آغاز لیگ جهانی برای والیبال ایران

به ایتالیا باختیم اما امیدوارانه ظاهر شدیم

والیبال ایران و ایتالیا این بار سخت تر از همیشه

تمام بازی های ایران در لیگ جهانی والیبال را اینجا بخوانید

ایتالیایی های قدرتمند که سال قبل برابر والیبالیست های ایران تحقیر شده بودند برای انتقام گرفتن لحظه شماری می کنند.
کد خبر: ۶۷۸۲۳۲
تمام بازی های ایران در لیگ جهانی والیبال را اینجا بخوانید

تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود در لیگ جهانی والیبال باید به مصاف ایتالیا برود. دیداری که هر چند برای ایرانیان خاطرات خوشی به دنبال داشته اما شکست لاجوردی پوشان امسال بسیار دشوار به نظر می‌رسد خصوصا با دو پیروزی که این تیم در خاک برزیل به دست آورده است!

به گزارش ایسنا، بیست و پنجمین دوره رقابت های لیگ جهانی والیبال از هفته گذشته آغاز شد. ملی پوشان والیبال ایران که دومین حضور خود را در رقابت های لیگ جهانی تجربه می‌کنند، باید در هفته دوم به مصاف تیم قدرتمند ایتالیا بروند. ایتالیایی های مغرور که از پر افتخار ترین تیم های حاضر در لیگ جهانی به شمار می روند، در هفته نخست دو پیروزی ارزشمند را برابر برزیل بدست آوردند و با روحیه بالا با اسقبال از تیم ملی والیبال ایران می روند. اما تیم ایران در هفته نخست بازی نداشت.

دو تیم ملی والیبال ایران و ایتالیا سال گذشته نیز دو بار در لیگ جهانی برابر هم صف آرایی کردند. علاقه مندان والیبال به خوبی بازی های تماشایی تیم ملی والیبال را برابر ایتالیا به یاد دارند. نمایشی درخود که یک پیروزی 3 امتیازی و یک شکست در ست پنجم را برای ایران به همراه داشت. پیروزی هایی که موجب شد رسانه های سرتاسر جهان به تیم ایران لقب شگفتی ساز دهند.

حالا ایتالیایی های قدرتمند که سال قبل برابر والیبالیست های ایران تحقیر شده بودند برای انتقام گرفتن لحظه شماری می کنند. از سوی دیگر ملی پوشان ایران هم انگیزه زیادی دارند که در غیاب ولاسکو بار دیگر ارزش های خود را به رخ جهانیان بکشند.

*افتخارات تیم والیبال ایتالیا:

ایتالیایی ها کارنامه پرافتخاری در لیگ جهانیی والیبال دارند. آن ها در هر 24 دوره قبلی لیگ جهانی حضور داشتند. هشت مدال طلا، سه نقره و سه برنز در لیگ جهانی کلکسیون حیرت انگیزی را برای این تیم پدید آورده است. ایتالیایی ها در آخرین دوره مسابقات لیگ جهانی مدال برنز گرفتند. سه طلا و یک نقره در مسابقات قهرمانی جهان، یک طلا، دو نقره و یک برنز در جام جهانی، یک طلا و دو نقره در جام جایزه بزرگ جهان، شش طلا ، چهار نقره و دو برنز در جام قهرمانان اروپا از دیگر افتخارات تیم ملی والیبال ایتالیا است.

*نگاهی به عملکرد فنی ایتالیا:

والیبال ایتالیا همواره به عنوان یک مکتب در این ورزش شناخته شده است. ایتالیا یکی از معتبرترین لیگ های والیبال جهان را در اختیار دارد، آن ها نه مثل برزیل تاکید زیادی بر روی سرعت دارند و نه مثل روسیه کاملا ساده و مکانیکی اما با قدرت کار می کنند. والیبال این کشور به کارهای ترکیبی البته فارغ از پیچیدگی های زیاد معروف است. توپ گیری خوب یکی از خصیصه های اصلی تیم والیبال ایتالیاست. این تیم در سال های اخیر از حضور یک پاسور باهوش به نام تراویکا بهره می برد. پایپ های زیبا تراویکا و پروازهای خیره کننده اسپکرهای این تیم موجب شده تا بازی های تیم ملی والیبال ایتالیا برای همه علاقه مندان والیبال تماشایی باشد.

ایتالیایی ها نسبت به سال گذشته (لیگ جهانی 2013) یک تغییر بزرگ را تجربه کردند. بعد از خداحافظی "کرسیتین ساوانی" بازوبند کاپیتانی این تیم به "امانوئل بیرارلی" رسید. جیری کوار، سیمونه پارودی، ایوان زایتسیف، دراگان تراویکا، پیانو ماتیو، امانوئل بیرارلی به همراه سالواتوره روسینی(لیبرو) ترکیب اصلی تیم والیبال ایتالیا را تشکیل می دهند. جیری کوار و ایوان زایتسف دو بازیکن کلیدی این تیم هستند. زایتسف در دومین بازی ایتالیا مقابل برزیل به تنهایی 23 امتیاز گرفت و تقریبا یک ست برده ایتالیا را به نام خود ثبت کرد. دفاع اسپک های زایتسف بسیار دشوار است. در صورتی که دریافت اول ایتالیا خوب برسد، تراویکا (پاسور صربستانی الاصل) این تیم پاس های بریده اما جفت وجوری را برای زایتسف می فرستد که مهار آن کار ساده ای نیست.

از سوی دیگر "پیانو ماتیو" به عنوان یکی از بهترین دفاع روی تورهای والیبال جهان شناخته می شود. تجربه بالای او در دریافت اسپک های قدرتی کابوس اسپکرهای تیم حریف است. سد دفاعی مستحکم ایتالیا به هماهنگی تماشایی تراویکا، زایتسف و البته ماتیو به راحتی نمی شکند.

*افتخارات تیم ملی والیبال ایران

ایران به عنوان قدرت نوظهور در والیبال ایران و آسیا شناخته می شود. تیم ملی والیبال ایران بعد از نائب قهرمانی در بازی های آسیایی گوانگجو پیشرفت خیلی خوبی را تجربه کرد. با این حال افتخارات این تیم تنها به دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز در مسابقات قهرمانی آسیا همچنین سه نقره و یک برنز در بازی های آسیایی و دو طلا و یک نقره در کاپ آسیا خلاصه می شود. تیم ملی والیبال ایران در سال 2013 برای نخستین بار به لیگ جهانی راه یافت در پایان در رده نهم جای گرفت. همچنین در مسابقات جام جهانی و قهرمانی قاره های جهان موفق شد تیم های بزرگ والیبال جهان نظیر لهستان، صربستان، ایتالیا و امریکا را شکست دهد. اما تیم والیبال ایران هنوز به هیچ مدالی در عرصه جهانی دست نیافته است. علاقه مندان والیبال ایران امیدوار هستنند در سال 2016 برای نخستین بار در تاریخ شاهد حضور تیم ملی والیبال کشورشان در المپیک باشند.

* نگاهی به عملکرد فنی تیم والیبال ایران

افتخارات والیبال ایران در سال های اخیر به نام "خولیو ولاسکو" مربی ایتالیایی آرژانتینی الاصل گره خورده است. ولاسکو که بعد از بازی های آسیایی 2010 گوانگجو هدایت تیم ملی والیبال ایران را در دست گرفت، موفق شد تا با کسب پیروزی های شگفت انگیز همراه تیم ایران لقب جادوگر دنیای والیبال را بدست آورد. او همراه تیم ملی والیبال ایران همه قدرت های برتر والیبال جهان به جز روسیه و برزیل را شکست داد. بسیاری بر این باور بودند که همکاری ولاسکو و تیم ملی والیبال ایران می تواند در لیگ جهانی 2014 دستاوردهای بسیار ارزنده ای را به همراه داشته باشد. با این حال ولاسکو 4 ماه زودتر از لیگ جهانی از تیم ملی ایران جدا شد. مسئولان فدراسیون ایران پس از کش و قوس های زیاد و بررسی بیش از پنج گزینه مطرح برای هدایت تیم ملی سرانجام به نام "اسلوبودان کواچ" رسیدند. اسلوبودان کواچ که در کارنامه خود عناوینی مانند طلا و برنز بازی های المپیک به عنوان بازیکن و کسب عنوان بهترین مربی لیگ ایتالیا و دو قهرمانی لیگ صربستان را در اختیار دارد پس از قطع همکاری فدراسیون والیبال ایران با خولیو ولاسکو، هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت.

کواچ که به بوبو یا بوبان معروف است 20 اردیبهشت پس از کسب مقام نایب قهرمانی لیگ ایتالیا وارد تهران شد و در نخستین روز حضورش هدایت ملی پوشان ایران را مقابل استرالیا بر عهده گرفت. نگرانی علاقه مندان والیبال این است که کواچ فرصت مناسبی برای آماده سازی و هماهنگی تم ملی نداشته است.

سعید معروف، مهدی مهدوی، سید محمد موسوی، شهرام محمودی، عبدالرضا علیزاده، علیرضا مباشری، عادل غلامی، آرمین تشکری، فرهاد قائمی، امیر غفور، مجتبی میرزاجانپور، سامان فائزی و میلاد عبادی پور اسامی بازیکن ایران برای سفر به تریسته ایتالیا و برگزاری اولین دیدار در مرحله بین قارهای لیگ جهانی والیبال در سال 2014 هستند.

تیم ملی والیبال ایران نسبت به سال گذشته چند تغییر اساسی را در ترکیب خود تجربه می کند. غیبت حمزه زرینی مصدوم و فرهاد ظریف موجب شده تا نگرانی ها در توپ گیری، دریافت و حمله برای تیم ایران وجود داشته باشد. بعد از آسیب دیدگی جزیی رحمان داودی و خط خوردن نام او برای بازی با ایتالیا، حالا تیم ایران به اتکای دریافت های علی مباشری، فرهاد قائمی و میلاد عبادی پور و همچنین توپ گیری های عبدالرضا علیزاده مقابل ایتالیا به میدان می رود. ساختاری که هیچ گاه در یک مسابقه رسمی درکنار هم دیده نشده و باید دید در برابر سرویس های خوب ایتالیا چگونه کار می کند. اگر چه نگرانی ها از بابت دریافت در تیم ملی ایران وجود دارد اما حضور یک پاسور با تجربه ، باهوش و کاریزما مثل سعید معروف می تواند برگ برنده تیم ایران باشد. معروف نشان داده که می تواند با پاس های بی نقص و بلند خود ضعف دریافت را در تیم های مختلف پوشش دهد. هماهنگی مثال زدنی او با محمد موسوی و شهرام محمودی و امیر غفور وضعیت تیم ایران را در حمله خوب کرده است. دفاع مستحکم موسوی و آبشارهای قدرتی غفور و فنی محمودی در کنار بازی خوب معروف نقطه قوت تیم ایران است. از سوی دیگر هماهنگی عادل غلامی و موسوی می تواند راه نجات تیم ایران در برابر اسپک های زایتسف است.

*برنامه زمانبندی مسابقه های ایران و ایتالیا

تیم ملی والیبال ایران در از ساعت 23 روز جمعه در نخستین دیدار رسمی خود در لیگ جهانی 2014 برابر ایتالیا به میدان می رود. این مسابقه در شهر پالا ترسیه برگزار می شود. همچنین بعد از 48 ساعت یعنی روز یکشنبه 11 خرداد برای دومین بار در شهر ورنا و استادیوم المپیا راس ساعت 23 دو تیم والیبال ایرات و ایتالیا بار دیگر برابر هم صف آرایی می کنند.

*بازی خوب تنها فارغ از نتیجه

پیروزی های تیم ملی والیبال ایران در چند سال اخیر مقابل قدرت های تراز اول جهان، سطح انتظارات را تا حد زیاد بالا برده است. مردم و مسئولان دیگر از تیم ملی تنها برد می خواهند. همین موضوع فشار کار را برای بازیکنان ایران دو چندان می کند. اگر چه تیم ملی والیبال ایران شایستگی های زیادی دارد اما نباید فراموش کنیم که والیبال ایران هنوز در در بین قدرت های جهان بسیار نوپاست. بالاترین افتخار والیبال ایران به حضضور در دو دوره لیگ جهانی خلاصه می شود در حالی که ایتالیا بیست و چهار دوره در لیگ جهانی حضور داشته و تنها هشت مدال طلا در این مسابقات دارد. پس باید انتظار معقولی از مردان والیبال ایران در برابر ایتالیا داشت. والیبال تساوی ندارد. قطعا پیروزی مقابل ایتالیا در خاک این کشور برای مردان والیبال ایران افتخار بزرگی به شمار می رود اما باخت مقابل این تیم هم چیزی از ارزش های تیم ایران کم نمی کند. انتظار می رود که والیبالیست های ایران بازی خوب و قابل دفاعی مقابل ایتالیا به نمایش بگذارند.

**گروه بندی لیگ جهانی 2014 به شرح زیر است:

دسته 1:

گروه A: برزیل، ایتالیا، لهستان و ایران

گروه B: روسیه، آمریکا، صربستان و بلغارستان

دسته 2:

گروه C: بلژیک، کاندا، استرالیا و فنلاند

گروه D: آرژانتین، آلمان، فرانسه و ژاپن

گروه E: هلند، کره جنوبی، پرتغال و جمهوری چک

دسته 3:

گروه F: تونس، ترکیه، کوبا و مکزیک

گروه G: پورتوریکو، چین، اسلواکی و اسپانیا

**بر اساس اعلام دپارتمان لیگ جهانی FIVB برنامه کامل مرحله بین قاره‌ای لیگ جهانی والیبال به قرار زیر است:

(اسامی تیم های میزبان ابتدا آماده و زمان بازی ها نیز به وقت محلی شهر میزبان است)

برنامه و نتایج لیگ جهانی والیبال:

*دور رفت، هفته اول:

ایتالیا 3- برزیل یک (25-19 ، 27-25 ، 22-25، 25-21 )

آمریکا 3 – بلغارستان 2 ( 19 – 25 ، 22-25، 27-25 ، 25- 19 ، 15-12 )

بلژیک 3 – استرالیا صفر (30-28 ، 25-19، 25-21 )

آلمان 3 – ژاپن صفر (28-26، 25-19، 25- 16)

ایتالیا 3 – برزیل یک (25-17، 24-26، 25-23، 25-20)

آمریکا 3 – بلغارستان یک (19-25، 25-22 ، 27-25، 25-17)

آلمان 3 – ژاپن 2 (25-23، 25- 21، 27-29، 23-25، 15-19)

آرژانتین 2 – فرانسه 3 (25-20 ، 20-25، 25-21 ، 22- 25، 12-15)

هفته دوم:

5- پنج شنبه 8 خردادماه: برزیل – لهستان، ساعت 14:35

6- جمعه نهم خردادماه: برزیل – لهستان، ساعت 14:35

7- جمعه نهم خردادماه: صربستان – روسیه، ساعت 20

8- جمعه نهم خردادماه: ایتالیا – ایران، ساعت 20:30

9- یکشنبه 11 خردادماه: ایتالیا – ایران، ساعت 20:30

10- یکشنبه 11 خردادماه: صربستان – روسیه، ساعت 20

هفته سوم:

11- جمعه 16 خردادماه: برزیل – ایران، ساعت 9:50

12- جمعه 16 خردادماه: ایتالیا – لهستان، ساعت 20

13- جمعه 16 خردادماه: ایالات متحده – روسیه، ساعت 19

14- شنبه 17 خردادماه: برزیل – ایران، ساعت 9:50

15- شنبه 17 خردادماه: بلغارستان – صربستان ، ساعت 20

16- شنبه 17 خردادماه: ایالات متحده – روسیه، ساعت 19

17- یکشنبه 18 خردادماه: بلغارستان – صربستان، ساعت 20

18- یکشنبه 18 خردادماه: ایتالیا – لهستان، ساعت 20

هفته چهارم:

19- جمعه 23 خردادماه: ایران – برزیل، ساعت 21

20- جمعه 23 خردادماه: ایالات متحده – صربستان، ساعت 19

21- جمعه 23 خردادماه: لهستان – ایتالیا، ساعت 19:30

22- شنبه 24 خردادماه: روسیه – بلغارستان، ساعت 18

23- شنبه 24 خردادماه: ایالات متحده – صربستان ، ساعت 19

24- یکشنبه 25 خردادماه: روسیه – بلغارستان، ساعت 18

25- یکشنبه 25 خردادماه: ایران – برزیل ، ساعت 21

26- یکشنبه 25 خردادماه: لهستان – ایتالیا، ساعت 19:30

*دور برگشت، هفته پنجم:

27- جمعه 30 خردادماه: روسیه – صربستان، ساعت 18

28- جمعه 30 خردادماه: ایران – ایتالیا، ساعت 20:30

29- جمعه 30 خردادماه: لهستان – برزیل، ساعت 19:30

30- جمعه 30 خردادماه: ایالات متحده – بلغارستان، ساعت 19

31- شنبه 31 خردادماه: روسیه – صربستان، ساعت 18

32- شنبه 31 خردادماه: ایالات متحده – بلغارستان، ساعت 19

33- یکشنبه یکم تیرماه: ایران – ایتالیا، ساعت 20:30

34- یکشنبه یکم تیرماه: لهستان – برزیل، ساعت 19:30

هفته ششم:

35- جمعه ششم تیرماه: روسیه – ایالات متحده، ساعت 18

36- جمعه ششم تیرماه: ایران – لهستان، ساعت 21

37- جمعه ششم تیرماه: صربستان – بلغارستان، ساعت 20

38- شنبه هفتم تیرماه: روسیه – ایالات متحده، ساعت 18

39- یکشنبه هشتم تیرماه: ایران – لهستان، ساعت 21

40- یکشنبه هشتم تیرماه: صربستان – بلغارستان، ساعت 20

هفتم هفتم:

41- پنج شنبه 12 تیرماه: ایتالیا – برزیل، ساعت 20

42- جمعه 13 تیرماه: صربستان – ایالات متحده، ساعت 20

43- جمعه 13 تیرماه: لهستان – ایران، ساعت 20:15

44- شنبه 14 تیرماه: بلغارستان – روسیه، ساعت 20

45- شنبه 14 تیرماه: لهستان – ایران، ساعت 20:15

46- یکشنبه 15 تیرماه: ایتالیا – برزیل، ساعت 17

47- یکشنبه 15 تیرماه: بلغارستان – روسیه، ساعت 20

48- یکشنبه 15 تیرماه: صربستان – ایالات متحده، ساعت 20

مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال سال 2014 از چهارشنبه 25 تیرماه با حضور شش تیم ( چهار تیم برتر گروه های اول و دوم، ایتالیا (میزبان) و تیم برتر دسته دوم لیگ جهانی) در شهر فلورانس ایتالیا آغاز خواهد شد که به مدت پنج روز ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها