روشن، پیشکسوت استقلال از مشکلات آبی‌پوشان در این فصل می‌گوید

استقلال‌ را‌ ورشکسته به ‌گروه ‌بعد ‌تحویل می‌دهند

استقلال فصلی کابوس‌وار را به پایان رساند؛ تیمی که روندی سینوسی را در لیگ برتر طی کرد. استقلال گاه خوب بود و در برخی ضعیف‌تر از یک تیم معمولی. تیمی که همه از ابتدای فصل نسبت به سن بالای بازیکنانش انتقاد داشتند در نیم‌فصل دوم روندی رو به نزول را سپری کرد.
کد خبر: ۶۶۴۸۳۵
استقلال‌ را‌ ورشکسته به ‌گروه ‌بعد ‌تحویل می‌دهند

این تیم نه جذاب و زیبا بازی کرد و نه به دلخواه هوادارانش نتیجه گرفت. تیم امیر قلعه‌نویی با این حال در هفته بیست و ششم به صدر جدول رده‌بندی هم رفته بود، ولی آن‌قدر توان نداشت که در چهار هفته پایانی این عنوان را برای خود حفظ کند. کار به جایی رسیده بود که آنها در هفته پایانی به کسب سهمیه آسیا دل خوش کرده بودند، ولی این باور را نداشتند که تراکتورسازی باانگیزه در تهران سه گل به آنها بزند و پایانی تلخ را برای آبی‌پوشان پایتخت رقم بزند. استقلال به رده پنجم جدول سقوط کرد و سهمیه آسیا را هم از دست داد. حسن روشن یکی از منتقدانی است که نگاه مثبتی به عملکرد این تیم در بخش مدیریت و فنی ندارد. حرف‌های او درباره استقلال مثل همیشه صریح و جالب است.

پیش‌بینی آخر فصل

من از همان ابتدای فصل این روزها را پیش‌بینی می‌کردم، ولی می‌گفتند که حسن روشن با استقلال مشکل دارد. می‌گفتند با فتح‌الله‌زاده مشکل دارد و استقلال را می‌کوبد. آنها نمی‌خواستند واقعیت گفته شود. کاری به استقلال ندارم ولی واقعا قهرمانی تیم فولاد به سود فوتبال ایران شد. این اتفاق برای خوب شدن فوتبال باید رخ می‌داد. مدیران تیم‌های بزرگ، پول بیت‌المال را برمی‌داشتند و با آن ترقه‌بازی می‌کردند. آنها مدیریت صحیحی از بودجه نداشتند و تیم به آن روز افتاد. بعد از بازی در برنامه تلویزیون محصص و حاج‌رضایی حضور داشتند که محصص حرف خیلی قشنگی زد و گفت که با آن پول‌ها می‌توانستند بازیکن جوان بسازند، درست مثل تیم فولاد، مثل سپاهان و نفت تهران. این تیم‌ها نشان دادند که با جوان‌ها هم می‌شود حرکت کرد و فقط دنبال ستاره نبود. آن هم ستاره‌های پا به سن گذاشته! اگر قرار بر این بوده که این اسم‌ها برای استقلال بازی می‌کردند که خیلی از بازیکنان قدیمی بهتر از این‌ها می‌توانستند توپ را به گردش دربیاورند.

آینده‌نگری سپاهان

امسال چند تیم در لیگ برتر بودند که عملکرد خوبی در استفاده از بازیکنان جوان داشتند. سپاهان یکی از این تیم‌ها بود که البته سهمیه آسیا نگرفت. وقتی شب عید تیم الاهلی به ایران آمد مسئولان این تیم از من دعوت کردند کنار آنها باشم. با مدیران الاهلی از باشگاه سپاهان بازدید کردیم. وقتی که دیدم در کنار تابش چند نفر دیگر از پیشکسوتان این باشگاه مشغول‌کار هستند خیلی خوشحال شدم. آنها تاکید کردند پنج بازیکن جوان را امسال به کار گرفتند و تا دو سال دیگر در استفاده از ستاره‌ها به خودکفایی می‌رسند. حالا استقلال با این همه ستاره پنجم شد و آقایان باید جواب مردم را بدهند. بدتر از همه این‌که هیچ پشتوانه‌ای برای استقلال فصل آینده باقی نگذاشته‌اند و این خیلی بدتر از پنجم شدن تیم است.

سیاست‌های اشتباه

این‌که استقلال چرا نتوانست مثل دیگر تیم‌ها به دنبال استفاده از بازیکنان جوان باشد به سیاست غلط مدیرعامل و هیات مدیره باشگاه برمی‌گردد. من بارها گفته‌ام که انتقاداتم از فتح‌الله‌زاده فقط به دلیل مدیریت نکردن اوست نه چیز دیگر. حالا ایشان بیاید بگوید که آبراموویچ است. فتح‌الله‌زاده مدام از سوم شدن در آسیا می‌گفت، ولی باید بداند تنها به تیم اول جام می‌دهند و بس. حذف شدن در مرحله نیمه‌نهایی یا همان دور اول هیچ فرقی نمی‌کرد.

آنها به جوان‌ها و آکادمی باشگاه توجهی ندارند. همین احمد خلیل که در الاهلی بازی می‌کرد و به سپاهان گل زد به همراه سه بازیکن دیگر از بازیکنان من بودند و با این‌که ایرانی هستم آنها هر وقت به ایران می‌آیند از من می‌خواهند که در کنار تیمشان باشم. متاسفانه در استقلال به تیم‌های پایه اهمیتی نمی‌دهند. بازیکن نوجوان می‌آید، به جای این‌که تست بگیرند اول از شغل پدرش می‌پرسند، اگر وضع خوبی نداشت او را رد می‌کنند ولی اگر پولدار بود ده میلیون می‌گیرند و به عضویت باشگاه درمی‌آورند! زمان خدابیامرز ناصر حجازی قرار بود آکادمی باشگاه را احیا کنیم تا بازیکنان خوب تیم‌های پایه به مرور راهی تیم بزرگسالان شوند که این اتفاق رخ نداد. به نظرم وضع پرسپولیس کمی بهتر است. آنها استیلی را به عنوان مسئول آکادمی باشگاه قرار دادند که شرایط را بهتر کرد. من گله‌ام از هیات مدیره باشگاه استقلال است که این مسائل را در نظر نمی‌گیرد. یک زمان یعقوب کریمی در باشگاه رشد پیدا کرد، ولی به‌خاطر 50 میلیون تومان او را فروختند. کدام آدم عاقل این بازیکن را می‌فروشد؟

تقسیم قدرت

در استقلال قدرت را بین سرمربی و مدیرعامل تقسیم کرده‌اند، در حالی که این حق سرمربی است که بازیکنان مورد نظرش را انتخاب کند. مربی می‌گوید این سیستم بازی من است و به این بازیکنان احتیاج دارم، ولی نه این‌که یک سرمربی همه‌کاره باشگاه باشد. سرمربی هر چقدر بازیکن می‌خواهد مدیرعامل در حد توان باید مهیا کند و در این بین مدیرعامل هم یکی دو بازیکن خودش را به تیم تزریق می‌کند. این بازیکنان خارجی بی‌کیفیت را برای چه آوردند که از آنها استفاده نکردند؟ پولی که برای آنها دادند را به یکسری پیشکسوتان می‌دادند که خانه ندارند و زندگی بدی را سپری می‌کنند. به نظرم دوران این نوع مدیریت و سرمربیگری تمام شده است. شاید در سال اول یا دوم بتوان با این روش نتیجه گرفت، ولی حالا دیگر ثابت شده که روش تیمداری تغییر کرده است و باید به روز حرکت کرد.

فتح‌الله‌زاده برود

به نظرم با این شرایطی که به وجود آمده است فتح‌الله‌زاده باید از استقلال برود. البته قبل از آن باید حساب و کتاب کنند تا ببینند در این چند سال چه اتفاقاتی در باشگاه رخ داده است. او باید جوابگو باشد. شاید بگویند که رویانیان هم ولخرجی کرد، ولی خدا پدرش را بیامرزد که کارهای خوبی را انجام داد. اگر او هزینه کرد باز یک کاری هم انجام داد. او پیشکسوتان باشگاه را جمع کرد و باشگاه تجهیز شد. اما فتح‌الله‌زاده با ترحم کار کرده است. مثلا فرزند علی جباری فوت کرد، بعد به جباری پست داد که رئیس کمیته پیشکسوتان باشگاه باشد. ما به علی آقا گفتیم که احترام تو واجب است ولی باید انتخابات صورت گیرد. این تیم یک امانتی است که دست من و شما قرار می‌گیرد و باید در قبال آن مسئول باشیم.

دستمزدهای میلیاردی

قراردادهایی که باشگاه با بازیکنان منعقد کرده است واقعا جای سوال دارد. خدایی این بازیکنانی که میلیاردی پول گرفتند اگر بتوانند رقم را روی کاغذ بنویسند ما حرفی نداریم. مقصر بازیکن نیست، بلکه کسی است که این پول را تقبل می‌کند. همه می‌دانیم که قراردادها کامل نیست و چند قرارداد وجود دارد. خود بهروان در برنامه تلویزیونی گفت که به بازیکن می‌گویند قراردادت فلان قدر است، ولی همه این پول را به تو نمی‌دهیم و بازیکن برای این‌که بیرون نماند قرارداد را امضا می‌کند. سوال من این است که چرا سراغ این مدیرها نمی‌روند؟

افت فنی

استقلال در نیم‌فصل دوم کاملا افت کرد. این تیم بد بسته شده بود. از اول فصل همه گفتند که این تیم کامل نیست و بازیکنان آن مسن هستند، ولی کسی گوش نکرد. وسط فصل هم سراغ بازیکنانی رفتند که همان شکل بودند و اوضاع بدتر شد. اینها بدون هدف خرید کردند. چند سال پیش رئال مادرید همین طوری بود و چشم بسته بازیکن اسمی خرید می‌کرد، ولی حالا رئال را ببینید. استقلال در نیم‌فصل دوم نتایج خوبی کسب نکرد و هر چه از زمان مسابقات گذشت بازیکنانش افت کردند. وقتی از نظر بدنی افت کنی دیگر از نظر فنی هم کار پیش نمی‌رود. این تیم خوب نبود و عاقبت هم نتیجه نگرفت.

باشگاه ورشکسته

مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که این تیم را در شرایط کنونی چه کسی قبول می‌کند؟ این تیم ورشکسته است. استقلال چیزی را برای آینده باقی نگذاشته است. بازیکنانش باید عوض شوند و از طرفی مشکلات مالی وجود دارد. اینها می‌خواستند استقلال را قهرمان کنند و بعد بروند بگویند که ما تیم را قهرمان تحویل دادیم، ولی این اتفاق رخ نداد. حالا هم قهرمان نشدند، هم این‌که تیم را پنجم تحویل دادند و بدتر از همه بازیکن جوانی را تحویل ندادند که گروه بعدی بتواند روی آن حساب باز کند.

علی رضایی ‌/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
همیشه ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
۰
۰
جناب اقای روشن:
با سلام
من از هواداران شما هستم و سوالم این است كه بجای اقایان فتح ا... زاده و قلعه نوعی چه كسانی را پیشنهاد می كنید؟ صرف نفی كردن كافی نیست.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها