کد خبر: ۵۶۹۳۹۷
عدالت رسانه ای و نگاه توسعه ای به ورزش

رسانه ملی بر اساس عدالت رسانه‌ای، نامزدهای انتخاباتی را برابر دوربین‌های تلویزیونی قرار می‌دهد، اما این عدالت رسانه‌ای فقط مختص مناظره‌هایی که این روزها از سیما پخش می‌شود، نیست، بلکه صدا نیز در حوزه‌های مختلف از جمله ورزش، گفت‌و‌گوهایی اختصاصی را با نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری ترتیب می‌دهد.

شبکه رادیویی ورزش در بین برنامه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران پیشقراول عدالت رسانه‌ای نامزدها در حوزه ورزش است که روزانه برنامه‌هایی را به نامزدها اختصاص داده تا آنها دیدگاه‌های خود را درباره ورزش به گوش مردم برسانند.براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، شخص رئیس‌جمهور، رئیس شورای عالی ورزش کشور است، بنابراین اهمیت دادن به این حوزه در برنامه‌های نامزدهای انتخابات را نباید نادیده گرفت.

ورزش در برنامه دولت‌ها همواره به دلیل ویژگی‌های خاصی که بر روحیه افراد جامعه دارد، مورد توجه است. دولت‌ها از یک سو برای کاهش هزینه درمان و بهداشت و رشد سلامت روحی و جسمی افراد جامعه روی ورزش برنامه‌ریزی می‌کنند و از سوی دیگر انعکاس برد‌ها و موفقیت‌ها در ورزش قهرمانی است که علاوه بر ایجاد غرور ملی و شادابی جامعه، تحرک افراد را در نقش‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در بخش‌های مختلف ورزش اعم از همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای بالا می‌برد. در این راستا بحث اقتصاد ورزش نیز موضوع مهمی است که جا دارد در برنامه‌ریزی دولت آینده جایگاه ویژه‌ای برای ثبات بخشیدن به باشگاه‌ها و توسعه زیرساخت‌های ورزش ایران داشته باشد. امروزه کمبود امکانات ورزش ایران مانع بزرگی برای رشد و شناسایی ظرفیت‌های موجود در رویکردهای بین‌المللی است، بنابراین ‌باید استعدادهای داخلی را خوب شناخت و آن را به تکامل رساند تا عرصه‌های بین‌المللی را به عرضه توانمندی‌های ورزش ایران تبدیل کرد. چه بسا انعکاس پیروزی‌های ورزشی در عرصه‌های ملی کمتر از مذاکرات دیپلماتیک نیست و می‌تواند نقش مهمی در شناساندن ورزش، فرهنگ و روابط سیاسی دولت‌ها داشته باشد.دولت آینده باید بتواند یک بار برای همیشه کاستی‌ها و نقایص اساسنامه‌های دست و پا گیر داخلی را که موانع اصلی اجرایی شدن طرح جامع ورزش یا خصوصی شدن ورزش است از پیش رو بردارد و نظام قانونمندی را برای بهبود استعدادهای نهفته ورزش در داخل کشور تدوین کند.بدون تردید قانونی که 40 سال پیش برای باشگاه‌های ورزشی ایران تهیه شده، نیازمند بررسی و تغییرات اساسی است تا پس از برداشتن گام‌های نخستین، برای توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و تثبیت اقتدار ایران در صحنه‌های بین‌المللی گام‌های بعدی محکم‌تر برداشته شود.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها