سعید فائقی، چهره‌ ای که حدود 12 سال پیش و در زمان مدیریت مصطفی هاشمی طبا، رییس وقت سازمان تربیت بدنی، نفر دوم مدیریت ورزش کشور بود، اکنون در شرایطی که گذر زمان چهره او را پیرتر کرده است همچنان با دقت مسائل ورزش را دنبال می‌کند. می‌گوید ورزش پدیده‌ ای است که انسان را عاشق خود می‌کند که نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. او معتقد است برای پیشبرد بهتر ورزش باید از همه تجارب مدیران گذشته و بزرگان ورزش بهره برد و نمی‌توان با آزمایش و خطا ورزش را هدایت کرد، ضمن آنکه نباید فریب نتایج جرقه‌ ای را خورد و ورزش را باید به اهلش سپرد.
کد خبر: ۵۸۱۶۲۲
فائقی: وزیر ورزش دولت روحانی مورد تایید همگان است

قهرمان سابق وزنه برداری اگرچه در دهه اخیر پست ورزشی نداشت اما همه حسن سلوک او را در زمانی که قائم مقام سازمان تربیت بدنی بود و در کنار مصطفی هاشمی‌طبا تا حدود زیادی به سرگردانی‌ها و تردیدها در ورزش کشور خاتمه داده بودند، به یاد دارند. او مردی صاف و صادق است که در زمان مسوولیت در سازمان تربیت بدنی سعی کرد راستگو و درست‌کردار باشد، اهل مماشات نبود و  حقیقت را کمتر فدای مصلحت نکرد.

نام فائقی اکنون دوباره با حال و هوای نو در سطح مدیریت ورزش ایران بر سر زبان‌ها افتاده است. فائقی در گفت و گوی ما با او به پرسش‌های زیادی پاسخ داده است.

سعید جمشیدیان

* ورزش در این هشت سال خیلی پرفراز و نشیب بوده است. مهمترین بحث مربوط به مدیریت ورزش در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف بود که آسیب فراوانی به ورزش وارد کرد. این رویداد در درگیری مدیریتی محمد علی‌آبادی و علی سعیدلو همچنین درگیری مدیریتی علی آبادی و محمد عباسی را می‌بینیم. علت این روند چه بود؟

- ببینید در این 8 سال گذشته کشور ما شاهد تغییرات زیادی بود، ما چند وزیر و استاندار عوض کردیم پس ورزش هم نمی‌تواند از این غائله مستثنی باشد. از وقتی که سازمان تربیت‌بدنی به وزارتخانه تبدیل شد چند مدیر هم عوض شدند. دلیل این تغییرات این بود که دیدگاه دولت عوض شد. دیدگاه جدید دولت نیز مشکلاتی داشت، به نظرم افرادی که به ورزش آمدند اصلاً در خصوص ورزش سررشته‌ و تخصصی نداشتند.

* به نظر می‌رسد جایگاه مجلس در بحث ورزش کمرنگ بوده و یا اینکه سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش تبدیل شده است اما نظارت‌ها در بحث ورزش کم شده و درگیری‌ها افزایش پیدا کرده است. چرا مجلس واکنش مناسبی در این بخش ندارد؟

- من اصلاً این حرف را قبول ندارم. مجلس بر روی ورزش نظارت زیادی داشت و توانست ورزش را کنترل کند. به دلایلی می‌گویم که مجلس در حوزه ورزش نظارت قوی‌ دارد و توانسته ورزش را در دست بگیرد. وقتی مجلس به دولت پیشنهاد داد تا وزارت ورزش و جوانان را راه اندازی کنند آنها جدی نگرفتند و توجهی به حرف مجلسی‌ها نداشتند اما در پایان دیدید که مجلس برنده شد و توانست کار خود را عملی کند. مجلس فشار آورد و ورزش و جوانان را راه اندازی کرد. حتی در ادامه دیدید که نزدیک بود وزیر ورزش استیضاح شود. پس بنا به این دلایل باید بگویم مجلس نظارت مستقیم روی ورزش دارد.

* یکی از چالش‌های چند ماه آینده در بخث ورزش مربوط به انتخاب وزیر آینده ورزش و جوانان است. از نگاه شما شاخصه‌های وزیر آینده ورزش و جوانان چه موضوعاتی باید باشد ؟

- ابتدا اینکه بهتر است شخص مورد نظر مسوولان، ورزشی باشد. به نظر من کسی که بعنوان سکاندار وزارت ورزش و جوانان معرفی می‌شود باید شخصی ورزشی و با تجربه باشد. افراد غیر ورزشی و بی‌تجربه بدنه ورزش را خراب می‌کنند. من موافق کار کردن با افرادی قدرتمند در کار مدیریتی هستم، ‌شخصی همانند آقای محسن صفایی‌فراهانی که فردی توانمند است.

* دو بخش در سطح کارشناسی اعتقاد دارند که وزیر آینده باید ورزشی و یا غیر ورزشی؛ مدیر توانمند در حوزه‌های مدیریتی، اقتصادی و البته جوان باشد . شما با کدام رویکرد موافق هستید؟

- چون ما شرایط احراز حضور افراد در وزارتخانه را تعریف نکرده‌ایم پس نمی‌توانم نظری دهم حتی چندی پیش نمایندگان مجلس می‌خواستند شرایط احراز افراد را بگذارند که مشخص شود شخصی که قرار است سکاندار مدیریت شود چه مقدار بر روی آن کار تخصص‌ دارد اما متاسفانه این موضوع هنوز قطعی نشده است البته یکسری از شرایط مثل تحصیلات و کارهای مدیریتی باید در کارنامه مشخص باشد.

* مطالبات ورزش و جوانان برای آینده چه موضوعاتی خواهد بود و چه اولویت‌هایی باید در دستور کار قرار گیرد؟

- اولویت حرف خوبی است اما استفاده کردن از واژه مطالبات یعنی مقابل هم قرار دادن شخص با وزارتخانه است. ما در هشت سال گذشته آنقدر مشکل داشتیم که باید آنها را ساماندهی کنیم. باید مشکلات قبلی را بررسی کنیم و سپس برای برطرف کردن آنها دست به کار شویم. با وجود آنکه نام وزارتخانه وزارت ورزش و جوانان است در این مدت کاری برای جوانان نکرده‌اند و متأسفانه جوانان کشور ما خیلی مظلوم واقع شدند. ما برای سال آینده بازی‌های بزرگی در پیش‌رو داریم باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. به نظرم وزیر بعدی باید مشکلات جوانان را در اولویت کارش قرار دهد. دیگر کار مهمی که وزیر آینده باید انجام دهد تغییر اساسنامه است.

* ‌چرا باید وزیر آینده اساسنامه را تغییر دهد؟

- برای آنکه بتوانیم مشکلات بین‌المللی ورزش را برطرف کنیم باید اساسنامه را تغییر دهیم. باید با تغییر در اساسنامه به جامعه بین‌الملل نشان دهیم که سیاست در ورزش دخالت ندارد.

* اگر شما به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شوید آیا اساسنامه ورزش را تغییر خواهید ‌داد؟

- بله! شک نکنید. باید اساسنامه وزارت ورزش و جوانان تغییر کند تا مشکلات بین‌المللی ورزش حل شود وقتی ما می‌توانیم با کمی تغییرات در اساسنامه راه ورزش را هموار کنیم چرا باید خودمان را به دردسر بیندازیم.

* این روزها گمانه‌زنی در خصوص وزیر آینده ورزش و جوانان بیش از پیش شده است. در میان گزینه‌ها نام شما هم به چشم می‌خورد. آیا درباره وزارت ورزش با شما صحبتی شده است؟

- خیر، اصلاً کسی با من صحبت نکرده است.

* اگر شما گزینه مسوولان برای هدایت وزارت ورزش و جوانان باشید ، آیا پیشنهاد مسوولان را قبول می‌کنید؟

- مگر می‌شود به کسی پیشنهاد هدایت وزارت ورزش و جوانان را بدهند، قبول نکند؟ برای وزیر شدن شیرجه هم می‌روم.

* اگر شما انتخاب نشوید؛ به نظر شما کدام گزینه برای هدایت وزارت ورزش و جوانان بهتر است؟

- آقای روحانی آدم با تدبیری است و یک کار گروهی را انتخاب کرده که همه متخصصان در امر ورزش هستند. رئیس جمهور منتخب هر شخصی را انتخاب کنند یعنی آن شخص مورد تایید همگان است. این دوره مثل 8 سال پیش نیست که هر کس جا می‌ماند می‌رفت در ورزش.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها