حسین ماهینی، مدافع تیم ملی و پرسپولیس:

نمی‌خواهیم کیسه گل مسی باشیم

در پایان دومین فصل حضورش در پرسپولیس این توفیق را داشت تا همراه تیم ملی ایران راهی اردوی نهایی تیم ملی برای اعزام به مسابقات جام جهانی 2014 برزیل شود.
کد خبر: ۶۷۶۰۲۳
نمی‌خواهیم کیسه گل مسی باشیم

حسین ماهینی که از فوتبالیست‌های جنوبی ایران و اهل استان بوشهر است دوران فوتبال حرفه‌ای‌اش را از خوزستان و تیم استقلال اهواز شروع کرد و پس از بازی برای تیم ذوب آهن از سال 1391 به تهران و تیم پرسپولیس پیوست. مدافع راست تیم ملی و پرسپولیس از این‌که تیمش نتوانست قهرمان لیگ سیزدهم شود، مغموم است، اما روحیه‌اش را برای بازی در جام جهانی از دست نداده است. اردوی آفریقای جنوبی و مسابقات پرسپولیس در فصل گذشته به اضافه دیدارهای ایران در جام جهانی از موضوعات این گپ خودمانی با این بوشهری تیم ملی‌ بود.

فصل خوبی با پرسپولیس داشتی؟

خوب‌تر این می‌شد که می‌توانستیم یک جام به هواداران‌مان هدیه کنیم که نشد.

نیلسون هم بد جایی اشتباه کرد!؟

او دروازه‌بان خیلی خوبی است و امیدوارم باز هم با پرسپولیس کار کند، اما متاسفانه هر چه او در طول این فصل برای ما خوب کار کرد و توانست توپ‌های مهمی را مهار کند، متاسفانه در بازی حساس‌مان برابر راه آهن آن اشتباه را انجام داد و گل خوردیم.

یعنی فقط نیلسون مقصر بود؟

نه! منظورم این نبود. هرگز منکر ارزش‌های او نیستم و اول هم گفتم که دوست دارم او از تیم جدا نشود. ما در آن بازی کمی هم بدشانسی آوردیم و توپ‌هایمان هم به گل تبدیل نشد. خلاصه این‌که در کل نایب قهرمانی آن چیزی نبود که بازیکنان ما انتظارش را برای پایان فصل می‌کشیدند.

چرا بیرون خانه اغلب مساوی می‌گرفتید و چند‌بـار 2 امتیاز را از دست دادید که با یکی از آنها می‌توانستید قهرمان شوید؟

شاید این به واسطه میانگین سنی پایین بچه‌های تیم‌مان بود. ما در جمع‌مان بازیکنان جوان و کم‌تجربه کم نداشتیم و شاید یکی از عوامل اصلی این بوده باشد؛ چون ما بیرون از خانه تا حدی تحت فشار بودیم ولی در تهران کار برایمان راحت‌تر بود.

یعنی این نقص که گفتی فصل بعد از بین می‌رود؟

به احتمال خیلی زیاد. البته امیدوارم بچه‌ها باز هم در تیم بمانند و کسی از این تیم جدا نشود. چون ما با حضور همین تیمی که فصل پیش داشتیم می‌توانیم در فصل جدید با یکی، دو تغییر به مراتب بهتر از این فصل کار کنیم.

از اوضاع تیم پرسپولیس در این روزها خبر داری؟

نه زیاد، اما در اخبار می‌شنوم که در اتخاذ برخی تصمیمات بین مسئولان باشگاه اتفاق نظر وجود ندارد و این به ضرر کل پرسپولیس و هواداران میلیونی آن است. به نظرم مسئولان باید بیشتر با هم یکدل باشند و از هر چیز بیشتر به فکر تیم باشند که در روزهای حساس نقل و انتقالات از دیگر رقبا عقب نماند.

خبر داری وزارت ورزش سقفی را برای هزینه‌کردن هیأت مدیره باشگاه تعیین کرده است؟

من فقط این را می‌دانم که خیلی‌ها در ایران عاشق پرسپولیس هستند و زندگی‌ آنها به پرسپولیس بستگی دارد، اگر مسئولان سالی 500 میلیارد هم برای این تیم هزینه کنند باز هم کم است. خرج‌کردن برای پرسپولیس ارزش دارد چون با موفقیت این تیم 20، 30 میلیون نفر خوشحال می‌‌شوند. مسئولان فکر می‌کنند فقط در ایران برای فوتبال زیاد خرج می‌کنند در حالی که فوتبال در تمام دنیا این وضع را دارد، اما فقط در ایران فوتبالیست‌ها را می‌کوبند.

با این وضع از این‌که فهرست دریافتی‌های بازیکنان‌تان را منتشر کردند دلخور شدی؟

ای کاش این کار را درباره همه تیم‌ها انجام می‌دادند آن وقت ما دلخور نمی‌شدیم. چرا مایی که با یک آسیب‌دیدگی کل زندگی‌مان را می‌بازیم وقتی پول می‌گیریم آن را در بوق می‌کنند این شاید به این معنی باشد که یعنی افرادی هستند که می‌خواهند ذهن مردم را به این سو که ما هستیم منحرف کنند و خودشان به دارایی‌هایشان بیفزایند. متاسفانه این کار غلطی بود که انجام شد و فقط هم ذهنیت مردم را نسبت به فوتبالیست‌ها خراب کرد. بیشتر از این هم اصلا نمی‌خواهم در این باره حرف بزنم چون فایده‌ای ندارد و آبی که ریخته را دیگر نمی‌توان جمع کرد.

از اردوی تیم ملی چه خبر؟

خبری نیست جز تمرینات مستمر. اینجا درست مثل کمپ‌های نظامی است و ما باید روی برنامه دقیق و حساب شده همه کارهایمان را انجام دهیم و فقط به تمرین‌کردن فکر کنیم.

این خوب است یا نه؟

این که خوب یا بد است را نتایج ما در جام‌جهانی مشخص خواهد کرد، اما با توجه به کارنامه کاری کارلوس کرش مشخص است که او این کارها را بدون فکر انجام نمی‌دهد و پشت تک‌تک برنامه‌هایش اهداف بزرگی دارد.

برگردیم به اردوی آفریقای جنوبی؛ اردوی خوبی بود؟

آن اردو که واقعا سخت و دشوار بود. از صبح که از خواب بیدار می‌شدیم باید تمرین می‌کردیم تا شب. روزهای سختی را در آفریقای جنوبی پشت سر گذاشتیم.

دستیاران جدید کرش را چطور ارزیابی می‌کنی؟

دو دستیار جدید کرش که تمرینات فیزیوتراپی را انجام می‌دهند بسیار خوب هستند، کاش می‌شد در ایران کلاسی را برگزار می‌کردند. واقعا تمریناتی را که انجام می‌دهند، جایی ندیدم.

کمپی که در آن اردو زده بودید خوب بود؟

خیلی عالی بود و همه چیز برای انجام تمرینات ما مهیا و حاضر بود. از این‌که مسئولان فدراسیون به کارلوس کرش برای انتخاب این کمپ اعتماد کردند ممنونم. ما در ژوهانسبورگ هیچ مشکلی نداشتیم.

اما در ایران حرف از نزدیکی محل تمرینات‌ به چند کارخانه تولید برق بود و خیلی‌ها نگران سلامت شما بودند؟

بله این اخبار به شکل جسته و گریخته به گوش‌مان می‌رسید، اما اصلا از این مشکلات نداشتیم. خیلی دورتر از کمپ یک کارخانه قرار داشت و آنقدر دور بود که به سختی دیده می‌شد و طرفداران فوتبال بی‌دلیل نگران شده بودند.

در فضای مجازی عکس‌هایی از ملی‌پوشان منتشر شد که نشان می‌داد شما در آفریقای جنوبی به باغ‌وحش رفته بودید. خبر داری که همین مسأله باعث بروز برخی انتقادات شد؟

چه انتقادی؟ مگر قرار بود ما را به اردوگاه تنبیهی ببرند که اجازه نداشته باشیم در طول اردو یک روز هم برای استراحت به بیرون از کمپ برویم!

با بچه شیرها عکس انداخته بودی. خطری نداشتند؟

نه! پرسنل پارک وحش کنار ما و حیوانات حضور داشتند و مراقب اوضاع بودند. ما هم کاری نمی‌کردیم که شیرها عصبانی شوند. البته محمدرضا (خلعتبری) یک کم شلوغ می‌کرد، اما در کل روز خیلی خوبی بود و برای من تماشای حیواناتی مثل زرافه از نزدیک خیلی جالب بود.

بعد هم که به ایران آمدید، دوباره به اتریش رفتید؟

در این فاصله تا آغاز جام جهانی برای ما استراحت معنایی ندارد. من این را بارها گفته‌ام که این فرصتی نیست که برای هر بازیکنی هر ماه یا هر سال رخ بدهد. از این رو من و امثال من که در حال حاضر در اردوی تیم ملی هستیم باید بدون توقف به تمرین‌کردن و بازی‌هایمان فکر کنیم و این‌که این مسابقات می‌تواند سرنوشت آینده هر یک از ما را به شکلی تغییر دهد. پس من نه تنها از این همه تمرین و فشار خسته نمی‌شوم بلکه احساس می‌کنم با انجام دادن این کارها بیشتر به خواسته‌ام نزدیک می‌شوم. برای ما استراحت معنایی ندارد و صبح و بعدازظهر تمرینات پرفشاری را پشت سر می‌گذاریم. ما در اردوی آفریقا بیشتر روی بدن‌هایمان کار کردیم تا برای جام‌جهانی کاملا آماده شویم.

روزهایی که در ژوهانسبورگ بودید گفته شد جاسوس‌های تیم ملی نیجریه برای تماشای تمرینات ایران به کمپ تیم ما آمده بودند. آیا متوجه این مساله شدی؟

اولا که همه در آفریقا سیاهپوست بودند و تشخیص این مساله خیلی تخصصی بود و من که متوجه این موضوع نشدم. ثانیا ما که در آنجا تمرین تاکتیکی خاصی انجام نمی‌دادیم. بیشتر کار ما بدنسازی بود و شاید فقط در بازی‌های تدارکاتی که داشتیم کمی از تاکتیک‌هایمان را مرور کردیم که آن هم کارلوس کرش دائم آنها را با بازیکنان مختلف تغییر می‌داد و هر کس بوده چیزی دستگیرش نشده است.

فکر می‌کنی بتوانیم در برزیل برابر تیم‌های پرقدرتی مثل همین نیجریه یا بوسنی امتیاز کسب کنیم؟

چرا نتوانیم؟ البته من منکر توانمندی این دو تیم نیستم، اما واقعیت هم این نیست که ما فقط برای بازی و باختن به برزیل می‌رویم. ما برای صعود از گروه‌مان راهی برزیل خواهیم شد و شک نکنید که با همین انگیزه هم به مصاف رقبا می‌رویم.

بازیکنان تیم ملی در دوره 1998 فرانسه می‌گفتند که ایویچ (سرمربی کروات وقت تیم ملی) پیش از شروع جام‌جهانی اینقدر آمریکا و یوگسلاوی را برای بازیکنان خوب آنالیز کرده بود که آنها برای رویارویی با آن دو تیم مشکلی نداشتند. آیا الان هم چنین کاری توسط کرش برای شناساندن نیجریه و بوسنی به شما انجام شده است؟

بله! البته نمی‌دانم در آن دوره از چه روشی استفاده می‌شده، اما ما هم در اردوی آفریقای جنوبی ساعت‌ها به تماشای فیلم مشغول بودیم و در بازی‌های تدارکاتی که برایمان در نظر گرفته شده بود تمام تاکتیک‌های مدنظر کرش را اجرا می‌کردیم و الان هم به نسبت شناخت خوبی از تیم آفریقایی داریم و در اتریش هم چنین برنامه‌ای برای شناسایی تیم بوسنی داریم.

آرژانتین چطور؟

خب این تیم از بخت‌های این دوره برای کسب عنوان قهرمانی است و با مرور اسامی بازیکنانش بسادگی می‌توان دریافت که نه تنها ما بلکه تیم ملی برزیل هم از رویارویی با این تیم واهمه دارد. چه برسد به ما که بزرگترین هدف‌مان صعود از گروه است. قطعا بازی سختی برابر آرژانتین پیش رو داریم ولی این احتمال هم هست که یکی از آن روزهای خوب تیم ملی ایران مانند دیدارمان با استرالیا دوباره اتفاق بیفتد. من که خیلی امیدوارم.

یعنی می‌توانیم از آرژانتین تساوی بگیریم؟

نمی‌دانم! شاید! البته 99 درصد ما شکست می‌خوریم، اما من به آن یک درصد به اندازه 50 درصد اعتقاد دارم. کمتر کسی برای ما در اولسان کره جنوبی شانس برد قائل بود و همه نهایت نتیجه خوب ما را مساوی پیش‌بینی می‌کردند، اما ما با ارائه یک بازی منطقی و تدافعی توانستیم به خواسته‌مان برسیم و حالا هم می‌توان با یک روش خاص حماسه آفرید. البته نه آرژانتین، کره جنوبی است و نه برزیل، اولسان ولی ما حمایت هواداران برزیلی که چشم دیدن آرژانتین را ندارند هم پشت سرمان داریم.

خیلی امیدوارانه حرف می‌زنی؛ نکند در اردوی تیم ملی برنامه خاصی برای آرژانتین دارید؟

قطعا ما بدون برنامه برابر آرژانتین بازی نمی‌کنیم و شک نکنید که نمی‌خواهیم یک تیم تسلیم شده باشیم. این خواسته تمام بچه‌های تیم ملی است و همه از این‌که کل دنیا ایران را کیسه گل مسی پیش‌بینی می‌کنند تا با وجود ایران بتواند آقای گل جام‌جهانی شود بشدت ناراحت هستند و کسی چه می‌داند. شاید همین روحیه ستیز با آنها باعث شود تا با نتیجه‌ای درخور نام ایران از بازی بیرون بیاییم.

در جام جهانی فرانسه هم چنین پیش‌بینی‌هایی در مورد بازی ایران و آلمان می‌شد! اما ما 2 بر صفر مغلوب آن تیم با ستاره‌هایی مانند کلینزمن شدیم!

من در آن دوره هفت سال بیشتر نداشتم و بعدها بازی‌های ایران را دیدم، اما همین خودش یک نشانه است که ما هم در این دوره برابر آرژانتین بتوانیم از نام کشورمان دفاع کنیم.

محمدرضا مدنی‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن ازتهران
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
۰
۰
حسین آقا!!! اولا معلوم نیست مسافرجام جهانی باشی!دوما هیچكس اون پاس به عقب استثنایی كه دربازی با سپاهان توفینال جام حذفی دادی روفراموش نكرده پس سعی نكن نیلسون غریب وبی سروزبون روخراب كنی.نكنه با علیرضا حقیقی برا برگشتنش به پرسپولیس لابی كردی!؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها