امروز جام باشگاههای جهان آغاز می شود

متین در مصاف با غول های والیبال دنیا

ساداکروزیرو، اولین حریف متین تیمی که در سال گذشته موفق شد به سلطه هشت ساله قهرمانی متوالی ایتالیایی‌ها در این مسابقات خاتمه دهد.
کد خبر: ۶۷۰۴۳۶
متین در مصاف با غول های والیبال دنیا


بدون تردید مسابقات جام باشگاه‌های جهان، معتبرترین رقابت باشگاهی در سطح دنیا محسوب می‌شود که از سال 1989 در پارما ایتالیا کلید خورد و پس از وقفه‌ای هفده ساله، از سال 2009 دوباره از سر گرفته شد و پس از چهار دوره میزبانی متوالی قطری‌ها این بار نوبت به برزیل، یکی از مهدهای والیبال دنیا رسید تا پس از سال 1991 که سائوپائولو میزبان رقابت‌ها شده بود، اکنون دو شهر بتیم و بلوهوریزنته این فرصت را داشته باشند که پذیرای پنج قهرمان قاره و دوتیم دیگر باشند که از سوی فدراسیون جهانی کارت دعوت دریافت کردند؛ گرچه حمایت دکتر داسیلوا اری گراسا، رئیس برزیلی فدراسیون جهانی در میزبانی هموطنانش قابل انکار بوده است. به هرترتیب در پنج سال گذشته بجز سال 2012 که نماینده‌ای در رقابت‌ها نداشتیم، پیکان و کاله نمایندگان ایران و آسیا بودند و حتی سومی پیکان درسال 2010 در تاریخ والیبال ایران فراموش‌نشدنی خواهد بود.

اما در رقابت‌های پیش‌رو که تاریخ بازی‌ها هم دچار دستخوش شده و این مسابقات برخلاف پنج سال گذشته که هرساله در ماه اکتبر برگزار می‌شد، اما در امسال به ماه آوریل نقل مکان کرده تا تیم‌ها پس از پایان رقابت‌های لیگ داخلی و قاره‌ای به مصاف رقبای خود روند. اما این مساله ترکیب نماینده کشورمان را به دلیل حضور ملی‌پوشان این تیم در اردوی تیم ملی برای حضور در لیگ جهانی، دچار از هم گسیختگی کرده تا جایی که متین سه‌مهره کلیدی خود (سعید معروف، سیدمحمد موسوی و شهرام محمودی) را در ترکیب ندارد و حتی مجتبی میرزاجانپور هم به دلیل آسیب‌دیدگی قادر به همراهی کاروان متین نخواهد بود. وقتی نیم‌نگاهی به ترکیب تیم‌ها بیندازیم متوجه خواهیم شد در بلوهوریزنته، متین باید با تیم‌های چند ملیتی مصاف دهد که تا دندان مسلح هستند.

ساداکروزیرو، اولین حریف متین در رقابت‌ها خواهد بود؛ تیمی که در سال گذشته موفق شد به سلطه هشت ساله قهرمانی متوالی ایتالیایی‌ها در این مسابقات خاتمه دهد. سرمربی این تیم مارسلو مندز آرژانتینی است و در این فصل از رقابت‌های سوپرلیگ برزیل به مقام قهرمانی دست یافتند. این تیم جدا از بازیکنان برزیلی نامداری همچون والاس دسوزا، ویلیام ارجونا، ادرکاربونرا، ایساک سانتوس و آلن دسوزا از وجود لئال هیدالگو، آبشارزن قهار کوبایی سود می‌برد که در کنار والاس و کاپیتان ارجونا سه تفنگدار مردان سرزمین قهوه محسوب می‌شوند که برای قهرمانی خیز برداشته‌اند.

دیاز ونزوئلایی هم دیگر بازیکن خارجی نماینده میزبان محسوب می‌شود، اما دومین رقیب متین در آوردگاه برزیل، تیم گواینابو متس پورتوریکو خواهد بود. مردان سرزمین کارائیب را خاویر گاسپار رهبری می‌کند؛ مردی که انگیزه‌های زیادی دارد تا نام پورتوریکو را یک‌بار دیگر در والیبال دنیا بر سرزبان‌ها بیندازد. او حتی برای این هدف از یک ماه پیش تمرینات را در سان خوان استارت زده است. قهرمان لیگ پورتوریکو حتی دست به دامان دو بازیساز لژیونر خود انجل پرز و مورالس شدند که در لیگ‌های اتریش و روسیه توپ می‌زنند، اما بجز این دو نفر سکوئیل سانچز، انریکه اسکالانته، دنیس دی والا (لیبرو) و خوان فیگوئرا ملی‌پوشان این تیم به حساب می‌آیند که سومین نماینده پورتوریکو طی 9 دوره گذشته به شمار می‌روند.

و سرانجام سومین حریف شاگردان دانیل باگنولی در دور مقدماتی بلگوریا بلگورود روسیه نام دارد. قهرمان این فصل رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا که در لیگ روسیه تا مرحله یک چهارم بالا آمده و گنادی شیپولین هدایت آن را برعهده دارد. این تیم که از سوی شرکت بزرگ گازپروم حمایت مالی می‌شود از حیث بازیکن هم غنی است، زیرا با در اختیار داشتن ستاره‌های روسی همچون موسرسکی، ایلینیخ، تاراس ختی و تیتیوخین، بوگوملف، دوبازیکن نامداراز ایتالیا و آلمان را نیز به نام‌های درگان تراویکا و گئورگی گروز در ترکیب خود دارد که فقط و به قهرمانی چشم دوخته و به کمتر از آن هم رضایت نمی‌دهند. با این تفاسیر دیگر قضاوت با خودتان که متین چه کار سختی در کارزار برزیل در پیش خواهد داشت.

ترکیب تیم والیبال متین در جام باشگاه‌های جهان

پاسورها: محمد طاهر وادی (میزان مشهد) و بهزاد حیدر شاهی (پیکان)

سرعتی‌ها: مصطفی شریفات، سعید مصطفی‌وند (شهرداری ارومیه) و علی‌اصغر رزمفر

قدرتی‌ها: پوریا فیاضی (شهرداری ارومیه)، علیرضا نصر، سعید شیرود (بانک کشاورزی) و سید‌علی سجادی (کاله)

قطر پاسور: فرهاد پیرود پور و میکاییل تاجر (شهرداری ارومیه)

لیبرو: احسن شیر‌کوند

این تیم در آخرین لحظه‌های اعزام عباس برقی دستیار اول بانیولی، سرمربی ایتالیایی را از دست داد و به جایش شاهین مفیدی را به عنوان مترجم و کمک مربی برگزید. مفیدی لیبروی دوم تیم هم هست. بانیولی که با متین قهرمان آسیا شد، پیش از حرکت گفت: از این‌که در ایران مربیگری می‌کنم افتخار می‌کنم. من پیشتر در ایتالیا و روسیه نیز ده بار قهرمان شده بودم، اما کار در ایران برایم تجربه تازه‌ای بود. شما بازیکنان با استعداد زیاد دارید که با انگیزه‌های ناب تلاش می‌کنند و همین مساله امثال مرا سر شوق می‌آورد.

بانیولی اضافه کرد: فدراسیون والیبال ایران بازیکنان تیم ملی را به متین نداد و من هم دوست ندارم در این خصوص حرف بزنم، ولی بازیکنانی که با من در برزیل و جام باشگاه‌های جهان شرکت می‌کنند نیز دارای پتانسیل بالایی هستند و می‌توانند از اعتبار والیبال ایران دفاع کنند. البته خیلی خوب می‌دانید تیم‌های همگروه ما برزیل و روسیه در بالاترین سطح والیبال جهان حضور دارند، ولی وظیفه ما جنگیدن برای اعتبار والیبال ایران است. سرمربی تیم متین یادآور شد حتی تیم الریان قطر با بازیکنان بزرگی مانند مای کازیسکی (بلغارستان)، اولیویرا (برزیل)، ساوانی (ایتالیا) کاتت و سانچز (کوبا) در جام باشگاه‌های جهان شرکت کرده و این نشان از اهمیت مسابقات دارد.

تیم متین نخستین مسابقه خود را فردا ساعت 5 و 30 دقیقه بامداد با ساداکروزیروی برزیل و دیدار دوم را ساعت 30 دقیقه بامداد چهارشنبه با گواینتوی پورتوریکو و پیکار سوم را ساعت 5 و 30 دقیقه بامداد پنجشنبه هجدهم اردیبهشت با بلوگوری روسیه قهرمان اروپا برگزار می‌کند. تیم‌های اول و دوم هر دو گروه صعود می‌کنند و تیم‌های سوم برای رتبه پنجم و ششمی و تیم‌های چهارم برای مقام‌های هفتم و هشتمی بازی می‌کنند. البته احتمال دارد مانند سال گذشته مسابقه رده‌بندی انجام نشود.

کازیسکی و خوان تورتا با رکوردهای بی‌نظیر

والیبال جام باشگاه‌های جهان از ابتدا با گزینش و معرفی بهترین‌ها همراه نبود، آن دوران گذرا والیبال دنیا در مرز حرفه‌ای بود، ولی بتدریج پای توزیع جوایز نقدی و معرفی بهترین‌ها به میان کشیده شد و در کنار تیم‌های برتر به بازیکنان برتر پست‌ها هم جوایز دلاری اهدا شد که ماوقع آن را در ذیل می‌خوانید:

دوحه قطر (2009‌): ارزشمندترین بازیکن و بهترین آبشارزن: متی کازیسکی بلغاری از ‌‌ترینتینوی ایتالیا، امتیازآورترین بازیکن: براتز کورک (اسکربلچاتوی لهستان)

دوحه قطر (‌2010‌): ارزشمندترین بازیکن: خوان تورنا کوبایی، ‌ترینتینوی ایتالیایی، امتیازآورترین بازیکن: فدریکو پریرا (درین بولیوار آرژانتین)

دوحه قطر (2011‌): ارزشمندترین بازیکن و بهترین آبشارزن: خوان تورنا، ‌ترینتینوی ایتالیا، امتیاز‌آورترین بازیکن: ماکسیم میخائیلوف از نیت کازان روسیه

دوحه قطر (2012‌): ارزشمندترین بازیکن: خوان تورنا، ‌ترینتینو، امتیازآورترین بازیکن: الکساندر آتانوسیوویچ (ایسکرابلجاتو، برزیل‌)

برزیل (2013‌): ارزشمندترین بازیکن: والاس سوزا (ساداکروز برزیل)

با نگاهی به نتایج استخراج شده می‌توان گفت متی کازیسکی و خوان تورنا صاحب رکوردهای بی‌نظیر در کسب جوایز ارزشمندترین‌ها هستند که شاید والاس سوزای اعجوبه برزیلی امسال بتواند گام به حریم آنها بگذارد.

جمشید حمیدی /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها