در این آتش سوزی 40 مغازه شهر همدان دچار حریق شد و به 2 مغازه تاریخی بازار نیز آسیب جدی رسید

آتش دربازار تاریخی همدان

بازار همدان که پیش از این بارها نسبت به ایمن نبودن آن هشدار داده شده بود، صبح روز گذشته آتش گرفت، البته این حریق با تلاش سه ساعته نیروهای آتش‌نشانی خاموش شد.
کد خبر: ۵۶۱۴۴۱

براثر این آتش‌سوزی تعدادی از مغازه‌های قرار گرفته در فضای سربسته راسته «نخودبریزها» در آتش سوخت.

براساس شواهد، واحدهای سوخته شامل واحد پتوفروشی، کفاشی، لباس فروشی، عطاری و مواد شوینده است و آتش سوزی در کنار یکی از پاساژهای بزرگ شهر همدان(پاساژ قدس) اتفاق افتاده است.

قسمت میراثی بازار سنتی همدان یعنی نزدیک کاروانسرای شریفیه بازار نیز در این حادثه تخریب شده است البته این مکان قبلا نیز یک بار دچار حریق شده بود.

به گفته مدیرکل حوادث غیرمترقبه همدان، 40‌مغازه در این حادثه نیز دچار حریق شده است.

علیمردان طالبی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این آتش‌سوزی خسارت سنگینی را بر مالکان مغازه‌ها وارد کرده، ولی علت اصلی این حادثه هنوز مشخص نیست و بازسازی قسمت تاریخی دچار حریق شده نیز بزودی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان این‌ که دو مغازه دچار حریق شده از نظر تاریخی ارزشمند بود، گفت: بازسازی قسمت تاریخی دچار حریق شده بازار در اولویت قرار می‌گیرد.

علیرضا ایزدی درباره علت حادثه افزود: آن‌گونه که عنوان شده، حادثه رخ داده در بازار همدان بر اثر جوشکاری بوده و فشار برق سبب آتش‌سوزی شده است.

وی با بیان این‌ که خسارت وارد شده به قسمت تاریخی بازار همدان کم است، گفت: گرچه مرمت، بازسازی و نگهداری مناطق میراثی همواره در دستور کار است، امسال مرمت و بازسازی این قسمت آتش‌سوزی شده بازار را به صورت ویژه‌تری در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی عنوان کرد: صاحبان مغازه‌های این راسته نیز باید در جهت بازسازی و مرمت نقاط آسیب‌دیده همکاری لازم را داشته باشند.

بی‌توجهی به ایمن‌سازی بازار

این اتفاق در حالی رخ داده که بارها نسبت به ایمن نبودن بازار مرکزی همدان هشدار داده شده بود. یکی از بازاریان همدان با بیان این ‌که خودروهای امداد آتش‌نشانی براحتی نمی‌توانند در این مناطق تردد کنند، گفت: در برخی از این کوچه‌پس‌کوچه‌ها حتی ورود خودروهای سبک آتش‌نشانی هم امکان پذیر نیست.

رضا مسگریان با بیان این‌که اکنون سازمان آتش‌نشانی، ساماندهی وضع نامناسب این بازار را مدنظر دارد، افزود: ترافیک بازار به عنوان بزرگ‌ترین مانع در مقابل نیروهای امدادی برای حضور بموقع به محل حادثه مطرح است.

یکی دیگر از کسبه بازار قدیمی همدان نیز با بیان این‌که بیشتر مغازه‌ها از مقاومت کافی در برابر زمین‌لرزه و حریق برخوردار نیست و در صورت وقوع هر‌گونه حادثه احتمالی، ریزش بخشی از ساختمان بسیار زیاد است، عنوان کرد: بازار همدان ضریب ایمنی مرکز شهر را پایین آورده است.

قرار گرفتن بازار همدان در منطقه‌ای با بافت فرسوده و کاربری‌های غیراستاندارد، کوچه باریکه‌های مملو از جمعیت، مغازه‌های چندمتری و قرار گرفتن انواع و اقسام کالا در فضایی نامناسب، خود بر بحران‌آفرینی این بازار افزوده است.

گفته می شود دیوارها و سقف برخی از مغازه های دچار حریق در حال فروریختن است که بر این اساس نیروهای آتش نشانی مانع از ورود افراد به محل حادثه شدند .

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار همدان پیشتر در گفت‌وگو با مهر گفته بود: بازار همدان به لحاظ بافت سنتی و فضای کالبدی آسیب‌پذیر است و برای جلوگیری از حوادث احتمالی از جمله آتش‌سوزی در بازار همدان باید مسئولان مربوط وارد عمل شوند.

علی محمد محمدی افزود: ساماندهی برق کاروانسراها، ایجاد سطل شن و ماسه، تسهیل در دسترسی به بازار درصورت ایجاد حوادث از جمله مواردی است که باید در بازار همدان از سوی مسئولان مربوط مورد توجه قرار گیرد. تعداد شیرهای آتش‌نشانی هم در محوطه بازار کم است و نصب این شیرها در سطح بازار همدان ضروری است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به آسیب‌‌پذیری بازار همدان گفته بود، جایگاه امداد آتش‌نشانی باید در بازار همدان مستقر و آموزش‌هایی نیز به فروشنده‌ها داده شود.

فاطمه باغبان ‌بهار با اشاره به آسیب‌پذیری بازار هنگام آتش‌سوزی افزود: با توجه به این‌که بازار همدان قدیمی است و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است، در بحث ایمنی باید دقت بسیاری شود.

مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان با تاکید بر این‌که آموزش بازاریان برای حفظ ایمنی بازار بسیار مهم است، گفته متاسفانه تاکنون بحث آموزش اجرایی نشده و مجمع امور صنفی باید برای اطلاع بازاریان فراخوان دهد.

رضا عسکری با اشاره به این‌که هماهنگی در جهت اجرای طرح ایمن‌سازی بازار شهر با مشاور صورت گرفته است، بیان کرد: طرح ترافیکی لازم برای عبور و مرور کامیون‌ها در سطح بازار برای خالی کردن بار بدرستی انجام نمی‌شود که آموزش این امر باید در کلاس‌های آموزشی بازاریان مدنظر قرار گیرد.

اگرچه بازار مرکزی همدان بتنهایی و به لحاظ تاریخی و قدمت از ارزش بالایی برخوردار است، اما باید توجه داشت که سرمایه چندین ساله کسبه و بازاریانی در آن نهفته بود که شب و روزشان را برای به ثمر رسیدنش به نظاره نشسته اند و در پی یک بی احتیاطی نباید سرمایه شان به خاکستر تبدیل می شد.

آتش سوزی در دیگر بازارهای تاریخی

این اولین آتش سوزی یک بازار تاریخی نیست بارها این اتفاق رخ داده است. آتش سوزی در بازار تهران و بازار تبریز از جمله آنهاست که این آتش سوزی ها براثر سهل انگاری و نبود سیستم ایمنی و اطفای حریق رخ داده و سبب تخریب بخشی زیادی از آثار تاریخی شده است.

در آبان سال 88 بود که بازار تبریز براثر سهل انگاری یکی از کسبه در استفاده از چراغ علاءالدین دچار حریق شد. در این آتش سوزی نیز به دلیل مسیرهای تنگ داخلی بازار و نامناسب بودن آن برای خودروهای امدادی، شلوغی داخل بازار و سد معبر فروشندگان و همچنین نبود سامانه های اعلام حریق در واحدهای صنفی کار اطفای حریق بسختی و کندی انجام شد.

به گفته مسئولین آتش نشانی تبریز نامناسب بودن راههای پشت بام ها و استفاده از نردبان به عنوان پل رفت‌وآمد آتش نشانان را با مشکل مواجه کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها