کد خبر: ۵۶۸۸۹۶
ایران می تواند شگفتی ساز لیگ جهانی باشد

لیگ جهانی آغاز شد و برای ما که بیش از یک قرن در والیبال آسیا و جهان سابقه داریم، می‌تواند سرآغازی تازه باشد. والیبال ایران برای نخستین‌بار حضور در عرصه جهانی را از سال 1970 میلادی آغاز کرد، در آن سال، مردان بزرگ والیبال کشورمان همانند حسن کرد، مسعود صالحیه، ناصر میرفخرایی و دیگر بازیکنان با پای برهنه به جنگ با غول‌های آن زمان والیبال دنیا رفتند تا نخستین تجربه بین‌المللی خود را با نقش و نگار برجسته در راه آرزوهای خود ترسیم کنند.

از آن زمان آرام‌آرام به سوی قله آرزوها حرکت کردیم، اما چهار بار حضور در رقابت‌های جهانی و حضور در دو جام جهانی و یک مرتبه مصاف با غول‌های والیبال دنیا در جام بین قاره‌ای هیچ‌کدام نتوانست به پای حضور در لیگ جهانی برسد. تیم ملی والیبال ایران راه دشواری برای راهیابی ‌به لیگ جهانی نداشت، این رقابت‌ها به دلیل شیوه برگزاری و توزیع جوایز 25 میلیون یورویی و البته نحوه انعکاس در سطوح بین‌المللی یک رویداد منحصر به فرد است.

بیست و چهارمین دوره این رقابت‌ها از ده خرداد آغاز شد، اما صدای نفس‌های تیم ملی والیبال ایران که از روز هجدهم خرداد رسما کار خود را در این رقابت‌ها آغاز می‌کند از هم اکنون شنیده می‌شود. والیبالیست‌های ایرانی روز هفدهم خرداد نخستین نبرد خود را با غول‌های روسی و قهرمانان المپیک تجربه می‌کنند. نگاهی اجمالی به تیم‌های حاضر در این دوره از رقابت‌های لیگ جهانی نشان می‌دهد که تعدادی از تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها از مربیان نامدار ایتالیایی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین چهره ایتالیایی این دوره از لیگ جهانی کسی نیست جز خولیو ولاسکو، سرمربی‌تیم ملی والیبال ایران که به طور حتم نگاه‌های بسیار زیادی را به خود معطوف خواهد کرد. عملکرد تیم ملی والیبال ایران در بلغارستان و دیدارهای دوستانه‌ای که برگزار کرد، نشان داد والیبال ایران با خولیو ولاسکو با عزمی راسخ به سوی لیگ جهانی حرکت می‌کند و قصد دارد دست به کارهای بزرگی بزند. والیبالیست‌های ایران به شگفتی‌آفرینی در لیگ جهانی هنگامی بیشتر امیدوار شدند که قهرمان المپیک یعنی روسیه که نخستین حریف آنها در لیگ جهانی خواهد بود، چند بازیکن سرشناس خود را در اختیار ندارد.

آخرین اخبار حاکی است چهار بازیکن سرشناس تیم ملی روسیه در لیگ جهانی غایب خواهند بود. سرشناس‌‌ترین بازیکن تیم ملی روسیه که به طور قطع در لیگ جهانی غایب است تاباراس، کاپیتان این تیم خواهد بود که غیبت این بازیکن، والیبالیست‌های تیم ملی ایران را بسیار امیدوار کرده است. از سوی دیگر، تیم ملی والیبال صربستان نیز که اولین مهمان خارجی تیم ایران در تهران از سری رقابت‌های لیگ جهانی است یک غایب بزرگ و سرشناس دارد، غایبی‌به نام پتکوویچ که اتفاقا در تیم کاله آمل بازی می‌کند. این پاسور ملی‌پوش شناخت بسیار خوبی‌از والیبال ایران پیدا کرده بود و حالا نبودش در تیم ملی صربستان خیلی به نفع ملی‌پوشان ایرانی خواهد بود. تیم‌های ملی لهستان و آلمان دیگر همگروه‌های ایران نیز بازی‌های خود را زودتر از سایر تیم‌ها آغاز می‌کنند و ایوان گرگوویچ نیز مامور آنالیز بازی‌های این تیم‌ها شده است. همه شرایطی که در لیگ جهانی و در گروهی که ایران در آن قرار گرفته است، نشان می‌دهد که راه برای نمایش دلپذیر ایران باز شده است.

تیم ایران برای نخستین بار حضور در لیگ جهانی را تجربه می‌کند، اما تیم بی‌تجربه‌ای نیست و از سال 2003 تاکنون در تمامی رقابت‌های بین‌المللی اعم از جهانی و آسیایی شرکت کرده است. تیم ایران می‌تواند شگفتی‌ساز بزرگ لیگ جهانی باشد، به شرط آن‌که ضعف در توپ‌های برگشتی بسرعت بر طرف شود و بازیکنان بدقت توصیه‌های ولاسکو را رعایت کنند.

جمشید حمیدی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها