کد خبر: ۶۷۷۳۶۳
پول بیشتر برای قهرمان اروپا


جام جم ورزشی / رقابت‌های جام ملت‌های اروپا از لحاظ پربیننده بودن شاید به پای جام جهانی نرسد، اما گاهی اوقات جذابیت و کیفیت آن بالاتر از جام جهانی ارزیابی می‌شود.این رقابت‌ها که با نام یورو برگزار می‌شود گستردگی جام جهانی را البته با ابعادی کوچک‌تر دارد و بسیار درآمدزاست. رقابت‌های یورو را می‌توان در دسته تورنمنت‌های معتبری قرار داد که به قهرمانان و در مجموع تیم‌های شرکت‌کننده مبالغ قابل توجهی می‌دهد.

پاداش‌های هم‌اندازه در دو دوره

میزان پاداش نقدی اعطا شده به تیم قهرمان اروپا در مقایسه با قهرمان جام جهانی بسیار کم، اما در نوع خود بسیار جالب توجه است. آخرین دوره رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال 2012 به میزبانی مشترک لهستان و اوکراین برگزار شد که تیم قهرمان یعنی اسپانیا 7.5 میلیون یورو گرفت.

همین میزان پاداش به قهرمان یورو 2008 که باز هم اسپانیا بود، پرداخت شد. این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به میزبانی مشترک اتریش و سوئیس برگزار شد. برای بررسی پاداش تیم‌های قهرمان یورو باز هم به یک دوره قبل تر یعنی یورو 2004 به میزبانی پرتغال برمی‌گردیم. در یورو 2004 که با قهرمانی ناباورانه و شگفت‌انگیز یونانی‌ها همراه بود تیم قهرمان 6.5 میلیون یورو گرفت.

یورو 2012 و 2008 از لحاظ پرداخت پاداش به تیم‌های نایب قهرمان هم مثل هم بودند. ایتالیا و آلمان به ترتیب نایب قهرمانان این دو دوره بودند که هرکدام 4.5 میلیون یورو پاداش نقدی دریافت کردند، اما در یورو 2004 تیم نایب قهرمان که پرتغال میزبان بود 3 میلیون یورو دریافت کرد.

در دوره اخیر جام ملت‌های اروپا تیم‌هایی که به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند، هر کدام 3 میلیون یورو و تیم‌های حاضر در یک‌چهارم نهایی 2 میلیون یورو دریافت کردند. هر برد در مرحله گروهی یک میلیون یورو برای تیم‌ها پاداش در پی داشت و در صورت مساوی هم تیم‌ها پاداش 500 هزار دلاری می‌گرفتند.

البته یوفا در حال بررسی جوانب رقابت‌های یورو 2016 است. در صورتی که ارزیابی‌ها از جنبه‌های مالی این دوره از رقابت‌ها مثبت ارزیابی شود میزان پاداش داده شده به قهرمان رقابت‌ها بیشتر می‌شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها