برگزاری این اردوها یعنی بازگشت به عهد دقیانوس

مایلی کهن:کلاهی دوسر سرمان رفته!

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران پیش بینی می کند که شاگردان کروش در جام جهانی 2014 برزیل با مشکلات زیادی روبرو شوند.
کد خبر: ۶۴۹۷۲۰
مایلی کهن:کلاهی دوسر سرمان رفته!

سایت جام جم ورزشی - محمد مایلی‌کهن با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه جام جم اظهار داشت: من همواره از فوتبال لذت می‌برم و با آن زندگی می‌کنم چه مربی باشم و چه نباشم با این ورزش لذت می‌برم به نظرم فوتبال بالاتر از هنر است، در مقاطع مختلف فوتبال‌های داخل و خارج از کشور را دنبال می‌کنم و از آنها لذت می‌برم. مثلاً‌ بازی اوساسونا و اتلتیکو مادرید را دیدم و بسیار لذت بردم حق مسلم اوساسونا هم بود، دیدید که وقتی سوت پایان بازی زده شد همه چیز تمام شد و برای بازی آینده تلاش خواهند کرد اما در اینجا برخی آقایان می‌گویند فوتبال جنگ است، خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست، فوتبال و در مجموع ورزش را برای این گذاشته‌اند که جنگ‌هایی که وجود داشت تمام شود.

وی در مورد شرایط تیم ملی برای آمادگی در جام جهانی تصریح کرد:‌ چیزی که جالب است این است که کی‌روش که خود از فوتبال مدرن آمده به دنبال برگزاری اردوهای مقطعی است برای من این موضوع شبهه‌‌انگیز است. برگزاری چنین اردوهایی یعنی بازگشت به عهد دقیانوس، مگر می‌شود اردوها را بدون بازیکنان لژیونر برگزار کرد. چه هزینه‌ای برای این اردوها می‌شود بعد تیم اصلی را هم نداشته باشیم پس معنای این اردوها چیست؟

این کارشناس فوتبال، افزود: کی‌روش دندان‌های ما را شمرده، مگر قرار نبود او مربی پروازی نباشد؟ اما دقیقاً هم‌اکنون این اتفاق افتاده است. او وظیفه دارد که همه بازی‌های لیگ را ببیند اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد وقتی برای تماشای بازی‌های نمی‌‌گذارد مگر قرار نبود علاوه بر تیم ملی تیم‌های امید و جوانان را هم زیر نظر داشته باشد اما او بازی‌های لیگ را هم مشاهده نمی‌کند. در چند بازی هم که به ورزشگاه می‌رود به خاطر مشغله‌های بیرونش در بازی چرت می‌زند.

مایلی‌کهن در مورد دعوت بازیکنان جوانی چون پیام صادقیان به تیم ملی خاطرنشان کرد: هنوز دعوت شدن پیام صادقیان قطعی نشده البته این را هم باید بدانید که فوتبال ما فقط صادقیان را ندارد به گونه‌ای کلاهی دوسر سرمان رفته، نمی‌دانم بازیکن دو رگه چه معنایی دارد، در کشوری که این همه استعداد وجود دارد چرا از آنها استفاده نمی‌شود، بعد می‌گویند آلمان هم بازیکن دو رگه دارد شما ببینید مسعود اوزیل که دو رگه است پدر یا مادرش آلمانی بوده‌اند و خودش هم در آلمان به دنیا آمده است ما هم البته می‌توانیم به گونه‌ای بگوییم که بازیکنانمان متولد تهران هستند.

وی افزود: در کشورهای اروپایی رشد جمعیت منفی است یعنی هر یک نفر که می‌میرد تنها یک نفر به دنیا می‌آید اما در ایران با وجود مشکلاتی که به وجود آمده اما در این سال‌ها با مردن هر یک نفر سه نفر جای او را می‌گیرند این یعنی ما توانایی‌های زیادی داریم.

مایلی‌کهن در مورد اینکه شاید بازیکنان دو رگه هم حقی برای حضور در تیم ملی داشته باشند، تأکید کرد: فوتبال ما علاقه‌مندان زیادی دارد و از هنگامی که کسی به چیزی علاقه دارد استعداد هم به وجود می‌آید اگر واقعاً‌ فوتبال ما دست آدم‌های بزرگ باشد هم‌اکنون باید جزو 10-12 کشور برتر دنیا باشیم اما شرایط به گونه‌ای به وجود آمده که با رفتن به جام جهانی قانع می‌شویم و مثل اینکه شاخ غول را شکانده‌ایم بعد هم می‌خواهیم تنها در جام جهانی کم گل بخوریم اما من این موضوع را قبول ندارم. فوتبال ما فراتر از این دست در دوره 98 همانطور که اکثر رسانه‌های خارجی گفتند ایران اکثر جوایز را درو کرد. 10-15 لژیونر دادیم، فوتبال ما باید مثل آن زمان باشد اما ما می‌آییم بازیکنان داخلی را پودر می‌کنیم، شما خلعتبری و انصاری‌فرد را ببینید یکسری بازیکنان چون بختیار رحمانی و عبدالله کرمی دیده نمی‌شوند. پست اصلی کرمی مهاجم نوک است اما او در دفاع وسط بازی می‌کند، او می‌تواند کمک زیادی به تیم ملی کند اما دیده نمی‌شود.

مایلی‌کهن در مورد اینکه آیا جوان‌گرایی تیم ملی را مناسب می‌بیند، اظهار داشت: جوانی که یک دفعه بخواهد در جام جهانی به میدان برود نمی‌تواند این کار را کند در تیم‌های بزرگ بازیکنان جوان پیش از جام جهانی با تیم هماهنگ می‌شوند و بعد از آنها استفاده می‌شود. من معتقدم میانگین سنی تیم ما خیلی بالاست اگر بخواهیم با همین ترکیب به جام جهانی برویم با مشکل روبرو می‌شویم. من اگر سرمربی تیم ملی بودم کم‌کم از بازیکنان جوان استفاده می‌کردم مگر برخی استثنائات چون مهدی مهدوی‌کیا. من زمانی که سرمربی تیم ملی بودم بازی‌های لیگ امید را هم از نزدیک تماشا می‌کردم اما سرمربی تیم ملی بازی‌های لیگ را هم مشاهده نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم آزمون کار بسیار دشواری در جام جهانی دارد چرا که باید تازه در آن زمان با بازیکنان هماهنگ شود. سن چیزی نیست که ما با آن مبارزه کنیم بازیکن زمانی که سنش از 30 سال می‌گذرد دیگر نمی‌تواند عملکرد گذشته را داشته باشد هرچند که خوب هم تمرین کند اما یک دفعه شاید از ناحیه پشت کشاله دچار درد شود.

مایلی‌کهن در مورد اینکه هم‌اکنون زمان انتقاد نیست و به نظرش بهترین راهکار برای موفقیت تیم ملی در جام جهانی چیست، گفت: هر زمانی که حرف بزنی و انتقاد کنی می‌گویند این موقع زمانش نیست. در انتقاد نباید موضع خاصی داشته باشیم. من هم دنبال این نیستم که جای کی‌روش را بگیرم. انتقاد سازنده باید داشت، مهم‌ترین انتقاد هم هم‌اکنون این است که ما روزهای فیفا را از دست دادیم زیرا کی‌روش نمی‌خواست بازی دوستانه برگزار کند. مشکل منابع مالی نداریم مگر کره جنوبی و روسیه برای بازی با ما پیشنهاد ندادند؟ ما با تیم‌هایی بازی می‌کنیم که بتوانیم به آنها گل‌های زیادی بزنیم و گل نخوریم یا چنین تیم‌هایی به کشور ما می‌آیند و یا تیم‌ها با ستاره‌هایشان حاضر نمی‌شوند. باید تیم خوبی را انتخاب کنیم به نام‌ها احترام بگذاریم اما تأثیر در انتخاب‌مان نداشته باشند.

وی در مورد اینکه باید شاهد چه اتفاقاتی باشیم تا تیم ملی همچون سال‌های 98 باز هم دوران موفقیت خود را به دست آورد، یادآور شد: دیگر مطرح کردن این مسائل کهنه و نخ‌نما شده است، در فوتبال ما استعداد موج می‌زند اما مسئولانی که بعضاً‌ اشتباه هم آمده‌اند باید توجه بیشتری کنند. خود کفاشیان گفته که از بد حادثه وارد فوتبال شده است، خیلی صادقانه هم این حرف را زده است.

مایلی‌کهن در مورد اینکه کفاشیان هم‌اکنون دیگر فوتبالی‌ شده، گفت: طبیعی است که هم‌اکنون او نمی‌تواند حس فوتبالی داشته باشد مگر من می‌توانم حس دومیدانی‌کارها را پس از گذشت چند سال هم داشته باشم. محال است این کار، شرایط آنها را نمی‌دانم.

این کارشناس با اشاره به اینکه در فوتبال باید قانون برای همه یکسان باشد، تأکید کرد: اگر قرار است با کسی مقابله شود باید برای همه افراد یکسان باشد و تفاوتی نداشته باشد، کسانی که کارت به کارت می‌کنند عکاسشان دو سال محروم می‌شود اما خودشان را محروم نمی‌کنید. تیم البدر بندر کنگ تبانی می‌کند و باید به لیگ پایین‌تر سقوط کند اما کفاشیان می‌گوید چون در جنوب کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند این تیم سقوط نکند.

وی در مورد اینکه با تمدید قرارداد کی‌روش موافق است یا خیر،‌ یادآور شد: کی‌روش توانست تیم را راهی جام جهانی کند اما از زمانی که او در فوتبال ما حاضر شده به هیچ عنوان بازی زیبایی شاهد نبوده‌ایم.

به گزارش فارس، مایلی‌کهن در مورد اینکه آیا گروه ما آسان است یا خیر،‌گفت: در جام جهانی هم تیم‌های آسان هستند و هم سخت اما فکر می‌کنم گروه ما بد نباشد. در مورد شانس صعودمان هم باید بگویم به نوع انتخاب و دیدگاه ما بستگی دارد. شما ببینید در سال 98 ما می‌توانستیم از گروه‌مان صعود کنیم اما پس از اینکه آمریکا را شکست دادیم فکر کردیم قهرمان جام جهانی می‌شویم. آلمان در آن سال پیرترین تیم خود را راهی مسابقات کرده بود اما ما پس از شکست آمریکا بازی‌ها را رها کردیم، باید این شرایط را در نظر گرفت و بعد در مورد مسائل و نتیجه‌گیری تیم ملی صحبت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها