سال ۱۳۷۷ در حالی که فقط 18 سال داشت به پاس تهران پیوست و عملکردش در دو فصل ابتدایی حضور در پاس سبب شد مورد توجه مربیان وقت تیم‌های ملی جوانان و امید قرار بگیرد.
کد خبر: ۵۶۵۳۶۸
همه چیز درباره اولین لالیگایی فوتبال ایران
- جواد نکونام مهرماه 1359 در شهر ری به دنیا آمد.

- سال ۱۳۷۷ در حالی که فقط 18 سال داشت به پاس تهران پیوست و عملکردش در دو فصل ابتدایی حضور در پاس سبب شد مورد توجه مربیان وقت تیم‌های ملی جوانان و امید قرار بگیرد.

- در بیست و دوم دی ۱۳۷۹ و در حالی که تنها 19 سال داشت، برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه برابر اکوادور به تن کرد.

- بیست و هفتم خرداد ۱۳۸۳ در دیدار تیم ملی ایران برابر لبنان موفق شد اولین گل ملی‌اش را به ثمر برساند.

- در سه دوره از جام ملت‌های آسیا (۲۰۰۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱) و همچنین در جام جهانی ۲۰۰۶ به همراه تیم ملی ایران حضور داشته است.

- کاپیتان کنونی تیم ملی فوتبال 135 بازی ملی و 34 گل را در کارنامه دارد.

- در فصل (۸۳ ـ ۸۲) لیگ برتر فوتبال با زدن ده گل، چهارمین گلزن برتر لیگ لقب گرفت و در قهرمانی پاس در سومین دوره لیگ برتر نقش مهمی ایفا کرد.

- در پایان لیگ پنجم مورد توجه باشگاه بشیکتاش ترکیه و کایزرسلاترن آلمان قرار گرفت، اما به این پیشنهاد‌ها پاسخ منفی داد.

- در مجموع ۱۸۷ بار پیراهن تیم پاس را برتن کرد و ۴۹ گل هم برای تیمش به ثمر رساند. سرانجام پس از هفت فصل حضور در پاس، با آغاز نیم‌فصل 2006 ـ 2005 لیگ امارات، از پاس جدا شد و با قراردادی یک میلیون دلاری به الوحده امارات پیوست و پس از انجام ۱۱ بازی و زدن سه گل این بار با قراردادی سه ماهه به ارزش 350 هزار دلار به باشگاه الشارجه امارات پیوست. در ۱۵ بازی با پیراهن الشارجه به میدان رفت و پنج گل هم برای این تیم به ثمر رساند.

- عملکردش در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان باعث شد بار دیگر تیم‌های اروپایی از جمله باشگاه فوتبال هرتابرلین آلمان خواهان به خدمت گرفتن وی باشند، اما سرانجام وی با قراردادی دو ساله به باشگاه فوتبال اوساسونا اسپانیا پیوست تا اولین لالیگایی فوتبال ایران لقب گیرد.

- روزنامه‌ دیناوارا اسپورت چاپ پامپلونا اسپانیا در نظرسنجی از کارشناسان این روزنامه‌، جواد نکونام را به عنوان بهترین بازیکن اوساسونا در فصل ۲۰۰۷ ـ ۲۰۰۶ برگزید.

- عملکرد او باعث شد مدیران تیم رنجرز اسکاتلند حاضر به پرداخت یک میلیون پوند برای به خدمت گرفتن او شوند، اما نکونام ترجیح داد در اوساسونا بماند.

- نکونام در سومین فصل حضورش در اوساسونا موفق شد در دیدار تیم‌های رئال‌مادرید و اوساسونا که در ورزشگاه برنابئو برگزار می‌شد، دروازه کاسیاس را باز کند.

- سال 2008 در دیدار خیریه‌ای که بین تیم منتخب جهان و یاران فردریک کانوته بود و از سوی صندوق حمایت کودکان سازمان ملل برگزار می‌شد، در ترکیب تیم منتخب جهان و در کنار بازیکنانی همچون لیونل مسی، کارلوس پویول، رائول گونزالس و پل اسکولز به میدان رفت. همچنین در نوامبر ۲۰۰۸ میلادی، زین‌الدین زیدان با ارسال دعوتنامه‌ای به باشگاه اوساسونا از جواد نکونام برای دیداری خیرخواهانه که در کشور مغرب بین یاران زین‌الدین زیدان و رونالدو برگزار می‌شد، دعوت به عمل آورد.

- سال ۲۰۱۰ میلادی نکونام با وجود پیشنهادی که از باشگاه فوتبال فنرباغچه ترکیه و باشگاه فوتبال المپیاکوس یونان داشت بار دیگر قرار داد خود را با اوساسونا تمدید کرد.

- از سوی کاربران اینترنتی سایت باشگاه اوساسونا به عنوان بهترین بازیکن این تیم در سال ۲۰۱۱ میلادی انتخاب شد.

- در پایان فصل 12 ـ 2011 لیگای اسپانیا تیم اوساسونا به مقام هفتم رسید تا نکونام بهترین نتیجه تیمی دوران حضورش در اوساسونا را کسب کند. او در بازی مقابل بارسلونا در جام حذفی اسپانیا در سال ۲۰۱۲ به عنوان کاپیتان اوساسونا بازوبند را به بازو بست تا اولین ایرانی باشد که موفق به بستن بازوبند کاپیتانی در اروپا شده است.

- در تیر ۱۳۹۱ نکونام با وجود پیشنهاد دو میلیون یورویی باشگاه قطری الریان طی یک انتقال جنجالی و بحث‌برانگیز به استقلال پیوست.

افتخارات:

1 ـ صعود به نیمه نهایی لیگ اروپا در سال ۲۰۰۷ به همراه اوساسونای اسپانیا

2 ـ قهرمانی در فصل 83 ـ 82 لیگ برتر ایران به همراه پاس تهران

3 ـ قهرمانی بازی‌های آسیایی در سال ۱۳۸۱ به همراه تیم ملی فوتبال

4 ـ قهرمانی فوتبال غرب آسیا در سال ۱۳۸۳ به همراه تیم ملی فوتبال

5 ـ قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 92 ـ 91 به همراه تیم استقلال تهران

6 ـ عضویت در باشگاه صدتایی‌های فیفا (در سال ۱۳۸۹ به‌عنوان چهارمین بازیکن ایرانی که تعداد بازی‌های ملی‌شان به بیش از صد بازی رسیده است، نامش در فهرست باشگاه صدتایی‌های فیفا قرار گرفت)

7 ـ بهترین بازیکن سال ۱۳۸۶ فوتبال ایران

8 ـ نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۵ آسیا (در فهرست ده نفره)

9 ـ نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۷ آسیا (در فهرست هفت نفره)

10 ـ نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۸ آسیا (در فهرست 19 نفره)

11 ـ بهترین بازیکن اوساسونا در فصل 2007 ـ 2006 به انتخاب روزنامه محلی پامپلونا

12 ـ بهترین بازیکن اوساسونا در سال ۲۰۱۱ میلادی به انتخاب کاربران اینترنتی باشگاه

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها