرگ شده بود و توپ کوچک. فوتبال ورزشی گروهی است اما در آن لحظه همه چیز انفرادی می‌شود وقتی که مربی سمت من آمد و از من پرسید پنالتی می‌زنی؟ گفتم بله می‌زنم چرا که پیش خودم گفتم من کاپیتان تیم هستم و نمی‌توانم نه بگوییم چرا که همه به من اطمینان داشتند.

دونگا افزود: هنوز هم که بعد از سالها این ضربه پنالتی را می‌بینم بدنم یخ می‌کند و با خودم می‌گویم آن همه شجاعت را از کجا آوردم هنوز هم بعد از این همه سال احساساتی می‌شوم که چقدر در آن بازی شجاع بودم.

وی در مورد پنالتی روبرتو باجو که در فینال جام جهانی 1994 از دست داد، افزود: من مقابل باجو بازی کرده بودم و سخت بود برایم که باور کنم او پنالتی‌اش را خراب می‌کند اما تافارل همان جایی پرید که باید می‌پرید و شاید اگر جایش را تغییر می‌داد اتفاق دیگری رقم می‌خورد.

دونگا اظهار داشت:‌ در جام جهانی 1990 که برزیل جامی نگرفت همه فکر می‌کردند که اشتباه من بوده و اگر آن پنالتی را هم گل نمی‌کردم مرا در برزیل با بمب می‌زدند!

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال برزیل در مورد درگیری‌اش با به‌به‌تو در یکی از بازی‌های تیم ملی فوتبال برزیل ادامه داد: ما سال‌های زیادی با هم بازی کردیم و در تیم ملی امید برزیل هم با هم بودیم اما وقتی کار گروهی انجام می‌دهیم هرکس باید کارش را درست انجام دهد او در آن صحنه به حرف من گوش نداد و من عصبانی شدم در جام جهانی 2010 ما بر اثر یک اشتباه در یک ثانیه حذف شدیم و در فوتبال باید هر لحظه حواس‌مان به همه چیز باشد.

او در مورد اتفاق مشابهی که در فوتبال ژاپن هم برایش پیش آمده بود، اظهار داشت: من قهرمان جهان شده بودم و همه چیز به دست آوردم اما در یکی از بازی‌ها دیدم بازیکن 19 ساله تیم ما نمی‌دوید من به او گفتم خسته شدی؟ که او گفت نه و من با دست به سینه او کوبیدم و گفتم پس بازی کن! در بازی همه می‌خواهیم برنده شویم اما بازی که تمام شود همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد چرا که ما وقتی در تیم ملی بازی می‌کنیم مسئولیت کشورمان روی شانه‌هایمان است و همه از ما انتظار دارند که برنده شویم.

سرمربی اسبق تیم فوتبال برزیل در مورد عملکرد خودش در زمان بازیگری در تیم ملی برزیل خاطرنشان کرد: برای هر کاری باید اهمیت قائل شویم و مهم‌ترین موضوع این است که در بازی برنده شویم. در فوتبال هیچگاه کسی به تنهایی قهرمان نمی‌شود و همیشه نیاز به مکمل است تا بقیه در ویترین دیده شوند اما کار ما سخت بود چرا که خودخواهانه کار نمی‌کردیم و اگر اینگونه رفتار نمی‌کردیم نمی‌توانستیم به موفقیت برسیم.

دونگا در مورد مقایسه تیم ملی برزیل 1994 و تیم ملی برزیل 1998 گفت: در سال 1998 خوب بودیم و به نیمه نهایی رسیدیم که باید مقابل هلند بازی می ‌کردیم در نیمه اول ما خوبی بازی کردم اما در نیمه دوم آنها بهتر بودند و بعد که بازی به پنالتی رسید همه به یاد جام جهانی 1994 افتادند و فکر می‌کردند که این پنالتی را هم می‌بریم اما باید بگویم که در جام جهانی 1994 همه بازیکنان خوب بودند و تیم 1998 کیفیت تیم 1994 را نداشت.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال برزیل در مورد فینال جام جهانی سال 1998 میان فرانسه و برزیل و اینکه گفته می‌شد اسپانسرها باعث شد تا رونالدوی بیمار در آن بازی به میدان برود، افزود: ظهر بازی بود که ما فهمیدیم رونالدو قرار نیست بازی کند چرا که قبل از بازی آزمایش‌هایی انجام داده بود و کسی نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده است وقتی داخل رختکن جلسه داشتیم گفتیم که او بهترین بازیکن تیم است و باید بازی کند و من می‌گویم که پای اسپانسر در میان نبود و این موضوع صحت ندارد.

دونگا در مورد نیمار هم گفت:‌ او یکی از بهترین بازیکنان و از امیدهای برزیل به حساب می‌آید که در بارسلونا حضور دارد اما او این شانس را دارد که در این بازی‌ها بدرخشد تا نامش در کنار نام بزرگانی مثل روماریو و رونالدو باشد او کیفیت بهتر شدن را دارد اما همه چیز بستگی به خودش دارد و اینکه چقدر مسئولیت‌پذیر است.

وی در مورد اینکه چه تیم‌هایی مدعی قهرمانی در جام جهانی 2014 برزیل هستند، گفت: آلمان، آرژانتین و ایتالیا تیم‌هایی هستند که می‌توانند مدعی باشند اما مدعی اصلی برزیل است هرچند که سوئیس و بلژیک هم تیم‌های خوبی هستند.

پیشکسوت فوتبال برزیل در مورد قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 2014 برزیل خاطرنشان کرد: من برای آرژانتینی‌ها دو خبر دارم اول اینکه آنها باید با ایران بازی کنند و دوم اینکه آرژانتین در فینال به برزیل می‌بازد البته اروگوئه هم تیم خوبی است اما تیمی نیست که بتواند مثل آرژانتین یا برزیل باشد البته آنها بازیکنی مثل سوارز دارند که بازیکن خوبی است اما نمی‌توانند تا مراحل بالا بیایند من اعتقاد دارم که آرژانتین و برزیل به فینال می‌روند و شانس هم با برزیل خواهد بود و اگر تماشاگران کمک کنند می‌توانیم قهرمان شویم. فقط در جام جهانی 1950 بود که در خانه خودمان قهرمان نشدیم.

سرمربی اسبق تیم فوتبال برزیل در پاسخ به این سؤال که پله بهتر بود یا مارادونا اظهار کرد: پله یک افسانه است و مارادونا بعد از پله خواهد بود حتی اگر پله آرژانتینی بود باز هم انتخاب من او بود چرا که بازی‌هایش عجیب بود و قهرمانی‌های زیادی به دست آورد.

وی در مورد اینکه چرا نام او دونگا شده است، ادامه داد: پدرم فوتبالیست بود و در برزیل همه می‌خواهند فوتبالیست شوند اما به من می‌گفتند پاهای تو کج است و به درد فوتبال نمی‌خوری و نمی‌توانی فوتبالیست شوی در برزیل همه یا عصبانی هستند یا دونگا و به من می‌گفتند تو عصبانی هستی و دونگا نیستی.

دونگا در مورد اینکه آیا مسی بهتر است یا رونالدو افزود: سؤال سختی پرسیدید اما اگر مسی روی اوج باشد عالی کار می‌کند اما رونالدو گلادیاتور است و با پای چپ و راست گل می‌زند و 70 متر استارت می‌زند فوتبال رونالدو مدرن است اما مسی تکنیکی کار می‌کند و شبیه فوتبالیست‌های قدیمی است هرچند که من همیشه دوست دارم آرژانتینی‌ها ببازند.

وی در مورد مقایسه مسی با نیمار هم خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیمار خیلی مانده تا به مسی برسد و او جای کار زیادی دارد. این را گفتم تا بدانید که من آرژانتینی‌ها را هم دوست دارم!

سرمربی اسبق تیم فوتبال برزیل درباره دروازه‌بان این تیم در جام جهانی تصریح کرد: سزار در حال حاضر با تجربه‌ترین دروازه‌بان است و سخت می‌شود که مسئولیت دروازه را به سایر دروازه‌بانان بدهند.

وی در مورد تیم ملی آرژانتین هم تصریح کرد: این تیم بهترین دفاع سال‌های اخیرش را دارد اما مسیرشان با برزیل متفاوت است.

دونگا در مورد وضعیت نیمار در بارسلونا و تفاوتش در تیم ملی برزیل گفت: او در برزیل با اعتماد به نفس زیادی بازی می‌کند اما در بارسلونا شرایط برای او اینگونه نیست و هنوز جا نیفتاده است اما در تیم ملی همه او را دوست دارند و اعتماد به نفسش هم بیشتر است.

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال برزیل در مورد شناختش از فوتبال ایران هم افزود: چهار پنج بازیکن تیم ملی فوتبال ایران که در کشورهای دیگر بازی می‌کنند تجربه خوبی برای این تیم به حساب می‌آیند به طور مثال تجربه قوچان‌نژاد می‌تواند به تیم ملی ایران کمک کند و برای بازیکنان ایران هم خوب است که مقابل آرژانتین و نیجریه بازی کنند اما باید بدانند که در جام جهانی فقط یک فرصت یک بازی وجود دارد و باید برنده از زمین بیرون بیایند.

وی افزود: ایران شانس خوبی برای صعود از این گروه دارد چرا که به جز با آرژانتین، نیجریه و بوسنی تیم‌هایی هستند که ایران می‌تواند از آنها امتیاز بگیرد. البته مهم این است که در بازی اول بازنده نباشند چرا که بازی مقابل آرژانتین سخت است اما مقابل بوسنی برای ایران شانس قائل هستم.

پیشکسوت فوتبال برزیل در مورد دیدار ایران مقابل آرژانتین خاطرنشان کرد: همه مردم طرفدار تیم ملی برزیل هستند اما در بازی ایران مقابل آرژانتین همه برزیلی‌ها طرفدار تیم ملی ایران می‌شوند.

وی در مورد باخت تیم ملی والیبال برزیل مقابل تیم ملی والیبال کشورمان اظهار داشت: من والیبال را هم دوست دارم و پیشنهاد می‌کنم که تیم والیبال‌تان را با تیم فوتبال عوض کنید و آن ها را به جای تیم فوتبال تان به برزیل بفرستید! والیبال ایران خیلی خوب بازی کرد و من هم با تیم والیبال ملی برزیل به ترکیه آمدم و همراه آنها وارد ایران شدم و باید بگویم ایران برد خوبی مقابل برزیل به دست آورد. والیبال در برزیل بعد از فوتبال دومین رشته پرطرفدار است.

کاپیتان تیم ملی فوتبال برزیل در مورد قضاوت محمد فنایی کمک داور فوتبال کشورمان در فینال جام جهانی 1994 آمریکا تصریح کرد: من فنایی را به نیشیمورا که باعث شد ما به هلند در جام جهانی 2010 ببازیم ترجیح می‌دهم و اگر او را ببینم حتماً‌ با او برخورد می‌کنم!

دونگا در خصوص انتقاداتی که به نحوه لباس پوشیدن او می‌شد، گفت: دختر من طراح لباس است اما لباس زنانه و بعضی از رسانه‌ها برای اینکه مرا به حاشیه ببرند می‌گفتند که او لباس‌های مرا طراحی می‌کند و من هم از عمد این طور لباس می‌پوشیدم تا آنها را تحریک کنم. به هر حال هر کس هر طور که دوست داشته باشد لباس می‌پوشد و بقیه هم باید به او احترام بگذارند.

کاپیتان و سرمربی اسبق تیم فوتبال برزیل در پایان حضورش در برنامه 2014 خطاب به مردم ایران گفت: خوشحال هستم که در ایران حضور دارم و این کشور را شبیه برزیل می‌بینم با اینکه کشور دوری نسبت به برزیل هستید اما مردم مؤدب و شادابی دارید و از این بابت به شما تبریک می‌گویم و امیدوارم با وقت بیشتری به ایران بیایم تا بیشتر در کشور شما حضور داشته باشم اما باید بگویم که در خانه ما برای ایرانی‌ها همیشه باز است و من در جام جهانی طرفدار ایران هستم مخصوصاً مقابل آرژانتین! همه بازی‌های ایران را در جام جهانی می‌بینم اما بازی مقابل آرژانتین را بیشتر نگاه می‌کنم!
(فارس )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها