کد خبر: ۵۶۰۶۴۲
2 جام در رسانه ملی

اختصاص دادن زمانی حدود سه ساعت و 30 دقیقه به پخش مسابقه‌های فوتبال و حواشی آن، کاری درخور توجه از تلویزیون بود که روز یکشنبه بسیاری از بینندگانش را راضی کرد. بازی سرنوشت‌ساز استقلال در اهواز و تعیین سرنوشت قهرمان جام حذفی توسط پرسپولیس و سپاهان در تهران، حساسیت‌های زیادی را برای طرفداران دو تیم به‌همراه داشت که در این راستا تلویزیون از پس نقش توامان دیداری و شنیداری خود بخوبی برآمد.

در روزی که فوتبال در اوج هیجان قرار داشت، تلویزیون با شناخت علاقه مخاطبان خود نقش سرگرم کردن را به عهده گرفت. سرگرم کردن مخاطبان، یکی از چند ویژگی تلویزیون است؛ چرا که مخاطب از این راه می‌تواند از زیر بار فشارهای روانی زندگی شهری، فرار و تجدید نیرو کند. در زمان پخش مسابقه‌های فوتبال از رقابت بر سر جام حذفی گرفته تا جام قهرمانی در لیگ برتر، تب و تاب و هیجان علاقه‌مندان در بازی‌های مختلف به واسطه پخش همزمان چند شبکه رسانه ملی به نقطه اوج خود رسید.

شبکه‌های یک، دو و سه، شما، ورزش و البته شبکه‌های استانی واسطه بین ورزشگاه‌ها و نگاه‌های مردم در شهرهای مختلف شدند تا به این ترتیب باز هم تلویزیون خود را به‌عنوان یک رسانه سودمند و موثر در زندگی مدرن امروز معرفی کند.

در واقع تلویزیون در روز برگزاری بازی‌های حساس لیگ و جام حذفی، شیرینی و تلخی لحظه‌های تماشاگران در ورزشگاه‌ها را با میلیون‌ها بیننده خود به طور همزمان تقسیم کرد تا ثابت کند رسانه‌ای است که می‌تواند آگاه کند، بیاموزد، تشویق کند و احساس را برانگیزاند. صحنه‌های غم و اندوه نوجوانی با کلاه و پیشانی بند قرمز، شادمانی در چهره جوانی با لباس زرد رنگ و موج خوشحالی در اهواز به رنگ آبی، همه و همه احساساتی بود که در یک آن بین بینندگان تلویزیون و طرفداران تیم‌ها رد و بدل شد. تلویزیون همچنین زشتی‌هایی هم به تصویر کشید تا به‌قول پیمان یوسفی و عادل فردوسی‌پور مجریان برنامه، بحث تکراری فرهنگ‌سازی باز هم به عنوان یک ضرورت در ورزشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

برای برخورد مسئولانه با عوامل رفتارهای زننده نیز تلویزیون با پخش صحنه‌های لیزر انداختن عده‌ای از تماشاگران روی صورت دروازه بان زردها یا نشان دادن دود حاصل از پرتاب مواد محترقه در بین هواداران پرسپولیس، سعی کرد بینندگان را پای قضاوت صحنه‌های زشت یک روز فوتبالی بنشاند تا بلکه در آینده، این عده با احساس مسئولیت بیشتری وارد ورزشگاه‌ها شوند.

در آخر این‌که رسانه ملی در هدایت افکار عمومی در یک روز فوتبالی و دنبال کردن نتایج غیرقابل پیش‌بینی و ایجاد هیجان و ایفای نقش درست در رقابتی سالم و سرگرم‌کننده، در زمان سه ساعت و 30 دقیقه پخش فوتبال و حواشی آن مسئولیتش را بخوبی پیش برد.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها