چند دلیل برای رقم‌خوردن چهارمین تساوی پی در پی سرخابی‌ها

دربی78 با پیش‌فرض مساوی

در حالی که همه امیدوارند دربی 78 استقلال و پرسپولیس برنده داشته باشد ٰ پیش فرض ها حکایت از مساوی این دیدار را دارد .
کد خبر: ۶۳۶۲۶۲
دربی78 با پیش‌فرض مساوی

در روزهایی که اقبال عمومی برای تماشای مسابقات لیگ برتر به شکل نگران کننده‌ای کاهش یافته و فوتبال باشگاهی ایران روزهای سوت و کوری را سپری می‌کند، چشم عموم اهالی فوتبال به رویارویی سرخابی‌ها دوخته‌شده و شهرآورد بزرگ پایتخت شاید آخرین شانس برای آشتی دادن تماشاگران با فوتبال در لیگ سیزدهم باشد.

قریب به اتفاق کارشناسان بر این باورند اگر دو تیم بزرگ پایتخت در شهرآورد 78 کیفیت قابل قبولی را بروز بدهند می‌توان به پر شدن سکوها و بازگشت تب‌و‌تاب به استادیوم‌ها امیدوار بود، اما اگر قرار است دو تیم مثل سه شهرآورد قبلی، برای نباختن به میدان بروند و دست آخر چهارمین تساوی متوالی بدون گل را رقم بزنند شاهد کسادی بیش از پیش بازار فوتبال کشورمان خواهیم بود. با این حال امید چندانی به پوست‌انداختن دو تیم در شهرآورد 78 نمی‌رود و نشانه‌های پررنگی برای ثبت پنجمین تساوی دوتیم به چشم می‌خورد. نشانه‌ها و دلایلی که به نگرانی‌ها درباره کیفیت شهرآورد روز جمعه دامن می‌زند.

آمارهای نگران‌کننده

اولین دلیلی که می‌توان برای احتمال رقم‌خوردن نتیجه مساوی در شهرآورد 78 برشمرد، استحکام خط دفاعی دو تیم است. بر اساس آمار، پرسپولیس تا پایان هفته بیست‌و‌دوم لیگ برتر فقط 10 گل دریافت کرده که چنین آماری در لیگ برتر ایران یک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود. از سوی دیگر استقلال هم 15 گل در 22 بازی دریافت کرده و پس از پرسپولیس و سپاهان، سومین خط دفاعی برتر لیگ سیزدهم را در اختیار دارد. آمار جالب توجه دیگر درباره خط دفاعی دو تیم این‌که استقلال در ده هفته اخیر سه گل دریافت کرده و پرسپولیس چهار بار دروازه‌اش باز شده است؛ آنچه احتمال رد و بدل‌شدن گل در شهرآورد 78 را کاهش می‌دهد.

دو تیم اما در خط حمله زهردار نشان نداده‌اند و روزگاری که یکی از مهاجمان دو تیم عنوان آقای گلی را تصاحب می‌کرد، سپری شده است. از مهاجمان گرانقیمت و پرمدعای دو تیم فقط نام محمدرضا خلعتبری بین مهاجمان برتر لیگ سیزدهم به چشم می‌خورد و این بازیکن با شش گل‌زده، بهترین گلزن سرخ‌ها در این فصل محسوب می‌شود. مهدی سید صالحی، دیگر مهاجم پرسپولیس پنج گل در این فصل به ثمر رسانده است. اوضاع مهاجمان استقلال اما وخیم‌تر است و محمد قاضی که فقط پنج گل به ثمر رسانده، بهترین گلزنان این تیم به شمار می‌روند. جالب این‌که مهدی نظری که در غیاب فرهاد مجیدی و با توجه به افت فاحش آرش برهانی به یکی از مهاجمان اصلی استقلال تبدیل شده در 22 بازی فقط یک گل به ثمر رسانده است. همین آمار نشان می‌دهد جای خالی فرهاد مجیدی و هادی نوروزی که هر کدام چهار بار در شهرآورد گل زده‌اند بشدت احساس خواهد شد.پرسپولیس تا پایان هفته بیست و دوم 25 گل به ثمر رسانده و استقلال 26 بار دروازه حریفانش را باز کرده است. این در حالی است که نفت تهران، تراکتورسازی و فولاد که دیگر تیم‌های مدعی محسوب می‌شوند آمار بهتری از خود به جا گذاشته‌اند و جالب این‌که تیم رده هفتمی ملوان هم با 26 گل‌زده نسبت به این دو تیم عملکرد تقریبا مشابهی داشته است. استقلال در 10 بازی اخیر 11 گل و پرسپولیس درهمین تعداد بازی 15 گل به ثمر رسانده که 6 گل این تیم در بازی پرماجرا مقابل مس کرمان به ثمر رسیده است. این آمار هم تمایل دو تیم برای نباختن و رسیدن به یک برد خفیف و حداقلی را نشان می‌دهد. چه آن که آبی‌ها 13 هفته بدون باخت را پشت سر گذاشته‌اند و پرسپولیس هم پس از عبور از 6 بازی بدون باخت، بازی قبل با گل مشکوک آرش افشین در برابر فولاد تسلیم شد. مرور آمارهای دو تیم، یک نکته نگران‌کننده دیگر را هم نشان می‌دهد؛ این‌که استقلال و پرسپولیس تاکنون هفت بازی را با برد خفیف یک بر صفر پشت سر گذاشته‌اند، با این تفاوت که سرخ‌ها در شش بازی میزبان بوده‌اند.

تز قلعه‌نویی و آنتی‌تز پرسپولیس

نکته دیگری که احتمال رقم خوردن تساوی در شهرآورد روز جمعه را افزایش می‌دهد به شیوه بازی دو تیم مربوط می‌شود. استقلال در اغلب بازی‌های این فصل با تاکتیک سانتر از جناحین و ضربات سر به گل رسیده و 8 گل از 9 گلی که در نیم فصل دوم و دو بازی جام حذفی زده با همین سبک و سیاق بوده است. استقلال فقط یک بار، آن هم در بازی مقابل راه آهن روی زمین به گل رسید و جالب این‌که این گل هم محصول ارسال هاشم بیک‌زاده از جناح راست بود، نه یک کار ترکیبی. ارسال از جناحین در حالی به روش غالب استقلال و تاکتیک ویژه قلعه‌نویی برای رسیدن به گل تبدیل شده که پرسپولیس از مدافعان میانی قد بلندی که از قدرت سرزنی بالایی برخوردارند، بهره می‌برد و با حضور محسن بنگر و سیدجلال حسینی در قلب خط دفاعی بعید به نظر می‌رسد تلاش مهاجمان استقلال برای گلزنی در شهرآورد به سرانجام روشنی برسد. جالب این‌که پرسپولیس در این فصل ده بار دروازه‌اش باز شده اما هیچ کدام از این گل‌ها با ارسال از جناحین و ضربات سر به ثمر نرسیده است.

نه سیخ می‌سوزد، نه کباب

موقعیت حساس استقلال و پرسپولیس در جدول رده‌بندی به گونه‌ای است که یک باخت می‌تواند به سقوط چند پله‌ای آنها منجر شود، اما تساوی در شهرآورد هر دو تیم را در کورس قهرمانی نگه خواهد شد و البته فریاد تماشاگران را به آسمان بلند نخواهد کرد. تا پایان هفته بیست و دوم استقلال با 44 امتیاز در صدر جدول ایستاده و پرسپولیس هم پس از باخت به فولاد 40 امتیازی شد و در رده سوم جدول لیگ برتر قرار گرفت. بنا بر این استقلال در صورت تساوی در شهرآورد چیز زیادی را از دست نخواهد داد و این علی دایی است که باید جسارت به خرج بدهد و با یک ترکیب هجومی به استقبال شهرآورد برود. طبیعی است که پرسپولیس بعد از یک تساوی و یک باخت به دنبال برد در شهرآورد باشد، اما کسی از آخرین باری که پرسپولیس انتحاری بازی کرد تصویری در ذهن ندارد، بویژه این‌که دایی خوب می‌داند اگر بی گدار به آب بزند و شهرآورد 78 را هم ببازد از انتقادهای تند هواداران این تیم در امان نخواهد ماند.

صدر جدول لیگ برتر این روزها در سیطره دو تیم بزرگ پایتخت است، اما این اتفاق تماشاگران دو تیم را راضی نکرده و هواداران دو آتشه سرخابی همچنان اقبال چندانی به بازی‌های خانگی دو تیم نشان نمی‌دهند. دلیل نارضایتی تماشاگران چندان هم موضوع پیچیده‌ای نیست و انگشت اتهام به سوی امیر قلعه‌نویی و علی دایی که در این فصل تیمشان را صرفا برای نباختن و کسب بردهای حداقلی به میدان فرستاده‌اند، نشانه رفته است. تردیدی وجود ندارد دو مربی با همین ذهنیت به استقبال شهرآورد می‌روند؛ چه آن که دو دو تا چهار تای دایی و قلعه‌نویی بود که باعث شد بازی رفت دو تیم هم سرانجامی بهتر از تساوی بدون گل نداشته باشد و از سوی منتقدان کیفیت شهرآورد به عنوان متهمان اصلی معرفی شدند. بدون تردید نباختن در شهرآورد و تصاحب جام قهرمانی برای امیر قلعه‌نویی بهترین اتفاق ممکن خواهد بود و او فصل قبل با تکیه برهمین فصل هم رکورد شکست‌ناپذیری‌اش در شهرآورد را حفظ کرد، هم این‌که یک جام به کلکسیون افتخاراتش افزود. قلعه‌نویی نقش بدمن را در سه شهرآورد قبلی ایفا کرده، خوب می‌داند تصاحب جام قهرمانی در صورت باخت در شهرآورد به دل هوادار جماعت نمی‌چسبد و مطمئنا برای به تساوی کشاندن شهرآورد جمعه نقشه کشیده است. با این حال صرفا نمی‌توان به آمار و ارقام و حدس و گمان اکتفا کرد و به ضرس قاطع نمی‌توان گفت تساوی سرنوشت محتوم شهرآورد 78 خواهد بود.

حمیدرضا رسولی / گروه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها