رافا بنیتز در حالی آخرین روزهای حضور خود در چلسی را به عنوان سرمربی سپری می‌کند که امشب در آمستردام شاهد رویارویی تیمش با بنفیکا در فینال لیگ اروپاست. قهرمانی در این جام، آخرین فرصت این مربی برای خودنمایی در چلسی است. این مربی پس از جیووانی تراپاتونی ایتالیایی دومین مربی‌ای در سطح اروپاست که با دو باشگاه مختلف، فینال لیگ اروپا را تجربه می‌کند. او در گفت‌وگو با سایت یوفا آخرین وضعیت چلسی و شرایط این تیم پیش از برگزاری فینال اروپا را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۵۶۲۹۶۶
تیمی که خوب گل می زند ، گل نمی خورد

در نیمه‌نهایی مقابل بازل سوئیس قرار گرفتید، تیمی که در دو بازی رفت و برگشت مقابل شما شکست خورد، در مقابل بنفیکا نیز چلسی همان چیزی است که در مقابل بازل دیدیم.

ما همیشه نشان داده‌ایم تیمی هجومی هستیم و ذهنیتی هجومی داریم. ما سعی می‌کنیم تعادل خود را مقابل تیم بنفیکا حفظ کنیم. چلسی تیمی است که به سختی به دیگر تیم‌ها اجازه گلزنی می‌دهد. ما دو بازی بسیار خوب مقابل بازل داشتیم که در این دو بازی سخت، با همان ذهنیت تهاجمی به میدان رفتیم. چلسی تمرکز لازم را دارد، بخصوص وقتی در شرایط سخت قرار می‌گیرد. این تیم در هر بازی دو هدف اصلی دارد؛ گل بزند اما گل نخورد. چلسی باید در مقابل بنفیکا همان کیفیت را به نمایش بگذارد. ما تیمی نیستیم که به لاک دفاعی فرو برویم و از تلاش برای گل زدن بیشتر دست بکشیم.

اما همین چلسی گاهی اوقات شکننده نشان می‌دهد، بویژه در زمانی که تیم تحت فشار قرار می‌گیرد، سردرگمی در تاکتیک و گم شدن بازیکنان تکنیکی خود را نشان داده و چلسی را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند.

بله، این خیلی مهم است در لحظاتی که همه چیز بد پیش می‌رود، بسرعت تصمیم‌گیری کنیم و جنبه دیگری از تیم را نشان بدهیم. چلسی تیمی است که خیلی روی بازیکنان جوانش حساب کرده است. آن سردرگمی و آن تحت فشار قرار گرفتن که به آن اشاره کردید، حاصل بی‌تجربگی همین بازیکنانی است که تجربه چندانی ندارند، اما به مرور متوجه همه چیز خواهند شد. آنها در بعد بین‌المللی هنوز تجربه چندانی ندارند. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که اتحاد موجود بین بازیکنان را حفظ کنیم، در صورتی که این رویه ادامه داشته باشد، در آینده تغییرات بسیار مثبتی به وجود می‌آید و تیم حتی ضعف‌های کوچک گذشته‌اش را نخواهد داشت.

فکر می‌کنید در مقابل بنفیکا جدی‌ترین چالش شما چه چیزی خواهد بود؟

ما بنفیکا را خوب می‌شناسیم، به خصوص خود من که مقابل این تیم قبلا بازی کرده‌ام و اکنون نیز جورج خسوس سرمربی این تیم را کاملا می‌شناسم و تا حدودی با نحوه کار کردن او آشنا هستم. ما گزارش‌هایی کامل درباره ساختار تاکتیکی این تیم در اختیار داریم اما نسبت به این مساله بخوبی واقف هستیم که کار بسیار مشکل خواهد بود. آنها تیم خوبی هستند که مربی بسیار خوبی هم دارند.

از همان روزی که وارد لیگ اروپا شدید، چه هدفی داشتید؟

احساس خوبی نداشتیم چون هر چه باشد ما از لیگ قهرمانان اروپا حذف شده بودیم و با تبعید به لیگ اروپا باید شرایط متفاوتی را تجربه می‌کردیم. ما کمی ناامید بودیم اما بسرعت متوجه شدیم که یک جام دیگر در انتظار ماست. بنابراین بسرعت ذهنیت خود را تغییر دادیم و برای فتح یک جام اروپایی آماده شدیم. من قبلا هم این شرایط و این فینال را تجربه کرده بودم. تحریک بازیکنان چلسی برای فتح لیگ اروپا خیلی راحت بود چون آنها هم خیلی سریع از فکر آنچه در لیگ قهرمانان اروپا اتفاق افتاد، بیرون آمدند. شما خودتان می‌توانید ببینید که چلسی همیشه برای برنده شدن تلاش می‌کند و با این شرایط، ما لایق رسیدن به هر عنوانی هستیم.

فکر می‌کنید در مقایسه با بنفیکا شانس بیشتری برای فتح لیگ اروپا دارید؟

بله، از زمانی که وارد لیگ اروپا شدیم، به فتح جام فکر می‌کردیم. چلسی نسبت به بنفیکا کار سخت‌تری در لیگ کشور خودش داشت و بازی‌های سخت‌تری را تحمل کرد. این یک فینال ساده نیست و نمی‌توانم بگویم که بنفیکا از چلسی شانس خیلی کمتری دارد، نه این طور نیست. ولی این را هم باید در نظر گرفت ما نسبت به بنفیکا مسیر دشوارتری را برای رسیدن به فینال پیمودیم. ما یک بازی بسیار سخت در مسکو مقابل رابین کازان داشتیم. من به عنوان یک مربی باید مواظب همه چیز بودم. باید انگیزه‌ها را بین بازیکنان حفظ می‌کردم و به آنها می‌فهماندم که چه کار مشکلی داریم. البته من خیلی خوش شانس هستم چون بازیکنانی دارم که در بازی‌های خارج از خانه همان طور عمل می‌کنند که در خانه هستند. در واقع آنها تفاوتی بین خارج و داخل خانه قائل نمی‌شوند و سعی می‌کنند در هر بازی فقط به پیروزی فکر کنند. هر تیمی این ذهنیت را ندارد. بسیاری از تیم‌ها در خارج از خانه فقط به دنبال این هستند که مساوی کنند یا فقط گل بزنند تا در بازی برگشت کار راحت‌تری داشته باشند اما حداقل چلسی این چنین نیست.

شما قبلا این جام را با والنسیا برده‌اید، در آن زمان این جام چقدر برای شما بزرگ و پر اهمیت بود؟

خوشحالی من در آن زمان قابل گفتن نیست. والنسیا در آن زمان یک تیم برنده بود. آن موقع ما لالیگا را پس از 31 سال فتح کردیم. الان در اسپانیا هیچ تیم دیگری غیر از بارسلونا و رئال مادرید نمی‌تواند قهرمان لیگ شود. والنسیا کیفیت لازم و شخصیت تیمی تحسین‌برانگیزی داشت و از روح اتحاد تیمی هم برخوردار بود. البته اکنون که در آستانه فینال اروپا هستم، احساس متفاوتی نسبت به آن زمان دارم، چون شرایط متفاوت است.

دوست دارید در دیدار مقابل بنفیکا، چلسی چه نوع فوتبالی را به نمایش بگذارد، فوتبالی که تنها براساس حمله است یا این‌که زیبایی‌های دیگر را هم در نظر می‌گیرید؟

فوتبال شناور و مستقیم ایده‌آل ماست. همیشه و در هر بازی چیزی در انتظار شماست که آن را پیش‌بینی نکرده‌اید. گاهی اوقات که ما می‌خواهیم فقط توپ را حفظ و کنترل کنیم، شرایط بازی به گونه‌ای می‌شود که ما را به حمله ترغیب می‌کند. ما گاهی اوقات باید خودمان را با تیم حریف تطبیق دهیم. نظر من این است که در فینال پیش از حمله کردن باید بازی را کنترل کنیم. با توجه به تاکتیک بنفیکا، جناحین ما می‌توانند نقش کلیدی ایفا کنند.

هافبک‌های ما خیلی باهوش هستند و کارشان را خوب بلدند. حفظ تعادل نیز باید در اولویت باشد. دفاع ما نیز مثل همیشه کار خود را انجام خواهد داد. برخی فکر می‌کنند اگر تیمی خوب دفاع کند یعنی این‌که آن تیم کاملا دفاعی است. ما هم خوب دفاع می‌کنیم اما نه یک تیم دفاعی که تیمی سراسر هجومی هستیم. چلسی در این فصل در مجموع 139 گل زده که با رکورد باشگاه که 140 گل است تنها یک گل فاصله دارد. چلسی سراسر حمله است اما اگر در دیداری موفق به گلزنی نشده به این معنا نیست که تیمی تهاجمی محسوب نمی‌شود. ما تیمی متعادل هستیم، تیمی که گل می‌زند؛ اما اجازه نمی‌دهد حریف گل بزند.

یوفا‌ / مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها