رقابت های جهانی کشتی آزاد - بوداپست مجارستان

رضا یزدانی در فینال

کد خبر: ۵۹۷۵۴۹
گام های لرزان کشتی برای درخشش جهانی

رقابت‌های جهانی کشتی در حالی از بیست و پنجم تا سی‌ویکم شهریور در بوداپست مجارستان برگزار می‌شود که تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان با وجود همه تفاوت‌هایی که در ترکیب آنها نسبت به المپیک لندن وجود دارد، در یک چیز مشترک هستند؛ آنها ماه‌های زیادی را در اوج نبود امکانات و بی‌پولی پشت سرگذاشته‌اند و حالا در مجارستان فارغ از تمام سختی‌هایی که در خانه کشتی، محل برپایی تمرینات خود تحمل کرده‌اند، برای کسب افتخار روی تشک می‌روند، چرا که اصولا ورزش‌دوستان ایران از کشتی چیزی جز افتخار نمی‌خواهند. در این میان، کادرفنی این دو تیم با وجود همه گلایه‌هایی که بارها بر زبان آورده‌اند، با توجه به شارژ روحی که در روزهای منتهی به اعزام از سوی رضا صالحی‌امیری، سرپرست وزارت ورزش و جوانان انجام شد، امیدوارند شاگردانشان با درخشش در این آوردگاه بار دیگر بر توانمندی خود صحه بگذارند. برای بررسی شرایط ملی‌پوشان کشتی سری به خانه کشتی مجموعه ورزشی آزادی تهران زدیم و دقایقی با کادرفنی و کشتی‌گیران همکلام شدیم.

رسول خادم، مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد که جملگی کشتی‌گیران از نقش او در برقراری اردوهای تیم ملی در ماه‌های بی‌پولی یاد می‌کنند، درباره آخرین شرایط شاگردانش به جام‌جم گفت: خوشبختانه ملی‌پوشان کشتی به لحاظ جسمی شرایط خوبی دارند و تنها نگرانی من بابت آسیب‌دیدگی جزئی احسان لشگری و رضا یزدانی‌ است و امیدوارم این‌ آسیب‌دیدگی کار دست این دو کشتی‌گیر شایسته ما ندهد و آنها با قدرت در بوداپست حاضر شوند.

دیگر نگرانی خادم، فراهم‌نبودن شرایط برای حضور کشتی‌گیران در میدان‌های تدارکاتی است. او در این زمینه گفت:‌ همه آنهایی که دستی بر آتش ورزش و بویژه کشتی دارند، بخوبی می‌دانند میدان‌های تدارکاتی چه نقشی در آماده‌سازی ورزشکاران دارد، نکته‌ای که تیم‌های ما متاسفانه از آن بی‌بهره ماندند. شاید برخی این واقعیت را باور نداشته باشند، اما واقعا طی سه دهه اخیر هیچ‌گاه کشتی تا این حد گرفتار مسائل و مشکلات مالی نبوده است.

وی با تجلیل از همکارانش در کادرفنی و کشتی‌گیران گفت: واقعا بابت همه زحماتی که در ماه‌های گذشته این عزیزان تحمل کرده‌اند و در روزهای تنگدستی واقعی کشتی هیچ‌گاه کم‌کاری نکردند، تشکر می‌کنم. به هر حال فارغ از همه این مسائل امیدوارم آزادکاران با غیرت ایرانی همه کمبودها را فراموش کرده و در بوداپست انتظارات مردم را برآورده کنند و تیم متحول‌شده و جوان کشتی فرنگی هم با غیرت خود نتایج درخور تحسینی کسب کند.

خوش‌شانسی پیشکش، بد نیاوریم

درباره شرایط آزادکاران سراغ غلامرضا محمدی یکی از مربیان تیم و سرمربی سابق تیم ملی رفتیم. او هم با تاکید بر این‌که تمرینات کشتی‌گیران بسیار خوب پیگیری شده است، گفت: با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که وجود داشت، کشتی‌گیران بسیار خوب و امیدوارکننده تمرینات خود را‌ دنبال کردند و اطمینان دارم این تیم توانایی درخشش در بوداپست را دارد.

وی با اشاره به توانمندی احسان لشگری و رضا یزدانی، آزادکاران وزن 84 و 96 کیلو گفت: خوشبختانه این دو کشتی‌گیر پرقدرت ما مشکلی برای حضور در رقابت‌های جهانی ندارند و امیدواریم در جریان مسابقه‌ها هم به بهترین شکل ممکن روی تشک حاضر شوند.

محمدی خاطرنشان کرد: بی‌تردید کار بسیار سختی را در بوداپست پیش‌رو داریم و نمی‌توان نتیجه‌ای را پیش‌بینی کرد، اما همان‌طور که گفتم به درخشش کشتی‌گیران‌مان امیدواریم. همه می‌دانند در کسب هر نتیجه‌ای چه خوب و چه بد، شرایط روز مسابقه بسیار تاثیرگذار است، من با توجه به آمادگی خوبی که کشتی‌گیران‌مان دارند، نمی‌گویم در جریان مسابقه‌ها خوش‌شانس باشیم اما امیدوارم با بدبیاری و حوادث غیرقابل پیش‌بینی هم مواجه نشویم تا کشتی‌های قابل قبولی به نمایش گذاشته و نتایج درخور توجهی کسب کنیم.

شرایط روحی تیم چگونه است؛ نبود ‌امکانات تمرکز کشتی‌گیران را به هم نریخته بود؟ محمدی در پاسخ به این پرسش ما گفت: بی‌تردید نمی‌توان گفت شرایط و نبود ‌امکانات وحشتناکی که بر اردو حکمفرما بود روی کشتی‌گیران تاثیر نگذاشته ‌است، با وجود این ما همه تلاش خود را به کار گرفتیم که این کمبودها و مسائل حاشیه‌ای کمترین تاثیر را روی کشتی‌گیران داشته باشد. محمدی گفت: صرف نظر از روزهای منتهی به اعزام که سرپرست وزارت ورزش در اردوی تیم ملی حضور یافت و وعده برطرف‌کردن مشکلات را داد، متاسفانه چند ماه و به عبارتی پس از بازی‌های المپیک یعنی حدود یک سال هیچ‌کس صدای اعتراض و نبود امکانات ما را نشنید. به هر حال، هرچه بود گذشت و حالا در آستانه رقابت‌های جهانی این حرف‌ها دردی از دردهای گذشته را درمان نمی‌کند فقط امیدواریم پس از رقابت‌های جهانی این شرایط به پایان رسیده و دیگر ما شاهد چنین بی‌مهری‌هایی در حق ورزش اول کشورمان نباشیم.

بدون المپیکی‌ها و محمد بنا

اما کشتی فرنگی ایران که گل سرسبد ورزش کشورمان در بازی‌های المپیک بود در آوردگاه جهانی مجارستان شرایط کاملا متفاوتی دارد؛ چرا که نه خبری از آن سه ستاره طلایی لندن (سوریان، رضایی و نوروزی) در ترکیب تیم اعزامی است و نه باباجان‌زاده، اخلاقی و عبدولی دیگر کشتی‌گیران حاضر در المپیک در ترکیب تیم اعزامی به مجارستان قرار دارند. کشتی‌گیرانی که برخی به‌دلیل کم‌توجهی‌ها قید حضور در رقابت‌های جهانی را زدند و برخی دیگر خیلی دیر تصمیم گرفتند در این رقابت‌ها روی تشک بروند و در نهایت نتوانستند به آمادگی لازم برسند. همه اینها در شرایطی است که پس از حضور تیم ملی کشتی فرنگی در جام جهانی تهران و همچنین رقابت‌های قهرمانی آسیا، فرنگی‌کاران ایران اینک در معتبرترین تورنمنت پس از المپیک یعنی رقابت‌های جهانی باید بدون محمدبنا، سرمربی موفق یک دهه خود به مصاف حریفان بروند و این یعنی آزمونی سخت و دشوار برای تیم کنونی و بویژه کادرفنی آن. به همین دلیل است که عبدالله چمن‌گلی، مربی ارشد تیم درباره شرایط شاگردانش به جام‌جم گفت: کشتی‌گیران خوب و توانمندی را در اختیار داریم و امیدواریم بتوانند نتایج درخور توجهی کسب کنند. با وجود این نباید از تیم کنونی انتظار داشت مانند تیم المپیک لندن درخششی آنچنانی داشته باشند.

وی در این باره افزود:امسال گام ارزشمندی برای قانونمندشدن کشتی برداشتیم، به این ترتیب که رقابت‌های انتخابی را پس از سال‌ها بازتعریف کرده و این رقابت‌ها را ملاک اصلی راهیابی کشتی‌گیران به تیم ملی قرار دادیم. در چنین شرایطی و در حالی که کشتی‌گیران المپیکی در رقابت‌های انتخابی شرکت نکردند عملا شانس حضور در تیم ملی را از دست دادند. ملی‌پوشان المپیکی زمانی به خود آمدند و در اردوی تیم ملی حاضر شدند که فرصتی برای برگزاری انتخابی مجدد نداشتیم. بنابراین با وجود این‌که خود من بسیار علاقه‌مند به حضور ملی‌پوشان المپیکی در تیم ملی بودم، نشد آنها را در اختیار داشته باشیم. امیدواریم کشتی‌گیران کنونی با آمادگی روحی و روانی و جسمانی خوبی که دارند جانشین مناسبی برای ملی‌پوشان المپیکی باشند.

چمن‌گلی گفت: به هر حال همه خواست کادرفنی تیم ملی بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشتی‌فرنگی ایران با تکیه بر قانونمندی بود و امیدواریم سال‌آینده ضمن حفظ این دو فاکتور، بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای حضور در رقابت‌های جهانی و همچنین بازی‌های آسیایی بهره ببریم.

امید به سنگین‌وزن‌ها

مربی ارشد تیم ملی کشتی‌فرنگی در ادامه نگاه مختصری به ترکیب تیم اعزامی انداخت و گفت: در 55 کیلو هرچند سوریان را در اختیار نداریم و فاصله او با کشتی‌گیران پشت سرش بسیار زیاد است، اما نفر جایگزین یعنی محمد فقیری زحمت زیادی کشیده است و توانایی کسب نتیجه خوب را هم دارد درست مثل 60 کیلو که محمد نوربخش با وجود فاصله زیادی که با امید نوروزی (یار المپیکی) ما دارد اما در چند ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. افشین بیابانگرد هم کشتی‌گیر باتجربه و میدان‌ دیده‌ای محسوب می‌شود که امیدوارم جانشین مناسبی برای سعید عبدولی باشد.

چمن‌گلی با اشاره به شرایط کشتی‌گیر وزن 74 کیلو گفت: هادی علیزاده در بازی‌های دانشجویان جهان کشتی‌های خوبی گرفت که اگر همان عملکرد را در مسابقه‌های جهانی به نمایش بگذارد مطمئنا از امیدهای ما برای کسب مدال در بوداپست است. وزن 84 کیلو از جمله وزن‌هایی است که کادرفنی بسیار به آن دل بسته است جایی که طالب نعمت‌پور همچنان بابت دورماندن از المپیک لندن از کادرفنی سابق تیم ملی دلخور است. چمن‌گلی درباره این کشتی‌گیر گفت: نعمت‌پور از کشتی‌گیران باتجربه تیم محسوب می‌شود و تمرین‌های سنگینی را پشت سر گذاشته است و می‌تواند مدال کسب کند.

مربی ارشد تیم ملی خاطرنشان کرد: در 96 کیلوگرم مهدی علیاری برای اولین بار در مسابقه‌های جهانی شرکت می‌کند که با توجه به عملکرد خوبی که در رقابت‌های جهانی دانشجویان داشت، امیدوارم ضمن قرعه خوب بتواند کشتی‌های خوبی بگیرد. در 120 کیلوگرم نیز امیر علی‌اکبری با وجود این‌که مدت زیادی از میادین دور بوده، اما چهار پنج ماه تمرین‌های خوبی داشته و از انگیزه‌ بسیار بالایی برخوردار است، او در رقابت‌های دانشجویان نشان داد از چه توانایی برخوردار است و مطمئنا یکی از امیدهای ما محسوب می‌شود.

مربی ارشد تیم ملی کشتی‌فرنگی هم اشاره‌ای گذرا به شرایط و کمبودهای اردوی تیم ملی داشت و با این جمله صحبت‌هایش را به پایان برد: سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و به دلیل ادای دین به کشتی از نام و اعتبار خودمان گذشتیم، امیدوارم با توجه به تمام تلاش و زحمتی که ما و کشتی‌گیران کشیده‌ایم، بتوانیم در بوداپست نتایج خوبی گرفته و شرمنده مردم نشویم.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها