نه با آمدن رویانیان موافق بودم نه با رفتنش؛

مصطفوی: دوباره یک صفر کیلومتر را می آورند

شانس کمی در برابر قطر داریم

مصطفوی: من مادر فوتبال هستم!

داریوش مصطفوی رئیس سابق فدراسیون فوتبال و مدیرعامل سابق پرسپولیس مصاحبه‌ای در اوایل لیگ دوازدهم علیه پرسپولیس و تیم‌ملی انجام داد .
کد خبر: ۵۶۸۰۲۷
مصطفوی: من مادر فوتبال هستم!


سایت جام جم ورزشی/ او با سماجت مدعی بود که پرسپولیس و تیم‌ملی با این شرایط نمی‌توانند نتیجه بگیرند که به نظر می‌رسد انتقادهای مصطفوی از پرسپولیس و تیم‌ملی بی‌راه نبوده است. گفت و گوی سایت جام جم ورزشی با داریوش مصطفوی به شرح زیر است:

* پرسپولیس در لیگ دوازدهم خیلی ضعیف عمل کرد و در هیچ جامی موفق نبود. به نظر شما دلیل نتیجه نگرفتن پرسپولیس چیست؟
- پرسپولیس این فصل مدیریت خوبی نداشت. در یارگیری‌ها ضعیف عمل کرد. تیم به خوبی بدنسازی انجام نداده بود که بروز این مشکلات برمی‌گردد به مدیریت ضعیف باشگاه که نمی‌تواند باشگاه را اداره کند. این مشکلات تنها با حرف زدن درست نمی‌شود. در حال حاضر غیر فوتبالی‌ها به فوتبال خدمات می‌دهند که غیر اصولی است. باید تغییراتی در سطح مدیریت پرسپولیس انجام شود تا در لیگ سیزدهم تماشاگران سرخورده به خانه‌هایشان برنگردند.
* نظرتان را درباره عملکرد محمد رویانیان در فصل 92- 1391 بگویید...
- در پرسپولیس مدیرت ضعیف است و مشاوره‌های قوی هم ندارد. به پیشکسوتان هم پول داده‌اند که ساکت بمانند. به قول علی پروین، کمیته فنی هم یعنی کشک. وقتی رویانیان دنبال رفیق‌بازی است و سرپرستی را برای باشگاه می‌گذارد که از فوتبال هیچی نمی‌فهمد به چه دلیل و به چه امیدی پرسپولیس باید نتیجه می‌گرفت؟‌
* پس به نظر شما شیرینی هم در نتیجه نگرفتن پرسپولیس مقصر است...
- شاید ایشان انسان شریفی باشد اما این کاره نیست. شیرینی باید دوره ببیند. اینگونه افراد درس نخوانده می‌خواهند استاد شوند. باید سرپرست سال‌ها در هیات فوتبال برود و بیاید تا درس فوتبال را یاد بگیرد نه اینکه کار نکرده سرپرست پرسپولیس شود. همه‌ش نمی‌شود با زور کارها را پیش ببرد. پشت بعضی از مصاحبه‌های رویانیان زورگویی است. تا افراد فوتبالی به باشگاه پرسپولیس نیایند پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.
* چندین فصل است که پرسپولیسی‌ها با مدیرانی همچون حبیب کاشانی و محمد رویانیان نتوانسته‌اند مقتدرانه عمل کند. باید پرسپولیسی‌ها چه کاری انجام دهند که اقتدار به پرسپولیس بازگردد؟
- نداشتن اقتدار عوامل مختلفی دارد. نوع انتخاب مدیر خیلی تاثیر دارد. تا قبل از رویانیان سکوها مدیر را تایین می‌کردند. رویانیان چون قدرت را در دست دارد سکوها را هم ساکت کرده است. در هیچ دوره‌ای پرسپولیس به این اندازه ضعیف نبود. پرسپولیس در حال حاضر تیمی کاملا سیاسی است و با تغییرات درست خواهد شد. باید برای پرسپولیس فکر اساسی کرد. درست است که فوتبال علاوه بر ورزش، صنعت است با ویژگی‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و هنری اما این ویژگی‌ها باید توسط ورزشی‌ها اداره شود.
* رویانیان در ابتدای فصل بهترین بازیکنان لیگ را با مبالغ بسیار بالایی جذب کرد. چرا با هزینه میلیاردی نتیجه نگرفت؟
- رویانیان منابعی دارد که هر مدیری ندارد، ایشان توانست پول‌هایی را وارد باشگاه کند که هیچ مدیری نتوانسته بود بیاورد اما بلد نبود چگونه یارگیری کند. این بازیکنان در سطح پرسپولیس نبودند. بازیکنان باید دوره‌های مختلفی ببینند تا در پرسپولیس جا داشته باشند. خیلی از بازیکنان جذب شده در سطح پرسپولیس نبودند. به نظرم پرسپولیس تا روزی که بوی سیاست می‌دهد وضعیت‌اش همین خواهد بود.
* اما هواداران پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات از رویانیان خیلی راضی بودند...
- چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. پول خوشبختی نمی‌آورد. کدام تیم را درست کردند؟ کدام بازیکن را ساختند؟
* شما در مصاحبه‌ای که در اوایل لیگ دوازدهم داشتید مدعی بودید که پرسپولیس در لیگ دوازدهم نتیجه نخواهد گرفت که پیش بینی شما درست بود. به چه دلیلی این پیش‌بینی را کرده بودید؟
- من مادر فوتبال هستم و آقایان نامادری فوتبال. آنها به پول‌شان می‌نازند من به فکر و کارم. با شرایطی که پرسپولیس داشت می‌دانستم که نتیجه نخواهند گرفت. در بیرون مستطیل سبز قدرت زیادی داشتند اما در مستطیل سبز نداشتند. اگر من هم به سازمان سوخت یا راهنمایی و رانندگی بروم نتیجه نخواهم گرفت. این افراد عشق شهرت در فوتبال نباشند بهتر است.
* در ابتدای فصل مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس و نحوه پرداخت پول به آنها سروصدای زیادی کرد. بعضی بازیکنان در زمان ثبت قرارداد پول زیادی گرفتند. آیا این شیوه پول دادن به بازیکن درست است؟
- این افراد؛ افرادی هستند که یک زمانی دوست داشتند با یک بازیکن بزرگ عکس بگیرند حالا آن بازیکن وارد اتاقش می‌شود و درخواست خود را می‌دهد، معلوم است که آن مدیر با درخواست آن بازیکن موافقت می‌کند و هر چه بازیکن بگوید مدیر گوش می‌دهد. آن وقت بازیکن پول زیاد را در ابتدای کار دریافت می‌کند و سریع اشباع می‌شود. رویانیان نباید در لیگ سیزدهم اشتباهات لیگ دوازدهم را انجام دهد.
* آیا بازیکنانی که مبالغ میلیاردی گرفتند ارزش میلیاردی داشتند؟
- خیر، هیچ بازیکنی در ایران بیش از سیصد میلیون نمی‌ارزد. اصلا در فوتبال ما درآمد با هزینه هیچ همخوانی ندارد. فقط هزینه انجام می‌شود و تنها این پول مردم است که به جیب فوتبال می‌رود. فقط دلال‌ها در فوتبال ما خوشبخت هستند. 
* تیم‌ملی در رقابت‌های مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2014 برزیل نتوانسته است نتایج خوبی کسب کند. به نظرتان چه مقدار اعضای فدراسیون در این نتایج مقصر هستند؟
- تیم‌ملی هر بار به جام‌جهانی رفت با افراد ورزشی رفت نه غیر ورزشی. شما به فدراسیون فوتبال نگاه کنید، در تمام اعضای فدراسیون فوتبال یک آدم فوتبالی پیدا نمی‌شود. این افراد به فوتبال چسبیده‌اند تا به منافع شخصی خود برسند. افرادی که در فوتبال ما کار می‌کنند نامادری فوتبال هستند. با این نامادری‌ها نمی‌توانند فوتبال را کنترل کنند و نتیجه‌اش این می‌شود که تیم‌ملی به ازبکستان و لبنان می‌بازد! حتی دیدید که چون زبان انگلیسی بلد نبودند، متوجه نشدند که کدام بازیکن دو اخطاره است و بازی تیم‌ملی امید مقابل عراق 3 بر صفر شد.
* تیم‌ملی سه‌شنبه 14 خرداد در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014 از ساعت 20:45 در دوحه به مصاف تیم‌ قطر می‌رود. ارزیابی شما از دیدار پیش‌رو تیم‌ملی چیست؟
- تیم‌ملی چه در بازی‌های تدارکاتی که برابرعمان شکست را متحمل شد، چه در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی و تورنمنت‌های مختلف نتوانسته است نتیجه خوبی به دست بیاورد. آمار می‌گوید که شانس کمی در برابر قطر داریم اما روی فوتبال ما نمی توان حساب کرد، در بعضی بازی‌ها با خوش‌شانسی تیم‌های درجه یک مانند کره‌جنوبی را شکست می‌دهند و در بعضی بازی‌ها مقابل تیم‌های درجه 3 مانند عمان شکست می‌خورند. امیدوارم بازی با قطر را با خوش شانسی پیروز شویم اما با این مدیریت، تدارکات و مربی احساس خوبی نسبت به موفقیت در این بازی ندارم. قطر همیشه برای ما چالش ایجاد کرده است. نباید فکر کنیم که تیم قطر درجه دو است چراکه انها بسیار خطرناک هستند.
*‌ به نظرتان برای رفتن به جام‌جهانی باید چه کاری انجام دهیم؟
- به نظرم تا دیر نشده است تیم‌ملی را به دست قلعه نوعی بدهند. بدون رودربایستی امیر قلعه‌نوعی خیلی از مربیان دیگر بهتر است و می‌تواند تیم‌ملی را به جام‌جهانی ببرد.
* حضور غیرفوتبالی‌ها در فوتبال چه مقدار به فوتبال ضربه می‌زند؟
- خیلی. اما این انتخاب‌های نادرست و غیر فوتبالی‌ها در دور بعد بیشتر خواهند شد. خانه از پای بست ویران است. حداقل افراد جایی بروند که یک ذره بلد باشند نه اینکه بعد از یک سال حضورشان بیایند و بگویند که ما از 3 بازی 12 امتیاز می‌خواهیم! 90درصد اعضای فدراسیون و مدیران فعلی در هیچ جایی بازی نکرده‌اند حتی این افراد نمی‌دانند بازیکنان یک تیم چند نفر هستند. اگر جلوی این افراد که مثلا حالا 50 نفر هستند گرفته نشود به 200 نفر هم می‌رسند. هیچ انتظاری از فوتبالی که رئیس‌اش غیر فوتبالی است نمی‌توان داشت.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها