دلیل تغییر رنگ پیراهن ملی‌پوشان در دومین روز تمرین

پوشیدن لباس سبز در کمپ کورینتیانس ممنوع

هاشمیان در گفتگو با دویچه‌وله

ایران می‌تواند دست به کارهای غیرعادی بزند

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران می گوید که تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل توانایی خلق شگفتی را دارد.
کد خبر: ۶۸۰۷۹۵
ایران می‌تواند دست به کارهای غیرعادی بزند

سایت جام جم ورزشی - هلی‌کوپتر فوتبال ایران در بازگشت دوباره‌ به تیم ملی، با آن گل‌های مهم در مسابقه دشوار با قطر نقش مهمی در خارج نشدن ایران از مسیر صعود به جام جهانی 2006 بازی کرد و سپس در دور بعد با به ثمر رساندن 2 گل مقابل ژاپن، همه 3 امتیاز آن مسابقه به یاد ماندنی را در تهران نگه داشت. هرچند همانند بسیاری از ستاره‌های ایرانی در جام جهانی فروغ چندانی نداشت.

هاشمیان را در جام جهانی آلمان با آن تلاش نیمه کاره برای وارد کردن توپ به دروازه مکزیک به صورت نمایشی به یاد می‌آوریم. وحید که بلافاصله پس از پایان فوتبال به مربیگری روی آورده گفتگویی با محوریت جام جهانی با دویچه وله انجام داده است که متن آن را در زیر می‌خوانید:

* هشت سال از آخرین حضور ایران در رقابتهای جام جهانی می گذرد. شما آن روزها در ترکیب تیم ملی ایران قرار داشتید. چه خاطره‌ای از آن جام جهانی در ذهن دارید؟

- خاطرات خیلی خوبی دارم. یکی از خاطرات خوب این است که برای بازی در جام جهانی انتخاب شدم و از شانس من این مسابقات در کشوری برگزار می‌شد که در آن فوتبال بازی می‌کردم. این تلاقی برای من جالب بود. برگزاری عالی جام توسط آلمانی‌ها نیز خاطره خوبی بود. هوای آلمان در آن روزها نیز بی‌نظیر بود و به طور کلی جام جهانی خوبی برگزار شد.

به نظرم تیم ملی نیز با توانایی هایی که داشت نتیجه خوبی گرفت و بازی‌های خوبی انجام داد. به خصوص مقابل مکزیک یا پرتغال. این‌ها تیم‌های خوبی بودند و به مرحله یک‌هشتم صعود کردند. ما خوب بودیم اما توقع از تیم ملی خیلی بالا بود و اختلافات بین فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش و حاشیه‌هایی که برای تیم به وجود آمد، روی مقداری از خاطرات خوب‌مان تاثیر منفی گذاشت ولی در مجموع حضور در جام جهانی برای هر بازیکنی یک افتخار است و من خوشحالم توانستم در ترکیب تیم ملی ایران حضور داشته باشم.

* شما اشاره کردید که ایران مقابل مکزیک و پرتغال عملکرد خوبی داشت. آیا آن موقع این احتمال را می‌دادید ایران در این گروه دوم شود و به دور بعد راه یابد؟

- ببینید پرتغالی در آن مقطع جزو تیم‌های مدعی بود. مکزیک نیز تیم بسیار خوبی بود. آدم نباید خودش را دستکم بگیرد و از پیش بازنده باشد ولی وقتی واقع بینانه نگاه می‌کردیم متوجه می‌شدیم که آن‌ها از ما بهتر هستند. با این وجود شاید اگر ما تجربه حرفه‌ای بین‌المللی داشتیم و این حاشیه‌ها در تیم نبود، شاید می‌توانستیم از مکزیک و پرتغال مساوی بگیریم، چراکه ما تا دقیقه 70 با هر دو تیم مساوی بودیم.

آنگولا را نیز می‌توانستیم ببریم. ولی این شایدها در فوتبال کارایی زیادی ندارند. مخصوصا جاهایی که بهترین تیم‌های دنیا جمع شده‌اند. در جام جهانی از هر قاره بهترین‌های آن حاضر می‌شوند. شاید صعود ممکن می‌شد اما در نگاه واقع بینانه فوتبال آنها جلوتر از ما بود.

* حالا برسیم به جام جهانی برزیل. از بین بازیکن‌هایی که در آلمان برای تیم ملی به میدان رفتند، هنوز چند نفر در تیم ملی حضور دارند. نسل فعلی فوتبال ایران چقدر با نسل شما متفاوت است و چه چشم اندازی را برای ایران در برزیل می‌بینید؟

- آندو تیموریان در آن جام پدیده تیم ملی بود. جواد نکونام نیز حضور داشت و مسعود شجاعی هم عضو تیم بود اما کم بازی کرد. فکر می‌کنم امیرحسین صادقی نیز در آن تیم حضور داشت. تیم در این مدت دچار تغییرات زیادی شده است. بازیکنان جدید و یک مربی جدید.

* آیا شما هم معتقدید این تیم بخت صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی را دارد؟

- من طرفدار تیم ملی کشورم هستم و خیلی دوست دارم ایران نتیجه بگیرد اما باز هم می‌گویم باید واقع بین باشیم. از لحاظ آمار ایران شانس کمی برای صعود دارد. ولی در فوتبال همه چیز اتفاق می‌افتد. مثلا تیم یونان در سال 2004 در عین ناباوری قهرمان اروپا شد. ایران نیز ثابت کرده است می‌تواند در بعضی از مواقع دست به کارهای غیرعادی بزند. امیدوارم این اتفاق بیافتد اما توقع ما باید در حد برنامه‌ریزی و مدیران فوتبال ایران باشد.

* کارلوس کروش این روزها تمام تمرکزش را روی بازی ایران با نیجریه گذاشته زیرا معتقد است اگر ایران این مسابقه را با موفقیت پشت سر بگذارد نیمی از راه صعود به دور بعد را طی خواهد کرد. با این استدلال موافقید؟

- به نظرم هر سه بازی ایران سخت خواهد بود و برد اولین مسابقه دلیل بر صعود نمی‌شود. این امکان وجود دارد که در دو بازی بعدی شکست بخوریم ولی من فکر می‌کنم همه بوسنی را دستکم گرفته‌اند. این تیم بازیکنان بسیار خوبی دارد که در اروپا بازی می‌کنند. بوسنی یکی از تیم‌های مخفی گروه ما است. نباید این تیم را دستکم گرفت.

* از دیدگاه فنی چه تفاوت بین روش بازی ایران در شرایط فعلی با روش بازی آن در جام جهانی 2006 می‌بینید؟

- سال 2006 تیمی داشتیم که در اوج پختگی قرار داشت. لژیونرهای زیادی داشتیم و از لحاظ تجربه بالا بودیم. تیم فعلی ایران از لحاط تجربه مشکل خواهد داشت. بازیکن‌های ما در اروپا کم بازی کرده‌اند و کم بودن بازی‌های تدارکاتی نیز می‌تواند برای ما مشکل زا باشد. این دو سبک مختلف را نمی شود با هم مقایسه کرد.

* مدعیان قهرمانی در جام جهانی از نگاه شما چه تیم‌هایی هستند؟

- برزیل مدعی اول قهرمانی است. آلمان و اسپانیا و آرژانتین را نیز مدعی می‌دانم اما باید صبر کنیم و ببینیم در شرایط مسابقات چه اتفاقاتی می‌افتد.

* و سوال پایانی. انتظار شما از سبک فوتبالی که در جام جهانی برزیل ارائه خواهد شد، چیست؟ 4 سال قبل تیکی تاکای اسپانیا قهرمانی را به همراه داشت. آهنگ مدرن فوتبال در برزیل چه خواهد بود؟

- در شرایط فعلی تیم ها در ضدحمله و انتقال بازی از دفاع به حمله بسیار قوی شده‌اند. ضدحمله ها در این جام به مراتب بیشتر خواهد شد. از آنجایی که تیم‌ها با تاکتیک‌های دفاعی بازی‌های بسته‌ای انجام خواهند داد، ضربات ایستگاهی نیز در تعیین سرنوشت مسابقات نقش بسیار مهمی بازی می‌کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها