من یک بار دیگر هم در سال گذشته به تیم ملی دعوت شده بودم، اما متاسفانه آنقدر در مورد من جوسازی شد که خیلی سریع خط خوردم.
کد خبر: ۵۷۲۱۵۹
کار نیمه کاره ام را در استقلال تمام می کنم

از جمله بازیکنانی بود که در بدو بازگشت امیر قلعه‌نویی به استقلال با او به تیم سابقش برگشت و از سپاهان جدا شد. هاشم بیک‌زاده در این سال‌ها و پس از بازی برای استقلال در فصل هشتم لیگ برتر توانست خود را در زمره بازیکنان برتر لیگ حرفه‌ای ایران به لحاظ کسب جام قرار دهد و از این نظر با امثال محرم نویدکیا، مهدی رحمتی و سیدجلال حسینی در یک سطح قرار گیرد.درخشش او در بازی ایران برابر قطر در جناح چپ تیم ملی بود که مانع نفوذ قطری‌ها از آن جناح به محدوده محوطه 18 قدم تیم ملی‌مان شد.

فصل فوتبالی‌ات در سال 91ـ92 را با خاطره‌ای خوش به پایان بردی و به تیم ملی دعوت شدی، انتظارش را داشتی؟

من یک بار دیگر هم در سال گذشته به تیم ملی دعوت شده بودم، اما متاسفانه آنقدر در مورد من جوسازی شد که خیلی سریع خط خوردم.

چطور؟

آن زمان که من دعوت شدم خیلی از آنها که نمی‌دانم اسم‌شان را چه بگذارم و فقط به خدا واگذارشان کرده‌ام سریع علیه دعوت شدن من موضع‌ گرفتند و در روزنامه‌ها و سایت‌هایشان نوشتند بیک‌زاده نباید دعوت می‌شد و از این قبیل مطالب که اتفاقا همین مساله هم با خط خوردن من همراه شد و آقای کرش به جای من علی حمودی را دعوت کرد. البته من از دعوت شدن علی خیلی خوشحال شدم، اما نمی‌دانم حرف و حدیث‌های بعد از آنچه بود که به راه افتاد.

کدام حرف و حدیث‌ها؟

این‌که وقتی آقای کرش مرا خط زد و علی را دعوت کرد روزنامه‌ها نوشتند کرش از اول هم می‌خواسته حمودی را دعوت کند و اشتباهی اسم مرا نوشته است. این حرف‌ها اصلا با عقل جور در نمی‌آمد و این باور که یک مربی در سطح کارلوس کرش در مورد دو بازیکن با دو پست بازی متفاوت چنین اشتباهی بکند اصلا برای من قابل درک نبود. متاسفانه برخی دوستان اصرار داشتند این گونه بوده و کارلوس کرش اشتباهی اسم مرا به جای علی حمودی رد کرده است. اتفاقا دلیل این‌که من خط خوردم این بود که کمی آسیب‌دیدگی داشتم و آقای کرش پس از شنیدن صحبت‌های من و کادر پزشکی تیم ملی وقتی مطمئن شد آسیب‌دیدگی دارم، مرا خط زد و بعد هم آن حرف و حدیث‌ها که برایم به راه افتاد.

در کل به نظر می‌رسید در طول فصل گذشته از سوی هواداران استقلال هم چندان مورد محبت قرار نمی‌گرفتی، این طور نبود؟

برعکس، اتفاقا آنها همیشه در کوچه و خیابان مرا مورد لطف و محبت خودشان قرار می‌دادند و همین حالا هم همین طور است. اما در استادیوم عده‌ای که با من مشکل داشتند علیه من شعار می‌دادند و آن جو را به راه می‌انداختند که البته این رفتارها نه تنها مرا مایوس نکرد بلکه باعث تشویقم هم شد که بتوانم درون زمین بهتر از همیشه باشم و این فصل یکی از بهترین بازی‌هایم را به نمایش بگذارم.

چرا باید عده‌ای علیه تو شعار بدهند؟

این را باید از خود آنها پرسید و من نمی‌توانم به این پرسش، پاسخ بدهم. این برای خود من هم پرسشی بی‌پاسخ بود.

امسال را هم با جام به پایان بردی. این چندمین جامت بود؟

من در فصل هشتم با استقلال اولین جام قهرمانی لیگ برتر را کسب کردم و فصل بعد با تیم آقای مرفاوی به عنوان نایب قهرمانی دست یافتم و سپس راهی سپاهان شدم و در دو فصل دهم و یازدهم دو قهرمانی لیگ برتر دیگر را هم به​دست آوردم و یک قهرمانی در جام حذفی هم با تیم فجر شهید سپاسی دارم که مربوط به زمان بازی‌ام در تیم آقای غلامحسین پیروانی است. این فصل هم که با استقلال دومین قهرمانی‌ام را کسب کردم و از این بابت خیلی خوشحالم که طی این پنج فصل، چهار بار با تیم‌هایم روی سکوی قهرمانی ایستاده‌ام.

می‌دانی از این نظر که چهار بار تجربه قهرمانی داری، از خیلی بازیکنان جلوتری؟

البته از همه بیشتر محرم نویدکیاست که با سپاهان چند قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی را در کارنامه‌اش دارد اما پس از او فکر کنم با مهدی رحمتی و چند بازیکن دیگر بیشترین آمار قهرمانی را داریم.

با امیر قلعه‌نویی در این باره حرفی نزدی؟ او هم جزو رکوردداران قهرمانی است.

اتفاقا در اهواز که بودیم تا برابر فولاد خوزستان برای تعیین قهرمانی استقلال بازی کنیم قبل از شروع بازی امیرخان از من در همین خصوص سوال کرد و وقتی به او تعداد قهرمانی‌هایم را گفتم به شوخی گفت داری از ما می‌زنی جلو هاشم...

این‌که گفته می‌شود تو هم جزو بازیکنان مورد علاقه امیر قلعه‌نویی هستی تا چه حد صحیح است؟

این باعث افتخار من است که پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر به من چنین نگاهی داشته باشد و این برایم یک امتیاز محسوب می‌شود. چون او وقتی هم از سپاهان به تراکتورسازی تبریز رفت از من دعوت کرد به آن تیم بروم ولی به دلیل قراردادی که با سپاهان داشتم نتوانستم پیشنهادش را قبول کنم. ولی وقتی امیرخان به استقلال آمد من دیگر با سپاهان قراردادی نداشتم و با آن که مسئولان سپاهان به من لطف کردند و قصد تمدید قراردادم را داشتند اما من ترجیح دادم به استقلال برگردم و از همان روزهای اول هم که نحوه یارگیری امیرخان را می‌دیدم متوجه بودم او به استقلال برگشته تا بار دیگر با این تیم قهرمانی لیگ برتر را کسب کند و به تصمیمی که گرفته بودم امیدوارتر می‌شدم.

اما در این فصل بابت مسائل مالی به مشکلات عدیده‌ای برخوردی که قطعا در سپاهان آنها را از یاد برده بودی. این طور نبود؟

البته که بود. در سپاهان مشکلات مالی اینچنینی نداشتیم و با کمی تاخیر پول قراردادمان را دریافت می‌کردیم اما در این فصل شرایط خیلی بد بود و بازیکنان تیم در شرایط سختی کار کردند.

اما گفته می‌شود تو نسبت به خیلی‌ها بهتر پول دریافت کرده‌ای؟

این طور نیست. من از باشگاه استقلال حدود 40 درصد پولم را گرفته‌ام و هنوز بخش اعظم پولم را دریافت نکرده‌ام.

این طلبت به این فصل مربوط می‌شود؟

خیر به کل پولی که من از فصول هشتم و نهم طلب دارم مربوط است و مجموع‌شان رقمی می‌شود که به آن اشاره کردم. البته این مشکل را نباید از چشم مسئولان استقلال دید. چرا که آقای فتح‌الله‌زاده در این مدت هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد تا برای باشگاه کسب درآمد کند و انصافا هم کارش را خوب انجام داد اما نمی‌دانم چرا وزارت ورزش پول باشگاه استقلال را نمی‌دهد تا همه این مشکلات به پایان برسد.

فکر می‌کنی وزارت ورزش پول دارد و به استقلال نمی‌دهد؟

من با این مسائل و این‌که آنها پول دارند یا ندارند کاری ندارم. من می‌دانم وقتی آدم به کسی قول داد باید سر حرفش بایستد. من هم در این مملکت زندگی می‌کنم و می‌دانم مشکلات اقتصادی زیادی در جامعه وجود دارد اما نمی‌شود تیمی مثل استقلال با این همه طرفدار که توانسته در اوج بی‌پولی راهش را با قهرمانی به پایان برساند و با صعود از گروهش به جمع هشت تیم پایانی لیگ قهرمانان آسیا راه یابد به امان خدا رها کنند. الان ما در آسیا حکم تیم ملی ایران را داریم و پس از حذف تراکتورسازی و سپاهان همه فوتبالدوستان چشم‌شان به ماست و اگر ما را الان حمایت نکنند پس چه زمانی حمایت خواهند کرد. ما الان باید حمایت شویم. باور کنید وقتی به قطر رفته بودیم می‌گفتند الریانی‌ها از دولت‌شان وعده‌های آنچنانی گرفته‌اند که اگر استقلال را شکست دهند پاداش‌های کلان مالی دریافت خواهند کرد و این مساله در امارات و پیش از بازی با الشباب هم به گوش‌مان خورد.

خب این مسائل روی روحیه تیمی ما تاثیر منفی می‌گذارد. با این همه دیدید که ما بدون هیچ چشمداشتی به این قبیل پاداش‌ها بازی خودمان را کردیم و حتی هنوز از باشگاه استقلال هم پاداش آن بردها را دریافت نکرده‌ایم اما دیگر این حق را داریم که پول قراردادمان را طلب کنیم. اگر ما برای ایران افتخاری کسب کرده‌ایم به دلیل تحمل خیلی سختی‌ها بوده که یکی از آنها دوری از خانواده‌هایمان است اما متاسفانه کسی به این مسائل توجهی ندارد و فقط به محض این‌که یک باخت می‌آوریم همه چیز روی سرمان خراب می‌شود که از ما حساب پس بگیرند و این انصافا رسمش نیست.

حالا فکر می‌کنی استقلال توان کسب قهرمانی آسیا را دارد؟

چرا نداشته باشیم؟ ما در این مدت اگر یارگیری دلخواه‌مان را بکنیم و مورد حمایت مالی وزارت ورزش قرار بگیریم خیلی راحت می‌توانیم به این عنوان دست یابیم. فکر می‌کنم تا اینجای کار هم توانسته‌ایم برادری‌مان را ثابت کنیم، اما با این شرایطی که وجود دارد کارمان سخت‌تر از قبل هم می‌شود. الان برخی از تیم‌های متمول، پیشنهاد‌های بالای مالی به بازیکنان ما داده‌اند که اگر مشکلات مالی استقلال برطرف نشود همین مساله می‌تواند باعث شود تیم خوب‌مان با رفتن بازیکنانش تضعیف شود.

حیف نیست حالا که تا اینجای کار بالا آمده‌اید قهرمان نشوید؟

همه تاسف ما هم برای همین است که ما پس از سال‌ها به این مرحله رسیده‌ایم و نباید با بی‌توجهی مسئولان این فرصت مغتنم را از دست بدهیم. تمام بازی‌های این مرحله هم رفت و برگشت است و با توجه به بازی ما در آزادی می‌توانیم از امتیاز میزبانی‌مان در تهران به نحو احسن استفاده کنیم و تا فینال پیش برویم و من افسوس این شرایط را می‌خورم.

در بازی با قطر، ایران خیلی مقتدرانه بازی کرد. برنامه‌تان چه بود؟

خب ما در دوحه هم‌قسم شده بودیم برابر قطر پیروز شویم و با همین عزم و اراده هم وارد میدان شدیم که هرطور شده سه امتیاز بازی را در دوحه کسب کنیم و شکر خدا هم این گونه شد.

کرش چه دستوراتی به تو داده بود؟

او از من خواسته بود در خط طولی سمت چپ تیم ملی بازی کنم و در برخی موارد هم به درون محوطه جریمه قطر نفوذ کنم که البته این تحت شرایط خاص بود و من بیشتر وظیفه کمک کردن به خط دفاع را داشتم و باید در کارهای دفاعی شرکت می‌کردم. با این همه دیدید تیم قطر هیچ حرفی برای گفتن نداشت و ما تقریبا در کل بازی سوار بر میدان بودیم و بر حریف برتری داشتیم.

فکر می‌کنی به جام جهانی برویم؟

ان‌شاءالله که این گونه خواهد شد. ما با رفتن به جام جهانی برای کل فوتبال‌مان کار بزرگی انجام خواهیم داد و این به سود همه است.

فصل بعد هم با استقلال خواهی بود؟

می خواهم کار نیمه‌تمامم در استقلال را به پایان برسانم و خیلی دوست دارم با این تیم به فینال و قهرمانی آسیا برسم و هواداران این تیم را شاد کنم. البته باید دید مسئولان استقلال هم خواهان تمدید قرارداد من هستند یا نه.

محمدرضا مدنی ‌/ ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها