در پی قرعه کشی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان:

مظفری: درگروه خوبی قرارگرفتیم

کد خبر: ۵۶۳۳۷۲
استعدادیابی غلط در والیبال ایران

کادر فنی تیم ملی والیبال نوجوانان ضرب‌المثل «چند پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند»، را یادآوری می‌کند. در این تیم چند مربی مطرح و معروف والیبال ایران مربیگری می‌کنند، محمدرضا دامغانی، ایرج مظفری، احمد لاهوتی و رحمت نوری مربیانی هستند که قرار است تیم ملی والیبال نوجوانان را برای حضور در رقابت‌های جهانی مکزیک که تیر ماه برگزار می‌شود، آماده کنند. این مربیان سال‌ها در تیم ملی کنار یکدیگر بازی کرده‌اند و حالا قرار است با هم در مکزیک تیم ملی را هدایت کنند، البته در این میان، ایرج مظفری نقش بیشتری نسبت به سایرین خواهد داشت.

سردرگمی در آستانه رقابت‌های جهانی

مظفری، لاهوتی، دامغانی و نوری قرار است از حیثیت والیبال زیر 19 سال ایران در دنیا دفاع کنند. حساسیت موجود در رقابت‌های جهانی مکزیک باعث شده است این مربیان برای قوی‌تر کردن تیم ملی دست به ‌ استعدادیابی گسترده بزنند تا تیم‌ملی با بهترین و مستعدترین نفرات راهی مکزیک شود. کاری که به نظر می‌آید با توجه به زمان کم باقیمانده تا این رقابت‌ها چندان اصولی و صحیح نباشد. در استعدادیابی اخیر این مربیان 65 بازیکن در اردوی تیم‌ملی حضور داشتند. منطق حکم می‌کرد مربیان سرشناس تیم ملی به جای استعدادیابی به همان نفرات اصلی تیم‌ملی اکتفا می‌کردند تا در حالی که کمتر از دو ماه به رقابت‌های جهانی باقی است تیم دچار سردرگمی نشود. در واقع نبود کمیته‌ای به‌نام کمیته استعدادیابی، باعث شده تا ایرج مظفری دست به‌اجرای این برنامه بزند.

پرونده‌سازی برای بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی

محمدرضا دامغانی، مربی تیم ملی درباره استعدادیابی برای تیم ملی والیبال نوجوانان به «جام‌جم» گفت: 61 بازیکن را تنها در دو روز مورد ارزیابی و امتحان قرار دادیم. زمان کمی در اختیار داشتیم اما به هر شکل ممکن این کار را انجام دادیم. اکنون با توجه به استعدادیابی‌های انجام شده باید بگویم تیم ملی نوجوانان تا دو سال دیگر بیمه است و پشتوانه بسیار خوبی دارد.

وی افزود: بازیکنان جوانی که در اردوی تیم ملی حضور دارند، اکثرا متولد سال 77 هستند. نکته جالب اینجاست که بیشتر این بازیکنان از شهرهایی آمده‌اند که این شهرها اصلا در زمینه والیبال حرفی برای گفتن ندارند. فیزیک برخی از این بازیکنان برای ما بسیار جالب توجه بود و ایمان داریم که آنها در آینده به بازیکنان بزرگی تبدیل می‌شوند.

دامغانی در ادامه گفت: از آکادمی والیبال باشگاه کاله نیز 30 بازیکن با لباس‌های متحدالشکل به اردوی تیم ملی آمدند. سرمایه‌گذاری باشگاه‌هایی نظیر کاله در والیبال ستودنی و تحسین‌برانگیز است.

مربی تیم ملی عنوان کرد: استعدادهای حاضر در اردوی تیم ملی غربال شده‌اند و بازیکنان مورد نظرمان را انتخاب کرده‌ایم. از 32 بازیکن 14 پاسور انتخاب شده‌اند. 29 سرعتی زن هم از میان 55 بازیکن گزینش شدند. شش لیبرو هم از میان 39 بازیکن انتخاب کردیم. 19 قدرتی زن از بین 93 بازیکن و چهار قطر پاسور هم از بین 43 بازیکن انتخاب‌های دیگر ما بودند.

وی یادآور شد: در اردوهای آینده تیم ملی نیز 100 بازیکن جوان حضور خواهند داشت که مورد ارزیابی کاملی قرار خواهند گرفت. در اردوهای بعدی امیر حسینی پاسور سابق تیم ملی و فرهاد ظریف لیبروی تیم ملی در کنار بازیکنان نوجوان حضور پیدا می‌کنند تا تجارب خود را به آنها منتقل کنند. دامغانی در پایان گفت: ویژگی مهم برنامه استعدادیابی ما این است که برای تمامی بازیکنان حاضر در اردو پرونده‌سازی کاملی انجام می‌شود تا امکان این وجود نداشته باشد که این بازیکنان در آینده با دستکاری کردن شناسنامه خود جریان صغر سنی در والیبال به وجود بیاورند.

چند نکته مهم

استعدادیابی مربیان تیم ملی نوجوانان کاری بسیار ارزنده و مفید است اما چند نکته اساسی و مهم نباید فراموش شود. مربیان تیم ملی کاملا این نکته را از یاد برده‌اند که استعدادیابی فقط در فاکتور جسمانی و فیزیکی خلاصه نمی‌شود. علاوه بر این، استعدادیابی ابزار و امکانات خاص خود را می‌خواهد که مربیان تیم ملی نوجوانان آن را ندارند. در استعدادیابی‌های استاندارد والیبال دنیا، پزشکی متخصص در کنار بازیکنان جوان حضور دارد. در این استعدادیابی‌ها حتی تارهای عضلانی بازیکنان بررسی می‌شود و تست بهره‌های هوشی و پزشکی از جمله تست قلب و عروق قبل از هر کاری انجام می‌شود. هر قدر که کادر فنی تیم ملی نوجوانان ایران قوی باشد، باز هم این مربیان نمی‌توانند 300 بازیکن را در کمتر از چند روز مورد ارزیابی درستی قرار بدهند. از طرفی تا زمانی که فدراسیون بدرستی با‌این‌برنامه همکاری نکرده و نظارت لازم را انجام ندهد، نمی‌توان انتظار داشت که این استعدادیابی نتیجه درستی داشته باشد.

جمشید حمیدی‌ /‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها