رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفت‌وگو با جام‌جم:

کوهنوردی ویترینی برای عرضه ندارد

کاشفی رئیس سابق کوهنوردی تهران :

دخالتی از وزارت ورزش در انتخابات نمی بینم

سیاستی که وزارت ورزش در پیش گرفته نشان می دهد که نمی خواهد در انتخابات دخالتی داشته باشد.
کد خبر: ۶۲۳۶۰۹
دخالتی از وزارت ورزش در انتخابات نمی بینم

رئیس سابق هیات کوهنوردی استان تهران و نامزد انتخاباتی فدراسیون گفت: سیاستی که وزارت ورزش در پیش گرفته نشان می دهد که نمی خواهد در انتخابات دخالتی داشته باشد.

19 آذر انتخابات ریاست فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برگزار می شود، تا وضعیت این ورزش در بخش مدیریتی پس از 2 سال که به شکل سرپرستی اداره می شد، مشخص شود.

کاوه کاشفی که در شش سال گذشته ریاست هیات کوهنوردی استان تهران را به عهده داشت است، برای حضور در این انتخابات جای خود را به رمضانی داد که روز گذشته در مجمع انتخاباتی هیات برنده نهایی شد.

وی در گفت و گو با جام جم در خصوص ادامه ندادن فعالیت خود از ریاست هیات استان تهران این چنین گفت که، شش سال در هیات تهران بودم، اگر می خواستم چهار سال دیگر هم بمانم، دچار روزمرگی می شدم و باید با همکارانم کارهای سال های قبل را تکرار می کردیم. در این مدت برنامه هایی داشتیم که به طور نسبی عملی شد. الان هم بهتر بود کار به کسی دیگر واگذار شود که انگیزه بالایی دارد.

به نظر شما همه مدیران فدراسیون و وزارت ورزش ترجیح می دهد که تیم قبلی مجددا هدایت فدراسیون را بر عهده بگیرد؟

سیاستی که وزارت ورزش در پیش گرفته نشان می دهد که نمی خواهد در انتخابات دخالتی داشته باشد. این خیلی خوب است چون برای همه کاندیداها شرایط رقابت برابر ایجاد می کند. نامزدها باید برنامه هایشان را ارائه کنند و انتخاب روی برنامه و سوابقشان انجام می شود. به نظر من همه چیز روز مجمع مشخص می شود.

شما در هیات تهران فعال بودید و شاید برای استان های دیگر خیلی شناخته شده نباشید، با آنها در ارتباط بودید که حالا بخواهید نظر مثبت آنها را در روز انتخابات جلب کنید؟

ما کارهای مشترکی با بعضی از استان ها انجام دادیم. استان تهران برنامه هایی داشت که هیات های دیگر هم  تایید کردند و نظیر همان برنامه ها را اجرا کنند. ما با آنها ارتباط داشته و برنامه هایمان را ارائه کرده ایم.

تیمتان را هم انتخاب کرده اید؟

در کادر خود فدراسیون افراد فعال، خبره و کارشناس کم نیست. هر کس می خواهد در کارش موفق باشد باید از همه ظرفیت ها استفاده کند. جالب است بگویم که من زمانی که برای ریاست فدراسیون ثبت نام کردم، اسامی کسانی را از مسئولین فعلی فدراسیون در تیم مدیریتی ام اعلام کردم که دو نفر از آنها خودشان برای انتخابات آتی ثبت نام کرده اند! نظرم این است که باید از همه فکرها و نیروها استفاده کرد.

در این چند سال در جامعه کوهنوردی اختلاف نظرها زیاد بود تا حدی که چند دستگی به وجود آمده. برنامه ای برای حل این مشکل دارید؟

ما برای اینکه بتوانیم در کوهنوردی جمع موفقی داشته باشیم، قبل از هرکاری باید بین همه ارتباط نزدیک برقرار کنیم. دوستی در جامعه کوهنوردی در اولویت است. بعد از این کار باید به سراغ برنامه ها و پروژه هایمان برویم. ما این دوستی را با نشانه هایی در رفتارمان باید به همه نشان بدهیم. نمونه از رفتارها این است که در انتخاب کادرفدراسیون به همه بدنه جامعه کوهنوردی توجه کنیم.

این توجه شامل هیاتها، باشگاه ها و گروه ها هم می شود؟

برنامه نخست من تمرکززدایی و انتقال بسیاری از وظایف و اختیارات به استانهاست. یکی از اتفاقاتی که باید بیفتد این است که هیات ها باید در مدیریت فدراسیون دخیل باشند. فقط حضور مهم نیست باید در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند. من چند پیشنهاد برای این کار مطرح کرده ام. 1- یک نفر به عنوان نماینده استان ها در هیات رییسه فدراسیون حضور داشته باشد و این حضور دوره ای باشد. 2- به دلیل وسعت و جمعیتی که ایران دارد، همه فعالیت ها نباید در فدارسیون متمرکز باشد. بهتر است استان ها در قالب کوهنوردی به چند منطقه تقسیم شود. این مناطق هم از نظر فرهنگی و اقلیمی باید به هم نزدیک باشند. در این مناطق می شود بخش مهمی از کارها را انجام داد و فدراسیون بیشتر نقش سیاست گذاری داشته باشد. 3- می توانیم بسیاری از اختیارات فدارسیون را هم به هیات ها بدهیم. صدور احکام آموزشی، صعودهای داخلی و... وقت زیادی از فدراسیون می گیرد. ما می توانیم با دادن مسئولیت به هیات ها هم ارزش حقوقی آنها را بالا ببریم و هم اینکه این فرصت را به فدراسیون بدهیم که به کارهای مهمتری برسد.

وضعیت باشگاه ها و گروه ها را مشخص نکردید؟

با همین روال هیات ها هم می توانند بخشی از اختیارات و مسئولیت هایشان را به باشگاه ها و گروه ها واگذار کننند. کار کوهنوردی و صعودها عملا توسط باشگاه ها و گروه ها انجام می شود.

موضوعی که در این چند ساله همیشه مطرح بوده، شفاف نبودن گزارش مالی صعودهایی بوده که زیر نظر فدراسیون انجام شده. شما در آخرین روزی که درهیات تهران بودید، گزارش مالی شفافی ارائه کردید. اگر به ریاست فدراسیون رسیدید، حاضرید این شفاف سازی را ادامه بدهید یا اینکه این سیاست فقط در اشل کوچک تر جواب می دهد؟

هرمجموعه ای که می خواهد موفق باشد باید در همه زمینه ها شفاف سازی کند؛ چه از نظر مالی و چه از نظر فنی. قطعا فدراسیون کوهنوردی باید بتواند شفافیت سازی را بالا ببرد. برای این موضوع باید سیستم مدیریت کیفیت را بالا ببرد و برای همه بخش ها استاندارد ایزو 9001 گرفت. گزارش مالی فدراسیون را هم باید حسابرسان مستقل رسیدگی کرده و در اختیار وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قرار داد.

زنان به جای اینکه بیشتر جذب کوهنوردی شوند، کم کم از این رشته می روند. الان تعداد نفراتی که در این رشته کار می کنند، انگشت شمار است. برنامه ای برای جذب آنها دارید؟

در وهله نخست باید با وزارت ورزش و جوانان تعامل داشت تا بتوانیم برخی محدودیت های جنسیتی غیر ضروری را با تاکید بر فعالیتهای مشترک که با حفظ شعائر دینی و فرهنگی قابل انجام است، برداریم. در این زمینه ما تجربه موفق صعود تیم مشترک بانوان و آقایان به قله اورست در سال 1383 را داریم که می تواند الگوی خوبی باشد. کارهایی در تهران شده که شاید کامل نباشد. این  کارها و برنامه ها را می شود در فدراسیون هم اجرا کرد. ما باید برای جذب زنان به فعالیت های مستقل آنها بها بدهیم و با طرح در رسانه های جمعی برایشان حامی مالی جذب کنیم. ما چهره های شاخصی در صعودهای داخلی و خارجی داشته ایم. هیچ دلیلی وجود ندارد که حضور زنان در بخش مدیریت فدراسیون به انتخاب نایب رییس زن بسنده شود. ما در بیشتر کارگروه ها می توانیم از زنان استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها