وداع مرد بی حاشیه با مستطیل سبز

سهراب بختیاری زاده از فوتبال خداحافظی کرد

همه گلزنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی

در انتظار هفتمین گلزن

شمارش معکوس برای آغاز جام جهانی 2014 برزیل آغاز شده است. تیم ملی فوتبال ایران نیز با برگزاری دو اردوی تدارکاتی در آفریقای جنوبی و اتریش و چند دیدار دوستانه به استقبال این رقابت ها می رود.
کد خبر: ۶۷۵۱۶۵
در انتظار هفتمین گلزن

شاگردان کارلوس کرش در نخستین بازی خود به مصاف تیم ملی نیجریه می روند و در دومین دیدار مقابل آرژانتین قرار می گیرند و در نهایت در ایستگاه آخر دور مقدماتی مقابل بوسنی صف آرایی می کنند. سختی دیدارهای پیش رو برای ملی پوشان فوتبال ایران کاملا محرز است با وجود این از تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت ها انتظاراتی می رود.
تقابل شاگردان کرش با تیم ملی فوتبال آرژانتین جدی ترین محک تیم ملی ایران است جایی که مسی و یارانش برای کسب سه امتیاز از این دیدار به ظاهر نسبتا آسان به میدان می آیند. اوج هیجان و لذت برای فوتبالدوستان ایرانی زمانی می تواند باشد که تیم ملی به گل برسد. اوج این لذت و هیجان را در سه جام جهانی گذشته به خصوص جام جهانی 1998 فرانسه دیدیم. گلزنی در میدان بزرگ و عظیمی به نام جام جهانی برای یک بازیکن لذتی دارد که قابل مقایسه با هیچ لذت دیگری نیست. تیم ملی فوتبال ایران پیش از آغاز جام جهانی 2014 برزیل حضور در سه جام جهانی دیگر را در کارنامه خود دارد. گلزنان تیم ملی فوتبال ایران از همان اولین دوره حضور در سال 1978 تا آخرین دوره حضور در سال 2006 را بررسی می کنیم:

دانایی فرد، نخستین گلزن تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی
تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی 1978 آرژانتین با تیم های اسکاتلند، هلند و پرو در یک گروه قرار گرفت. ایران در نخستین دیدار خود در تاریخ جام جهانی به مصاف تیم ملی هلند رفت و در پایان با سه گل مغلوب شد. تیم ملی ایران در دومین دیدار خود نیز مقابل اسکاتلند تیم آماده و قدرتمند آن زمان قرار گرفت که در این دیدار نخستین گل ایرانی در تاریخ جام جهانی رویید.این دیدار در تاریخ هفتم ژوئن سال 1978 در ورزشگاه ماریو آلبرتو کمپس و از ساعت 16:45 به وقت محلی برگزار شد. در حالی که تیم ایران در نیمه نخست با گل به خودی اسکندریان عقب افتاده بود در نیمه دوم موفق به جبران نتیجه شد. ایرج دانایی فرد که در آن زمان 27 ساله بود در دقیقه شصت اولین گل ایران در جام جهانی را زد. ایرج دانایی فرد زمانی زننده نخستین گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی شد که بازیکن تیم تاج سابق بود. این هافبک اسبق تیم ملی فوتبال ایران سابقه بازی کردن در تیم های پاس و عقاب را هم دارد. دانایی فرد که اکنون 63 سال دارد ساکن آمریکاست و افتخار نخستین گلزن تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی را به نام خود ثبت کرده است.

دومین گلزن: طفل شیرین رایکوف
دومین گل ایران در رقابت های جام جهانی را طفل شیرین رایکوف یا همان حسن روشن زد. تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین در سومین دیدار گروهی خود در تاریخ یازدهم ژوئن و از ساعت 16:45 به وقت محلی برابر تیم ملی پرو قرار گرفت و در پایان با نتیجه سنگین چهار بر یک مغلوب شد. تک گل تیم ایران را در این بازی حسن روشن به ثمر رساند. روشن که در آن زمان 22 سال داشت همانند دیگر گلزن ایران در آن جام جهانی بازیکن تاج سابق بود. البته او همان سال از تاج جدا شد و به الاهلی امارات پیوست و پس از آن دوباره به استقلال برگشت. مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران پس از یک سال دوباره به الاهلی رفت اما دوباره یک سال بعد باز هم به استقلال پیوست و تا سال 1367 در همین تیم باقی ماند تا در نهایت از فوتبال خداحافظی کرد.
تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین با دو باخت و یک مساوی در گروه خود چهارم شد.

سومین گل، گل قرن
ایران در جام جهانی 1998 فرانسه نخستین دیدار خود را با شکست یک بر صفر مقابل یوگسلاوی سابق پشت سر گذاشت اما در دومین دیدار بی تردید بزرگ ترین پیروزی تاریخ فوتبال ایران رقم خورد .جایی که تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا قرار گرفت. در آن دیدار تاریخی و فراموش نشدنی حمید استیلی بر روی سانتر جواد زرینچه گل اول تیم ملی را با یک ضربه سر استثنایی به ثمر رساند. این سومین گل تاریخ فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی بود. بعدها این گل حمید استیلی به گل قرن شهرت یافت. استیلی زمانی که گل قرن را زد 31 ساله بود. هافبک اسبق تیم ملی، فوتبال خود را از پاس تهران آغاز کرد و پس از آن به ترتیب در باشگاه های پاس، القادسیه، بهمن، گیلانک یونایتد و مجددا بهمن و پرسپولیس بازی کرد. استیلی در سال 83 فوتبال را کنار گذاشت و هم اکنون در هیات مدیره پرسپولیس فعالیت می کند.

چهارمین گل به نام موشک هامبورگ
اما چهارمین گل ایران در جام جهانی در همان دیدار تاریخی به ثمر رسید و زننده گل کسی نبود جز مهدی مهدوی کیا که بعدها با درخشش در هامبورگ آلمان به موشک شهرت یافت. مهدوی کیا روی پاس علی دایی و فرار به سمت دروازه آمریکایی ها گل دوم را زد. مهدوی کیا در حالی این گل را زد که بازیکن پرسپولیس بود اما درخشش او در جام جهانی باعث شد که دروازه فوتبال اروپا به روی او باز شود و به بوخوم آلمان بپیوندد. اما دوران طلایی مهدوی کیا در هامبورگ بود. او پس از آن برای اینتراخت فرانکفورت،بوخوم، استیل آذین و داماش بازی کرد و در نهایت به پرسپولیس پیوست. مهدوی کیا در سال 92 برای همیشه کفش هایش را آویخت.
ایران در جام جهانی 1998 فرانسه در سومین دیدار خود مقابل آلمان با دو گل شکست خورد و در مجموع با سه امتیاز در گروه خود سوم شد.

گل محمدی و گل پنجم
تلخ ترین جام جهانی ایران هشت سال بعد در آلمان بود. تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2006 آلمان با مکزیک، پرتغال و آنگولا همگروه شده بود. نمایش بد شاگردان برانکو ایوانکوویچ در دیدار نخست مقابل مکزیک شکست سه بر یک را به دنبال داشت. مکزیک گل اول را زد اما این نتیجه موقتا با گل بازیکنی جبران شد که کمتر کسی احتمال گلزنی او را در جام جهانی می داد؛ یحیی گل محمدی. گل محمدی با ضربه سر خود کار را به تساوی کشاند اما ایران در ادامه دو گل دیگر از مکزیک خورد تا با شکست نخستین دیدار خود را پشت سر بگذارد. گل محمدی زمانی که به عنوان مدافع نخستین گل ایران در جام جهانی را زد 36 ساله و بازیکن صبا باطری بود. گل محمدی که فوتبال خود را در تراکتورسازی آغاز کرد و در باشگاه هایی نظیر فولاد و پرسپولیس ادامه داد هم اکنون سرمربی ذوب آهن اصفهان است.

ششمین گل باز هم به نام یک مدافع
دیدار دوم تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 در مرحله گروهی مقابل پرتغال با دو گل به سود یاران فیگو و رونالدو پایان پذیرفت تا ایران در آخرین دیدار خود مقابل تیم ملی آنگولا قرار بگیرد. زننده تک گل ایران در آن دیدار و ششمین گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی باز هم یک مدافع بود، مدافعی که همانند گل محمدی در صبا باطری توپ می زد. سهراب بختیاری زاده با گلزنی مقابل آنگولا افتخار مهمی را در کارنامه افتخارات خود ثبت کرد. این مدافع که در جام جهانی آلمان 34 ساله بود از فولاد خوزستان به فوتبال ایران معرفی شد و پس از حضور در تیم هایی نظیر استقلال و پاس و چند باشگاه دیگر، فصل گذشته به استقلال صنعتی خوزستان پیوست. مشخص نیست که بختیاری زاده 42 ساله به فوتبال خود ادامه خواهد داد یا خیر.

گلزن بعدی چه کسی است؟
اکنون جام جهانی 2014 در پیش است و تقابل با تیم های نیجریه ، آرژانتین و بوسنی. ایران در سه جام جهانی قبلی خود تنها شش گل زده است. در هر جام جهانی ملی پوشان ایرانی دو گل زده اند، اما در برزیل قرار است چند گل به نام ایران ثبت شود؟ آیا اصلا شاگردان کرش موفق به زدن گل می شوند؟ و اینکه زننده هفتمین گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی چه کسی خواهد بود؟ اشکان دژاگه یا رضا قوچان نژاد می توانند نخستین گزینه های ایران برای گلزنی در جام جهانی باشند اما شاید مثل جام جهانی 2006 مدافعان پیش تاخته شادی را به میان فوتبالدوستان بیاورند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها