درباره خداحافظی خاویر زانتی، یکی از اخلاق‌مدارترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیا

کاپیتانِ بدون دشمن

او بازیکنی فراتر از رنگ پیراهن باشگاه‌های مختلف و بزرگ اروپایی بود، آن هم در حالی که در دنیای فوتبال کمتر بازیکنی پیدا می‌شود که ارزشی بیش از پیراهن یک باشگاه پیدا کند و احترامش از مرزهای جغرافیایی هم بگذرد.
کد خبر: ۶۷۳۸۰۰
کاپیتانِ بدون دشمن

سایت جام جم ورزشی :خاویر زانتی،بازیکنی فراتر از رنگ پیراهن باشگاه‌های مختلف و بزرگ اروپایی بود، آن هم در حالی که در دنیای فوتبال کمتر بازیکنی پیدا می‌شود که ارزشی بیش از پیراهن یک باشگاه پیدا کند و احترامش از مرزهای جغرافیایی هم بگذرد.

لیونل مسی برای هواداران بارسلونا یک قهرمان است یا کریستیانو رونالدو برای رئال‌مادرید یک اسطوره محسوب می‌شود، اما حتی این ستاره‌ها هم دشمنان زیادی دارند. در مقابل این ستاره‌ها، زانتی بازیکنی بود که هرگز دشمن و بدخواهی در فوتبال نداشت و اکنون یکی از محترم‌ترین و اخلاقمدارترین بازیکنان دنیای فوتبال شناخته می‌شود.

خاویر زانتی یکی از همان اسطوره‌هایی است که می‌تواند همردیف بازیکنانی نظیر پائولو مالدینی، الساندرو دل پیرو یا آندرس اینیستا قرار بگیرد؛ بازیکنی که هواداران اینترمیلان او را پرستش می‌کردند. حتی یوونتوسی‌ها هم که بعد از رسوایی‌های مرتبط با داوری در سال 2006 مورد اتهام‌های بی‌شمار اینتری‌ها قرار گرفتند تا جو موجود بین دو باشگاه بشدت تیره و تار شود، به خاویر زانتی کاپیتان اینتری‌ها بسیار احترام می‌گذارند. هواداران فوتبال زانتی را دوست دارند، چون او تجسمی از وفاداری و قهرمانی در 22 سال حضور مداومش در اینترمیلان است.

یکی از برترین مدافعان تاریخ

علاوه بر همه اینها، زانتی یکی از برترین مدافعان تاریخ فوتبال شناخته می‌شود. او همه این ویژگی‌ها را دارد: تکنیک، تاکتیک، قدرت فیزیکی و ذهنی. رایان گیگز، اسطوره منچستریونایتد، زانتی را یکی از بزرگ‌ترین بازیکنانی معرفی کرده که در برابرش بازی کرده است. گیگز درباره زانتی می‌گوید: «من برای نخستین بار در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 در برابر خاویر زانتی قرار گرفتم. او مرا با کیفیت، سرعت، قدرت، هوش و مهارتش تحت تاثیر قرار داد. بعد از آن من دوبار دیگر مقابل زانتی بازی کردم. او یکی از سرسخت‌ترین و کامل‌ترین بازیکنانی بود که من در مقابلش قرار گرفته‌ام.»

15سال اوج

چیزی که بیش از تاثیر‌گذاری زانتی در اینتر مورد توجه قرار می‌گیرد، دوام و پایداری او در این باشگاه محبوب ایتالیایی است. دوران اوج یک فوتبالیست معمولا پنج تا هفت سال طول می‌کشد. در معدود موارد دوران اوج بیشتر از این هم طول می‌کشد، اما به هر حال این یک واقعیت است که فوتبالیست دوره اوج کوتاه‌مدتی دارد. رونالدینیو مثال روشنی برای این ادعاست. او یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال است، اما او فقط چهار یا پنج فصل در حد و اندازه‌های یک فوتبالیست درجه یک و کلاس جهانی بود. اما درباره زانتی چه می‌دانید؟ او 15 سال یکی از برترین بازیکنان جهان بود. تداوم خستگی‌ناپذیر او در طول دو دهه غیرعادی است، البته تا زمانی که فصل گذشته یعنی حدود یک‌سال پیش پایش مصدوم و باعث شد او فقط 11 بار در کل فصل برای تیمش به میدان برود. جای تعجب نیست مردی که نزد هواداران اینتر «تراکتور» لقب گرفته است رکورد بازی برای اینترمیلان و تیم ملی آرژانتین را در دست داشته باشد.

حفظ شأن و بزرگی

زانتی در فوتبال همه چیزهای خوب و مولفه‌های مثبت اخلاقی را داشت؛ از جمله افتخارات بی‌شمار، بازی جوانمردانه و احترام به دیگران. هرگز کسی زانتی را در این حالت ندید که برای به دست آوردن موفقیت خطایی انجام بدهد. کاپیتان اینتری‌ها هرگز در طول دوران حضور خود در اینتر به داور اعتراض نکرد. خاویر حتی در بدترین شرایط هم‌ شأن و بزرگی خود را حفظ کرد.

آنتونیو کونته، سرمربی یوونتوس که هرگز از کسی تعریف و تمجید نمی‌کند، درباره کاپیتان خاویر زانتی می‌گوید: «زانتی بازیکنی است که تاریخ‌ساز شد و من گمان نمی‌کنم بازیکنی بزرگ‌تر از او وجود داشته باشد.»

زانتی وقتی فرصتی برای عرض اندام در جام‌های جهانی 2006 و 2010 پیدا نکرد، باز هم لب به اعتراض نگشود حتی وقتی این حق را داشت که از سرمربیان وقت تیم ملی آرژانتین بپرسد چرا اسکالونی یا گوییترز به او ترجیح داده شدند. در آن زمان بحث‌های زیادی درباره کیفیت زانتی و برتری او نسبت به بازیکنانی که به او ترجیح داده شدند به وجود آمد، اما خود زانتی هرگز در این بحث‌ها شرکت نکرد.

روبرتو باجو، دیگر اسطوره به یادماندنی فوتبال ایتالیا نیز در توصیف زانتی اینچنین گفته است: «او مرد بزرگ و خاصی است و من هرگز ندیدم و نشنیدم که او درباره کسی بد حرف بزند. این روزها بازیکنان زیادی مثل زانتی وجود ندارند. یک‌بار او به من گفت که دلش می‌خواهد مثل من باشد، اما من به او پاسخ دادم این من هستم که همیشه دلم می‌خواست شبیه او باشم.»

یک کاپیتان کامل

گذشته از تمام اینها، زانتی یک کاپیتان کامل و واقعی هم برای اینترمیلان به شمار می‌رود. زمانی که سال 2010 زانتی به عنوان کاپیتان اینترمیلان جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برد، همه از این‌که بازیکن بزرگی مثل او چنین موفقیتی را به دست آورده خوشحال شدند.

خاویر زانتی که دیگر از فصل آینده برای اینترمیلان به عنوان بازیکن به میدان نمی‌رود، درباره خداحافظی‌اش از فوتبال گفت: «در چهل و یک سالگی از این‌که هنوز هم بازیکن اینترمیلان هستم و بازی می‌کنم حس بی‌‌نظیری دارم. من به خودم افتخار می‌کنم، اما می‌دانم دیگر وقت خداحافظی رسیده بود.»

کاپیتان پرافتخار و اخلاقمدار اینترمیلان در ادامه گفت: «من همیشه آرزو می‌کردم با پیراهن اینترمیلان از فوتبال خداحافظی کنم. اینتر خانه من است و من از این پس سعی خواهم کرد به گونه‌ای دیگر با تیمم همکاری کنم. می‌خواهم مربی باشم. مربیگری برای من چالش فریبنده‌ای است. می‌خواهم در این باره چیزهای بیشتری یاد بگیرم.»

خداحافظی همیشگی با خاویر خوش اخلاق

زانتی تابستان امسال در حالی برای همیشه کفش‌هایش را می‌آویزد که برترین بازیکن تاریخ باشگاه اینترمیلان شناخته می‌شود. او از معدود بازیکنان دارای کلاس جهانی است که همه فوتبالدوستان (نه فقط هواداران اینترمیلان) به او احترام می‌گذارند و از تماشای بازی‌های او لذت می‌برند.

منبع: سایت گل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها