باشگاههای ژاپن،لبنان و ویتنام حریفان متین در دور اول

خیز متین برای دهمین قهرمانی ایران در والیبال آسیا

متین در شرایطی گام به این رقابت‌ها می‌گذارد که سال گذشته کاله مازندران در چهاردهمین دوره این رقابت‌ها در تهران، مقتدرانه بر سکوی قهرمانی نشست.
کد خبر: ۶۵۹۲۳۴
خیز متین برای دهمین قهرمانی ایران در والیبال آسیا

انزدهمین دوره رقابت‌های والیبال جام باشگاه‌های آسیا در شرایطی از نوزدهم فروردین امسال به میزبانی فیلیپین آغاز می‌شود که ایران با 9 عنوان قهرمانی پرافتخارترین کشور این عرصه محسوب شده و متین ورامین این فرصت را دارد که شمار قهرمانی‌های والیبال کشورمان را دو رقمی کند.

متین در شرایطی گام به این رقابت‌ها می‌گذارد که سال گذشته کاله مازندران در چهاردهمین دوره این رقابت‌ها در تهران، مقتدرانه بر سکوی قهرمانی نشست. عنوانی که با شکست دادن الریان قطر در سالن 12 هزاری نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران حاصل شد. با این حال گرچه متین ورامین از شانس میزبانی رقابت‌های آسیایی بی‌بهره است، اما «دانیله بانیولی» سرمربی ایتالیایی تیم این بخت را دارد که با تکیه برشماری از ستارگان کنونی والیبال ایران که می‌توانند در روزهای حساس عصای دست او باشند، قهرمان ‌آسیا شود؛ ستارگانی همچون محمد موسوی و سعید معروف که بی‌تردید هر تیم آسیایی رویای داشتن آنها را دارد. متین همان‌طور که در عرصه رقابت‌های لیگ برتر مقتدرانه ظاهر شد با توجه به جمیع شرایط این انتظار را برای علاقه‌مندان والیبال به وجود آورده است که نه تنها در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا صاحب عنوان قهرمانی شود که در جام باشگاه‌های جهان (شانزدهم اردیبهشت‌ماه ـ لهستان) نیز حضوری آبرومند به عنوان نماینده والیبال ایران داشته باشد.‌ تیمی که به نظر می‌رسد از هر نظر برای رقابت‌های بین‌المللی آماده است از یک جهت مسئولیت خطیری نیز برعهده دارد، سال 93 فوق‌العاده مهم و حیثیتی برای والبیال ایران است. والیبالی که با بزرگ سکاندار خود خولیو ولاسکو در دو سال گذشته مرزهای آسیایی را درنوردید و جهانی شد، امسال در غیاب ولاسکو چند رویداد معتبر و مهم را پیش روی دارد. تیم ملی ایران باید دومین حضور پیاپی خود در عرصه لیگ جهانی را در خرداد و تیرماه تجربه کند؛ جایی که با غول‌هایی مثل برزیل و ایتالیا سرشاخ شود، شهریورماه در رقابت‌های جام جهانی در لهستان آبروداری کند و اوایل مهرماه در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی به رویای دیرین خود یعنی طلای بازی‌های آسیایی بوسه زند. در این میان متین ورامین به عنوان نماینده والیبال ایران این بخت را دارد که با درخشش در روزهای آغازین سال 93 پیشقراول درخشش دوباره والیبال ایران در سطح آسیا و جهان باشد و دست‌کم اقتدار والیبال ایران در عرصه جام باشگاه‌های آسیا را تداوم بخشد.

تیمی که برای قهرمانی بسته شد

متین ورامین که فصل 1391 (2013 ـ 2012) در نخستین سال تاسیس خود با خرید امتیاز یک تیم لیگ برتری گام به سطح اول والیبال ایران گذاشت در همان سال نخست، لیگ برتر را با نایب قهرمانی و پذیرش شکست مقابل کاله مازندران در فینال پشت سر گذاشت. این تیم در حالی به فصل جدید این رقابت‌ها گام گذاشت که مسئولان تیم برای تقویت تیمشان سنگ تمام گذاشتند.

آنها علاوه بر جذب یک مربی ایتالیایی کارکشته به نام دانیله بانیولی از نقطه نظر بازیکن نیز برای این مربی سنگ تمام گذاشتند تا از همان آغاز فصل همه کارشناسان و ناظران از متین به عنوان مدعی جدی قهرمانی در کنار دیگر مدعیان نام ببرند.

متینی‌ها شهرام محمودی‌یار پشت خط‌زن و محمد موسوی ستاره ملی‌پوش و سرعتی‌زن را از کاله، سعید معروف یکی از بهترین پاسورهای آسیا را به همراه بهرام فرید بازیکن دریافت کننده قدرتی و احسن شیرکوند لیبروی باتجربه را از شهرداری ارومیه، رضا نایبی پاسور سی و شش ساله و کهنه کار بانک کشاورزی و علی نصر اصفهانی بازیکن دریافت‌کننده قدرتی را از آلومینیوم بندرعباس جذب کردند تا یکی از پرکارترین تیم‌های فصل نقل و انتقالات لقب بگیرند.

این تیم از بازیکنان فصل گذشته خود مصطفی شریفات، علی اصغر رزم‌فر و نیکلای نیکولوف را در پست سرعتی‌زن، شاهین مفیدی را در پست لیبرو، محسن عندلیب را در پست پشت خط‌زن، محمد امیرمحمد را در پست پاسور و مجتبی میرزاجانپور، عارف باقرزاده و فرهاد نظری افشار را در پست دریافت‌کننده قدرتی حفظ کرد تا با ترکیبی از ستارگان ملی پوش و بازیکنان جوان و با تجربه گام به عرصه لیگ برتر بگذارد. تیمی که پنج بازیکن آن به نام‌های شریفات، میرزاجانپور، محمودی، معروف و موسوی به تیم‌های ملی الف و ب دعوت شدند.

بهترین در آمار و ارقام فصل

متین در شرایطی قهرمان لیگ برتر والیبال شد که در مرحله یک چهارم نهایی در دو بازی پیاپی نوین کشاورز را شکست داد و در نیمه نهایی نیز به همین ترتیب از سد میزان مشهد گذشت، اما کاله آمل دیگر تیم فینالیست این رقابت‌ها در نیمه نهایی به زحمت از سد شهرداری ارومیه گذشت، ضمن این‌که تیم صدرنشین مرحله گروهی یعنی باریج اسانس کاشان در مرحله یک چهارم نهایی طی دو بازی پیاپی مغلوب شهرداری ارومیه شد تا همه آمارها به نفع متین ورامین رقم بخورد. متین هر چند در مرحله گروهی با 48 امتیاز تیمی پشت سر باریج اسانس 49 امتیازی قرار گرفت، اما این تیم در هر دو بازی رفت و برگشت مرحله گروهی بر باریج اسانس غلبه کرد. شاگردان بانیولی در مرحله گروهی با پنج شکست کمترین باخت را در میان 12 تیم شرکت‌کننده داشتند. آنها دو بار با نتایج مشابه 3 بر یک به پیکان باختند، شکست 3 بر 2 برابر کاله، باخت 3 بر 2 برابر میزان و شکست 3 بر یک برابر میزان مشهد دیگر باخت‌های متین در این فصل لیگ برتر والیبال بود. این تیم با 17 برد در مرحله گروهی بیشترین پیروزی را به دست آورد ضمن این‌که از نظر معدل ست با 2.7 امتیاز بهترین معدل را در میان همه تیم‌های لیگی و با 1.10 به همراه باریج اسانس بهترین معدل پوئن را داشت.

9 قهرمانی ایران و 7 طلای پیکان

رقابت‌های والیبال باشگاه‌های آسیا در شرایطی از سال ۱۹۸۹ با عنوان جام صلح آغاز شد و تا سال ۱۹۹۸ ادامه یافت که هیروشیمای ژاپن شش دوره میزبان این رقابت‌ها بود، اما از سال 1999 رقابت‌های کنونی جام باشگاه‌های آسیا جایگزین جام صلح شد و در این سال چین میزبان این رقابت‌ها بود، از آن زمان تاکنون نمایندگان کشورمان در 13 دوره رقابت‌ها روی سکو قرار گرفته‌اند تا از این نظر ایران پرافتخارترین تیم به شمار برود، اما در حالی که تهران طی سال‌های 2002، 2004 و 2013 میزبان این رقابت‌ها بود که در طول این سال‌ها تیم‌های پیکان، صنام، سایپا و کاله مازندران به عنوان نمایندگان ایران در این رقابت‌ها بودند و همگی صاحب عنوان در این پیکارها شدند، پیکان با کسب 10 عنوان از جمله 7 مقام قهرمانی، در سال‌های 2002، 2006، 2007، 2008، 2009، 2010 و 2011، دو نایب قهرمانی سال‌های 2000 و 2004 و یک مقام سومی در اولین دوره سال 1999 به عنوان پرافتخارترین تیم آسیا شناخته شده است.

تیم صنام با یک قهرمانی سال 2004 و یک نایب قهرمانی سال 2002، تیم سایپا با یک مقام نایب قهرمانی در سال 2005 و تیم کاله مازندران با یک مقام سومی سال 2012 و یک قهرمانی سال 2013 به کار خود در این مسابقات پایان دادند.

اما پس از ایران، نمایندگان کره جنوبی در رده دوم پرافتخارترین‌های آسیا قرار دارند. نمایندگان این کشور با دو مقام قهرمانی و یک نایب قهرمانی در رده دوم قرار دارند.

گروه‌بندی جام پانزدهم

بر اساس اعلام کمیته مسابقات کنفدراسیون والیبال آسیا، پانزدهمین دوره این پیکارها قرار است طی روزهای نوزدهم تا بیست و هفتم فروردین امسال در فیلیپین و با شرکت 18 تیم برگزار شود.

گروه‌بندی این رقابت‌ها به این شرح است:

گروه یک: نماینده فیلیپین، عراق، کویت، مغولستان

گروه دوم: نماینده ایران، ژاپن، لبنان و ویتنام

گروه سوم: نماینده قطر، قزاقستان، عمان، هنگ‌گنگ و ترکمنستان

گروه چهارم: نماینده تایوان، چین، امارات، هند و گینه‌نو

برنامه بازی‌های متین ورامین در مرحله گروهی

19 فروردین: متین استراحت دارد

20 فروردین: متین ورامین ـ نماینده ژاپن

21 فروردین:متین ورامین ـ نماینده ویتنام

23 فروردین: متین ورامین ـ نماینده لبنان

همچنین بر اساس اعلام کنفدراسیون والیبال آسیا، مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا از بیست و هشتم فروردین در تایلند و با حضور نمایندگان 11 کشور تایلند، ژاپن، ویتنام، ترکمنستان و ایران در گروه اول و چین، قزاقستان، سنگاپور، فیلیپین، هند و تایوان در گروه دوم برگزار می‌شود.

امید توفیقی‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها