رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفت‌وگو با جام‌جم:

کوهنوردی ویترینی برای عرضه ندارد

از دست رفتن فرصت به خاطر 50 هزاردلار

بازماندن کوهنورد ایرانی از ثبت یک رکورد جهانی

کد خبر: ۶۵۸۲۹۸
بازماندن کوهنورد ایرانی از ثبت یک رکورد جهانی

تنها هیمالیانورد ایرانی که توانسته به دوازده قله بالای هشت هزار متری در جهان صعود کند در صورت صعود به دو قله دیگر در چین و نپال موفق به ثبت رکورد جهانی صعود به هر چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان در کمترین زمان ممکن می‌شد اما تامین نشدن منابع مالی لازم وی را از انجام به موقع این دو صعود و در نهایت ثبت کورد جهانی مختص به خود بازداشت.

عظیم قیچی‌ساز، عضو تیم ملی کوهنوردی کشورمان و تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته تا کنون به دوازده قله بالای هشت هزار متری در سطح جهان صعود کند.

البته در سطح جهان و در مجموع چهار قله به ارتقاع بیش از هشت هزار متر وجود دارد و هستند کوهنوردانی که موفق به فتح همه آنها شده‌اند. در این میان اما مدت زمان فتح هر چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان موجب ثبت رکورد اختصاصی برای کوهنوردانی می‌شود که موفق به فتح آنها شده‌اند. آخرین رکورد برای فتح هر چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان در فاصله زمانی هفت سال به ثبت رسید اما عظیم قیچی‌ساز قصد داشت این رکورد را شکسته و به نام خود ثبت کند.

البته لزوم ثبت این رکورد جهانی توسط عظیم قیچی‌ساز، صعود به دو قله باقی مانده بالای هشت هزار متری طی روزها و هفته‌های آینده بود؛ کاری که وی به دلیل تامین نشدن هزینه‌های لازم از انجام آن بازماند و در واقع ثبت یک رکورد جهانی توسط یک کوهنورد ایرانی منتفی شد.

قیچی‌ساز که هر دوازده صعود خود به قله‌های بالای هشت هزار متری جهان را بدون استفاده از کپسول اکسیژن و طی پنج سال و نیم گذشته انجام داده است، قصد داشت بهار امسال به دو قله باقی مانده از چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان یعنی قله شیشا بانگما در چین و لوتسه در نپال صعود کند و اینگونه رکورد صعود به هر چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان طی 6 سال را به نام خود ثبت کند.

در همین راستا این هیمالیانورد ایرانی طی یک سال گذشته تمرینات سختی را پشت سر گذاشت تا بتواند در بهار 93 صعودهای مورد نظرش را انجام داده و موفق به ثبت رکورد مورد نظر به نام خود شود. برای این دو صعود 50 هزار دلار هزینه لازم بود که البته با وجود رایزنی‌های انجام شده تامین نشد و به همین دلیل برنامه عظیم قیچی‌ساز برای صعودهای مورد نظر و در نهایت ثبت رکورد جهانی منتفی شد.

فصل صعود به قله‎های شیشا بانگما در چین و لوتسه در نپال بهار است. بنابراین و با توجه به منتفی شدن صعود قیچی‌ساز به این دو قله در بهار امسال، وی حتی در صورت صعود در بهار سال آینده، او نمی‌تواند رکورد صعود به هر چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان در کمتر از هفت سال را به نام خود ثبت کند./مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها