کد خبر: ۶۷۷۳۶۷
جوایزی که در شأن کشتی نیست

جام جم ورزشی / هرچند نام کشتی یک دنیا افتخار (اعتبار) پشت سر خود دارد، اما وضع معیشتی و مالی قهرمانان شاخص و برجسته آن، زمین تا آسمان با ورزشکاران دیگر رشته‌ها تفاوت دارد. شاید یک دلیل این است که در کشتی پول زیادی نیست و مسابقاتش با حداقل هزینه‌ها برگزار شده و حمایت‌کننده‌های چندانی دور و برش نیستند.

هرچند به تعبیری می​توان گفت ضعف از فدراسیون جهانی این رشته (فیلا) است که نتوانسته با ایده‌های خلاقانه و تصمیمات اقتصادی کارساز، پای شرکت‌های بزرگ را به این رشته باز کند، اما حقیقتش را بخواهید کشتی و وزنه‌برداری رشته‌هایی هستند که کسی با دید مالی به آنها ورود نمی‌کند. در مسابقات جهانی این رشته اصولا جایزه یا پاداشی به تیم قهرمان اهدا نمی‌شود. در سطح جهانی فقط رقابت‌های جام جهانی است که جایزه دارد؛ البته با توجه به موقعیت کشورهای میزبان، جوایزی برای سه تیم اول در نظر گرفته می‌شود که طی این سال‌ها رقم آن از 100 تا 50 هزار دلار در نوسان بوده است. در همین مسابقه‌های جام جهانی کشتی فرنگی در تهران 2014 -که هفته گذشته با قهرمانی تیم ایران و رده‌های دوم و سومی تیم‌های روسیه و جمهوری آذربایجان به پایان رسید - به ترتیب به تیم‌های اول تا سوم مبالغ 30، 15 و ده هزار دلار اهدا شد که حتی پول هزینه اعزام تیم‌ها نیز نمی‌شود چه برسد به این‌که خواسته شود به هر یک از اعضای تیم‌ها سهمی از این دلارها داده شود.

باتوجه به این‌که جام جهانی کشتی به صورت تیم به تیم برگزار می‌شود هر تیم در هر وزن از وجود دو کشتی‌گیر بهره می‌گیرد که با احتساب هشت وزن می‌شود 16 کشتی‌گیر که اگر چهار مربی را نیز برای هر تیم لحاظ کنیم عدد 20 به دست می‌آید. یعنی اگر فرض را بر این بگیریم که همه 30 هزار دلار بین 16 کشتی‌گیر تیم ملی کشتی فرنگی به‌عنوان قهرمان تقسیم شود، عدد 1800 دلار برای هر نفر به دست می‌آید که اگر خواسته شود سهمی نیز به مربیان آنان برسد، سهم هر یک 1500 دلار می‌شود. طبیعی است میزان این جایزه آن‌قدری نیست که بتوان برایش حسابی باز کرد، هرچند اگر به دست قهرمانان هم برسد از هیچی بهتر است.

جایگاه خوب مسابقات آزاد روسیه

البته در این میان باید جایگاه مسابقات آزاد روسیه را از دیگر مسابقه‌های جایزه بزرگ فیلا جدا کرد. در این رقابت‌ها که با توجه به برگزاری در روسیه از سطح کمی و کیفی بالایی نیز برخوردار است، به نفرات برتر اوزان مختلف در مجموع 400 هزار دلار جایزه اهدا می‌شود که این بالاترین رقم جایزه‌ای است که در دنیای کشتی به قهرمانان اهدا می‌شود.

در دیگر مسابقه گرند پریکس فیلا که به تناوب در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، به نفرات اول تا سوم به ترتیب ده، پنج و دو هزار دلار اهدا می‌شود. هرچند فدراسیون کشتی ایران نیز طی این سال‌ها تلاش زیادی کرد تا مسابقه‌های جام جهان پهلوان تختی را در ردیف مسابقه‌های جایزه بزرگ قرار دهد و برای یک سال نیز این اتفاق افتاد، اما به دلیل این‌که استقبال زیادی از این رقابت‌ها صورت نگرفت، جام تختی از فهرست چنین مسابقه‌هایی خارج شد. البته این نکته را نیز نباید ناگفته گذاشت که فدراسیون در هر سال تلاش کرده با تعیین جوایز دلاری، پای قهرمانان شاخص کشتی دنیا را به این رقابت‌ها باز کند که البته تاکنون در این زمینه ناموفق بوده‌ایم. در مسابقه‌های سال گذشته جام تختی، فدراسیون کشتی در مجموع 96 هزار دلار جایزه تعیین کرد و به نفرات اول تا سوم به ترتیب مبلغ پنج، سه و دو هزار دلار اهدا نمود. همان‌طور که گفته شد به دلیل این‌که پول زیادی در کشتی نیست و زمینه جذب اسپانسرهای مالی نیز فراهم نشده، مسابقات کشتی جاذبه زیادی برای قهرمانان این رشته ندارد. در مسابقه‌های جایزه بزرگ زومباتلی در رشته فرنگی که سال پیش در مجارستان و با قهرمانی تیم ایران همراه شد به قهرمانان اوزان مختلف به ترتیب مبلغ هزار، 500 و 300 دلار اهدا شد. به هر صورت به نظر می‌رسد فدراسیون جهانی کشتی و در راس آن نناد لالوویچ، رئیس فیلا باید نیم‌نگاهی جدی به وضع اقتصادی این رشته و جذب اسپانسرها داشته باشند. بی‌شک با توجه به شرایط و جایگاه کشتی در کشورهایی چون روسیه، ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، فیلا باید با برنامه‌ریزی لازم، زمینه حضور حمایت‌کننده‌های مالی را در مسابقات مختلفی که در سطح جهان برگزار می‌شود فراهم کند.

حجت اله اکبرآبادی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها